Doprava ve městě Trolejbusy

Škoda a Solaris dodaly prvních pět trolejbusů do Saint-Étienne

Trolejbus Solaris/Škoda pro Saint-Étienne. Pramen: Škoda Electric
Trolejbus Solaris/Škoda pro Saint-Étienne. Pramen: Škoda Electric

Do francouzského města Saint-Étienne dorazila první pětice trolejbusů, které jsou společným produktem Solarisu a Škody Electric. Česká strojírna dodává kompletní elektrovýzbroj a zajišťuje v Plzni finální montáž a testy. Vozy jsou dodávány pod značkou Solaris.

„Vozy jsou plně klimatizované, vybavené kamerovým systémem a inovovaným systémem osvětlení interiéru,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch. Jde o dvanáctimetrové takzvané parciální trolejbusy, které díky baterii mohou ujet část trasy mimo troleje. Pod trolejí se dobíjí.

Celkem Solaris a Škoda dodají do Saint-Étienne 22 trolejbusů, vozidla budou putovat do Francie postupně až do roku 2022.

Francie přitom není země zaslíbená trolejbusové dopravě. V současnosti ji využívají pouze čtyři města: Lyon, Nancy, Limoges a Saint-Étienne. Škoda se podílí i na dodávkách třech kloubových trolejbusů s trakčními bateriemi pro město Limoges, na nich spolupracuje s koncernem Iveco.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří
Host
Jiří

Musí se nechat. Solaris umí. Z toho by si měli vzít ponaučení i tady u nás. Zejména SOR

dopravák
Host
dopravák

„Francie přitom není země zaslíbená trolejbusové dopravě.“
To sice není, ale existují tam naopak zase třeba i „tramvajové“ systémy s nekolejovými vozidly (s vedením ve žlábcích) a trasy s napájením zčásti z „horní“ troleje a zčásti se „spodním“ napájením z kovových pásů – ačkoli jsou to z našeho pohledu spíše kuriozity, rozhodně to stojí za shlédnutí, i když v našich podmínkách (a myšlení) by se něco takového asi stejně neujalo.

J.K.
Host
J.K.

No podmínkách / myšlení – rovnou napište jaká má tramvaj na gumových kolech výhody?

dopravák
Host
dopravák

Já nevím, a ani jsem nechtěl posuzovat výhody či nevýhody „tramvají na gumových kolech“, ale jen jsem tím chtěl vyjádřit, že právě ty „tramvaje na gumových kolech“ se trolejbusům vlastně docela blíží (a udělal jsem to asi poněkud neobratně).

Dalibor
Host
Dalibor

možná nižší hluk?

Kubrt
Host
Kubrt

Ony se ty „alternativní tramvaje“ nijak zázračně neujaly ani ve Francii; Caen už přešlo na klasické tramvaje, Nancy zřejmě skončí 2021 a bude nahrazeno tramvají. Zůstane Clermont, kde to asi podrží vliv Michelinu, a dvě linky (T5 a T6) v pařížské aglomeraci, přičemž T7 a T8 už jsou zase konvenční.

Přemek
Host
Přemek

Ve Škodě by si měli vyjednat férové a nikoli podřízení podmínky spolupráce se Solarisem. Škodovácký znak by za elektrickou výzbroj a finální výrobu měl být všude tam, kde je znak Solarisu. Dokud se naše země a podniky takto ponižujeme, nikdo nás nebude brát vážně.

Kubrt
Host
Kubrt

Jaké ponižování? Zkoušet tlačit na Solaris by Škoda mohla ve chvíli, kdy by byla jediná firma na světě, která tu trolejbusovou výzbroj umí vyrobit, což ovšem není. Solaris ty zakázky shání, udržuje v chodu obchodní oddělení, to má taky své náklady s nejistým výsledkem.

Pražák
Host
Pražák

Ono je to vzájemné, když je dodavatelem trolejbusů Škoda a Solaris jen subdodavatelem, tak trolejbusy též nesou jen logo Škoda (tedy většinou). Byť technicky se jedná stále o jedno a totéž vozidlo a podíl Škody na výrobě je v každém případě větší než Solarisu.

Cyklista
Host
Cyklista

Proč tedy na trolejbusech Škoda není logo Solarisu všude tam kde Škody????

Problém je asi hlavně v tom, že v cizině z nějakého důvodu raději koupí Solaris, nebo Škoda nechce/neumí vyhrávat výběrovky.

ene bene
Host
ene bene

Co já vím, mají takovou vzájemnou dohodu. Nepřipadá mi to nějak zvlášť nefér ani pro jednu stranu.