Doprava ve městě Trolejbusy

Škoda a Iveco předaly první trolejbusy pro francouzské město Limoges

Trolejbus Iveco s výzbrojí Škoda pro město Limoges. Pramen: Škoda Electric
Trolejbus Iveco s výzbrojí Škoda pro město Limoges. Pramen: Škoda Electric

Po více než roce od uzavření smlouvy předala plzeňská Škoda Electric první dva ze tří objednaných kloubových trolejbusů francouzskému městu Limoges. Trolejbusy jsou výsledkem spolupráce s koncernem Iveco, který je i finálním dodavatelem. Škoda vyrobila kompletní pohon včetně baterií a zajistila montáž. Jde o první český trolejbus pro Francii.

„Pro Škodu to není první trolejbusový úspěch na západním trhu. V minulosti se firma podílela například na dodávce vozidel hlavně do Itálie, ale také do Španělska, Švédska či Portugalska,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Pavel Kuch.

Nové trolejbusy pro Limoges mají bateriový pohon s dynamickým dobíjením během jízdy, který umožňuje jízdu i na delších úsecích trati, kde není trolejové vedení. Systém umožňuje dojezd až 15 kilometrů mimo trolejové vedení, což v Limoges využijí.

„Dodávka pro Limoges a také aktuální projekt dodávky trolejbusů pro další francouzské město St. Etienne ukazuje, že můžeme být úspěšní i na těch nejnáročnějších teritoriích,“ doplnil Kuch.

Limoges leží ve středozápadní Francii asi 400 kilometrů jižně od Paříže. Město má zhruba 135 tisíc obyvatel a trolejbusový park čítá 31 vozidel. Limoges je jedním ze tří měst, ve kterých jezdí ve Francii trolejbusy (trolejbusy provozují ještě v Lyonu a St.Etienne, specifický trolejbusový systém s vodícími kolejemi mají v Nancy.)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
liposh
Host
liposh

Ještě před pár měsíci Škoda dodávala 30Tr a 31Tr jako nejnovější a teď už má 35Tr 🙂 Je pravda, že tohle čelo je obrovskej krok kupředu oproti tomu nudnému SOR designu 30Tr a 31Tr.

dopravák
Host
dopravák

Na vzhled čela ani celého vozidla žádné vozidlo nejezdí a názor na vzhled je jen záležitostí zvyku a vkusu jednotlivce – mě třeba design vozidel od firmy SOR vůbec nedráždí a nemám žádný důvod jej hanit, navíc každý design je poplatný aktuální módě a za nějakou dobu budou i ty současné „futurizující“ tvary překonány nějakými „modernějšími“.

liposh
Host
liposh

Ve skutečnosti se naprosto mýlíte. Tuhletu „obecnou pravdu“ že na vzhledu nezáleží do společnosti vypouští vždy akorát líní, hloupí a neschopní lidé (a Vy ji potom převezmete, protože se nad tím nezamyslíte) . Je to stejné, jako se stokilovými děvčaty, které se samy sebe snaží přesvědčit, že na vzhledu nezáleží a důležité je, co je v hlavě. Ale všichni dobře víme, že je důležité co je v hlavě A plus k tomu ještě na vzhledu záleží. 😉 A to stejné platí kdekoliv jinde, i u trolejbusů.

Pražák
Host
Pražák

Konkrétně v čem? U MHD jde o to, aby jezdila na čas, dostatečně často, v dostatečné kapacitě a vozidlo bylo čisté. Pokud je toto splněno, je mi fuk zda přijede SOR či MAN. Stejně nemám na výběr. Kromě šotoušů se o značku autobusu, tramvaje, trolejbusu či metra nikdo nezajímá.

Kubrt
Host
Kubrt

Ještě by tu mohlo zaznít, že se jedná o model Iveco Crealis a je to Urbanway s jiným čelem a kapotovanými koly. Před několika lety škodovka dodávala výzbroj pro 49 podobných vozů pro Boloňu.

Martin V.
Host
Martin V.

A k čemu je ta kapotáž kol? To má snižovat odpor vzduchu při rychlostech ve městě? Nebo je to dyzajnová frajeřina?

Kubrt
Host
Kubrt

Je to jen design, Francouzi jsou na podobné vychytávky dost citliví 🙂
Tady http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2019/6/9/trolejbus-koda-35-tr-na-zkoukch-v-nancy?rq=Nancy je „sesterský“ stroj (původně postavený jako Urbanway) s normálními poklicemi a ten se mi líbí mnohem víc, což je tedy dané i tím nátěrem samozřejmě. Možná, že nakonec ten modrý projde dalším restylingem a nakonec skončí jako bílý v Limoges.

Kubrt
Host
Kubrt

Aha, teď jsem si ten článek na „dopravákovi“ přečetl pořádně a opravdu ten modrý prototyp zamíří do Limoges.

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, ten modrý taky nevypadá špatně, ale nakonec si to dopravci stejně dají do svých barev. I když teď mě napadlo využití pro ta zakrytovaná kola – pokud budou mít celovozovou reklamu, tak můžou žádat víc peněz za větší plochu. 🙂 A taky jsem si vzpomněl, že nádherné kousky Škoda 606 DN se zakrytými zadními koly vyrobil Sodomka pro ČSD už v roce 1938comment image a IVECO se skrz Karosu k jeho tradici taky hlásí.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Tohle je krása

dopravák
Host
dopravák

Martin V.: A nemůže ta kapotáž kol třeba i přispívat ke snížení hlučnosti v provozu (jak je tomu třeba u pražských tramvají)?

...
Host
...

By mě zajímalo kdy bude hotový trolejbus pro DSZO???

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Vypada to dost osklive. Snad to aspon bude dobre slouzit.

Xaver
Host
Xaver

Naopak vypadá skvěle. Lepší než cokoliv, co se dodává do českých měst.

A.R.
Host
A.R.

To je otazka vkusu, ktery se neda nijak hodnotit.

Přemek
Host
Přemek

Dobrý počin.