Skanska dokončila na D1 první ekodukt. Je na nejvýše položeném úseku
Pohyb zvěře na ekoduktu bude monitorovat fotopast.
Společnost Skanska dokončila s modernizací úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem i první ekodukt, který je na D1 mezi Prahou a Brnem. Celkem zde Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje čtyři podobné stavby, které mají usnadnit migraci zvěře.
Nový, 88 metrů široký přechod pro zvěř na 95. kilometru otevřela Skanska v těchto dnech. Místo ale čeká ještě finální výsadba keřů a instalace fotopastí pro monitorování pohybu zvěře.
Ekodukt na 95. kilometru je nejdelší ze všech plánovaných. „Výstavba začala přípravnými pracemi v březnu 2020 a již na začátku dubna jsme osazovali tubus směrem na Brno. Ten se skládal z 25 oblouků o váze až 48 tun a deseti segmentů křídel. Montáž proběhla za pomoci 500tunového jeřábu a zvládli jsme ji za pouhých 5 dnů. V červenci téhož roku proběhla montáž tubusu směr Praha, také za 5 dnů,“ popsal projektový manažer společnosti Skanska Michal Vozdecký.
Než byla konstrukce zasypána po oblouk, držela tvar pomocí předpínacích lan umístěných ve spodní části oblouku. Ty bylo potřeba pro dokončení izolací a zásypu odstranit. Práce byly naplánovány na první 2 noci v květnu 2021 a namísto plánovaných 12 20minutových uzavírek se je podařilo zvládnout za pouhých šest uzavírek.
Ekodukt pokryl zásyp o celkovém objemu přes 32 tisíc m³ zeminy, bylo zbudováno zábradlí a provedeny terénní úpravy, tedy ohumusování, osev a rozmístění větších kamenných bloků. „Finální úpravy jsme řešili s Agenturou ochrany přírody a krajiny. Konzultovali jsme mnoho detailů, což se příznivě podepsalo na finální podobě, která teď maximálně vyhovuje monitorování pohybu zvířat. Uprostřed ekoduktu je vytvořen pás z písku tak, aby v budoucnu nezarostl vegetací a umožňoval monitorovat pohyb zvířat fotopastmi umístěnými ve středu ekoduktu,“ vysvětlil Michal Vozdecký s tím, že na ekoduktu chybí pouze ozelenění keři, jejichž výsadba je vhodná až v průběhu října.