egoe-plus
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Obrazem: Skanska pokročila se stavbou ekoduktu na D1, uzavírku o 8 hodin zkrátila

Práce na ekoduktu na D1. Foto: Skanska
Práce na ekoduktu na D1. Foto: Skanska
Nejvýše položený úsek D1 má být kompletně hotový v červenci.

Specialisté ze stavební společnosti Skanska během víkendu několikrát plánovaně přerušili provoz na D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Na modernizovaném úseku na 95. kilometru odstraňovali ocelová lana pod klenbou budoucího nadchodu pro zvěř.

Technicky náročné práce zvládli mostaři během šesti méně než dvacetiminutových uzávěr, namísto plánovaných dvanácti, což představuje zkrácení doby omezení dopravy o celé 4 hodiny v každé z nocí. V neděli před půl druhou hodinou ranní byl už provoz na nejvytíženější české dálnici plně obnoven.

Nad každým jízdním pásem jsme pod klenbou ekoduktu odstřihli a odstranili 25 ocelových lan. Přestože šlo o velmi specifické práce, jejichž časovou náročnost nelze předem stoprocentně určit, díky pečlivé přípravě, plánování a perfektní souhře týmu specialistů na stavby mostů jsme vše zvládli v šesti méně než dvacetiminutových uzávěrách, což představuje zkrácení doby omezení dopravy o polovinu,“ říká projektový manažer Michal Vozdecký.

Uzavírky po 20 minutách

Dopravu na dálnici koordinovala Policie ČR, která po necelých 20 minutách uzavření vždy na dalších 30 minut spouštěla provoz. Mimo jiné i díky zvoleným nočním hodinám během víkendu, kdy je dálnice nejméně vytížená, žádné zásadní komplikace v dopravě nenastaly a mohla být i zkrácena doba mezi uzávěrami.

Dočasná předpínací lana uvnitř klenby, která dosud staticky pomáhala držet její tvar, mohli pracovníci Skanska odstranit díky tomu, že už je ekodukt ze stran do potřebné míry obsypán. „Teď budeme zhruba měsíc a půl ekodukt postupně zavážet přibližně 30 tisíci kubíky zeminy. Celé těleso bude vysvahováno do požadovaného tvaru a pak nás čeká ještě jeho zatravnění a osazení zábran proti oslnění, aby zvířata mohla přecházet nad dálnicí i v noci bez oslňování projíždějícími vozidly,“ dodal Vozdecký.

Při drobném omezení provozu ještě pracovníci společnosti Skanska v nejvýše položeném modernizovaném úseku D1 dokončují oplocení dálnice v úsecích, kde není přístup z vnější strany. Veškeré práce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem by měly být dokončeny letos v červenci.

Odebírat
Upozornit na
guest
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bifidus

Tak snad se to bude medvědovi líbit 🙂 .

Ivo Havlíček

Ekodukty jsou jistě dobrá věc. Např. v Rakousku se na novějších dálnicích nachází velké množství. Většinou jsou spojeny s nějakou místní komunikací pro zemědělce nebo jsou určeny jen pro přechod zvěře – viz A5, kde jich je před Vídní v otevřené zemědělské krajině hned několik. V blízkosti tohoto nově stavěného ekoduktu na 95 kilometru D1 jsou však dvě místa, kde zvěř i bez ekoduktu „podchází“ dálnici. Jedno místo je vidět na leteckém záběru mezi budovaným ekoduktem na čerpací stanicí MOL/OMV – jde krátké přemostění dálničního tělesa, které se využívá pro místní provoz. Druhé místo, kde může zvěř podcházet, je pak… Číst vice »

Ivo Havlíček

Jistě, že tento „podchod“ není pro zvěř ideální (a není ani ideální ten druhý, který zmiňuji, kde není problém s projíždějícími auty). Na druhou stranu, zvěř si si cestu při migrací za vodou či obživou najde i na mnohem horších místech – hlavně v noci se neznalý diví, kolik je zvěře v okolí neoplocené dálnice, resp. místech, která umožňují zvěři projít pod dálnicí…

*h8*

Oba dva Vámi zmíněné objekty jsou v podstatě bezcenné z hlediska zachování komplexní konektivity krajiny pro volně žijící živočichy (ta silnice II. třídy úplně; ten podjezd s lesní cestou je o něco lepší). To, že někde proběhne liška, která není moc vybíravá a proleze kde jakou dírou pod silnicí, ještě neznamená, že ten objekt je vhodný pro všechny druhy živočichů. Doporučuju si podrobněji nastudovat Technické podmínky MD č.180, příp. novou metodiku AOPK ČR „Doprava a ochrana fauny v České republice“.

Jiří Kocurek

Medvěd, rys a co je to třetí? Vlk? Pokud projde tohle, projde jakákoliv jiná šelma.

Ivo Havlíček

Ano, máte pravdu, jde hlavně o vytvoření trvale udržitelné komplexní konektivity krajiny (ach!) pro volně žijící drobné savce jako např. liška, jezevec, sysel, zajíc event. větší savce jako jsou srnčí a jelení zvěř či kňour. Bohužel vzácnější savci jako medvěd, rys nebo vlk, kteří by určitě stáli za ochranu dle Vámi doporučované nové metodiky AOPK ČR „Doprava a ochrana fauny v České republice“, se v této oblasti České republiky zatím nevyskytují.

A. Mikulka

Jmenujete se určitě Havlíček a ne Pytlík?

PetrN

nějak nechápu větu „Ten je jediným ekoduktem na D1“, protože v současnosti žádný není ještě hotový, ale zato celkem 3 jsou ve stavbě, kromě tohoto jsou další na úseku 16 Velký Beranov – Měřín (cca Km 129) a na úseku 23 Devět křížů – Ostrovačice (cca Km 170)

Jan Sůra

Díky za upozornění, moje chyba.

PetrN

ano a jak píše „roman“ jeden další je v provozu u Suchdolu nad Odrou

Mech

A další je na úseku Lipník – Bělotín u obce Hrabůvka, ten je dokonce osvětlený a převadí i potok. Aktuálně jsou tak na D1 dokončené dva ekodukty.

*h8*

Tak zrovna Hrabůvka, i když jí někdo ekodukt říká, jím vlastně vůbec není. Její smysl je jako akvadukt zajišťující převedení potoka. Pro živočichy nevhodné.

Daniel Bečvář

Na D1 jsou nyní ve stavbě celkem 4 ekodukty. Ten čtvrtý je v km 176.

roman

Na D1 je je ještě minimálně jeden ekodukt u Kletné (Suchdol nad Odrou)