Autobusy

ÚOHS zarazil obří zakázku na nákup autobusů firmou Ústeckého kraje

Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine
Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal plnění smlouvy Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) za více než miliardu korun na nákup nových autobusů od společností Scania a Zliner dopravu v Ústeckém kraji.

Vyhověl tak návrhu společnosti SOR Libchavy, která se na ÚOHS obrátila poté, co nebyla ani vyzvána k účasti v soutěži. DSÚK autobusy koupil výrazně dráž než jiní dopravci.

Rozhodnutí potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda, Ústecký kraj na zítřek svolal mimořádnou tiskovou konferenci. Verdikt není pravomocný, lze se proti němu odvolat. Vzhledem k tomu, že výroba autobusů už běží, část nových vozidel jistě nakonec DSÚK převezme.

„Úřad dospěl k závěru, že zadavatel využil jednacího řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem, resp. že rámcové dohody byly uzavřeny v rozporu se zákonem bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle něj byly podmínky v řízení nastaveny diskriminačně. „Požadavky zadavatele na minimální délku autobusu 10,5 m, minimální šířku dveří autobusů 800 mm, minimální objem palivových nádrží 250, resp. 300 l a minimální kapacitu akumulátorových baterií 225 Ah vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže a znemožnily podat nabídku například právě navrhovateli,“ uvedl Švanda.

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) si od Zlineru (dealer autobusů Iveco) a Scanie kupuje celkem 161 autobusů. Jeden dvanáctimetrový autobus Scania vyjde podle smlouvy na 6,98 milionu korun bez DPH, jeden kategorie 10,5 metru od Iveca vyjde podle smlouvy na 5,98 milionu korun. Celkem jde až o 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citywide LE a až 90 autobusů Iveco Crossway o délce 10,5 metru.

Cena, kterou kraj získal v jednacím řízení bez uveřejnění, ale vzbudila na trhu značný rozruch. I když jde o velký kontrakt, u kterého je možné počítat spíše s množstevní slevou, ve skutečnosti jsou ceny výrazně vyšší.

Například společnost Transdev, která loni v prosinci převzala velkou část provozu v Moravskoslezském kraji uvedla, že autobus kategorie 10,5 metru koupila za 4,07 milionu korun bez DPH, dvanáctimetrový pak za 4,135 milionu korun. V případě dvanáctimetrového je tak cena o dvě třetiny vyšší. V obou případech jde o autobusy značky SOR.

Vysoká cena je patrná i při srovnání s jinými nákupy. Například ČSAD Liberec loni v závěru roku koupilo dva patnáctimetrové třínápravové autobusy VDL, které spadají spíše do kategorie zájezdového než příměstského vozu, jeden za 7,3 milionu korun. Busy pro ČSAD Liberec mají přitom výrazně větší kapacitu.

DSÚK hledala dodavatele nejprve ve veřejné soutěži, do ní se ale nikdo nepřihlásil. Soutěž začal řešit na podnět SOR Libchavy i antimonopolní úřad, poté, co DSÚK tendr zrušila, ale úřad správní řízení ukončil. DSÚK po schválení krajem proto vypsala jednací řízení bez uveřejnění 12. prosince. Už 21. prosince bylo hotovo a radní schválili uzavření smlouvy s vítězi. V jednacím řízení SOR vůbec neoslovili.

26
Diskuze

avatar
11 Komentáře
15 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
Dusanha8nJan SůraStepig20Gremli Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dusanh
Host
Dusanh

Na železnici je „diskriminační“ šířka dveří zcela normální a legální požadavek posvěcený právě ÚOHS 😀

Stepig20
Host
Stepig20

Tak oni jsou sice dražší, ale díky nadstandardní výbavě jak pro cestující, tak pro řidiče. Tím, že radní Komínek jezdí s autobusem, tak ty řízení nedělá jen tak od stolu samozřejmě.

Gremli
Host
Gremli

Otázka je, jak si ale vlastně mají ty busy opatřit. Do soutěže se nikdo nepřihlásil, tak se pokusili zajistit včasné dodání busů dle specifikací jinak. Ale tady se už asi prostě nedá nakoupit bez průtahů a nekonečných soutěží vůbec nic…abychom ještě nakonec s tímto přístupem nevytahovali staré Karosy z kopřiv…

Gremli
Host
Gremli

S takovou se nedivím, že v Liberci kupují jednu ojetinu za druhou…to je asi jediné alternativní řešení.

Onda
Host
Onda

Takže se v ÚK lidi budou vozit stále v drahých Intourech nesplňujících kritéria objednané dopravy? To se bude muset prodlužovat pronájem, ne? A zase se to projeví na zdraženém jízdném (jako by už tak nestačilo, že cestujících od příchodu DSÚK hodně ubylo).

DRABADURA
Host
DRABADURA

Je to jednoduché. Někomu jde rozdíl mezi oficiální drahotou a skutečnou slevou do kapsy – hezkejch pár melounů. Kdo by to nebral – v ÚK jsou chudý, takže si někdo potřebuje namastit kapsu. Nic jiného v tom nehledejte.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Tak v ústeckém kraji koupí s výrazným zdražením a rozdíl mezi oficiálním zdražením a skutečnou slevou jde někomu do kapsy – hezkejch pár melounů.

Divočák
Host
Divočák

Cena vyskočil-a vzhůru

Haha
Host
Haha

Ne, že bych chtěl mrhání veřejnými prostředky obhajovat, ale snahu vyloučit šrot z JZD kvituji. Jen holt přístě najít legální cestu. 🙂

noerf
Host
noerf

Haha: Že Sor nebyl osloven, je asi nejmenší problém, v porovnání s nákupy ostatních dopravců je ceny neúměrně vysoké zejména z důvodu velkého nákupu.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Tak nějak mi není jasné, proč by si zadavatel nemohl určit, jak dlouhý chce autobus, jaké má mít vstupní dveře (rozměry) nebo jaký má mít dojezd (objem nádrže)?
To jako má zadavatel napsat, potřebuju autobus pro x cestujících a více nic ??

Pokud jde o přemrštěnost cen, tak stačí oslovit výrobce konkrétního modelu, z jehož ceníku lze vycházet. Nemusí se to porovnávat se soutěží, kde jiný subjekt nakoupil konkurenční značku za jiné ceny….

V tomhle státě je všechno složitý jako troják žebřík. Pak to tu tak vypadá s tou akceschopností ….

Kubrt
Host
Kubrt

Ceník autobusů? Nic takového neexistuje…

Šalinář
Host
Šalinář

Ale samozřejmě, že existuje. To, že se autobusy za ceníkové ceny neprodávají, je věc jiná.

svojsin
Host
svojsin

U Iveca ceník odhaduji není a pokud je, je to ve finále jen cár „čehosi“.
Každý zákazník nakonec usmlouvá nebo přistoupí na „nějakou“ cenu….

Kubrt
Host
Kubrt

Nejsem právník, prosím o vysvětlení – jak moc je předběžné opatření UOHS „průstřelné“? K dotazu mě inspirovala věta v článku „Vzhledem k tomu, že výroba autobusů už běží, část nových vozidel jistě nakonec DSÚK převezme.“ Děkuji za vysvětlení.

AntiSOR
Host
AntiSOR

Konečně někdo zjistil, co je SORka zač… Jenže s tím se JZD evidentně nedokáže smířit. Pokud neumí výrobce vyrobit vozidlo v požadované specifikaci (viz šířka dveří) musím buďto autobus vyvinout či se na VJŘ vyprdnu… Tento problém byl i u VJŘ DP, zajímavé však je, že u SORů dodnes necertifikované označovače u DP nevadí. Dodám nedávnou historku, kdy do DP přijel obchodní zástupce SORu a pronesl, že u dodaných vozidel se objevují menší porodní bolesti. Zástupce DP reagoval slovy jestli si porodní bolesti představuje tak, že po 7 letech života děťátku upadne nožička, po 8 ručičky a po 9 letech… Číst vice »

AgreSOR
Host
AgreSOR

Žvaníš nesmysli.

Onda
Host
Onda

Zřejmě nevíte, s čím se v ÚK teď skutečně jezdí. Ještě byste byl za ty SORky rád.

Ikdyž se docela divím, že soudruzi nechtějí svůj výrobek z JZD. 🙂

noerf
Host
noerf

Soudruzi z KSČM dohodili SOR zakázku na autobusy do Íránu. Bohužel netuším, zda-li z toho kvůli Trumpovo sankcím nakonec nesešlo.

Partneři