lot
Infrastruktura Silnice

Silnice 43 má vést přes Brno, schválili zastupitelé kraje. Proti byli jen Zelení

Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435
Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435

Jihomoravští zastupitelé dnes schválili návrh aktualizace zásad územního rozvoje. Vytyčuje trasy silnic, které dosud byly jen v územních rezervách, především budoucí silnice 43. Má vést přes Brno a v nejbližším okolí Brněnské přehrady ve stopě před desetiletími plánované tzv. Hitlerovy dálnice. Na 13. května plánuje kraj veřejné projednání a v září mají zastupitelé aktualizaci definitivně schvalovat. Proti byli pouze Zelení a šest zastupitelů různých stran se zdrželo.

Silnice 43 se má v budoucnu odpojit od dálnice D1 zhruba v blízkosti městské části Brno-Bosonohy a směřovat severně přes městskou část Bystrc, dále podél hráze Brněnské přehrady, přes městskou část Kníničky a pak směrem ke Kuřimi a na sever k Černé Hoře a Boskovickou brázdou až k Moravské Třebové. Tam se má v budoucnu napojit na dosud neexistující dálnici D35.

Dlouhodobě se plánovala silnice 43 jako dálnice, avšak nyní se navrhuje pouze jako kapacitní silnice I. třídy. Podle odpůrců, kteří proti trase přes Brno bojují už čtvrt století, je to proto, aby bylo prosazení stavby snazší. Podle ministerstva dopravy to umožní lepší obsluhu území.

Největší odpor proti traso přes Brno panuje v městské části Bystrc. Proto kraj do výrokové části umístil požadavek, aby byla silnice v celé délce přes městskou část zakrytá, tedy v tunelu či tubusu. „Bez toho nelze silnic stavět, takže buď bude silnice takto postavená, nebo nebude nic. Když jsme to konzultovali s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, řekli nám, že je to pro ně nejlepší varianta,“ uvedl před zastupiteli náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu). Takto se záměrem souhlasí i vedení Brna, stejně tak dnes schválený návrh vedení silnice 43 podporují starostové desítek jihomoravských obcí.

Alternativy budoucí dálnice D43. Pramen: ŘSD
Alternativy budoucí dálnice D43. Pramen: ŘSD

Maleček také řekl, že studie byla transparentní a že proti jejímu zpracování a výsledkům nemají nic ani příslušná ministerstva. Odpůrci, na zastupitelstvu jich vystoupilo zhruba 20, naopak studii a některé její části zpochybnili. Upozorňují také na to, že silná doprava včetně kamionové bude zavlečena do Brna a do rekreační oblasti v okolí přehrady a zároveň má vést tam, kde jsou již dnes překročené hlukové a imisní limity, například v Bosonohách.

Kraj zamítl již dříve možnost, že by trasa vedla západně od Brna a město získalo obchvat, jednalo se o kdysi navrhovanou tzv. optimalizovanou variantu. Ta by navíc ušetřila obyvatele jižní části Kuřimi, nevedla by uprostřed téměř spojených obcí Malhostovice a Drásov a nebyla by blízko obcí Skalička a Všechovice, zároveň se plánovala v dostatečně vzdálenosti od obcí na dnešní silnici I/43.

„Proces aktualizace se bohužel definitivně proměnil v další promarněnou příležitost k nalezení konsenzuálního územního plánu. Kraj pokračuje v tradici účelového vytváření podkladů pro dopředu preferovanou variantu, oponentní názory se zlehčují, případně se místo diskuse jen vyvažují tisíci stran dalších studií. Celý proces připomíná taktiku při výběru polohy brněnského hlavního nádraží. Kvůli této taktice se za posledních 20 let v našem kraji nepostavil ani kilometr dálnic,“ uvedl jeden ze zástupců odpůrců a starosta Ostopovic Jan Symon.

ČTK

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastik

No neříkám že zrovna nějaký Hitlerův odkaz je zrovna to, na co by se mělo pamatovat. Ale když pominu Hitlera, tak aspoň historický odkaz bude zachován. A když už tam předem byli vymláceny stromy a nachystáno, aspoň do toho nebudou tak rýt ekologičtí aktivisté. Něco málo se ušetří než kdyby se něco dělalo úplně od začátku.

Martin V.

Nechci vám brát iluze, ale když za protektorátu vyrýpáte zářez a necháte ho 50 let nedotčen, tak se vám tam nastěhuje kdejaká havěť, která je chráněná: https://mapy.cz/s/nanofemuso Jako třeba přírodní rezervace Obůrky-Třeštěnec. A víc na sever u Černé Hory je podobný exemplář Čtvrtky za Bořím. 🙂

Jarda Š.

Dálnice to nebude proto, že na ní by nebylo možné napojit místní komunikace, ty by jí musely jen křížit po mostech bez možnosti nájezdu nebo by musely podle dálnice vést ještě tzv. kolektory.. Na čtyřpruhovou silnici nájezdy z místních komunikací být mohou.

Pedro72

Tahle diskuze je vtipná, každý si dosadí svou vlastní představu a pak se proti ní radikálně vymezí. Takže fakta. 1. Ve schválených zásadách územního rozvoje mezi Kuřimí a D1 není dálnice, ani rychlostka o čtyřech pruzích, ani červí díra, ani nic dokonalého, ale silnice I. třídy, povětšinou o dvou pruzích (jeden v každém směru). Pokud bude schválen územní plán a ten bude schválen v této podobě nebo vůbec (zákonný postup neumožňuje rozpor mezi ZÚR a ÚP), pak je to definitivní, nic většího tam nikdo nenacpe. 2. Krajští radní mluví o vedení v tunelu přes Bystrc a dalších „podmínkách“, ale takové… Číst vice »

Vladimír Bílý

Popis silniční varianty: Základní stopa kapacitní silnice je shodná jako v případě dálniční varianty, řešení se liší v umístění a počtu MÚK na trase. Kapacitní silnice se v základní podobě předpokládá jako čtyřpruhová směrově dělená komunikace. Silniční řešení umožňuje umístění více MÚK na trase a také jejich lepší návaznost na stávající dopravnísíť (patrné přisrovnání umístění MÚK Čebín u dálniční varianty a MÚK Kuřim‐západ u silniční varianty) a tím vytváří lepší předpoklady pro obsluhu přilehlého území. Silniční varianta oproti dálniční počítá s umístěním MÚK Žernovník, MÚK Kníničky a MÚK Bystr‐jih). Intenzity na dálnici i silnici bez návaznosti na JZT jsou dle… Číst vice »

ghj

podle me byla vybrana spravna varianta. vsichni majitele nemovitosti dobre vedeli, co muze nastat a mohli na to reagovat. tahnout to udolim zapadne od brna bych povazoval za naprosto nemoralni.

Jiří Kocurek

Západní trasa Boskovickou brázdou má hned dvě velké nevýhody:
a) povede k přeplnění už tak přecpané D1
b) je podstatně delší, vemte v potaz snahu vyhýbat se mýtu

Což sečteno znamená, že trantzit z Brna nepřetáhne. Dál se bude jezdit zkrz Žabiny a Hradeckou a taky kolem Kasáren. No jezdit. Poskakovat v koloně, protože tohle se tam doopravdy děje. O jízdě se můžeme bavit od 6 večer do 6 ráno.

Jiří Kocurek

Faktem ale je, že současný čtyřpruh je dost nepříjemný pro ty, co chodí na konečnou trolejbusu č. 30. Bez debaty ta silnice tvoří bariéru. Nemusela by. Od výstavby Bystrce s tím ale nikdo nic neudělal. Lávka přes silnici rozhodně je v možnostech rozpočtu. Vyhozené peníze? Už 40 roků mohla sloužit s výhledem dovršení 50 let v plné službě.

Zlámalík

No je fakt, že současné řešení čtyřpruhu skrz Bystrc mi připomíná současné řešení okolí hlavního nádraží. Necháme to co nejhnusnější, aby to lidi nechtěli.

mgr.pavel

R/D43 přes Bystrc: jizva v pobobě této silnice zmízí pod zem a ani ta lávka nebude třeba.

Jiná varianta: v Bystrci zůstane její jizva napořád, možná se tam postaví lávka. Když ale vidíte, jak se nestaví dnes..

Martin V.

Bylo by možné upřesnit, co znamená věta: „Dlouhodobě se plánovala silnice 43 jako dálnice, avšak nyní se navrhuje pouze jako kapacitní silnice I. třídy.“ Bude to R 25,5 jak vyplývá z této poněkud starší mapky? http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info/kategorie-komunikaci/ nebo aspoň R 22,5/100 jako nejjižnější úsek D4 Mirotice – Třebkov? Vejde se to na těleso protektorátní dálnice, nebo ho bude potřeba rozšířit? Nerad bych se dočkal něčeho jako nedělený třípruh 2+1 střídaný s 1+2.

Martin V.

Aktuální leták D43 https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/487/infoletak_d43-troubsko-kurim.pdf sice uvádí R 25,5/120, ale pokud už to nemá být dálnice, tak kdo ví?

Arimatejsky

Bude to dvoupruh 11,5 metru.

Martin V.

To jako vážně??? Vždyť od Baltisbergerovy zatáčky až po tramvajovou konečnou Rakovecká je to dělený čtyřpruh už desítky let (odhadem 25 m široký). A S 11,5/80 je na mnoha místech profil současné I/43. U navazujícího úseku, kde se to už nejmenuje D43 ale I/43, tvrdí leták https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/490/infoletak_s43-boritov-svitavka.pdf že to bude R 26,5/100, tak z toho snad nakonec neudělají dvoupruh…

Pedro72

Ano. Přesně to bylo krajem schváleno.

Vladimír Bílý

Původní mosty jsou 26 metrů široké (odměřeno z mapy.cz). Celkové parametry Hitlerovy dálnice jsou velkorysé a stopa krajinou doslova úhledně čistá. Poloměry oblouků jsou dělány tak na 200 kmh:-) Šiřka 25,5 doufejme zůstane. Cokoliv užšího by bylo trestuhodné. Jako silnice se to jednak snáze prosadí, druhak je varianta silnice v okolí Brna snad i výhodnější, protože se na ni dá nasázet více sjezdů, než kolik má normována dálnice. A ty sjezdy jsou dosti potřeba. Jednak, aby ta komunikace na sebe přetáhla co nejvíce provozu a fungovala především jako severojižní obchvat Brna. Druhak se tím silně zvýší užitek pro obce ležící… Číst vice »

Pedro72

Doufat můžete v co chcete, třeba červí díru skrz Brno. Ale tento dokument počítá přes Bystrc jen se dvěma pruhy.

Alibaba

Hitlerova dálnice sice byla projektovaná na velké rychlosti, ale taky se počítalo větším klopením v zatáčkách. A další věc, co jsem slyšel je, že má větší stoupání/klesání než současné normy dovolují, což generuje ve svém důsledku požadavek na stoupací pruhy nebo zmírnění sklonu, což v obou případech hrozí na požadavky pozemků navíc.

mgr.pavel

Určitě to budou 2 pruhy v každém směru, plus odstavný / připojovací a odpojovací pruh. Délka připojovacích pruhů ale AFAIK nebude všude odpovídat normě na dálnice, proto to někde bude v jiné kategorii.

Pedro72

Lidé, čtěte. V dokumentu je schválen 1 (slovy jeden) pruh v každém směru.

Vladimír Bílý

Strávil jsem půl hodiny pokusy dohledat na webu, co se vlastně schválilo. Bohužel neúspěšně. Takže prosím sdělte, kde to máme číst?

LKB

To se jako soucasna vozovka siroka na 5 pruhu rozdeli na jeden pruh tam a jeden pruh zpet? Nebo bylo schvaleno, ze tam, kde bude silnice nova, budou 2 pruhy?

Lech Malý

Není to protektorátní, ale exteritoriální, a šířka pláně byla 32 metrů (což je dost i na dnešní dobu).

Přemek

Probůh, co se do toho motají Ostopovice? Vždyť tangenta nebude. Současný exit 190 na D1 jim nevadí? Vše se odehraje na sever od Ostopovic, sjezd exitu 190 je níže než okoní terén Ostopovic, takže ani přímá expozice hluku, navíc exhalace větrané ve směru D1. Takže pouze místní trubec, který si hraje na vlivného.

xyz

„co se do toho motají Ostopovice? Vždyť tangenta nebude“
PROZATÍM nebude. I v přiložené mapce je výslovně uvedena jako „výhled“.

Jirka

Vždycky ta silnice povede kolem něčího domu. V Ostopovicích to jde kolem úplně nových domů. Je otázka, jestli se tam s tangentou počítalo už dřív a lidi se tam nepodívali jenom.

Mě za domem teď staví vinařský penzion. Taky s tím nic nenadělám, byl v územním plánu, mohl jsem si to zjistit.

xyz

V případě Ostopovic ta silnice povede tak, že obec bude prakticky ze všech stran obklopena silnicí dálničního typu.
Chápu ostopovické, že/pokud jsou proti.

mgr.pavel

No jo, ale kdo se do obce stěhoval, musel vědět o D1 i o těchto plánech. To je jako Suchdol a Pražský okruh..

xyz

„Mě za domem teď staví vinařský penzion. Taky s tím nic nenadělám, byl v územním plánu“
V územním plánu města/obce. V případě Ostopovic přirovnatelné pouze ke konkrétní osobě z té obce ve vztahu k územnímu plánu (schválenému obecním zastupitelstvem) této obce.

Zlámalík

Jo, s „Hitlerovou dálnicí“ se počítalo někdy od roku 1938 a pak byla zanesená ve všech dalších plánech.
Například 1952: https://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/sprava_mesta/magistrat_mesta_brna/OUPR/Pripravovany_uzemni_plan/Z_historie_uzemniho_planovani/1952.pdf

Nekdo

v Ostopovicích o tom vědí nejméně 80 let! ať si svůj NIMBYsmus strčí někam, a to říkám jako člověk, který má většinu oken v bytě z výhledem právě na D1…