Poláci začínají se stavbou další rychlé silnice k českým hranicím, na Králicku chtějí být v roce 2030

Práce na stavbě S3 k českým hranicím. Foto: Geoinżynieria drogi mosty tunele - GDMTPráce na stavbě S3 k českým hranicím. Foto: Geoinżynieria drogi mosty tunele - GDMT

V Česku se pracuje na studii, jak novou silnici napojit na tuzemskou síť.

V Polsku začínají se stavbou již čtvrté rychlostní silnice, která by měla končit na českých hranicích. Půjde o silnici S8 z Vratislavi (Wrocław) do Kladska (Kłodzko), která má být do roku 2030 prodloužena až na polsko-českou hranici na Králicku.

Silnice dosud  spojuje Białystok na severovýchodě země a Wrocław. K jejímu prodloužení až k českým hranicím zbývá dostavět zhruba 130 kilometrů. Během října udělala polská obdoba Ředitelství silnic a dálnic GDDKiA velký krok k prodloužení: vybrala zhotovitele celkem tří úseků jižně od dolnoslezského města.

Jde konkrétně o 7,5 kilometru dlouhý úsek Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe, který má postavit Strabag za 310 milionů zlotých. Zakázku na stavbu 13,8 km dlouhého úseku Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski vyhrál Porr. Zbývající úsek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód (11,2 km) vyhrál Budimex. Do Kladska pak zbývají tři úseky. Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie Północ, Ząbkowice Śląskie – Bardo a Bardo – Klodzko. Na čtvrtý úsek již běží výběrové řízení.

37 nabídek ve třech soutěžích

Tři soutěže přinesly velkou konkurenci: podle GDDKiA přišlo celkem 37 nabídek, tedy v průměru více než 12 na jeden tendr.  Z Kladska má silnice dál pokračovat k českým hranicím. „Vládní program výstavby státních silnic do roku 2030 zahrnuje i realizaci další trasy S8 z Kladska do Boboszowa a na hranice s Českou republikou,“ uvedla GDDKiA.

Na české straně by rychlostní silnice skončila na silnici I. třídy I/43 v Dolní Lipce. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla nebyl ale ze strany Polska zatím potvrzen záměr výstavby rychlostní silnice až na české hranice. „Zatím je to podle mých informací pouze v úvahách. Ale my se chceme na tuto situaci připravit a v současné době se zpracovává technická a vyhledávací studie s cílem nalézt vhodnou trasu napojení na stávající kapacitní dálniční a silniční síť. A to buď na I/44 a nebo na D35,“ řekl Mátl.

Česko s Polskem aktuálně spojují tři rychlostní silnice či dálnice: A1 z Bohumína na Katovice, rychlostní silnici S52 do Těšína a na polské straně dokončená rychlostní silnice S3, která končí na české straně u Královce.

Trasa rychlostní silnice S8. Foto: GDDKiA
Tagy dálnice do Polska GDDKiA I/43 Polsko rychlostní silnice S8 S8 Wrocław - Klodzko - Boboszów
99 komentářů