lot
Infrastruktura Silnice

Silnice 43 má vést tunelem přes Brno, spojnice D1 a D52 nebude. Na tahu jsou krajští zastupitelé

Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435
Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435

Na jihu Moravy se po letech diskusí a svárů začíná rýsovat budoucí podoba přetíženého silničního tahu číslo 43. Rozsáhlá územní studie zadaná krajem doporučuje variantu vedení silnice u Brna ve stopě staré nikdy nedostavěné říšskoněmecké dálnice Vídeň – Vratislav. Oznámil to Jihomoravský kraj v tiskové zprávě s tím, že doporučená varianta bude ve čtvrtek předložena zastupitelstvu. To bude schvalovat její zanesení do zásad územního rozvoje.

„Hlavním cílem studie bylo porovnat jednotlivé varianty za stejných podmínek a stejnou metodikou tak, aby bylo možné zúžit výběr na varianty, které pak budou posuzovány v rámci první aktualizace. Studie tak dala odpověď na určení konečné podoby trasy silnice 43,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.

Silnice 43 bude trasována přes městské části Kníničky a Bystrc kolem Brněnské přehrady, přičemž v Bystrci by měla vést v tunelu. Ke schválení je krajskému zastupitelstvu navržena silniční varianta (nikoliv dálniční) bez jihozápadní tangenty. Jihozápadní tangenta měla být pokračováním silnice 43 od D1 k D52.

Na podzim minulého roku předložili odpůrci bystrcké varianty komentáře, které zpochybňují závěry krajské územní studie. Projektanti studie ale námitky odmítli jako neopodstatněné. Podobně se vyjádřila i ministerstva pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí. Alternativou k bystrcké stopě bylo vedení silnice dále na západ kolem Veverské Bítýšky.

Ředitelství silnic a dálnic ve svých letácích píše o „čtyřicettrojce“ výhradně jako o dálnici. I jako silnice I. třídy by nejspíš u Brna měla čtyřpruhové uspořádání.

Alternativy budoucí dálnice D43. Pramen: ŘSD
Alternativy budoucí dálnice D43. Pramen: ŘSD

Informace o D43 (Pramen: ŘSD)
Dálnice D43 tvoří kapacitní propojení brněnské aglomerace s  východními Čechami a  Jeseníky. Trasa je součástí mezinárodní silnice E461 Brno–Svitavy. Dálnice D43 začíná v křižovatce s dálnicí D1 a končí napojením na dálnici D35. Tvoří tak kapacitní severojižní spojení těchto dálnic. Dnešní silnice I/43 je značně zatížena dopravou. Kapacita stávajícího dvoupruhového uspořádání silnice I/43 je v  současné době vyčerpána. Kritickými místy na dnešní trase I/43 jsou průchody obcí a úrovňové křižovatky, které mnohde ani nemají odbočovací pruhy. Kvůli tomu se obzvlášť ve špičce tvoří kolony. Ve špičkách klesá rychlost dopravy a dochází tam ke konfliktním situacím vzájemným omezením mezi účastníky silničního provozu. Z těchto důvodů bylo rozhodnuto o výstavbě dálnice D43 Brno–Moravská Třebová, která nahradí dnešní silnici I/43. Výstavba dálnice je rozdělena do pěti samostatných staveb, které lze stavět podle potřeby. První plány na dálniční spojení Brna s Vratislaví jsou z roku 1938. Od roku 1939, až do zastavení prací v roce 1942, probíhaly stavební práce na části tzv. „Německé dálnice“ Vratislav–Brno–Vídeň od Městečka Trnávky přes Brno až po Ledce před Pohořelicemi v celkové délce 84 kilometrů. Téměř všechny pozemky v trase byly vykoupeny. Byly rozpracovány a postaveny četné dálniční mosty a propustky, rovněž proběhly a  někde byly i dokončeny zemní práce. Výstavba některých úseků byla zastavena ve vysoké rozpracovanosti před pokládkou vozovek. Trasa dálnice D43 by měla využívat právě rozestavěné těleso tzv. „Německé dálnice.“

Říšskoněmecká exteritoriální dálnice. Autor: Beroesz – own draw by uploader, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6388401
Říšskoněmecká exteritoriální dálnice. Autor: Beroesz – own draw by uploader, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6388401
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Huffnagell

Nekonečné tahy různých zastupitelů a nakonec nebude stejně nic, jak už to v Brně bývá. Je to smutné, ale nad Brnem leží nějká deka neschopnosti…

BND30

Brnu je dobré se vyhnout…už to vědí i za mořem… 🙂

Vojta

Jasně a proto místo aby ho obletěli 20 km jižně, tak ho obletí 15 km východně. To je tak těžký pochopit, že Trump se chtěl podívat na Chudobínskou borovicu?

Martin

Pro nezasveceneho, k cemu ma slouzit ta „jihovychodni tangenta“?

Honza D.

Přímé propojení budoucí D43 a D52 mimo D1. Ve své podstatě by přibližně kopírovala původní rozestavěnou ‚Hitlerovu‘ dálnici z Vídně do Vratislavi. Jako perličku uvádím, že spousta pozemků v této trase patří státu, potažmo ÚZSVM.

Vojta

Akorát toto je jihozápadní tangenta. O jihovýchodní už jsem dlouho neslyšel, kdysi se o ní uvažovalo, ale Slavkovské bojiště apod. Spíš se zobchvatuje trasa Blučina-Újezd-Slavkov.

Honza D.

Pravda, jihovýchod je jinde než jihozápad. V souvislosti s probíranou tématikou jsem si toho nevšiml, na druhou stranu nevím, jestli se Martin nespletl. 😉

Martin

Me se ani jedna uplne nelibi, kopiruje to smer jiz existujici dalnice,…. Ano, mel jsem na mysli jihozapadni, navazujici, nejak jsem to pri psani spojis s tim slovem vyhled… 🙂
Vzhledem k uhlu v jakem na se krizi D43 a D1 mi prijde logicke je spojit a rozsirit D1, u D52 a D1 by stacilo prestavet krizovatku nebo kratka spojka… D1 neni zrovna prutah mestem…

https://g.denik.cz/50/28/vyhledova_dopravni_sit_brno.jpg

Prijde mi to slusne presilnicovane…

Mara

Argumentovat tím, že to takto navrhoval již Hitler, je vrchol imecilusmu

Dalibor

čehože je to vrchol?

Huffnagell

Vrchol všeho 🙂

Vladimir

Kudy d43 povede už víme 80 let, tak už to dopr….postavte. 70km rozestavěné plochy d43, která je stejně nevyužitá. Ti kdo musi cestu každý den ve špičce absolvovat přes Kuřim, Lipuvku a dál na sever opravdu lituji. Chápu ty, kteří chodí pěšky, nevystrci pády z domu, nebo jim dalnice povede kolem baráku že d43 nechtějí. Ale tahle dálnice už měla stát dávno.

Mara

Když to Hitler plánoval, byla v té oblasti prakticky nulová zástavba… Teď je tu mega sídliště, kde bydlí desetitisíce lidí! Obchvatem nelze nazývat věc, která vede uprostřed zástavby… Zasáhne to mnohem více lidí, než teď trpí v Kuřimi. Ale bohužel vládnou lobisté alá Sukalovský. Jde o budoucí zástavbu kolem Kuřimi. Proto se tato trasa musí protlačit za každou cenu….

Jaaa

To, že tam ta dálnice bude, se ví 80 let. Každý jeden, co tam bydlí, to musel vědět!

Sorry, ale přes Hvozdec fakt nikdo jezdit nebude. Takže byste vlastně chtěl, aby si to všichni zkracovali přes město a trpělo ještě mnohem mnohem víc lidí.

Dalibor

Tak zrušíme to sídliště. Stejně je hnusný!!! Jestli se nepletu, vždy je něco za něco, nelze vyhovět najednou zájmům všech.

Zlámalík

V devadesátých letech se dělala hluková studie trasy R43 přes Bystrc – už tehdy měla vést v tunelu (zasypaném podjezdu) od cca. ul. Laštůvkovy až k Přístavní. A představte si, že všechny baráky, stavěné za socialismu, byly mimo ohrožení hlukem. Jediný, co nevyhověl, byla tehdejší novostavba „Zelené údolí“ na Štouračově, postavená – ano, v devadesátých letech…Jinak nevím, co je na vedení trasy pod zemí špatného, naopak v Bystrci tím vzniknou celkem velké plochy zeleně a sídliště se konečně propojí.

Bardotka

Tím sídlištěm povede v tunelu.

Š jako škrr

Dálnice by se stavět nemusela, kdyby lidé jezdili vlakem

Zlámalík

Kdyby všechny kamiony jezdily vlakem… Tak jo, jsem pro. Kudy rozšíříme tah na Svitavy a Tišnov na čtyřkolejku + přidáme VRT?

Michal J.

Podle mě je základní chybou, že se plánuje náhrada I/43 přibližně v její stávající trase, tedy se zaústěním do D35 u Svitav. Na východě bude zbytečně blízko D46, zatímco Vysočina na západě se bude muset až do skonání světa spokojit s problémovou D1. Tím má nakročeno stát se typickou vnitřní periférií ČR. Výhodnější by proto bylo odpojit D46 už někde na úrovni Holic či Vysokého Mýta a vést ji blíže stávající silnici I/37, která představuje nejkratší spojnici Pardubic, Chrudimi a Žďáru nad Sázavou s Brnem, Rakouskem a Slovenskem. Tím by se zabily tři mouchy jednou ranou: I/37, I/46 a problém… Číst vice »

Vrtal

D46 má primárně vyřešit katastrofalne pretizenou silnici že Svitav do Brna. Vaše řešení tento problém vůbec neřeší. Jde především o dopravu z Polska.

Jiří 3

Nemluvíte náhodou oba o D43? Protože D46 vede z Vyškova do Olomouce.

Michal J.

V 2. a 3. odstavci jsem se upsal. Psal jsem samozřejmě o D43. D46 má zůstat jen v 1. odstavci jako „konkurenční“ dálnice v případě, že D43 zůstane tak moc na východě). Na střední Moravě je prostě „předálnicováno“, a to na úkor dopravně zanedbávaných regionů, jakými je třeba Vysočina (a to nejsem z Vysočiny ani k ní nemám žádný vztah). Vrtal: Hlavní zátěž na D43 rozhodně nepochází z Polska: http://scitani2016.rsd.cz/content/doc/53.jpg?v=2016 Z Polska to je 5324 aut, zatímco od Litomyšle (tedy Liberec/Pardubice/HK) 16 347 aut. To je víc než trojnásobek. Navíc až bude dostavená D11 (což bude rozhodně dřív než D43),… Číst vice »

Vojta

Takto zas lépe poslouží jako spojnice Brna a Jeseníků.

MlB

Nicméně většina Jeseníků by i tak byla lépe nebo min. srovnatelně dostupná přes Olomouc, kde v té době bude už na celé trase až do Šumperka čtyřpruh. D43 dovede řidiče kousek za Svitavy… a pak? I/43 přes Lanškroun a Štíty fakt nemá s rychlou spojnicí nic společného.

Vojta

D43 do Moravské Třebové a pak D35 do Mohelnice je o trochu kratší než přes Olomouc (hlavně ze severní části Brna)

Michal J.

A to se vyplatí! Na Jesenicku budou mít i za dvacet let prachmizernou silniční i železniční síť, zato až se místní dokodrcají do Mohelnice, budou si moci vybrat, kterou z dálnic se dostanou do Brna.

Tím se dostávám k dalšímu nesmyslu: D43 v podstatě kopíruje stávající trať Česká Třebová–Brno. To znamená, že až (teda spíš „jestli“) se jednou postaví, bude zde IAD silně konkurovat železnici. Nebylo by náhodou lepší vést dálnici poblíž sídel, kde žádná rychlá železnice není? Nové Město na Moravě, Bystřice nad Pernštejnem, Polička, Hlinsko, Skuteč…

Kik

Takže byste budoval dálnici v místech s celkem nedotčenou přírodou? To by vám ekologové neschválili. A navíc se podívejte na terénní profil na vámi zmiňované trase – tam by byla potřeba min. spousta mostů, možná i pár tunelů. Vím, že trasa D43 není asi úplně nejvhodnější, na druhou stranu tam ale je vhodnější terén a dalo by se využít část trasy „Hitlerovy“ dálnice. Největším problémem zůstává stále vedeni kolem Brna a úseku za Kuřim, kde se střetávají různé zájmy. O tom že tam má být dálnice se ví už destíky let, přesto si tam spousta lidé postavilo domky a teď… Číst vice »

Michal J.

„Celkem nedotčená příroda“ je dost vágní pojem. Nejsem enviromentální odborník, takže nedokážu posoudit, jestli má příroda například v okolí Letovic nebo Březové nad Svitavou větší hodnotu než třeba ta u Skutče. Proto jsem ani nenavrhl přesné trasování – pouze ideu, aby ta trasa vedla západněji, a tím zlepšila i dopravní obslužnost obcí na trase I/37. To samé se týká terénního profilu. Hornosvratecká vrchovina nejsou žádné velehory, na druhou stranu ani I/43 nevede rovinatou krajinou (viz prudké stoupání silnice na vrch Kotel). Zbytky nacistické dálnice se sice dají využít, neměli bychom ale zapomínat na to, že naše D43 bude mít primárně… Číst vice »

Ondra

Upřímně je mi líto Ostopovických…

Nekdo

cywe a proc? uz nejmene 80 let musi vedet, ze ta dalnice tam bude. tak jestli se doted neodstehovali, tak je to pro ne nejspis OK. a to rikam jakoze bydlim hned vedle a na D1 koukam z okna…

Vojta

V Otrokovicích by byl problém hlavně JZ tangenta a ta, jak se zdá, nebude. Já říkám naštěstí, to radši zkapacitnit a zakrýt D1 než měst zbytečně 2 dálnice vedle sebe.

Vojta

Samozřejmě v Ostopovicích, ty opravy…

Martin

Mrknete na Praha-Sporilov nebo na Praha-H.Pocernice…

Vladimír Bílý

Mě je líto především Bosonoh, kde ve špičce nepřejdete silnici, vzhledem k tomu, že nejen Bástr tudy jezdí do Brna a dál. A to díky neexistující D43 resp. jejímu neexistujícímu napojení na D1. V Popůvkách se 200 metrů nad D1 staví jak o život, čili zde bydlí lidé, co si dobrovolně koupili rodinný dům u komunikace s provozem okolo nad 50 000 vozidel denně. Stejně tak v Ostopovicích, kde nová výstavba pokračuje směrem k D1. Ti lidé si zde koupili/postavili nemovitosti s tím, že tam ta dálnice je a bude. Tak koho litujete?

Michal J.

Přesně tak. „Miluju“ tyhle náplavy. Do města jedině autem, do rodiny jsou potřeba nejméně dvě, na pořádné bydlení ve městě nemají, takže rozkládají krajinu suburbanizací, ale před jejich domečky se bude jezdit co nejpomaleji, nebo raději vůbec. A když už, náklady na hyzdící odhlučnění zaplatí ostatní ze svých daní.

Martin

Coz je take ale neexistenci VHD z aglomeraci, vetsinou zavisle na autobusove doprave, i londym mel metro daleko za mesto uz v 19.stol…
Kazde velke mesto nejen Praha, ale i Brno by meli uvazovat o rozsireni kolejove dopravy z mesta dal za mesto do rozvojovych ctvrti, jednat s krajem a s developery, aby nestaveli satelitni mestecka jen pro dopravu autem….

Michal J.

Spíš by územní plány neměly dopustit vznik „sídelní kaše“, která má významný vliv na degradaci životního prostředí pro všechny. Počet obyvatel ČR je +/- stále stejný, uprostřed měst máme stále dost brownfieldů, opravdu není nutné, aby se sídla rozkydávala do šířky. Pokud nemám na bydlení ve velkoměstě, tak projevím trochu soudnosti a přestěhuju se do menšího města, které je s tím velkým spojeno dostatečně frekventovanou a rychlou VHD. A ne do noclehárny na bývalé pole, kde budu i s celou rodinou závislý na autě.

Luděk

Za sebe tomu dávám šanci na úspěch takových optimistických 10% protože Brno potřebuje zcela zbytečný obchvat celého města

xyz

„Oznámil to Jihomoravský kraj v tiskové zprávě s tím, že doporučená varianta bude ve čtvrtek předložena zastupitelstvu. To bude schvalovat její zanesení do zásad územního rozvoje.“

Ona ta trasa v těch ZÚR už dávno není? Z mého pohledu těžko pochopitelné.

Kalanis

Děti Země…
Proč asi nebyl tak dlouho ZÚR JMK schválené? Nové Mlýny a Bystrc.

Jaaa

Spíš neschopní politici opakovaně schvalující protizákonná ustanovení.

Andrej

Tak momentálne ÚOHS hodil vidle do Žabovřeské II, teda dlhodobo odkládanej, nakoniec povolenej stavby, ktorá by reálne a dramaticky zlepšila Severo-Južnú dopravu v Brne, a to na základe neuveriteľne absurdnej námietky, z ktorej zostáva rozum stáť. Takže myslím, že to horí viac.

Každopádne, bez ohľadu na to, ako dopadne výber trasy cez Brno, nič nebráni ŘSD intenzívne pripravovať úseky severne od Kuřimi a nahradiť tak svitavskú cestu smrti.

Michal Fiala

I severně od Kuřimi, věřte nevěřte, žijí lidé. Neexistuje jen Brno.. I my severně od Kuřimi, byť je nás méně, se o to více budeme do roztrhání těla bránit nesmyslné Hitlerově trase, která byla snad dobrá před 80ti lety, ale v letech 2020 a dále je zcela mimo mísu a realitu. Stačí letmý pohled do mapy.

Luděk

Mě stačí letmý pohled do mapy abych viděl že celá trasa je pořád nezastavěná a pořád dobře viditelná tak proč ji nevyužit

Mara

Pane Luďku a už se s tím někde léčíte? 😀

Luděk

Pane Máro zajmalo by mě s čím bych se měl léčit? Asi s tím že na satelitních mapách je pořád dobře viditelná trasa dálnice A 88 Vídeň–Vratislav? Ano to je zcela určitě na léčení! Nebo snad kvůli tomu že když vydržela takhle patrná 80 let tak by ji byla škoda nevyužit? no to je na ústavní léčbu!

Mara

Jestli někdo označí 24 tisíc- ové sídliště Brno Bystrc za neobydlenou oblast, je to opravdu na pováženou… 😀 Přitom trasa vede např. cca 50m od velké základky..

Vladimír Bílý

Pane Máro, kdyby jste uměl číst, dočetl by jste se, že D43 půjde pod Bystrcí tunelem. Tím zde fakticky dojde k výraznému ZLEPŠENÍ proti stávajícímu stavu, kdy jediná hotová část té Hitlerovy dálnice, je bohužel pro Bástr nyní vedena po povrchu a obyvatele blízkých domů a tu základku ten provoz ruší. Taktéž se obyvatelům Bástru výrazně zlepší spojení kamkoliv a také budou méně smrdět a hlučet ostatním, zejména se uleví údolí Svratky a v Bosonohám, protože se velká část provozu přesune na D43.

Jiří Kocurek

A v Lipůvce žijí untermensh? Že to tam má jezdit stále a stále, bez nároku na zlepšení?

Nekdo

Blbeckum z Bastru, kteri se nastehovali hned vedle dalnice to bohuzel nevysvetlite…

Dáda

ono by bylo přínostm právě koukat podrobně a zvažovat. Letmý pohled a zkratkovité závěry nejsou moc účelné.

mgr.pavel

Takže i vy, v obcích severně od Kuřimi přes které jezdí proudy aut a není možné rozumně přejít silnici, tedy i vy jste proti zlepšení situace u vás v obcích?

Zajímavý postoj.

Nekdo

uz nejmene 80 let vite a my taky, ze ta dalnice bude. mimo miso je Vas NIMBYsticky komentar…

Rýpal

Ty budeš taky s čeledi trotlovitych co?

Rodney

A světe div se, ale na severu od Brna žijí lidé i podél současné I/43. Konkrétně nám třeba vede přímo před domem a je to neskutečně sobecké to oddalovat jen kvůli tomu, že někomu bude 200 m za domem vést silnice. Co my bychom za to dali, kdybychom měli obchvat Lipůvky alespoň těch 200 m od obce.

Josef Trögl

Přesně tak. Ze zatím teoretické D43 je právě úsek od Kuřimi k D1 zatím nejzbytečnější, protože tudy jezdí dominantně cílová doprava do Brna (tedy převážně do centra) a ta pojede nadále stávající I/43 na okruh. Vyšší podíl dálkové tranzitní dopravy lze očekávat nejdříve po zprovoznění D35 od Hradce a D11 do Polska, pak tu začne být zajímavá severojižní trasa. Ale to je opravdu hudba vzdálené budoucnosti, zatímco stávající I/43 od Brna na sever je už dávno za hranou kapacity a obchvat Kuřimi je jedna z nejpotřebnějších silničních staveb současnosti. Naopak vynechaná tangenta by se také hodila, protože sjezd D1-D52 je… Číst vice »

Par

Píše se rok 2069. A prezident Jiří Ovčaček k příležitosti 90 narozenin a současně k 50 výročí vlastni inaugurace. Slavnostně otevírá. První úsek dálnice D43. Přes Bystrc.

EM*

To to vidíte hodně optimisticky.

MildaIV

Přinejlepším bude poklepávat základní kámen 🙂

Sinep Anigav

… a možná se přitom pochvalně zmíní i o kvalitě betonu Adolfova pilíře za přehradou

Martin

Vydesil jste me…!

Tom

Úředníci z Prahy (MŽP, MD, MMR) rozhodli… V okolí přehrady má stále dost místních vlivných politiků svoje rekreační sídla, ti samozřejmě nedopustí zničit rekreační zónu dálnicí. Stačí si poslechnout pana Vokřála. 3-patrová dálniční křižovatka u Přístaviště, to někdo myslí vážně? Silnici Brno-Hradec Králové využívají stejně z 96 % auta směřující do Brna (tranzit je 4%) , k čemu většině z nich bude, když skončí někde u Bosonoh? Utopie a pohádky…

Jura

Jestli povede R43 v tubusu Bystrcí nebo kolem Veverské Bytýšky považuji za srovnatelné zlo. Problém je křižovatka, která v Bystrci umožní většině aut sjet z R43 a zahltit ještě víc spojku Bystrc – Žabovřesky, tady to rozšířit nejde a smog z poskakujících aut se bude pěkně držet podél Svratky…

Vojta

Na druhou stranu ubyde Bystrčáků, kteří dnes jedou na jih Brna po přehradní radiále, nově to vezmou přes Bosonohy na D1.

Tom

Z Bystrce na jih Brna jezdí přes Veselku a Bosonohy mnozí už teď, lepší než trmácení přes ucpané Pisárky. Bohužel ve Veselce chybí nájezd na D1, což vytváří téměř nepřejitelnou silnici Bosonohy – Nový Lískovec.

Honza D.

Juro, chlope, on už fakt není čas kdy se po silnicích proháněly vozy T148, A30, Š706 či LIAZ řady 100.
Tím neříkám že je příjemné mít provoz pod okny, teď je největší problém s prachem a hlukem.

Jura

Honzo D., měl bys pravdu kdyby polovina u nás jezdících aut nebyly ty které na západ od nás neprošly na STK. K tomu, před 10ti lety jsme si mysleli že špinavý je diesel, pokrok v benzínových motorech které dnes také potřebují filtry ale legislativa na to reaguje opožděně bude vždy v neprospěch těch co bydlí v údolí u čtyřproudovky

Jirka

V Bystrci je to založené na tom, že tam ten tunel prý stejně nakonec nebude (to se prý vždy slibuje) a že se zruší pofidérní hospody u přehrady, z přehrady z hráze lidi uvidí dálnici a prý, když se zavře tunel, tak všichni pojedou přes Kníničky.

Příklady s Blankou nebo tunelem pod Vinohrady, Královopolským a tak jsou nevyslyšeny. Argumenty na to, že se konečně spojí stará Bystrc s novou jsou ignorovány a daný stav je prý vlastně super.

Tom

Ono těch nových spojení levé a pravé strany Bystrce zase tolik nevznikne, středem sídliště totiž vede tramvajová trať. Reálně tak přibyde pouze 1 „přechod“ na východ od autobusové zastávky Adamcova k hřišti ZŠ Laštůvkova. Jinak pro obyvatele zůstanou stávající přechody (od severu k jihu): tram.smyčka Rakovecká-Výhon, silnice Vejrostova-Odbojářská, most nad zast. Kubíčkova, semafor u zast. Štouračova. Nic víc nelze čekat.

mgr.pavel

V ZÚR má být, že tunel a pár dalších věcí v Bystrci je nutnou podmínkou pro trasu a nedílnou součástí trasy.

trafopájka

Papír toho snese…

Honza D.

K názvu toliko, že to měla být ‚transteritoriální dálnice‘ a na sjezdech/nájezdech měly být pasové kontroly. Vynechání tangenty je chyba, už nyní je stávající D1 na hranici kapacity a přivedení další dopravy že směru od Svitav, který v současnosti jede severní a východní částí okruhu, způsobí ještě větší zátěž D1. Tangenta by příjemně odlehčila snad nejvíc zatížený úsek dálnice okolo Brna. Plánované rozšíření od Kývalky po exit na Slavkov (? – zde si nejsem jistý, kdyžtak mne opravte) problém vyřeší jen částečně a dočasně.

simbič

Byla to exteritoriální dálnice.

MildaIV

Tangenta by moc nepomohla, většina kamiónú odbočuje až dál na Bratislavu. Užitečnější bude rozšíření na 3 pruhy.

Hanzi

No tak snad zvítězí nakonec zdravý rozum a už při pohledu na mapu by to měla být Bystrcká varianta. Ten přechod v D 52 se k tomu přeci naprosto logicky vybízí.

A A

Prosím opravte chybu, povede ve stopě nedokončené říšskoněmecké tranzitní dálnice. Protektorártní dálnice byla jen dnešní D1. A možná i titulek je zavádějící, po jeho přečtění jsme se lekl, že půjde tunelem pod centrem města 🙂

Rýpal

Já už myslel že budou Brňané mít lepší severojizni magistrálu než v Praze 🙂

Tomáš Gottschalk

No oni si v Bastru myslí, že jsou centrem města a na tom postavili svůj odpor ke komunikaci. Na druhou stranu jim vůbec nevadí, že jezdí přes Komín a Žabiny zhruba ve stejné vzdálenosti od obytné zóny, jako má vést D43.

Jiří Kocurek

Dovolil bych si podotknout, že současná silnice z Bystrce do Kuřimi vede 2 metry od fasády domů, občas i míň.
https://mapy.cz/s/letodemozo