Siemens ukázal v Berlíně Vectron na 230 km/h, první vyjede u Českých drah

Siemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron na 230 km/h. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V provozu se lokomotivy objeví v roce 2025.

137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Siemens představil nabídku VecTrain
https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/locomotives/vectrain.html

Podle mě s tím míří na ŽSSK a na MÁV. Tyto firmy pořizují/nedávno pořizovali nové vagony. A používají Vectrony.

Uvidíme jestli se VecTrain prosadí taky u PKP IC.

Nevěřím, že se zrealizuje ten ilustrační obrázek kdy Vectrony dánské DSB táhnout Talga. Koncept VecTrain se u DSB asi neprosadí.

vtvt

Je zajímavé, že ČD má jezdit s 11x lokomotivami na 230 km/h už od prosince 2024.
viz loňská příloha 7B https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/23473867/Dodatek%20%C4%8D.%201_p%C5%99%C3%ADloha%20%C4%8D.%207.pdf?backlink=946q0

V článku se píše: „dopravce počítá s jejich nasazením od prosince 2025“

Pinďa

6 jich vlastni, dalsi potava

vtvt

Myslím, že máte staré informace.

Loňský plán ČD byl k 6 Taurusům přikoupit další 3. Tj. 9 celkem. Smlouva s Min Dopravy je na 11 loko 230 km/h na Ex3/Ex5.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-si-chteji-poridit-dalsi-tri-taurusy-budou-alternativou-pro-hamburk-91454/

Ale půl roku po tomto plánu ČD objednalo 50 Vectronů na 230 km/h.

IMHO žádné další Taurusy ČD nebude kupovat. Koneckonců asi ani na to v ČD nejsou peníze. Viz oznámení ministra dopravy v TV, že v ČD budou intezivně hledány úspory např. ohledně modernizace flotily.

Vtvt

Rynek Kolejowy napsal
„Zastosowano w nim jednak inną przekładnię, zmieniono okładziny hamulcowe oraz aerodynamiczny zgarniacz.“
– převodovka
– brzdové obložení
– maska

Juraj

Je to vlastně takový vtipný zvrat.
Když na InnoTransu 2010 Siemens představoval Vectron, výslovně se uvádělo, že se s rychlostmi nad 200 km/h nepočítá, třebaže Taurus předtím 230 uměl.

Argument byl takový, že v osobní dopravě budou už dominovat jen jednotky, a ve vysokorychlostním segmentu výlučně.

Uplynulo 12 let a je tu Vectron na 230, i když uvidíme, kdo kromě ČD do toho půjde. Smysl to dává asi jen u provozovatelů netrakčních jednotek od Siemensu a Talga, ale i tak velmi malá část trhu.

Dušan

Jenže to, že Taurus uměl 230 bylo čistě a jen proto, že si OBB objednaly Railjety na 230 km/h a kromě německé řady 101 DB, která má V = 220 km/h, přičemž dneska je to dostupná rychlost kvůli papírům už jen u max. 1/2 exemplářů nebylo mašiny, která by to mohla tou 230-kou tahat. To stejné je Talgo pro DB, které má 230-ku a k němu extra se má dodávat Travca na V = 230 km/h, což je dneska mašina ve vývoji. Stačí se podívat na tu stejnou produktovou řadu DSB, která má mít „jen“ V = 200 km/h a… Číst vice »

Vtvt

Souhlasím, že Vectron 230 je pro malý kus trhu. Zajímavé je, že ten kus trhu chce Siemens zahustit nabídkou „VecTrain“

Představuji si to vzhledově jako italské Vivalto s lokomotivou. viz foto lokomotivy https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/S4186_Bf_Ferrara%2C_E464.jpg/640px-S4186_Bf_Ferrara%2C_E464.jpg

Erik85

Další kdo si objednal Vectrony na 230 je Akiem.

Petr S.

Nejdřív ať se rychlíky nemusej zbytečně dlouho šourat třicítkou (poslední dobou úsek Kolín-Velim) a pak se bavme o rychlostech nad 160 km/h.

vagonář

Tak to už budou chybět jen ty trati…

Daniel Jablonecký

Nechybí. A stále přibývají nové.

Daniel Jablonecký

Všem, co mi dali mínus, doporučuji zvednout své líné pozadí od compu a jet se projet někam do zahraničí, kam tahle mašina bude mít papíry. Dneska už se v Děčíně ani v Břeclavi nepřepřahá, tato informace možná ještě k některým nedoputovala.

vagonář

Někomu je třeba napsat u nás, někdo to pochopí i bez toho.

Petr

Já pořád nechápu, proč je tam 6193.xxx.
To jsou polský mašiny, nebo co?

Josef Švejk

K čemu je to platné, když to pak bude mít ten ošklivý Najbrtí nátěr!

Oce

Vectron je tak designově povedená lokomotiva že mu sluší zatím všechny nátěry co jsem viděl. I ta základní bílá. O technické stránce nemluvě. Mercedes na kolejích. Těším se že na nich budu brzo jezdit.

moot

někde jsem viděl takový hodně do černa a ten mu úplně neslušel, jinak souhlas no

vagonář

Ať to má nátěr, jaký chce, hlavně ať to konečně jezdí u nás 230!

medical examiner

A co by jste radši – modro-béžový vz. 363?

Jiří Kocurek

Žlutý s černým vrškem a červenými nápisy. Jen moravskou orlici místo amerických symbolů. https://www.k-report.net/foto/i006124.jpg

Foceno v Kunčicách, v pozadí Smrk a Lysá Hora. 😀

Johnny Cash

Nevidim na fotce ADD.

medical examiner

A to je prosím kdo nebo co?

Dušan

A proč by tam mělo být ADD ? To je 230-ková mašina na tratě s ekvivalentem VRT – tam jsou velké poloměry oblouků a mít tam ADD by tedy bylo jako „házet perly sviním“:-)) Jo, Vectry OBB mají ADD, ale to proto, že „brousí“ Semmering a Brenner, kde se to ADD uživí…

Bubák2003

Jó proto jsem to viděl i na Vectronu ZSSK,který jezdí rameno Pha-Bratislava-Štúrovo…

Dušan

Jenže tam to bylo zkušebně proto, že se jezdí trasa přes Havlíčkův Brod, kde jsou oblouky velmi malých poloměrů – tudíž něco jako Semmering třeba:-)

vtvt

Ta fotka ve vagonu s šéfem ČD a fotkou Vectronu, to není ani Panter ani Comfort/Rail/InterJet, že ne?
https://www.rynek-kolejowy.pl/img/202209201621329.jpg_732-490.jpg

Vypadá to jako něco dvoupatrového. Desiro HC?

X 1

Je to foceno v Siemens Desiro HC, erste klasse, vrchní patro, dopravce ODEG.

vtvt

Že by – v čtyřvagonové variantě – kandidát na EMU400 pro Prahu/StČ?

X 1

Jen Tvá fantazie. 🙂

vtvt

Tak nevím proč šéf ČD se fotí u něčeho co podle Vás nemá souvislost s firmou kterou řídí.

Proč podle Vás šéf ČD tedy nešel třeba na stánek CAFu? Kvůli eventuelnímu nástupci RegioNov = „Innovative Light Train“?
https://www.sncf.com/fr/innovation-developpement/innovation-recherche/mobilite-pour-tous-dans-les-territoires

Zlámalík

Nedělá nic pro NAŠE LIDI, co? Vy jste tedy taky povedenej… Palec dolů.

Jiří Kocurek

A to jako šéf ČD na veletrhu NEmá prolézat všechna možná vozidla? Co by tam potom asi tak dělal. :o)

medical examiner

Že by si dělal představu o možnostech růstu…

Vtvt

Určitě má šéf ČD projevovat zájem o produkty ze kterých bude vybírat.

Užitečné by bylo zajít taky do vystaveného dvoupatrového Coradia Stream HC pro lucemburského dopravce. viz fotky:
https://twitter.com/Bahnblogstelle/status/1572295065153982464

V Lucembursku víc co chtějí či nechtějí, neboť už delší dobu provozuje dvoupatrové
– Coradia Duplex
– Stadler Kiss

Daniel Jablonecký

Uvidíme, co dopravci nabídnou do soutěže.

Vtvt

Myslím, že leccos relevantního je na finských dvoupatrových. Které porazily např. Talgo22

Daniel Jablonecký

Soutěž bude na 90% zase na cenu, takže očekávám nějaký železniční low-cost.

Vtvt

PKP IC teď shání 38x 7vagonových push-pull.

ČIli je možné, že až PKP IC vyberou dodavatele (předpokládám, že Sundeck od Pesy je favorit), tak polský výrobce posléze vyvine dvoupatrové EMU něco jako Twindexx Express/RABe502

Juraj

Desiro HC je pro české podmínky nevhodné – jeho celá pointa je mít bezbariérový nástup v úrovni 760 mm, proto ty jednopodlažní krajní vozy.

X 1

Všechny vozy Desiro HC jdou vyrobit i na 550 mm.

Hans

Neví někdo proč tak rychlé lokomotivy nejsou řešeny s ohledem na co nejmenší aerodynamický odpor?

Zlámalík

Třeba kvůli váze. Delší loko = větší váha a limit máte 22,5 tuny na nápravu. Už teď MS verze váží 87 tun. Zkrátit to nejde, když tam musíte nacpat, co potřebujete.

SaulGoodman

Navíc to nejsou nějaké speciální vysokorychlostní lokomotivy, ale vylepšení běžných, investice do přepracování celého tvaru by byly asi natolik vysoké, že to za to prostě nestojí.

Zlámalík

Já to chápal obecně. Třeba Taurus je tvarovaný dle mého názoru líp, ale ten byl navržený pro 230 km/h od začátku. Jasněže Vectrona teď nikdo nepředělá a pro 200 to asi jakž takž vyhovělo.

Vena

Tak ono v otázce tvaru čel budou hrát nemalou roli nejnovější TSI normy, které už Taurus myslím nesplňuje. A možná i proto byl nahrazen Vectronem.

Zlámalík

To ne, ale TSI čelo může zjevně vypadat zase jako Taurus či podobně. Jen by se muselo vymyslet znovu.

Josef Švejk

Říkejme raději hmotnost.

Pája

Moje oblíbené ESO je v tomto směru vítěz. 😃

medical examiner

No jo…ale jak do x6x vetknout potřebný pohon a ostatní?
Na TSI…víme co pes…

PvvS

Nj, ještě že nemaj to původně navrhovaný čelo NEFUK 🙂

Jiří Kocurek

Áno, protože aerodynamika patří do letectví, ne na železnici, ta má svoji vlastní. Soudruzi tomu nejen že věřili, ale byla to dokonce oficiální doktrína, že každý obor má vlastní vědu.

xyz

A proč jen ti soudruzi..?!
A proč nezmíníte, že třebas PÁNOVÉ ze „Západu“ vymýšleli za aerodynamické hovadiny v podobě Lv
řady 40100, 7200, SNCF, alias 18 SNCB, alias (současná!) Maxima 30CC, alias DB Class 243, alias Renfe Class 252?! Pořád nechápu, proč musíte za každou cenu kopat do „ležícího“.. Přitom ted „stojící“ má úplně stejně máslo na hlavě.
Hezký večer přeji.

medical examiner

Protože to by se buď dovnitř nevešlo dovnitř, nebo na točnu…
Takové ICE je sice možná aerodynamické, ale taky má pěkně dlouhé čelo…

Mikuláš Samko

Protoze je to lokomotiva a ne celni vuz jednotky. Protahle celo by snizilo odpor, ale zaroven by vznikla mezera mezi lokomotivou a vagony, kde by se odpor zase zvysil.

vtvt

Využije ČD maximálku 230 km/h? ČD:
– má 7x 7 Railjetů na maximálku 230 km/h
– bude mít 20x 9 Comfortjetů na maximálku 230 km/h
– má cca 290 vagonů na maximálku 200 km/h. Předpokládám, že ČD nějaké starší vagony na 200 km/h ještě přikoupí.

Tak to vypadá, že cca půlka z 50 objednaných Vectronů ČD bude jezdit s vagony na 200 km/h po kolejích s maximálkou 160 km/h.

Pletu se?

Vitapb

Lokomotivy se nekupují na 5 let, snad se tu situace v tomto směru v dohledné době zlepší. Mimoto budou nasazovány na výkony v zahraničí, kde nejenže využijí potenciál, ale musí být nasazeny smluvně.

vtvt

Možná se pletu, ale rychlost vyšší než 200 km/h využijí 3 páry vlaků ČD, které z Berlína pokračují směr Hamburg.

Nic víc.

A možná ten noční spací vlak z Mnichova, možná od 12/2023.

Ten nový noční spací vlak z Prahy přes Drážďany se předpokládám v Lipsku spojí s nočním z Berlína, takže ani na tento vlak nebude potřeba loko s vysokou maximálkou.

X 1

Je zde ještě možnost že ČD/DB budou jezdit z Berlína do Hannoveru. Tam je již nyní Vmax 250km/h.
Zapomenul jsi na Rakousko. 2026- 28 se budou postupně zprovozňovat Neubaustrecke jako Semmering Basis Tunnel a Koralmbahn. Vše na 230 – 250 km/h. Tam se počítá i s provozem Českých Railjetů. Respektive prodloužení vozebního ramene z Grazu, směrem na jih.

vtvt

Přál bych aby všech 280 Rail/Comfort/InterJetů s Vectrony 230 našlo lukrativní práci na rychlých tratích ČR/Německo/Rakousko.

Což by bylo řešením současné situace, kdy kritická situace DB Regio okolo Drážďan rapidně kazí jméno i DB Fernverkehr.

Ale na linku Berlín-Hannover-Amsterdam kupují DB 23x Talgo ICE L. Uvidíme jaké bude zpoždění dodávek Talgo a jak to dopadne s lokomativami (Prý prozatím Vectrony asi DM). Dnes tam DB posílá vlaky s kapacitou cca 580 sedaček a bistro. Talgo ICE L by mělo mít kapacitu cca 560 sedaček. ComfortJety prý mají kapacitu 555 sedaček

Dušan

ComfortJety musí být schváleny i pro provoz Dánsku, aby mohly jezdit skrze tunel pod Fehmarnskou úžinou do Kodaně a tam je kousek VRT-ky na V = 250 km/h. Má to jezdit s Vectrony na V = 230 km/h.
Viz
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tunel_pod_Fehmarnskou_%C3%BA%C5%BEinou

Vtvt

Když ČD vybíralo vagony (vybralo ComfortJety), tak nové vagony musí být schváleny v:
ČR/SR,
Německu,
Rakousku,
Maďarsku,
Polsku

O Dánsku se nic nepíše. Odkud jste to vzal?

Dušan

Píše se to přímo ve zveřejněné kupní smlouvě na internetu, kde si to každý může černé na bílém přečíst, tak prosím nemystifikujte – viz text níže: Prodávající se zavazuje na svůj náklad, odpovědnost a nebezpečí obstarat a Kupujícímu předat veškerá povolení, schválení, souhlasy a registrace, které se vztahují k vozům, jež jsou dle legislativy platné a nezbytné k provozu a používání vozů (Authorization for placing on the market APM dle prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/545), a které umožní řádně a bez omezení provozovat a používat vozy na železničních tratích normálního rozchodu 1435 mm na území České republiky, Slovenska, Maďarska, Německa,… Číst vice »

Vtvt

Díky.

Zajímavé, že v zadávací dokumentaci ČD nepoptávali schválení vagonů taky v Dánsku. ČD chtělo schválení jen v šestici států, které jsem výše ocitoval.

Dušan

Bylo to už přímo v předmětu veřejné zakázky požadováno – text níže: Předmětem veřejné zakázky je uzavření rámcových dohod, na základě nichž budou uzavírány zakázky na (i) výrobu a dodávky až celkem 182 osobních železničních vozů s rychlostí nejméně 230 km/h umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích normálního rozchodu 1435 mm na území Evropy včetně všech povolení, schválení, souhlasů a registrací, jež jsou dle legislativy nezbytné k provozu a používání dodávaných vozů na území ČR, Slovenska, Maďarska, Německa (včetně vysokorychlostních tratí na území Německa, na kterých je bez dalších… Číst vice »

vtvt

V zadávací dokumentaci na vagony (ComfortJety) Dánsko není. viz strana č. 4 Zadávací dokumentace

https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/287099

V každém případě jestli ČD budou jezdit z Hamburgu taky do Kodaně a vydělají si na splátky dluhu, tak tím líp.

zesp

A co tunel pod Semmeringem a Koralmbahn, ha?

Vtvt

To je pravda.

MTl

Plete Chocen Pardubice bude 200 tak tam můžou jet tech 15 minut 200km/h.

vtvt

Díky.

Takže Choceň-Pardubice Vectrony na maximálku 230 využijí 200 km/h. Takto je to správně?

medical examiner

Což ovšem jistě neznamená, že to později nemůže být těch 230.
Mezi Zábřehem a Olomoucí by šlo i 250/320, ale bylo by to spojeno s přeložkami (které by však nezasáhly obytné lokality).

Maximálku pod 200 nebrat

Myslím že to je stejné jako řešit jestli mám koupit auto které jede 160 km/h když v česku žádná taková dálnice není a jen proto nutně kupovat Dacii a ne třeba Wolksvagen aby náhodou auto nejelo zbytečně rychleji. Prostě si ho každý koupí protože má i jiné výhody..

medical examiner

Tak nějak…i běžná auta mají max. 180< km/h, ačkoliv se v ČR jezdí max. 130 km/h (ne že by si z toho někdo něco dělal…)

noerf

1) auto je použitelné po celém světě a například v Německu je rychlost na dálnici neomezená. 2) Pak jsou zde i parametry jako zrychlení, pohodli, apod. Na druhou stranu bude u aut čím dál více docházet k omezování rychlosti osazováním kamer a radarů a omezovači rychlosti z výroby. 3) problém ČD ohledně nasazování vlaků s vyšší rychlostí je obecně v samém vyjadřování a fungování ČD a rozlišení mezi základní dopravní obslužností a tržním produktem. Dám příklad na trati Praha – Brno – Vídeň, kdy zde jezdí Regiojet s pěti vagóny a je na černé nule a pak zde jezdí ČD… Číst vice »

Vtvt

Tu úvahu o lince Praha-Brno(-Vídeň/Bratislava/Budapešť) vs. dotace, bych doplnil.

Aktuálně na tuto linku ČD dostávají dotaci necelých 70 Kč/vlkm. Jezdí to Railjety i klasické vagony. Výše dotace je podprůměrná ve srovnání s jinými dotovanými linkami.

Např na linku Praha-Ústí n.L.-Cheb ČD nebo na linku Praha-Hr.Králové-Trutnov jsou dotovány částkou více než 200 Kč/vlkm. Což je téměř na úrovni nejdotovanější dálkové linky Č.Budějice-Jihlava-Brno.

Přehled dotací většiny dotovaných linek předloni:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/cdmd1.jpg

SaulGoodman

Tak lokomotivy jsou investice na desítky let, vyplatí se je kupovat s rezervou. To je stejné jak s tím stavěním úseků na 180 nebo 200 km/h. Ano, takhle jednotlivě to asi smysl nemá, ale prostě nějak se začít musí, kontinuálním zlepšováním vozového parku i tratí se postupně dostaneme do stavu, že budeme mít čím na čem jezdit rychle.

vtvt

Jestli spíše neměli koupit 30x Vectron MS na 230 km/h. A 20x dvousystémový Vectron na 200 km/h, když už se rozhodli objednat 50 loko. Mají ještě 6 Taurusů

Pro zajímavost: výsledek soutěže na až 115 loko na 200 km/h v Maďarsku = vyhrál Vectron: „Podle serveru Iho.hu nabídl Siemens dvousystémovou lokomotivu za 3,49 milionů eur a třísystémovou za 4,066 milionů eur. „

Apollo17

Ale ten dvousystémový Vectron umí jen 25 kV a 15 kV střídavých.Kde by jezdilo 20 takových Vectronů ČD v roce 2025? To jsou opravdu fundované rady 🙂

vtvt

Máte pravdu. Spletl jsem se.

medical examiner

Plzeň – Budějovice – Jihlava 😀

noerf

Tam by do Brna mohl jezdit Vectron na baterky, protože trolej mezi Jihlavou a Zastávkou zřejmě nebude.

zwi

Tu baterku, co by tu tezkou masinu s jen 4 az 6 vagony odvezla ZuB – Jihlava, bych chtel videt. Navic trat Brno – Jihlava snad neni na vic nez 21t na napravu (ve vetsine sve delky).

Dušan

Dvousystémových Vectronů na V = 200 km/h si ČD, a.s. mohou kdykoliv odkoupit až do počtu 50 ks z podepsaného pronájmu – viz níže:
https://zdopravy.cz/pronajate-vectrony-pro-cd-vyjedou-do-konce-brezna-o-zakazku-melo-zajem-sest-firem-75281/
Minimálně 13 jich aktuálně mají v leasingu = ty si mohou kdykoliv odkoupit už teď.

Dušan

EDIT: ne dvousystémových, ale vícesystémových samozřejmě:-))

Vtvt

Akorát aby na to ČD měli peníze

medical examiner

Lokomotivy i vagony se kupují na 40 i více let, takže tohle je to poslední, čeho bych se bál…

Michal82

Bude asi jezdit i s Railjety OBB.

Vtvt

Proč si to myslíte? Máte nějaký zdroj? Nebo argument?

qwertz

Vzhledem k situaci na trhu asi nemělo smysl nakupovat nic jiného. Teď ještě pokročit tratí s konverzí na 25kV, protože „západní“ lokomotivy si častými přechody napájecí soustavy moc nerozumí.

Pezos

Pomůže to, když bude stejně co „pár“ kilometrů stahovačka/vypínačka? Se zavedením jednotné fáze to prý moc růžově nevypadá.

Péťa

Jednotná fáze u nás nikdy nebude, musela by se překopat infrastruktura. Němci mají zvlášť síť jenom pro napájení železnice.
To si nejsem úplně jistý jestli je u nás proveditelné.

SYN

Never say never… už jsem četl projekt na nové napájecí stanice nahrazující 3kV, ty s vzájemnou koordinací aby mohly mj. podporovat napájení z obou konců počítají…

antisotous

je stejně hnusnej jak všechnyostatní vectrony.

medical examiner

No…pokud vám Talgo Travca přijde hezčí…
Ale ono taky záleží na pořizovací ceně a dostupnosti servisu.

Zlámalík

Teda pane Sůro, takhle jim to kazit! Marketing se může přetrhnout, aby vyzdvihl, jak novou verzí stanovují nová měřítka v lokomotivním odvětví a vy napíšete, že jedinou odlišností je kus plechu! To jste kolega z branže? 😀

vtvt

Myslím, že větší marketingová masáž je ohledně vystaveného Vectron Dual Mode
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/11/dualmode2.jpg

Přece jen – pro Vectron s maximálkou 230 km/h není zatím velké využití. DB pro Talga prý objednaly Travca. A dánské Talga budou na 200 km/h.

A pro 8 nových rakouských Railjetů asi stačí současné Taurusy. Ovšem nelze vyloučit, že rakouské ÖBB nějak využije rámcovou smlouvu z 2017 na Vectrony, platí-li ještě.

Zlámalík

Dual Mode je za mně dobrý stroj a jen věřím, že časem bude i verze pro český trh. Jde o cenu, ale sériovost to má slušnou, díky objednávce DB.

X 1

Dual Mode je kombinace zdroje na elektřinu a dieselového.
Z prostorových, hmotnostních a hlavně cenových důvodů,se dodává pouze jako kombinace střídavina AC + D Motor.
To by znamenalo, že se u nás na střídavém napětí sveze pouze na rychlíku ze Starobrna přes Budweiss do Pilsen.

Jiří Kocurek

A vzhledem k úvrati v Ježkově je zbytečné ho tahat kamkoliv dál do Čech.
A pro případy napěťových výluk při přepínání trakce … no jak by se hodil na Přerov-Břeclav na přetahy ve chvíli, kdy vyhořelo napájení.

qěcy

A navíc vidím i z těch dvou fotek rozdíl v celém tom čelníku, možná jiné nárazníky, určitě jiné schůdky.
A co podvozky?

Apollo 17

„České dráhy aktuálně jezdí s osmnácti lokomotivami Vectron,“

Tak těch Vectronů u ČD je minimálně 23 a 21 je turnus:
V TS 321 a TS 322 do Německa je turnusováno 9 strojů
V TS 323 do Starého města je 5 lok.
V TS 329 Praha-Cheb -Ústí nad Labem je 7 strojů.

vtvt
tomiczech

není u nekterych z nich mozny odkup po urcite dobe pronajmu??

vtvt

Prý u těch od RSL.

Jestli odkup je sjednán taky pro loko půjčené od ELL, to jsem se nedočetl. Ono je v tom zmatek protože např. zdejší web uvádí, že ČD si od ELL půjčilo 15 Vectronů. Tak nevím.

noerf

Od RSL je možný odkup, otázka je, zda-li na to budou ČD mít při jejich zadlužení a hospodářských výsledcích.

Dušan

Ne, ty od ELL si nemohou ČD odkoupit – těch je 10 ks, odkoupit si mohou cokoliv od RSL do počtu 50 ks.

Už aby to bylo!

Konečně ČD nakupují rozumně. Co bude se Zátopky půjdou konečně do šrotu nebo do zahraničí?

vtvt

To nevíme jak (ne)rozumně ČD objednalo Vectrony. Neznáme ani sjednanou kupní cenu a ani cenu údržby/generálek. A zejména = netušíme jestli ČD sežene peníze, neboť ani v červnu a asi ani v září nikdo ČD nepůjčil poptávaných 550 milionů EUR (příští jaro musí ČD splatit 400 milionů EURo)

Pro zajímavost: výsledek soutěže na až 115 loko na 200 km/h v Maďarsku = vyhrál Vectron: „Podle serveru Iho.hu nabídl Siemens dvousystémovou lokomotivu za 3,49 milionů eur a třísystémovou za 4,066 milionů eur. „

Kandelábr

Vždyť se taky nic jiného koupit skoro nedá. Bude to jak v letectví, jen Airbus a Boeing.

David

Myslím, že konkurece je větší než v letectví. Kromě Alstomu a Siemesu tu je ještě Newag a Stadler (ten tedy jen s EuroDualem pro nákladní dopravu). Osobní doprava v Evropě míří spíše k uceleným jednotkám, které jsou výrazně efektivnější, takže poptávka po vysokorychlostních lokomotivách není nijak velká a bude se spíš zmenšovat. U jednotek je pak konkurence větší o Škodu, Stadler, či Hitachi

medical examiner

Ohromně efektivnější…místo 2 vagonů celá jednotka…

Johnny Cash

Alstom, CAF, PESA, Newag.

Jiří Kocurek

A pak japonci a jistý Progress Rail a Wabtec. To první patří koncernu Caterpillar a to druhé Westinghousovi.
A když jsem napsal japonci, tak se nesmí zapomínat na CRRC vyrábějící tisícikusové série. V Indii je několik firem využívajících licence jak z EU, tak z USA.

Pajoš

Co by bylo plusem kdyby šli zatopci do šrotu?

medical examiner

Nejspíš výměna podvozků na 1520/1524 mm a prodej na Ukrajinu 😀

xtomasr

Spíše darovat na Ukrajinu. Ukrajinci na nákup peníze nemají a své dluhy nikdy nesplatí.

Oce

A vy myslíte že my ano?

Sch

Já očekávám v nejbližším desetiletí rozvoj nákladních tratí standartního rozchodu na západní Ukrajině. Nemají sílu tlačit širokorozchod na západ a železnice bude pro logistiku potenciálně rozvíjených odvětví ekonomiky členově výhodnější než silnice. Navíc pokud se nejjednodušší celní podmínky má na hranicích vlak velkou časovou výhodu.

Johnny Cash

Ke Cargu na Balkán.

vtvt
vtvt

Takže maďarský stát fakt chce kupovat Vectrony s maximálkou jenom 200 km/h? = i kdyby maďaři koupili související rychlé vagony Railjety, tak nevyužijí 230 km/h vagonů?

https://zdopravy.cz/velka-zakazka-pro-siemens-do-madarska-doda-az-115-vectronu-109494/

Hádej

Maďaři jsou 100 let za opicemi. Směrové poměry mají na 250, ale tratě na 120.

vtvt

Z Maďarska směr rakouská trať na 250 km/h (Westbahn) jezdí 7 denních EC vlaků (Semmelweis, Dacia, Transilvania, Liszt, Lehár, Hortobagy, Csardás) plus denní vlak do Hamburgu 230 km/h (Hungaria).

Jestli MÁV/ÖBB maďarské EC protáhne západně od Vídně, tak by rychlé Vectrony využili.

Jiří Kocurek

V té maďarské placce klidně na 450 km/h. Problém je ale jinde a to v tom, že 160 km/h je asi tak maximum, které výrazně neomezuje kapacitu dráhy pro nákladní vlaky.
Proto rakušané stavěli Westbahn v nové stopě: Stará trať zůstane pro nákladní vlaky, aby se to nebilo s IC(E).

medical examiner

To kdo říká?
Na trať s max. 250 km/h se vám nákladní vlaky klidně vejdou.
Akorát že by každou hodinu jel expres, v prokladu rychlík, osobní vlak…a pak už nic, pak už jen náklady…

Kamui

Doufám, že ten nový Vectrun u ČD potáhne/potlačí nějaký nový railjet na vysočisnkých rychlících.

Josef22

Tak ještě není vůbec jisté, jestli ČD vyhrají soutěž. Viz. článek z víkendu – https://zdopravy.cz/soutez-na-provozovatele-rychliku-z-prahy-do-brna-prilakala-nejmene-dva-dopravce-ministerstvo-informace-taji-126127/

medical examiner

Ono by se nějaké jiné uplatnění jistě našlo…

vtvt

Uvidíme = např. jestli ČD: a) použije současných 6 Taurusů a jestli dokoupí další 3 Taurusy „Cílem je vybudovat flotilu devíti těchto rychlých lokomotiv, což je počet potřebný pro pokrytí linky z Prahy přes Berlín do Hamburku.“ zpráva z 09/2021 b) předislokují Interjety do Německa. c) vyřadí 380 už v 2025 „V dubnu 2022 vedení ČD rozhodlo o vyřazení lokomotiv řady 380 z flotily po roce 2025,“ d) získá koncesi na vlaky „sprinter“ na lince Praha-Olomouc-Ostrava e) a jeho spolupracující dopravce PKP IC budou zvládat vlaky do Polska (Ex1,Ex2,Ex32) = jak si povedou mezinárodní/vícesystémové Griffiny a polské Pendolina v PKP… Číst vice »

XP3

g) ještě tu O Budulínkovi…

vtvt

g) není o Budulínkovi, ale že ČD mají příští rok splatit 400 milionů EUR. Nemají je. A nikdo firmě ČD asi nechce půjčit na slušný úrok, takže si půjčovali/?půjčují na jednoměsíční směnky.

Ale do debaty o mašinkách na R9 jsem nechtěl dávat takové (ne)důležité věci jako „platit, prosím“.

Johnny Cash

1216.951 uz jezdi nebo je porad kanibalizovana?

vtvt

Asi pořád. „Poslední čtvrtá lokomotiva 1216.951 je v současnosti v PP Bohumín odstavena a čeká na dodání náhradních dílů. “
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zpravodajstvi/do-rakouska-mohou-dalsi-ceske-taurusy/-31757/

Johnny Cash

Zajimave. U WLC fungovaly vsechny a normalne.

Avlaky

Koukal jste se někdo na rozložení kapacity na těchto výkonech, vše je nastavené na EMU 200 a 100, během cesty se rozpojuje a spojuje a to vše musí byt do 4 minut, takže určitě nebude nikdo vagóny dělat na sroubovku

+ navíc musí mít všechny soupravy řidiči vuz

Kamui

Railjet podmínku řídicího vozu splňuje. A dopravce nemusí spojovat/rozpojovat, je pouze požadována určitá kapacita v určitých úsecích. Pokud to bude pro dopravce výhodné a efektivní, může jezdit s dlouhou soupravou v celé trase.

vtvt

10 nových vlaků na R9 by mělo jezdit od 12/2025.

Vypadá to, že do 2025 či do 2026 je výrobní kapacita Škodovky vytížená. Čili něco jako upravené InterJety by se asi nestihly.