Dopravci Železnice Železniční průmysl

Pronajaté vectrony pro ČD vyjedou do konce března, o zakázku mělo zájem šest firem

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Lokomotivy budou ve vršovickém depu, České dráhy si je mohou po roce odkoupit.

Celkem šest firem mělo zájem o dodávku až 50 lokomotiv pro České dráhy. Vítězem soutěže se stala slovenská společnost Rolling Stock Lease, která nakonec neměla konkurenci. Všechny ostatní byly z tendru vyloučeny pro nesplnění podmínek. Lokomotivy Siemens Vectron dorazí Českým drahám během března, budou ve vršovickém depu.

Z písemné zprávy zadavatele vyplývá, že nabídku podaly ještě společnosti Akiem SAS z Francie, ELL Germany, polská Industrial Division, Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) a Railpool. „Nabídka jako jediná splnila podmínky pro účast stanovené v zadávacích podmínkách veřejné zakázky a podmínky pro účast stanové zákonem,“ uvedly na adresu vítězné slovenské firmy České dráhy na profilu zadavatele. Jako důvod vyloučení uvádí dopravce nesplnění požadované právní formy zájemců.

Na profilu České dráhy zveřejnily i smlouvu, ta ale neobsahuje údaj o ceně. Podle smlouvy se musí šest lokomotiv předat do konce března letošního roku, dalších sedm do konce října příštího roku. Lokomotivy budou ve vršovickém depu, stejně jako pronajaté vectrony pro provoz vlaků do Německa. Zatím budou jezdit pravděpodobně v bílé barvě, ČD budou řešit jejich polep do firemních barev.

Nejlevnější nabídka

Smlouva neobsahuje čísla jednotlivých lokomotiv, redakce je má už k dispozici. Slovenská firma se původně jmenovala S-Rail Lease, v minulosti dodala dvacet lokomotiv Siemens Vectron slovenským státním dopravcům ZSSK a ZSSK Cargo. Server Railpage informoval, že už v půlce prosince bylo těchto šest lokomotiv v Bratislavě. Podle informací deníku Zdopravy.cz by slovenská společnost vyhrála i tak, protože nabídla nejnižší cenu.

ČD soutěžily nájem až 50 lokomotiv, zatím jistý je odběr třinácti vozidel. „České dráhy potřebují nahradit starší lokomotivy, které není ekonomické vybavovat ETCS a přestavovat na jinou napěťovou soustavu kvůli probíhající konverzi napěťové trakční soustavy,“ vysvětlila už dříve mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. „Lokomotivy můžeme odkoupit dle potřeby, nejdříve po roce. Nájem je včetně jejich údržby formou full-service,“ dodala Rajnochová.

První lokomotivy České dráhy nasadí na linku R18 z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště. Důvodem je náhrada lokomotiv řady 371, které nebudou kvůli chystané změně trakčního napětí jezdit na střední Moravě.

Dalších sedm lokomotiv dostanou České dráhy do konce října 2022. Nasadí je na nové lince Praha –Lichkov – Vratislav – Gdyně. Příchod nových vectronů současně spustí velké přesuny v nasazení hnacích vozidel. Detailně jsme se tématu věnovali v únoru.

Čísla lokomotiv Siemens Vectron, které směřují do nájmu Českých drah

91 80 6 193 695-4 D-RAILL
91 80 6 193 696-2 D-RAILL
91 80 6 193 698-8 D-RAILL
91 80 6 193 699-6 D-RAILL
91 80 6 193 769-7 D-RAILL
91 80 6 193 963-6 D-RAILL

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

„Jako důvod vyloučení uvádí dopravce nesplnění požadované právní formy zájemců.“

A jaká že byla požadovaná právní forma? Výherce je s.r.o. https://finstat.sk/51002264 to se nemohla přihlásit akciová společnost?

Jiří Kocurek

Teď na to čumím, záruka existence firmy po celou dobu nájmu je zcela zaručená.

Počet zamestnancov
2021: 2 zamestnanci (Zdroj: Štatistický úrad)

Společník:
Galtymore Partners Capital Fund ICAV, podfond Galtymore One, Molesworth Street 32, D02 Y512 Dublin 2
Podíl: 97%

Mates

Za firmou stojí Erste Group, u nás Slovenská sporiteľňa

Karl vB.

Ano, má tam 3% podíl (750 EUR).

Krysa350

Dnes Vectron s honekrama na Os 5010 ČT – Kolín, zajímavý pohled.

Leinad

Kamárádí se Vecron se Syslem, nebo se musí objíždět? 🙂

Martin Toman

Vektrůůůnek. :)) Včera jsem na jednom bydlel půl dne a nalítali jsme skoro 600 km. Vektrůnek je kamarád. :))))

Mimoň

Zajímavé že s regionovou jsi kamarád nebyl když jsi ji při posunu v depu rozpáral vložený vůz „Adélou“ sedíc ke směru jízdy a balil jsi si cigáro. 👎
Nicméně leštit vrata do hal ti šlo hezky.

David

Je to legální diskriminovat subjekty podle právní formy? Můžu si dát podmínku, že třeba akciovky se nesmí zúčastnit a beru jen s.r.o.-čka s základním kapitálem 1000 Kč, nebo že firma musí být česká? Neodporuje to principům společného trhu EU?

Unido

Ano, je. Důvod je v tomto případě prostý – nájem s podmíněným prodejem. Na právní formě již před lety padl právě nájem s následným odkupem 100 ojetých vozů pro ČD. Prostě u některých z nich nelze garantovat že v případně zájmu odprodá pronajímatel nájemci požadovaný majetek.

Roanoke

No, myslím, že je to minimálně na hraně a právní odd. GŘ se teď asi modlí, aby to neskončilo na ÚOHS. Garance odkupu v případě zájmu se dá samozřejmě ošetřit jinak, smluvně, bankovní zárukou atd… V případě 100 vozů šlo o něco jiného, tam nebyl problém s následným odkupem, zakázka totiž byla na přímou dodávku vozů financovanou finančním leasingem (dodavatel musel tady přijít i s financováním), následný odkup po skončení leasingu byl rovnou ve smlouvě.

Bdmteeo296

Můžete objasnit, na čem konkrétně tedy před cca 12 lety ztroskotal nákup 100 vozů od DB? Děkuji. 🙂

Mračoun

Důvod je jednoduchý – někdo je koupil dříve (nyní už si přesně nepamatuji, jestli jsou v Bulharsku, nebo Rumunsku)…

Jiří Kocurek

Taky mě to napadlo. S.R.O. může zkrachovat úplně stejně jako akciová společnost.

Karl vB.

Franzouská Akiem byla drahá, RAILPOOL poslal jen vysvětlení, proč neposílá nabídku. Zbývající tři firmy, Mitsui Rail Capital Europe, ELL Germany a Industrial Division se údajně dopustily stejné chyby: „Nabídka nebyla předložena v souladu se zadávací dokumentací zadavatele, zejména v souladu s čl. 12. 10. písm. c) a s čl. 7 zadávací dokumentace, jelikož účastník v nabídce nepředložil údaje nezbytné pro hodnocení nabídek“. Čl. 12.10. Pro vyloučení pochybností zadavatel upozorňuje, že účastník musí respektovat technické požadavky stanovené zadavatelem v čl. 3 ZD, a dále že účastník je povinen v návrhu smlouvy uvést: a) označení účastníka na první straně smlouvy, b) všechny požadované… Číst vice »

David

Úkol zněl jasně: musí to vyhrát slovenská firma. No a pak se podle toho připravilo zadání.

Krysa350

Na Vektróna brázdícího oblouky Tiché Orlice kolem řopíků Čs. opevnění se teda zajedu někdy mrknout.

David

Už tam nějakou tu dobu jezdí…

Jerry

Nové mašiny ČD potřebuje .. ať se sníží i počet řad lokomotiv a usnadní údržba .. hlavně sešrotovat 371 a 242.

Vašek

Řada 371 z pohledu obsluhy je jedna z nejlepších socialistických mašin , co dosud jezdí. Třeba co se týká hluku na stanovišti jsou lok 163, 162 a jim podobné daleko horší. O 150, 151, 350 ani nemluvím. To byla katastrofa už z výroby. -Neutěsnitelné dveře na stanoviště a pod. Takže bych ještě se šrotací 371 chvíli počkal. Ale jistě máte více zkušeností než já. Jezdím jen 38 let. Abychom si rozuměli, vůbec nejsem proti náhradě lokomotivou Vectron. To je lokomotiva jako z jiného světa. Strojvůdcův splněný sen.

Pajos

Ano ano…pohodlí na 371 oproti 151 atd jak píšete by rozhodně měl být důvod proč ty mašiny udržovat v provozu. Co na tom že jsou to line staré vergly …

Vašek

Zkuste si přečíst ještě jednou moji poslední větu. Nahrazení 371 Vectronem je super, ale nač je šrotovat, když ještě jezdí a ještě budou jezdit horší vergly.

Pajos

Ale začátek vašeho příspěvku je o tom že 371 je pohodlnější tak byste zatím ještě počkal s tím šrotovánim.

Karl vB.

Dělá vám problém čtení, nebo pochopení psaného textu?

Pajos

Asi to pochopení protože nevím co tím chcete říct, nechcete to raději vysvětlit než se pokoušet o urážky? Díky

Karl vB.

Výborně, tak si znovu přečtěte Vaškův příspěvek, zamyslete se a pak proveďte to samé s vaší replikou…

Pajos

Znovu jsem to přečetl a pořád se tam píše že 371 jsou pohodlné nefouká do nich a není tam hluk tak by ještě se srotaci počkal …
Takže se nechám podat

Vašek

No, přesně to mám na mysli. Proč šrotovat 371, když ještě v provozu nadále zůstávají méně pohodlné šroty. Už nevím, jak to napsat, abyste to pochopil. Nejste někde pod drátama? Je to podobné, jako kdybych sešrotoval jedničkovou Octávii, abych dál jezdil starým Favoritem.

Jaaa

Pohodlnost pro obsluhu má být hlavním kritériem pro zařazování lokomotiv do služby?

Pajos

Člověče děláte si srandu?
Myslíte že se vedení CD bude rozhodovat co ponechat v provozu a co ne podle toho na čem firove radši jezdí nebo podle toho do čeho méně teče? Samozřejmě že ne a ale budou se řídit tím co je pro firmu ekonomické a podle provozního využití a potenciálu.
38 let za kniplem z člověka prostě nedělá odborníka na ekonomiku provozu …

Vašek

Vy o tom šrotování naštěstí rozhodovat nebudete a když nezáleží na pohodlí, dejte si k počítači místo polstrované, polohovatalné židle dřevěné štokrdle. Jistě je ekonomičtější.

Pajos

Ale vy o tom šrotování taky rozhodovat nebudete … Naštěstí

Pajos

A příklad s Octavii a favoritem je další nesmysl protože v tomto případě by bylo lepší nechat si tu Octavii za všech okolností protože je novejsi modernější výkonnější s větším zavazadlovým prostorem a i pohodlnější. To ale nekoresponduje s příkladem 371 vs 363 nebo 151 … Tam platí jen to že je 371 novější a pohodlnější ale nic víc co by ji dalo nějakou výhodu nad ostatními.

LiborV

Znamená to, že se vám na Vektronu dobře jezdí?

Vašek

Přesně tak. Neřídil jsem nic lepšího než Vectron a i ostatním kolegům přeji zdravé pracovní prostředí a spolehlivou mašinu.

Bubák2003

Si dovolím nesouhlasit s tím splněným snem.Jezdím na nich jen 6 let.

Vašek

Mohu se zeptat, na čem jste jezdil před tím? Pokud na něčem lepším, pak asi ne u ČD?

Jan Mahdal

Bohužel u zdejších odborníků je stáří jakéhokoli dopravního prostředku bráno jako alfa a omega celého světa. Možná neslyšeli o zemi jménem Švýcarsko, která je vzorem co do kvality, přesnosti, síťovosti atd, kde poměrně značnou část spojů obsluhují mnohem starší stroje a nikdo se nad tím nepozastavuje. Ano, ty stroje mají poněkud pravidelnější a lepší údržbu a do provozu pravilně zařazují stále nové kusy (ale to ostatně ČD už dělají také, i když i v menší míře). Ale o věku to rozhodně není.

Vašek

O věku to není, je to o údržbě a rekonstrukcích. U nás byl často problém nalepit půl metru těsnění do dveří.

Pajos

Ano ano takovéto strojvedoucí znám co celý život jezdí na jednom stroji a když přijde něco nového tak odmítají na tom jezdit a nechápavě kroutí hlavou nad tím že někdo chce jít na nové a je rád že z těch starých krapu vypadne … Na to nemusí být člověk zdejší odborník aby nechtěl jezdit na starých mašinách

David

Však 371 ještě nekončí.

Jiří Kocurek

Plecháče sešrotovat? A co bude tahat 3-4 Honeckery na vlacích na jihu republiky? Teď za ně ješte neexistuje náhrada.

Gwann

a čím budete tahat osobní vlaky na jižní moravě a v jižních čechách a na plzeňsku?

chybějícími 362/363? protože 263 je jen ve 2 kusech a 230/240/340 jezdí jen na nákladech

navíc nahrazovat se Vectronem mají stejnosměrné stroje, ne střídavé….

Tomariero

Velkou většinu 242 nahradí do roku 23 panteři a ten zbytek pak 362 které se uvolní nájmem vectronu a tak.

Krysa350

Plecháče nechat, třeba se dostanou i víc na sever, jako malé dítě jsem červené mašinky jihu vždycky záviděl.

Plecháč

No jestli budou ještě jezdit až se přepne sever na střídavý proud, proč ne.

julio

Ja sa teším, až o nejaké tri roky prepnú Žilinu a uvidím tam nejaké laminátky.

Apollo17

Až se přepne sever na střídavinu,musí mít lok.ETCS.To Plecháče nebudou mít.

noerf

Je zvláštní, že ELL a ostatní pronajímatelé neumí pořádně podat nabídku.

Pajos

Až na to že se v článku píše že ostatní neměli tu správnou právní formu ne že neumí podat nabídku.

noerf

Zajímavé je, že u nedávného pronájmu deseti Vectronů od ELL to nevadilo.

Pajos

To je sice možné ale dnes píšete úplně stejně mimo jako včera.

Karl vB.

Přečtěte si prosím písemnou zprávu zadavatele. Možná že pak dojdete k závěru, že jste měl pravdu z poloviny a tu druhou polovinu pravdy měl noerf, kterému jste oponoval.

Pajoš

Pokud je to tak, měl byste informovat autora článku, že informace v článku je pravda jen z poloviny.

Pajoš

Pokud pan Noerf četl tu zprávu a na základě toho napsal svůj příspěvek tak se mu omlouvám. Ale jelikož předpokládám, že vyšel z článku, tak nevidím nic špatného na tom, že jsem jej upozornil na to, že to co píše se neshoduje s textem článku.

Kubrt

Nejsou s.r.o., ale GmBH, velký problém asi.

asfdbvcvatghnbvcx

Toby tak hrálo, aby v Česku vyhrála levnější nabídka od nějaké GmBH.

bkv

Z článku „Podle informací deníku Zdopravy.cz by slovenská společnost vyhrála i tak, protože nabídla nejnižší cenu.“

Jiří Kocurek

Popřípadě Ltd, což je také obdoba s.r.o.

Jaaa

Nebo třeba sp. z o. o.