Pronajaté vectrony pro ČD vyjedou do konce března, o zakázku mělo zájem šest firem

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhyVectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Lokomotivy budou ve vršovickém depu, České dráhy si je mohou po roce odkoupit.

Celkem šest firem mělo zájem o dodávku až 50 lokomotiv pro České dráhy. Vítězem soutěže se stala slovenská společnost Rolling Stock Lease, která nakonec neměla konkurenci. Všechny ostatní byly z tendru vyloučeny pro nesplnění podmínek. Lokomotivy Siemens Vectron dorazí Českým drahám během března, budou ve vršovickém depu.

Z písemné zprávy zadavatele vyplývá, že nabídku podaly ještě společnosti Akiem SAS z Francie, ELL Germany, polská Industrial Division, Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) a Railpool. „Nabídka jako jediná splnila podmínky pro účast stanovené v zadávacích podmínkách veřejné zakázky a podmínky pro účast stanové zákonem,“ uvedly na adresu vítězné slovenské firmy České dráhy na profilu zadavatele. Jako důvod vyloučení uvádí dopravce nesplnění požadované právní formy zájemců.

Na profilu České dráhy zveřejnily i smlouvu, ta ale neobsahuje údaj o ceně. Podle smlouvy se musí šest lokomotiv předat do konce března letošního roku, dalších sedm do konce října příštího roku. Lokomotivy budou ve vršovickém depu, stejně jako pronajaté vectrony pro provoz vlaků do Německa. Zatím budou jezdit pravděpodobně v bílé barvě, ČD budou řešit jejich polep do firemních barev.

Nejlevnější nabídka

Smlouva neobsahuje čísla jednotlivých lokomotiv, redakce je má už k dispozici. Slovenská firma se původně jmenovala S-Rail Lease, v minulosti dodala dvacet lokomotiv Siemens Vectron slovenským státním dopravcům ZSSK a ZSSK Cargo. Server Railpage informoval, že už v půlce prosince bylo těchto šest lokomotiv v Bratislavě. Podle informací deníku Zdopravy.cz by slovenská společnost vyhrála i tak, protože nabídla nejnižší cenu.

ČD soutěžily nájem až 50 lokomotiv, zatím jistý je odběr třinácti vozidel. „České dráhy potřebují nahradit starší lokomotivy, které není ekonomické vybavovat ETCS a přestavovat na jinou napěťovou soustavu kvůli probíhající konverzi napěťové trakční soustavy,“ vysvětlila už dříve mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. „Lokomotivy můžeme odkoupit dle potřeby, nejdříve po roce. Nájem je včetně jejich údržby formou full-service,“ dodala Rajnochová.

První lokomotivy České dráhy nasadí na linku R18 z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště. Důvodem je náhrada lokomotiv řady 371, které nebudou kvůli chystané změně trakčního napětí jezdit na střední Moravě.

Dalších sedm lokomotiv dostanou České dráhy do konce října 2022. Nasadí je na nové lince Praha –Lichkov – Vratislav – Gdyně. Příchod nových vectronů současně spustí velké přesuny v nasazení hnacích vozidel. Detailně jsme se tématu věnovali v únoru.

Čísla lokomotiv Siemens Vectron, které směřují do nájmu Českých drah

91 80 6 193 695-4 D-RAILL
91 80 6 193 696-2 D-RAILL
91 80 6 193 698-8 D-RAILL
91 80 6 193 699-6 D-RAILL
91 80 6 193 769-7 D-RAILL
91 80 6 193 963-6 D-RAILL

Tagy České dráhy Rolling Stock Lease Siemens Vectron Top
60 komentářů