SeznamZprávy: Exšéf Českých drah Kupec si koupil porsche od firmy, která modernizovala pendolina a honeckery
Policisté nakonec případ odložili, úplatek se nepodařilo prokázat.
Nečekaný konec Miroslava Kupce v čele Českých drah v červnu 2019 začíná dostávat reálnější důvody. Server SeznamZprávy upozornil na jeho propojení se společností Tratec-CS a obchody s jejím majitelem. Případ vyšetřovala policie, ale nakonec Kupce neobvinila. Miroslav Kupec nyní působí jako zástupce polského výrobce kolejových vozidel PESA Bydgoszcz.
Za koncem Kupce byla oficiálně ztráta důvěry ministerstva dopravy. Dozorčí rada ho odvolala poté, co její členové dostali informace od tajných služeb o některých jeho obchodech. Kupec při odvolání odmítl obvinění z protiprávního jednání a plánoval svoji obranu právní cestou.
SeznamZprávy upozornily, že případ převzali detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu. Během vyšetřování sesbírali důkazy, že generální ředitel Kupec si nechal zaplatit letenky na dovolenou a k tomu automobil porsche. Poskytl je Tratec-CS, který získal od dceřiné fimy Českých drah DPOV zakázku na modernizaci pendolin za čtvrt miliardy korun. Stejná firma už v době, kdy Kupec u Českých drah již nebyl, získala ještě zakázku na modernizaci osobních vozů Bdmtee. Tratec skončil nakonec v insolvenci a ČD musely smlouvu zrušit.
Odloženo, úplatek neprokázán
SeznamZprávy upozornily, že vyšetřovatelé případ po roce a půl odložili. Měli sice důvodné podezření, že jim aktéři lžou, když platby za auto a letenky vysvětlují jako půjčky, nepodařilo se jim však natvrdo dokázat, že se skutečně jednalo o úplatek. Miroslav Kupec do protokolu řekl, že už si nevzpomíná, proč za něj podnikatel Jan Lemfeld (jednatel Tratecu) zaplatil porsche. Dva dny nato se konal další výslech a Miroslav Kupec si už podrobnosti vybavil. Uvedl, že Jan Lemfeld mu na porsche půjčil, proto také uhradil kupní cenu. A Kupec mu prý později peníze vrátil v hotovosti.
Kupec později začal pracovat ve firmě RentRail, kterou stoprocentně vlastnil Tratec-CS. Poté nastoupil na pár měsíců do RegioJetu, jeho cesty se s majitelem firmy Radimem Jančurou rychle rozešly.
Server současně upozornil na způsob, jakým se Tratec-CS dostal k zakázkám na opravu pendolina. Podle policejního spisu tehdejší šéf dceřiné firmy Českých drah DPOV Roman Kott vypověděl, že od Kupce byl tlak na to, aby subdodávka byla bez soutěže přidělena Tratecu.