Šestipruh z Prahy až do Mladé Boleslavi. ŘSD shání první razítko pro rozšíření 41 kilometrů D10
První úseky se mají rozšiřovat podle aktuálního plánu v roce 2024.
Jen pár týdnů poté, co Správa železnic začala s přípravou na rychlejší železniční spojení mezi Prahou a Mladou Boleslaví, představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) svoji představu kapacitnější dálnice D10 ve stejné relaci.
ŘSD poslalo úřadům do takzvaného zjišťovacího řízení projekt rozšíření dálnice D10 na šestipruhovou až do Mladé Boleslavi. Řízení začíná jen krátce poté, co přes dálnici byl dokončen další nový most v Benátkách nad Jizerou, který na rozšíření dálnice není připraven.
Zjišťovací řízení slouží především k ověření toho, zda se bude muset na rozšíření dálnice zpracovávat dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Jde jen o formalitu: tak velké stavby ji musí vždy mít.
Dokumentace navazuje na již dříve zveřejněný plán na šestipruh z okraje Prahy do Brandýsa nad Labem. Plán se týká 41 kilometrů od Brandýsa nad Labem až po křižovatku Kosmonosy.
Nová odpočívka i zrušení jiné
Dálnice se má rozšířit ze stávající kategorie 24,5/120 na 33,5/130, bude tak o devět metrů širší. Součástí modernizace bude přestavba všech mimoúrovňových křížovatek, rozšíření stávajících mostních objektů, nebo demolice stávajících a nahrazení novými. Některé mosty jsou přitom zcela nové, ale nepřipravené na šestipruh: poslední začal sloužit řidičům nedávno u Benátek nad Jizerou.
Měla by vzniknout nová odpočívka Čtyři kameny ve směru z Prahy. Jednou z variant je i změna křižovatky Bezděčín a její posun o kilometr blíže k Praze. Kvůli krátkým připojovacím pruhům jde dnes o jedno z nejnebezpečnějších míst D10. Jednou z možností je také zrušení odpočívky Podchlumí (čerpací stanice Benzina u Mladé Boleslavi).
Kvůli rozšíření dálnice má dojít k demolici čtyř bytových domů ve čtvrti Kbel v Benátkách nad Jizerou, kolem kterých nyní D10 vede.
ŘSD rozšíření vysvětluje tím, že již nyní se kapacita dálnice dostává na své maximum. ŘSD je poměrně optimistické v termínech, kdy by k rozšiřování mohlo dojít, neuvádí ale zatím odhadované náklady. První úseky se mají začít stavět v roce 2024, poslední 2027. Kompletně hotovo by mělo být do roku 2030.