Šest zájemců a vyřazení Číňanů. ČD zrušily obří soutěž na jednotky pro rychlost 200 km/h

Stadler Traverso ve Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStadler Traverso ve Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Soutěž o linku R9 vyhrál RegioJet, který počítá s elektrickými jednotkami od polského výrobce Pesa.

Více než rok a půl trvalo Českým drahám, než uzavřely svůj největší tendr. Nákup až 60 elektrických jednotek v předpokládané hodnotě přes 32 miliard korun se ale konat nebude. České dráhy „přehodnotily strategii“ a soutěž vypsanou v říjnu 2022 nyní zrušily. Vyplývá to z oznámení ve věstníku veřejných zakázek a na profilu zadavatele.

Zájemci by se přitom našli. Do soutěže, která měla formu jednacího řízení s uveřejněním, se jich přihlásilo hned šest: Škoda Group, CAF, Stadler, Alstom, Siemens a sdružení CRRC ZELC Verkehrstechnik/CRRC Zhuzhou Locomotive.

Posledně jmenované Číňany České dráhy z tendru dle písemné zprávy zadavatele vyřadily, a to s poukazem na fakt, že firma sídlí v Čínské lidové republice, která není smluvní stranou Dohody o veřejných zakázkách (GPA). Jiné podmínky následně podle ČD nesplnila ani rakouská odnož firmy.

„Zadavatel v průběhu zadávacího řízení, a to ještě před koncem lhůty pro podání předběžných nabídek, v rámci své upravené obchodní strategie a strategie obnovy železničních kolejových vozidel, přehodnotil vozidlové potřeby této kategorie a tato vozidla se tak stávají pro zadavatele v tuto chvíli zbytnými,“ uvedly České dráhy ve zprávě zadavatele.

Důvodem je především skutečnost, že jednotky označené jako EMU350 pro nejméně 300 lidí a rychlost 200 km/h dráhy původně hodlaly nasadit na linku R9 z Prahy do Brna přes Vysočinu. Soutěž o linku R9 ale vyhrál RegioJet, který počítá s elektrickými jednotkami od polského výrobce Pesa. Dle dřívějších vyjádření ČD se s novými jednotkami dalo pomýšlet i na spojení Praha – České Budějovice, tam ale stát nejméně do prosince 2031 žádná nová vozidla nepotřebuje.

„Zakázka na EMU350 je nahrazena novou velkou zakázkou na několik typů EMU a samostatných osobních vozů pro vybrané linky dálkové dopravy, u nichž MD řeší/bude řešit výběr nového dopravce,“ sdělil deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Dráhy zatím ke dvěma chystaným nákupům vypsaly předběžné tržní konzultace, ve kterých chtějí zjistit, jaká je nabídka na trhu kolejových vozidel pro rychlost až  200 km/h. Jde o osobní vozy a elektrické jednotky.

Zrušená zakázka obsahovala vedle samotného nákupu jednotek i jejich údržbu.

Tagy 200 km/h České dráhy EMU 350
96 komentářů