Šest zájemců a vyřazení Číňanů. ČD zrušily obří soutěž na jednotky pro rychlost 200 km/h

Stadler Traverso ve Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStadler Traverso ve Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Soutěž o linku R9 vyhrál RegioJet, který počítá s elektrickými jednotkami od polského výrobce Pesa.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Pochopitelne, jestli se prihlasil nekdo jiny nez Skoda, byla soutez spatne vypsana. Musi se vypsat nekolik novych po malych dodavkach, s dostatecne sirokymi dvermi.

Roman

Tohle bude legrace v Praze… Až Kraj s Boreckým “dořeší” tu soutěž na elektrická S a budou chtít slavné EMU400….

Gajda

No osobně nevidím nic lepšího než KISS 200, ale to asi nedopadne. Tak by jim v mezičase mohlo dojít, že by nemusela být marná ani kombinace EMU400+EMU500. A i spojeným 400 s 500 by nástupiště měla stačit.

X 1

Stadler Kiss 200 je pro příměsto hloupost.
Myslel si normální Stadler Kiss II nebo III generace na 160 a dvoudílnými dveřmi, asi ne?
Jinak souhlas. Stadler Kiss v tomhle ohledu vychází nejlépe.

PeDazOl

Prostě jsme vypsali výběrovku, ve které nám vyšel někdo jiný než Skoda Werke, tak přehodnotíme strategii, výběrovku zrušíme a budeme si vypisovat menší výběrka, kam se nám konkurence nehlásí, protože nebude soutěžit 10 jednotek no a budiž nám Skoda Werke zachováno na věky. 🤣 A propos nevíte někdo proč se to vypisovalo na jednotky na 200? A nebo je to taková tradice od dob 499 ktere mohli 140 a 160 a svršek byl 30 let max 120 až po Pendolino a pokračujeme dál? 🤣

SaulGoodman

Tak jako ty jednotky se kupují na desítky let, lze očekávat, že by si za svou životnost 200 km/h někde užily, o zahraničí nemluvě. Navíc jsou to spojené nádoby, spíš lze očekávat tlak na zrychlování tratí, když budou mít dopravci čím na nich rychle jezdit. Když se teď koupí jednotky na 160 km/h, tak je na dalších 30 let na příslušných výkonech zabetonovaná rychlost, protože nikdo ty jednotky nevyhodí kvůli rychlosti…

Zaměstnanec

Presne toto mi jako prvni vybehlo v hlave pri cteni clanku…

X 1

200km/h byl požadavek Min. Dopravy na R9 Vysočina. Viz. článek.

Marana_CZE

Z vyřazení Číňanů ze soutěží by měla vzniknout samozřejmost. Tenhle stát, který nám neustále vyhrožuje a ohrožuje Evropský trh svými levnými kopiemi výrobků pocházející z EU, nemá co dělat ve soutěži Evropského podniku.

Jaaa

Jednou jsou ve WTO, tak to tady máme.

Noscortas

Souhlas, a nejenom v oblasti veřejné dopravy.

PeDazOl

Odkud máte mobil, jen se tak ptám? 😀

Petr Drozda

Z Jižní Korei

PeDazOl

ze 100% jo? 😀

Marana_CZE

Takže to že nadnárodní korporace mají snahu ušetřit jak jen to jde, což znamená že je prakticky nemožné si koupit techniku čistě ze součástek pocházejících mimo Čínu, je chyba někoho kdo tu techniku potřebuje?
Osobně si telefon a další techniku vybírám tak, aby ta značka (a ideálně co největší část techniky) pocházela z území mimo Čínu. Až vytvořit čisté EU telefon, tak napište a rád si ho koupím, do té doby tvoříte falešné dilema, jelikož koncový uživatel nemá na výběr :).

vlachjan

Sem tam se objeví nějaký evropský start-up, například FairPhone, ale typicky to je zcela nekonkurenceschopný produkt.

HonzaH

Mam Fairphone 3 s /e/OS a je to nejlepsi telefon, ktery jsem kdy mel. Absence malware od Googlu znamena, ze me nikdo nesmiruje a nevidim zadne reklamy.

Grogan

Z bazaru

Jarda V.

Jsem si skoro jist ze s tim kopirovanim to bude obracene, miniméne tak ze spicky v. Jednotlivych oborech at maji jakoukoliv barvu pleti pracuji pro cinany. V Evrope je toliko vysokorychlostek kolik cinan otevira za petiletku a mnozstvi souprav a prepravenycj lidi je takovy jako vy se celicka Evropa stejovala v patek tam a v nedeli zpet. Tot muj nazor. Flr nemaji potrebu nic kopirovat, pokulhavame dost.

Marana_CZE

A to psali na Sputniku nebo někde jinde? Každopádně Čína investuje nemalé peníze do staveb, což máte pravdu, jelikož jejich stavební „vlak“ se rozjel a teďka se velmi špatně zastaví. O kvalitě těchto staveb se snad nemusí ani diskutovat, vzhledem k jejich nekvalitně. My pokulháváme? Nejen Evropa, ale i USA, Japonsko nebo Jižní Korea naopak vedou ve tvorbě kvalitních návrhu a produktů, které si pak necháme vyrobit v Číně, kde to celé zkopírují. O případech, kdy si to firmy začali vyrábět mimo Čínu a začala zde průmyslová špionáž ze strany Číny ani nelze diskutovat… A je krásný, že ty rychlovlaky… Číst vice »

Kamui

Není se co divit že ČD nevyhrály, když ani nevěděli s čím do soutěže jdou. Soukromník to má snazší, ten akorát obvolá pár výrobců (přičemž nežádoucím výrobcům ani nezavolá), ať mu pošlou cenovou nabídku, a pak si někoho vybere. Žádné formální výběrko s nekonečnými lhůtami, žádná odvolání…

SaulGoodman

Žádné peníze z prodeje účelově ponechaných nemovitostí, žádná přímá zadání… 😏

ČD mohly mít včas rámcovou smlouvu, u regionálních jednotek to tak běžně dělají a funguje to – když se naskytne poptávka, už provedou jen objednávku na potřebný počet ks.

Qaws

A vy dopředu víte (bez křišťálové koule), jaké bude mít objednavatel požadavky a specifika na vozidla, abyste se dopředu připravil s rámcovkou?

Luboš Beneš

Myslíte šířku dveří?

Kamui

No tady by bylo dobré aby si objednatel nemohl příliš vymýšlet. Na R9 byly explicitně požadovány jednotky, takže netrakční jednotka typu Railjet/Comfortjet nebyla přípustná. V JMK zase v minulosti explicitně odmítali patrové soupravy. Tohle jsou podle mně věci, do kterých by objednatel neměl mít právo kecat. Objednatel má požadovat určitou kapacitu s určitým podílem nízkopodlažnosti, a to je vše, zbytek už je na dopravci.

Pavel P

S trochou nadsázky, pokud bude situace jak říkáte, nic nebrání nasazení soupravy s 1ks Bdmteeo294 (patro, aby byla částečná nízkopodlažnost) a doplnit potřebným počtem B249 pro splnění požadované kapacity. To, že taková souprava bude mít Vmax 100 km/h a tragickou rychlost výměny cestujících je přece něco, do čeho objednatel nemá kecat.

Reálně: odmítání pater, respektive požadavek na rychlou výměnu cestujících a požadavky na rychlost či výkon jsou oprávněné, protože přímo ovlivňují cestovní rychlost, jízdní řád (včetně přestupů, taktových uzlů apod.), oběhy a turnusovou potřebu vozidel.

Jeffer

Takže stačí požadovať aspoň 50% nízkopodlažnosť a dvojposchodové súpravy sú vyradené okamžite.

Btw: Myslíte, že objednávateľ nemá čo kecať ani do rozostupov a typov sedačiek? Alebo napríklad do informačného systému?

MartinS.

Ten objednatel to objednává a platí. Bez jeho objednávky by se žádná vozidla nekupovala. A tudíž má to největší právo mluvit do toho, co bude na výkonech, které platí, jezdit.

Johnny Cash

Správný výrobce potřebuje větší čas na přípravu.

PeDazOl

Hlavně potřebuje malosériovku, nejlépe naplánovanou ještě před VŘ. 🤣🤣🤣

Miro Novak

treba BEMU

Jan

na druhou stranu si vzpomínám jak se ČD dostali k nejdražším lokomotivam v EU – ty keci že státní podnik MUSÍ podpořit naše výrobce a nakonec půjdou pryč někam na balkán za cenu o kousek lepší než starého železa – toto vážně soukromnik nemusí poslouchat

Kamui

To bych úplně nesrovnával, to byla úplně jiná doba. Objednání lokomotiv 380 byla politická záležitost, a nutno poznamenat že konkurenční třísystémový Taurus byl v té době také pouze na papíře.

Radim

A Vectrony ještě nebyly?

Kubrt

Ne, to vážně ne. Objednávka na 380 je z roku 2004, první Vectron vyjel tuším 2010. Tehdy byla doba eurosprinterová.

X 1

Taurus už jezdil. Na papíře byl Vectron.

Kubrt

Taurus jezdil, ale nikoliv v požadované konfiguraci napěťových systémů. Ovšem nakonec ten 1216 zázraka předběhl.

Twix

V době soutěže v roce 2003 třísystémový Taurus opravdu ještě nejezdil, první vznikl v roce 2005 (a nebyla to verze pro ČR) a poprvé u nás pod 3 kV jezdil v roce 2008. Je ale pravda že než byla řada 380 schválena a víc zasáhla do provozu, tj. cca 2010, jezdily už i nějaké ty Vectrony, třeba v Belgii.

Petr Šimral

A ten úplně první třísystémový Taurus jsem vezl ze Schirndingu na okruh do Cerhenic 🙂

MiRo

Existoval ale už střídavý Taurus v množství větším než malém a existovala výzbroj ve 189.

Jan

a taurus funguje a škoda jde do pryč

Jan

no a předražená Škoda nefunguje bohužel spolehlivě do dneska

Gajda

Tak za soukromníka zase neručí stát jako jeho majitel, což je zase výhoda ČD. A třeba u RegioJetu už podle mě brzy dojde na model, dodejte nám vlaky a zařiďte financování. A kdo to zvládne vyhrál. Takže pokud si Siemens ukecá Deutsche bank a nebo to PPF rovnou profinancuje svojí Škodovce, budou mít na vrch i nad levnější Pesou. A zatím jen Radim ví, proč si naposled vybral Pantery.

Zlámalík

Jelikož v Británii patří většina vlaků (teď myslím osobních jednotek) půjčovnám a leasingovkám, nevidím důvod, proč to nezavést i tady.

Zlámalík

Stát nemá co podnikat, říkám to pořád.