Téměř šest miliard na šest let. Stát vypsal soutěž na Jižní expresy a rychlíky
Stát aktuálně nemá fakticky žádné požadavky na vylepšení současného vozového parku, stačí 160 km/h.
Očekávaná soutěž o tzv. Balíček Jih je tu. Ministerstvo dopravy dnes vypsalo tendr na zajištění provozu Jižních expresů a rychlíků obsluhujících jih Čech. Hledá dopravce na šest let, přičemž nepožaduje zásadní proměnu vozového parku. Lhůta pro podání nabídek je 14. srpna
Vítěz získá smlouvu na období od prosince 2025 do prosince 2031. Předpokládaná hodnota kompenzace ze strany státu je 5,74 miliardy korun, za což by měl dopravce odjezdit 33,78 milionu kilometrů. Odhad ceny za vlakový kilometr tak vychází zhruba na 170 korun.
Půjde o netto smlouvu, tedy riziko tržeb ponese dopravce. Včetně příjmů z jízdného by si měl za dobu trvání smlouvy přijít dle ministerstva na více než 10 miliard (v cenové hladině roku 2024).
„Výše uvedený předpokládaný termín zahájení plnění této zakázky vychází z předpokladu uzavření smlouvy o veřejných službách nejpozději 31. března 2025 včetně. Pokud by k uzavření Smlouvy nedošlo k 31. březnu 2025, zruší Objednatel Nabídkové řízení,“ stojí mimo jiné v zadávací dokumentaci.
Cena bude mít při vyhodnocování váhu 90 procent, zbytek připadá na vybavení vozidel wi-fi, klimatizací a prostory pro jízdní kola. Konkrétně se soutěží o linky Ex7 Praha – České Budějovice – Summerau/Český Krumlov, R11 Brno – Jihlava – České Budějovice, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a R31 České Budějovice – Plzeň.
Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části. Rameno Plzeň – České Budějovice bude nově obsluhovat samostatná linka R31, spojení České Budějovice – Brno si ponechá označení R11.
Šestiletou smlouvu lze přitom brát jako přechodnou. Stát původně chystal velkou soutěž na 15 let, vypsána měla být už loni. Nově ale tvrdí, že velkou soutěž o patnáctiletý provoz připraví spolu s rakouskou stranou na období po prosinci 2031.
Aktuálně nemá fakticky žádné požadavky na vylepšení současného vozového parku. Pro expresy žádá rychlost 160 km/h, ačkoliv IV. koridor je připraven v některých úsecích na vyšší rychlosti. Dopravci nicméně mohou nabídnou vyšší rychlost, což v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz slíbil šéf Českých drah Michal Krapinec.
Z požadavků MD na vozidla v Balíčku Jih
– při napájení střídavou trakční soustavou 25 kV 50 Hz umožnit jízdu vlaků linky Ex7 rychlostí
alespoň 160 km/h, vlaků linek R11 a R17 rychlostí alespoň 140 km/h a linky R31 rychlostí alespoň 120 km/h;
– při napájení stejnosměrnou trakční soustavou 3 kV musí umožnit jízdu vlaků rychlostí alespoň 140 km/h;
– při jízdě v nezávislé trakci umožnit jízdu vlaků rychlostí alespoň 100 km/h;
– vybavení zařízením umožňujícím jízdu pod dohledem evropského vlakového zabezpečovače European Train Control System (ETCS) nejpozději v okamžiku, kdy je v pojížděném úseku zaveden provoz výhradně pod dohledem tohoto zabezpečovače