Senát řeší zákon, který zpřísní stáčení tachometrů. Má z něj být přestupek
Senátory čeká zítra schvalování zákona, který by měl alespoň částečně omezit takzvané stáčení tachometrů. Úprava počtu najetých kilometrů (odborně správně
Senátory čeká zítra schvalování zákona, který by měl alespoň částečně omezit takzvané stáčení tachometrů. Úprava počtu najetých kilometrů (odborně správně odometrů) je dlouhodobým nešvarem českého trhu s ojetými auty.
Novelu zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích už schválili na konci června poslanci, pokud projde Senátem, bude chybět už jen podpis prezidenta. Stáčení bude podle novely nově přestupkem a bude za něj hrozit pokuta až 500 tisíc korun.
Problém upravených počítačů vzdálenosti ukazují policejní kontroly i například statistiky společnosti Cebia, která prověřuje historii vozidel. Každý třetí automobil má u nás nějak upravený počet najetých kilometrů.
Jde přitom o celoevropský problém, Evropský parlament například v materiálu odhadl škody ze stáčení na 9,6 miliardy euro. Státy s ním bojují ale různě.
V Česku řada odborníků vidí jako ideální belgický model takzvaného Car Passu, do kterého se zapisují údaje o počtu najetých kilometrů nejen jednou za dva či čtyři roky při technické kontrole, ale například i při návštěvě servisu či policejní kontrole. Stejný model nedávno zavedlo Slovensko.
Česko jde zatím jinou cestou, bude trestat manipulaci s palubním počítačem. Odhaleni toho, kdo s ním manipuloval, ale nebude tak jednoduché. I přesto je zákon průlomový: dosud nebylo stáčení zákonem zakázané.
„Je to dobrá zpráva pro celý tuzemský trh ojetých vozů, pro spotřebitele a poctivé obchodníky. Zákaz manipulace s tachometry dále posílí pozici policie i dalších kontrolních orgánů v boji proti stáčení ojetin,“ řekla Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. „Věřím, že bude mít i zásadní preventivní dopad, protože podvodníci už nebudou moci tvrdit, že stav tachometru je možno libovolně měnit,“ dodala Topolová.