Automobilový průmysl Automobily

Polákům za přetáčení tachometrů hrozí nově až pět let vězení

Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk
Tachometr společně s odometrem v osobním voze. Foto: Pixabaycom/eak_kkk

V Polsku v půlce května vstoupí v platnost nový zákon, který výrazně zpřísní tresty lidem, kteří manipulují s počítadlem kilometrů kvůli jeho papírovému omlazení a dosažení vyšší ceny při prodeji. V Česku ke zpřísnění došlo loni, v porovnání s Polskem ale podvodníkům nehrozí vězení.

Nový zákon podepsal už polský prezident Andrzej Duda, jak informoval list Rzecpospolita.  V platnost by měl vstoupit do dvaceti dnů.

Podle novely nesmí s tachometrem nikdo manipulovat, zákon má tak zaručit, že se nebude s údaji o skutečném stáří a stavu vozidla lhát. Vymýtit by se tak mělo stáčení tachometrů. Dosud nebylo stáčení v Polsku trestné. Sazba za stočení se pohybuje od tří měsíců do pěti let. Potrestán přitom může být nejen ten, kdo skutečně úpravu provede, ale i ten, kdo si ji objednal.

Podle Karolíny Topolové, generální ředitelky Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, je pětiletý  trest naprosto přiměřený, protože stáčení způsobuje miliardové škody.

Je škoda, že podobně přísný zákon jako v Polsku nemáme i u nás, kde je od loňského října maximální možnou sankcí pouze pokuta do půl milionu korun. Stejně jako u nás i v Polsku ještě bude nutné usilovat o zavedení národního registru najetých kilometrů se zdroji dat z STK, od obchodníků s auty, ze servisů nebo od pojišťoven či úvěrových společností,“ řekla Topolová.

Podle ní je potřeba porovnávat údaje z mezinárodních databázi. „Největším problémem je totiž v současnosti dovoz již stočených vozů a jejich registrace se zfalšovaným stavem tachometru v zemi importu. Místní STK tak tento podvod do značné míry legalizují a činnost mezinárodních „stáčecích mafií“ v podstatě umožňují, protože vůbec nezkoumají pravost údaje na tachometru,“ dodala Topolová. Ta odhaduje, že z dovozu je stočeno až 90% aut.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
R4D3X

no zrovna poláky tohle moc nezastaví, ale nechápu proč u nás ta vláda k ničemu za xx let není schopná tuhle dlouholetou svízel vyřešit, znám případy kdy se auto uměle omladilo a šup do s ním do esa kde to šlo easy prodat, borec to pak prodával přes koho šlo a myslím, že na to nikdo nepřišel dodnes 😀

Robert Skok

V tomhle jsou zlatá Áčka, tam stav tachometrů ověřují. Sám mám od nich passata a vše sedí i dle autorizovaného servisu, do jiného autobazaru už bych nešel.

Vojťas

Souhlas. Také mi seděly všechny udáje o vozidle dle autorizovaného servisu. Plno lidí na ně nadává, ale já si je nemohu vynachválit. Za mě nejlepší autobazar u nás 🙂

Petr

A kdy u nás? 🙁

Tomas

Trestný čin podvodu máme. Že je policie a celá justice neschopná jej aplikovat i na tohle, se zákonem nijak nesouvisí. Na druhou stranu, když se konečně naučili aplikovat obecné ohrožení na vybržďování a podobné prasárny na silnici, třeba se časem rozhoupou i u stočených tachometrů.

R2R2

U nas uz nejaka opatreni mame, kdyz prijedete na STK bez protokolu o oprave nebo vymene tachometru, tak dostanete pokutu 10.000 Kc, kdyby vam nekdo tachometr opravil nebo vymenil bez vydani protokolu, tak mu hrozi 50.000 Kc. Jako bonus mame verejne pristupne udaje o stavu tachometru z STK, ke kterym si staci zjistit VIN auta, napriklad prectenim na stitku na parkovisti. Ja osobne si nejsem jist, zda bych mel odvahu volat po dalsich opatrenich, uz ta soucasna me prijde silena. Platit pokutu za to, ze jsem koupil auto se stocenym tachometrm se mi nelibi a lide jako vy, kteri by… Číst vice »

Petr

Jenže tam jde o toho, kdo stočení provede, nebo si ho objedná. Auto dnes nepřevedete bez platné evidenční kontroly, která by to stočení měla zjistit a odpovídá za něj původní majitel. Vy už odpovídáte za ten tachometr až po převedení vozidla. Takže Váš strach, je celkem bezdůvodný.

R2R2

Obecne nemate sanci zjistit, kdo stoceni provedl, pokud nebude takovy hlupak, aby se priznal. Muzete vyjit treba z dat STK nebo evidence, tam se vsak deji preklepy nebo dochazi k nesrovnalostem u aut s tachometry v milich. Takze kazdy zakon potirajici staceni je bud bezzuby nebo pripomina hru na cerneho petra, ja bych rad veril vasemu vykladu, ze jsou tyto zakony bezzube.

*samozrejme, muzete prijmout titisice policistu a venovat se staceni tachometru podobne, jako treba vrazdam, ale DOUFAM, ze to je jen teoreticka moznost, o ktere neuvazuji ani ti nejvetsi silenci.

Petr

Na protokolu, který dostáváte z STK kilometry jsou vytištěné, a to ty co jsou zadané v systému, přičemž je normální si protokol po STK zkontrolovat. Uchovávám si protokol z předchozí STK u TK , když jedu na STK tak ho beru sebou, takže i kdyby v systému byl překlep, mám doklad z minulé STK. Myslím, že v Polsku, bude stačit zavřít pár nejkřiklavějších případů a už to bude opravdu výjimka, že by někdo stáčel tachometr. Pustí se radši do něčeho, co ještě trestné není a bude to výdělečné také. Což bohužel je vždy, že lumpové jsou o krok před zákony.

R2R2

Myslim, ze Polsko neni az tak unikatni, aby to zrovna u nich fungovalo, zakazy staceni pod trestem vysokych pokut nebo odneti svobody jsou i v jinych zemich a vesele se staci.
Jinak ta kontrola protokolu z STK je pro me velmi neprijemna zalezitost, cely ten system je pomerne nechutny. STK je pro bezneho cloveka, ktery udrzuje auto v dobrem stavu ve vlastnim zajmu, jen zbytecna statni buzerace, za kterou musi platit a nakonec si ma jeste kontrolovat, zda je buzerovan spravne?

Petr

Pamatuji, když ještě STK nebylo, bohužel, za zavedení si mohli lidé sami. U nás totiž pokud si člověk může dělat co chce, tak se neznáme. A když je něco doporučené, tak to bereme jen jako buzeraci. Obdobně to bylo s omezením rychlosti, nebo s tolerancí alkoholu. Také nemám příjemné pocity na STK, ale je to spíš tím, kolik vidím aut s STK, které by jí mít neměla. Ale i to už se zlepšuje. Pokud míníte Německo, tak se stáčí, ale vozí se to tam kde jim to „nevadí“, tedy k nám. Ono se stáčet bude, ale půjde to dál na… Číst vice »

R2R2

Jojo, tyhle reci o tom jak jsme nezodpovedni, horsi nez vsichni okolo a podobne znam take, ale v praxi je to okrajova zalezitost. Navic spousta lidi poresi STK znamostmi a uplatky, takze misto toho abychom je nechali starat se o vlastni vuz, tak je nutime uplacet techniky na STK, pro stat a techniky na STK je to samozrejme super. Pro obcany… ? Ja vam nevim, fakt si nejsem jist, radeji bych snad risknul ten armagedon na silnicich v rozumnych zemich nez ten pocit sucha a bezpeci u nas.

Petr

Ale však říkám, že to tak bylo, podívejte se na statistiky nehod (hlavně k poměru počtu vozidel), které zavinil technický stav v 70. letech před zavedením STK. měli jsme na autě první STK v 11/83 do té doby 16 let jezdilo jen dle uvážení na servis. Nedovedu si to představit dnes, kdy se z automobilů stal „sociální“ dopravní prostředek, zejména díky tomu, že když zaplatíte obyčejné jízdné dle TR10 stojí to stejně, jako PHM pro celou jízdu autem ve stejném úseku. Takže když jedou dva lidé vlakem, při jízdě autem ještě ušetří.