Automobily

Překvapení na trhu ojetin. Dovozy i přes silnější korunu začaly klesat

Autobazar. Foto: AAA Auto
Autobazar. Foto: AAA Auto

Trh ojetých vozidel v Česku zažívá nečekaný vývoj. I když koruna za poslední rok posílila a koupit si auto v zahraničí je levnější, dovezených ojetin u nás začíná ubývat, klesá také jejich průměrný věk.

Za prvních devět měsíců stouply počty registracích dovezených ojetých vozidel o 6,6 % na 135 292 kusů, zajímavější je ale vývoj za poslední měsíc, kdy počet dovezených použitých aut klesl na nejnižší hodnotu v září za pět let. V porovnání s loňským zářím jde o pokles o 28 %. Snížil se mírně také průměrný věk i podíl aut starších deseti let. Vyplývá to ze statistik, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Doba popularity importů je za námi a lidi více kupují spíš ojetiny s tuzemským původem od tuzemských obchodníků. Tomu odpovídá i náš růst prodejů, který je v letošním roce přes 10 %. Věříme, že to je právě na úkor importů a také individuálního trhu,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO, provozované skupinou AURES HOLDINGS. Podle ní může být důvodem i to, že koruna nakonec po zrušení kurzového závazku neposílila tolik, jak se čekalo.

Svoji roli může hrát i nová legislativa: problematika stáčení tachometrů se stala velkým tématem posledních měsíců, od 1. října zákon o provozu na pozemních komunikací stanovuje až půlmilionovou pokutu za úpravy počítadla kilometrů, auto také může přijít o technický průkaz. Stáčení přitom dlouhodobě bývá problémem právě u dovozů, kde odborníci odhadují podíl zmanipulovaných údajů až na 80 %.

Podle pravidelného barometru trhu ojetin, který vydává AAA Auto, nabídl trh s ojetými vozy zákazníkům během třech čtvrtletí letošního roku celkem 687 277 ojetých vozů, jejichž cena byla nejčastěji 130 tisíc korun, průměrné stáří se stabilizovalo na 9,6 roku a nájezd dosáhl 153 236 najetých kilometrů. Oproti stejnému období loni se tak trh ojetin zvětšil o 12 %.

Průměrná cena nabízeného vozu stoupla jen nepatrně o tisíc korun na 130 tisíc. „Vývoj cen ojetých vozů v České republice je pro spotřebitele příznivý. Zatímco se ekonomice daří a lidé mají více peněz, ceny ojetých aut prakticky nerostou,“ dodala Topolová.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ben Ptáček
Host
Ben Ptáček

Rozhodně se stále ještě pořád vyplatí si ojetinu pořídit v Česku v autobazaru než si pro něj dojet do ciziny. Stále to není tak hrozné o proti nákladům na palivo atd.

Bukovjan
Host
Bukovjan

Nevim co je pravdy na článku, já jsem porovnával ceny za Mondeo a to co bych dal v zahraničí za auto s dalšími náklady, (doprava, značky, přepis z něm. coc listu na českej TP,…), a za auto u nás, konkrétně u áček, tak jsem na tom byl dokonce ještě lépe. Dostal jsem od nich ještě menší slevu dolů a jsem spokojenej, nemusel jsem se trmácet stovky kilometrů tam a zpět. Áčka u mě vyhrály.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No tak já sice relativně bohatnu, ale pouštím to do dětí. Takže Volvo (19 let staré) dostalo generální opravy a bude muset zase tak 5 let šlapat. Pravda nejezdí se s ním denně a je to pracant, zvládá výlety, chalupu a dovolené u okolních sousedů. Nakupovat jsme se naučili chodit pěšky nebo na kole, takže může stařík v městském provozu odpočívat. Na nové auto by ve splátkovém režimu asi bylo, ale když tak sleduju to dění obecně v silniční dopravě, tak trh mě tlačí, abych si koupil nějakou litrovku, která nic neuveze a nevyjede kopec, za to v laboratorním režimu… Číst vice »

Dalibor Košut
Host
Dalibor Košut

Mě zaujal hlavně předposlední odstavec článku, poměr ceny/nájezdu a stáří vozu je opravdu překvapivě pěkný! Ve zmiňovaných Áčkách toho teď mají opravdu mraky a fakt za super peníz, sám začínám uvažovat o obměně vozu, co vy?

Martin B.
Host
Martin B.

Já své auto byl před měsícem obměnit, už neodpovídalo stavu pro provoz a tak muselo jít, náhradou za něj jsem koupil z našetřených peněz zánovní auto u zmiňovaných áček. Převážně s autem jezdí manželka a ta je spokojená, což je pro mě hlavní.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

No, nevím nevím. Manželka potřebovala „nové“ auto. Cílem byl Citroen C4 Grand Picasso do věku 4 roky, pokud možno s maximální výbavou v kůži, zcela jistě s automatem a xenony, motorizace možná obojí 1,6 i 2 l. V ČR se takový vůz nevyskytoval, maximum možného byl 4 roky starý hadrák s prostřední výbavou, s robotizovanou, nikoliv automatickou převodovkou 1,6 l a ještě neměl servisní knížku a chtěli za něj 320 tis. Kč. Rozhlédl jsem se po Německu a prakticky okamžitě koupil auto se všemi prvky výbavy, které se do toho auta dají dát včetně koule, prosklené střechy, masážních sedaček, v… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

mám ho taky, ale 1,6 benzín bez turba a automat (aisin)se objevil až u 2.0Ldiesla s močovinou.S 1.6 dieslem vždy byl robot. Máte vše v češtině?

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Mám.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Češi už asi mají o dost větší příjmy než třeba před 10 roky, a tak je „západní ojetiny“ už tolik nelákají a kupují nová vozidla – a na automobily české výroby se asi zase snáze a levněji shánějí náhradní díly …

Petr.R
Host
Petr.R

s tou poslední větou opatrně, to jste asi slyšel od čorkářů. Je jedno jaký je to auto a náhradní díly jsou všechny max do druhýho dne.