Automobily

Překvapení na trhu ojetin. Dovozy i přes silnější korunu začaly klesat

Autobazar. Foto: AAA Auto
Autobazar. Foto: AAA Auto

Trh ojetých vozidel v Česku zažívá nečekaný vývoj. I když koruna za poslední rok posílila a koupit si auto v zahraničí je levnější, dovezených ojetin u nás začíná ubývat, klesá také jejich průměrný věk.

Za prvních devět měsíců stouply počty registracích dovezených ojetých vozidel o 6,6 % na 135 292 kusů, zajímavější je ale vývoj za poslední měsíc, kdy počet dovezených použitých aut klesl na nejnižší hodnotu v září za pět let. V porovnání s loňským zářím jde o pokles o 28 %. Snížil se mírně také průměrný věk i podíl aut starších deseti let. Vyplývá to ze statistik, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Doba popularity importů je za námi a lidi více kupují spíš ojetiny s tuzemským původem od tuzemských obchodníků. Tomu odpovídá i náš růst prodejů, který je v letošním roce přes 10 %. Věříme, že to je právě na úkor importů a také individuálního trhu,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO, provozované skupinou AURES HOLDINGS. Podle ní může být důvodem i to, že koruna nakonec po zrušení kurzového závazku neposílila tolik, jak se čekalo.

Svoji roli může hrát i nová legislativa: problematika stáčení tachometrů se stala velkým tématem posledních měsíců, od 1. října zákon o provozu na pozemních komunikací stanovuje až půlmilionovou pokutu za úpravy počítadla kilometrů, auto také může přijít o technický průkaz. Stáčení přitom dlouhodobě bývá problémem právě u dovozů, kde odborníci odhadují podíl zmanipulovaných údajů až na 80 %.

Podle pravidelného barometru trhu ojetin, který vydává AAA Auto, nabídl trh s ojetými vozy zákazníkům během třech čtvrtletí letošního roku celkem 687 277 ojetých vozů, jejichž cena byla nejčastěji 130 tisíc korun, průměrné stáří se stabilizovalo na 9,6 roku a nájezd dosáhl 153 236 najetých kilometrů. Oproti stejnému období loni se tak trh ojetin zvětšil o 12 %.

Průměrná cena nabízeného vozu stoupla jen nepatrně o tisíc korun na 130 tisíc. „Vývoj cen ojetých vozů v České republice je pro spotřebitele příznivý. Zatímco se ekonomice daří a lidé mají více peněz, ceny ojetých aut prakticky nerostou,“ dodala Topolová.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Rozhodně se stále ještě pořád vyplatí si ojetinu pořídit v Česku v autobazaru než si pro něj dojet do ciziny. Stále to není tak hrozné o proti nákladům na palivo atd.

  • Nevim co je pravdy na článku, já jsem porovnával ceny za Mondeo a to co bych dal v zahraničí za auto s dalšími náklady, (doprava, značky, přepis z něm. coc listu na českej TP,…), a za auto u nás, konkrétně u áček, tak jsem na tom byl dokonce ještě lépe. Dostal jsem od nich ještě menší slevu dolů a jsem spokojenej, nemusel jsem se trmácet stovky kilometrů tam a zpět. Áčka u mě vyhrály.

  • No tak já sice relativně bohatnu, ale pouštím to do dětí.
    Takže Volvo (19 let staré) dostalo generální opravy a bude muset zase tak 5 let šlapat. Pravda nejezdí se s ním denně a je to pracant, zvládá výlety, chalupu a dovolené u okolních sousedů. Nakupovat jsme se naučili chodit pěšky nebo na kole, takže může stařík v městském provozu odpočívat. Na nové auto by ve splátkovém režimu asi bylo, ale když tak sleduju to dění obecně v silniční dopravě, tak trh mě tlačí, abych si koupil nějakou litrovku, která nic neuveze a nevyjede kopec, za to v laboratorním režimu nic nežere… Stále čekám, pár adeptů na nový vůz by bylo, ale děti musí odrůst ze sedaček a mezitím doslouží snad se ctí i starý kámoš….

  • Mě zaujal hlavně předposlední odstavec článku, poměr ceny/nájezdu a stáří vozu je opravdu překvapivě pěkný! Ve zmiňovaných Áčkách toho teď mají opravdu mraky a fakt za super peníz, sám začínám uvažovat o obměně vozu, co vy?

    • Já své auto byl před měsícem obměnit, už neodpovídalo stavu pro provoz a tak muselo jít, náhradou za něj jsem koupil z našetřených peněz zánovní auto u zmiňovaných áček. Převážně s autem jezdí manželka a ta je spokojená, což je pro mě hlavní.

  • No, nevím nevím. Manželka potřebovala „nové“ auto. Cílem byl Citroen C4 Grand Picasso do věku 4 roky, pokud možno s maximální výbavou v kůži, zcela jistě s automatem a xenony, motorizace možná obojí 1,6 i 2 l.
    V ČR se takový vůz nevyskytoval, maximum možného byl 4 roky starý hadrák s prostřední výbavou, s robotizovanou, nikoliv automatickou převodovkou 1,6 l a ještě neměl servisní knížku a chtěli za něj 320 tis. Kč.
    Rozhlédl jsem se po Německu a prakticky okamžitě koupil auto se všemi prvky výbavy, které se do toho auta dají dát včetně koule, prosklené střechy, masážních sedaček, v kůži s doloženou servisní historií (najeto 156 tis. km, 3 roky staré) za 11 000,- EUR.

    • mám ho taky, ale 1,6 benzín bez turba a automat (aisin)se objevil až u 2.0Ldiesla s močovinou.S 1.6 dieslem vždy byl robot. Máte vše v češtině?

  • Češi už asi mají o dost větší příjmy než třeba před 10 roky, a tak je „západní ojetiny“ už tolik nelákají a kupují nová vozidla – a na automobily české výroby se asi zase snáze a levněji shánějí náhradní díly …

    • s tou poslední větou opatrně, to jste asi slyšel od čorkářů. Je jedno jaký je to auto a náhradní díly jsou všechny max do druhýho dne.

Newsletter

Partneři


Výběr editora