Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic zahájí opravu nádražní budovy v Berouně, potrvá dva roky.

Nádraží Beroun. Pramen: Správa železnic
Nádraží Beroun. Pramen: Správa železnic
Správa železnic zahájí velkou rekonstrukci budov berounského nádraží.

Správa železnic na druhý pokus vybrala společnost, která kompletně opraví soubor nádražních budov v Berouně. Vítězem tendru se stala BAK stavební společnost. Celkové náklady dosáhnou 288 milionů, samotná stavební část vyjde na 215 milionů korun bez DPH. když předpokládaná cena činila 245 milionů. Rekonstrukce začne v nejbližších dnech, práce potrvají 24 měsíců.

Oprava přitom nabrala zhruba rok zpoždění. Správa železnic totiž vybrala stavební firmu až ve druhém tendru. První soutěž (vypsanou loni v březnu) zrušila s tím, že připraví novou „s podrobnější specifikací soutěžních podmínek“. Tehdy byla předpokládaná cena 228 milionů.

 

Nádraží v Berouně tvoří komplex tří vzájemně propojených budov: odjezdová hala, administrativní budova a provozní prostory. Rekonstrukcí projdou všechny. Dočkají se například zateplení a nové fasády, dostanou novou střechu, okna a dveře, vybudují se nové rozvody či klimatizace.

V odjezdové hale dojde k větším dispozičním změnám, pokladny budou přemístěny a vzniknou nové komerční prostory. „Rekonstrukce bude probíhat na etapy, odjezdová hala bude cestujícím k dispozici, i když v omezeném režimu,“ sdělila už dříve mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

(v původní verzi jsme nesprávně porovnávali celkové investiční náklady s cenou v soutěži, za nepřesnost se omlouváme)

 

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Urban Transport Lover

a tohle jsou aktuální záběry z pondělí z průběhu rekonstrukce trati Beroun – Králův Dvůr
updates každý měsíc
https://www.youtube.com/watch?v=_c-lrI0Topk

Mirek Zv.

V pohodě. Hlavně když obchody dostaly výpověď včas, před rokem.

XXXD

Tak to už je standard. Na Smíchově se taky zrušila pizérka v podchodu a občerstvení na 3. nástupišti a dodnes se tam taky neděje nic, čemu by jejich zachování nějak vadilo.

pozorovatel

Podpis: likvidátor „normálních“ občerstvovacích možností na pražských nádražích = oblastní ředitel SŽ(DC) v Praze. A další podobné příklady jsou třeba nádražní nálevna v Praze-Vysočanech, bufítek v Praze-Holešovicích, a našlo by se toho víc …

ušatá

Třeba i velmi dobrá, čistá hospůdka na nádraží v Rokycanech. Asi byla pro lidi moc levná, potřebujeme tam zřejmě něco dražšího, aby tam lidi už vůbec nechodili a neměli šanci na normální české jídlo.

Petr

Nevím, kde autor čerpal cenu zakázky, ale čísla jsou úplně špatně. Jen honba za senzací nestačí p. Sůra.

Jan Sůra

1. Chybu jsme opravili. 2. Bude skvělé, až SŽ při oznámení o podpisu smlouvu zveřejní i písemnou správu zadavatele a budeme porovnávat správná čísla, nikoliv cenu v zakázce a CIN. Tím to celé vzniklo. 3. Za chybu se omlouváme.

Georg

honba za senzaci? koho myslite ze zajima nejakej panelak v beroune? 🙂

ušatá

Už jste někdy viděl panelák?

Jaaa

Škoda toho nádraží, bylo to jedno z posledních větších nádraží, které svou architekturou i doplňky připomínalo éru 40 let zpět. Mnohem lepší by bylo to všechno zrepasovat a zachovat atmosféru.

To, co je tam teď, není ani z poloviny tak kvalitní, jako bylo to původní (i když i o tom se nedá říct, že to dosahovalo kdovíjaké kvality), takže místo za 40 let to bude hnusné a rozbité už za 20.

Lukáš

Kvalitní to je. Třeba ráno na vás na nástupišti prší, i když svítí krásně sluníčko, kde tohle mají? (rosa, která na kovové konstrukci kondenzuje a pak kape na nástupiště a to docela slušně)

TomikV

Přidám se …. ranní opilci před a i vně …. nehorázný bordel (špína kam se podíváš) atd atd …

ušatá

Za to může ta budova? Nebo tolerance nepřizpůsobivých , opilců a narkomanů a hlavně těch co se odmítají živit prací?

XXXD

No vzhledem k tomu, že budova se bude dělat až teď, tak jediné co se doteď změnilo bylo kolejiště a nástupiště a jestli jste ty stará považoval ze pěknou a kvalitní architekturu, tak je s vámi asi něco špatně. Jinak na té budově a odbavovací hale já osobně nic moc zajímavého také nevidím, ale tady už bych pochopil, že je to dost věc názoru. Ono to, co je například teď v Kolíně, také není bůhvíjaký zázrak.

K.S.

Myslel jsem že to nádraží je tak z přelomu 50. a 60. ne z 80.

Vnější členění fasády a možná i barevné schéma jaké to mělo původně by stálo za to zachovat, některé drobnosti uvnitř asi také, nevím,neznám to tam, ale otázka je jestli členění prostor, které se mají pronajímat odpovídá dnešní době. Pokud je ta budova skeletová, tak by možná stálo za to udělat ten prostor nějak vnitřně variabilnější, pokud se má pronajímat. Pro zájemce je dnes nějaký přehraditelný openspace mnohem lákavější než X kanceláří, které mezi sebou ani nemají dveře.

ušatá

Pokud si to i z už dost dávných dob, tak to tam bylo docela dobré, dobrá restaurace i občerstvení, obchody, služby. I čisto a hlídané. Ani vnitřek a jeho uspořádání nebyly špatné. Nakonec interiéry se u nás dělaly (na rozdíl ode dneška) velmi slušné, dostatečně dimenzované (Pardubice, Kralupy, Hradec Kr…..). Bohužel neudržování, likvidace služeb, šetření za každou cenu má své výsledky. Ještě že to tam nenahradí betonovým přístřeškem s jednou lavičkou a lampou.

Martin

Pocita se tam se dvema prujednyma kolejema pro VRT? Expresni vlaky?

qwerty

Ne, než se prokope tunel, tak nově udělané kolejiště bude znovu zralé na rekonstrukci

XXXD

No hádejte, podívejte, co se dělo v rámci stavby Optimalizace trati Beroun (včetně) – Králův Dvůr. Jinak tento článek je pouze o rekonstrukci budovy a ten projekt se tím pádem vůbec netýká kolejiště.

Martin

Aha, tak to jo, ma chyba…

Petr

VRT a Ex, mají jezdit mimo Beroun. Alespoň tak to chce Beroun a Králův Dvůr. Chtějí tunelovou variantu průchodu VRT. Sjíždět do stanice mají jen R.

Martin

No, ok, ale moc mi to nedava smysl, na spouste trati se jezdi 160 a rozdil mezi 160 a 200 neni nijak vyznamny… cast trati na 200 bude rekonstruovana, napr. na Budejovice nebo Stod,…

K.S.

Pokud tam už budou dělat sjezd z VRT, tak by myslím bylo dobré si s tím trochu pohrát, hodit Berounu nějaké drobné, nebo to za něco vyměnit a protáhnout ji jím přímo a do tunelu by se pak dostala až na úrovni nákladního nádraží. Jistě by se nějaké akceptovatelné řešení našlo.

Petr

Rozdělení, nebo přesunutí seř. n. neprošlo přes CARGO. Další věcí je , že za seř. n. je bývalá výsypka ze železáren, kde klopily lóry s BS80. Bohužel nové nádraží Praha-Jih (Lochovice VRT odbočka) mohlo být napojeno spojkou na 170 a protáhnout příměsto až tam a tam mít přestup na VRT a Ex. Takto budou jezdit z Berounska a Hořovicka na vlaky VRT, buď do Prahy, nebo do Plzně a to nejspíš autem. Prostě když se řeší vše samostatně bez pohledu na celý systém dopravy. Stojí to za prd. 🙁

K.S.

Možná by se nějaký způsob dal najít, na to aby se tam protáhla VRT bude třeba přijít jen o 2-3 koleje, eventuálně o méně, podle toho jestli by se VRT táhla středem, nebo vnějškem současné tratě. VRT bych asi tahal středem toto by mohlo být průchozí i přes ŽESNAD mapy. cz/s/mehakorapa

Petr

Zřejmě nejde ani tak o to zda by to šlo, jako že na to za prvé nejsou peníze (byla vyjmuta celá rekonstrukce ranžíru. A cítím tam také jednu obavu a tou je, že by se to muselo projednat a pak stačí málo a ranžír v Berouně skončí.

K.S.

Myslím že by to šlo udělat, jenom se to musí politicky vymyslet a peníze by na to asi byly, přece jenom je to ukrácení tunelu o 2 km. Uměl bych si třeba představit i větší změnu kdy se celý prostor nádraží Beroun zabere pro osobní dopravu s tím že bude 1. peron, pak 3 koleje, jedna jako nákladní průtah staré tratě (peron bude jak je), pak 4 koleje, jedna s hranou, 2 jako průtah VRT, opět s hranou, pak opět tři koleje a opět peron. Ten strach o ranžír chápu, na druhou stranu je třeba najít způsob jak jej odůvodnit… Číst vice »

Petr

V osobním zřejmě bude ještě čtvrtý peron (také byl teď škrtnut kvůli financím). Ještě je tam otázka ztráty výšky . Původní návrh C 2 vychází na nějakých 6 ‰.

ušatá

Možná moc velká fantazie, ale mně by připadalo nejvhodnější dostat VRT pod stávající kolejiště (tedy dvě patra) a na terén to dostat až za Královým Dvorem jakoby jako čtyřkolejku. A taky pamatovat na vlečky a na jejich rozšíření a napojení na všechny podniky, včetně možnosti zásobení Berouna a okolí po kolejích. Je toho tam dost na to, aby se to k něčemu rozumnému dotlačilo.

Petr

Kvůli velkému sklonu, byla odmítnuta Žesnadem varianta F. Tady by jste musel podejít Berounku a to odhadem máte jít v nějakých 195 metrů nad mořem. Pokud se pamatuji, tak je portál plánován v nějakých +/- 230 metrech nad mořem. Bohužel železnice není tak tvárná jako silnice. Z tohoto pohledu by bylo nejlepší vystoupání tunelem co nejvýš, ale tam je jednak nemocnice a pak asi Koněprusy by asi moc nejásaly, že jim tam stavíte nádraží. Ve Zdicích prostě bodne každý metr nad úrovní současného kolejiště. Ostatně stejně potřebujete přesmyk na Protivínku.

Martin
Petr

Takto byl původně navržen koridor skrz ranžír. Jen pozor na začátek tunelu, je tam protiatomový bunkr pro címentku. Vždy jsem se do něj chtěl podívat, zatím se nepovedlo.

tomas

VRT v Lochovicích, to je jak na K- reportu 😉

Petr

To je o zvyku, Nehvizdy, Lochovice, pěšky jako za vozem. Prostě Praha předměstí

ušatá

Dost bláznivé. Že to nechtěli stejně, když se stavěla dálnice. Ta je tam vředem a rušícím prvkem.

Petr

Mimochodem dálnice se bude rozšiřovat na tří pruh. A zároveň se podél tratě staví obchvat Králováku a Berouna. Prostě VRT je pomalá a přichází když už je vše zastavěno.

Radek

Soudit na cenový vývoj z jedné zakázky je dost ošidné, kdo ví, co tam bylo, kdy se podávaly nabídky…

Petr

Hlavne záleží na tom jak to naceni projektant, případně kterou cenovou soustavu a z jakeho roku pouzil nebo spíše z jakeho roku je projekt. Usuzovat z poklesu ceny oproti predpokladane cene realnou cenovou hladinu je stejne fundovane jako se s prstem v nose divat z okna a fantazirovat. Prostě to nema vypovídací hodnotu. Musely by se vzit stejne polozky z nekolika zakazek a nasledne porovnavat. To je ale tak slozite a narocne, ze zůstaneme u prstu v nose.

Urban Transport Lover

Tak třeba ve Francii přišli na to, že místní nádraží vypadají taky dost tragicky až teď..
https://www.railwaygazette.com/passenger/grand-est-to-pilot-revitalisation-of-frances-rural-branch-lines/57013.article

Jaaa

Stále to nejsou takové zbory, jako máme my.

Bob

Tady zrovna ta chybějící čárka za vedlejší větou mění význam docela zásadně. Vypadají tragicky až teď, nebo na to až teď přišli?

Urban Transport Lover

přišli na to až teď…

Jan Zajíc

Doufám, že nechají na pokoji tu vitráž v hale. Byla by to škoda.

SaulGoodman

Nechají, bude vyčištěna a bude k ní zřízen údržbářský přístup.

Bob

Pokud by ta vitráž už nebyla potřeba, tak ji můžou věnovat do katedrály v Nantes jako náhradu za tu shořelou.

TRDLINDA 1 9 8

Darovat takouvou krásu francouzům. Ne. Vždyť ji rozbíjí nebo znovu podpálí. Bobe mysli.