Schváleno pro provoz. Čína certifikovala letadlo Comac C919, má být konkurencí pro A320 a B737

Schváleno pro provoz. Čína certifikovala letadlo Comac C919, má být konkurencí pro A320 a B737

Comac má na letadlo přes 300 objednávek.

Čínský úřad civilního letectví (CAAC) schválil pro provoz nové letadlo C919 od státní společnosti Comac. Jde o poslední krok k tomu, aby se letadlo zařadilo do provozu na pravidelných linkách. Mělo by se tak stát ještě během letošního roku.

O homologaci informovala agentura Reuters. Čína pojala certifikaci jako velkolepý akt v Pekingu za přítomnosti prezidenta Si Ťin-pchinga.

Čína si od letadla slibuje nezávislost na Airbusu a Boeingu a západních technologií. Letadlo ale zdaleka není jen čínské: většina dílů včetně avioniky či motorů je od ověřených dodavatelů Boeingu a Airbusu. Letadlo pohání motory Leap od CFM International. Má pojmout až 168 cestujících, dolet bude mít 5 555 kilometrů. Prvním dopravcem tohoto typu jsou China Eastern Airlines. Firma má na letadlo přes 300 závazných objednávek. Jeho výrobce Comac chce tímto typem konkurovat Airbusu A320 a Boeingu 737, případně také ruskému stroji MC-21-300.

Dodavatelé důležitých částí pro letoun C919.

Dodavatelé důležitých částí pro letoun C919.

Podle prezidenta jde o historický moment pro Čínu. Úspěšný vývoj letounu podle čínského prezidenta ukázal, že Čína je schopna samostatně vyvíjet velká osobní letadla světové úrovně. Jedná se o důležitý milník v rozvoji čínského průmyslu velkých letadel, dodal podle agentury Nová Čína Si.

Letadlo zatím nemá certifikaci na jiné trhy, evropský úřad EASA ale potvrdil, že Čína s ním certifikaci řeší. Může však jít o proces na mnoho let. Třetí výrobce by mohl narušit duopol Airbusu a Boeingu.

Letadlo Comac vyvíjel od roku 2008. Letoun se stal nedílnou součástí pekingské iniciativy „vyrobeno v Číně v roce 2025“, jejímž cílem je dohnat sofistikované technologie a pomoci zemi stát se soběstačnou.

Tagy C919 China Eastern Airlines Čína Comac
36 komentářů