Schváleno pro provoz. Čína certifikovala letadlo Comac C919, má být konkurencí pro A320 a B737

Schváleno pro provoz. Čína certifikovala letadlo Comac C919, má být konkurencí pro A320 a B737

Comac má na letadlo přes 300 objednávek.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel IV.

Na přiloženém obrázku dodavatelů jednotlivých zařízení mě překvapila u pneu Michelin americká vlajka. Čekal bych tam francouzskou.

Luk

Měla by být francouzská. Sice má firma akcionáře z celého světa (a možná hodně z USA), ale sídlo stále ještě ve Francii.

Walt

Nevím podle čeho se rozhodují u vlajek, ale pneumatiky pro letadla vyrábí americká divize firmy.

Marcel

Tak nevím. Čína sama o sobě nic nevytvořila. Vše, a to nemyslím jen letadla, rozebrala do posledního šroubku a všechno ukradli, okopírovali. Ti nejbohatší, místo toho aby investovali do vývoje, tak si ty technologie jednoduše koupili. Dodnes nechápu Švédy, že jim osobní divizi automobilů Volvo prodali. Většinovým vlastníkem Mercedes-Benz jsou Číňani. Dnes je světovým vyvrhelem Rusko, časem bude i Čína. Je to rakovina pro celý svět. Nechápu technologické firmy, že si své know-how nestřeží více a prodávají ho kde komu.

Luk

Čína má už v mnohých oblastech silný vlastní vývoj. Je sice stále založen na obrovském kopírování, ale například v umělé inteligence do toho strkají doslova astronomické peníze (jak vláda, tak soukromníci), aby byli před USA a evropskými státy.

BDT

Volvo neprodal Švédové, ale Ford. Čínské společnosti vlastní cca 20 procent akcií MB.

Ropucha

Abyste nebyl brzo překvapen, že za ty votroubky budeme my v Evropě.

Josef

A naší vinou. Honbou firem (potažmo i nás spotřebitelů) za co nejnižší náklady- cenu na výrobek jim tam nacpali spoustu technologií, patentů atd. jejichž vývoj je stály miliardy…Vždyť ty Číňani přicházeli k „hotovýmu“. Ani nemusejí moc špionovat. Mají to přímo pod nosem. A jejich zvyk okopírovat cokoliv je jejich zvyk.

Ropucha

O tom není sporu. Mysleli jsme si, že nám to budou věčně vyrábět za misku rýže.

Josef

Ano to je pravda. A teď nastává další migrace firem. Kam? A ona ta čínská pracovní síla, není už tak levná. Si říkám, že až ty firmy udělají to „světový kolečko“ tak nakonec rády zase zaparkují v Evropě a Americe.

Marcel

To je právě ono, naší vinou. Každopádně komunistickou zemi s třetinovým podílem obyvatel zeměkoule nechat za 20 let takto zbohatnout byla zásadní chyba. To co vidíme na Ukrajině je „slabý“ odvar. Až dostane choutky Čína na jiné území, to bude teprve konec…

zbyňa

Zatím používají díly ze západu, ale velice brzy je okopírují a začnou si doopravdy vše vyrábět sami.

Oproti tomu západ je pořád víc a víc závislej na dodávkách dílů i hotových výrobků z Číny 🙁

Kubrt

Cosi okopírovat mohli už dávno. Druhá část příběhu je funkční kopii vyrobit. Neříkám, že to čínský průmysl nikdy nezvládne, určitě k tomu má lepší předpoklady než průmysl ruský, ale podíl západních dílů ukazuje, že jen něco obkreslit nestačí.

Tony

Ruský průmysl umí vyrobit proudový motor takové kvality, že mu čínský nemůže konkurovat. Britové umí vyrobit proudový motor, že mu Rusové nemohou konkurovat, toto platí zhruba posledních 70 let

noerf

Bylo by možné zjistit, kolik dílů letadla je fyzicky vyrobeno v Číně? To by mohlo být zajímavé číslo.

David

Není podstatné kolik a kterých dílů je vyrobeno mimo Čínu. Koneckonců i nezanedbatelná část letadel Boeing je vyráběná mimo USA. Důležité bude, jak se čínský výrobce bude umět o své zákazníky starat (zajištění servisu a dalších služeb) a hlavně jak složitá a častá bude údržba letounu v porovnání s Airbusy nebo Boeingy, nehledě na samotnou celkovou životnost. To hlavně letecké společnosti zajímá – jaké prostoje budou při provozu, resp. jaká bude potom skutečná ziskovost letounu.

noerf

To s tím souvisí, pokud bude významná část dílů vyráběna v Číně, bude poměrně snazší se k dílům dostat.
A nemyslím si, že by Číňané stavěli letadlo, které by mělo vyšší provozní náklady než stávající letadla.
K tomu je potřeba si říct, že státy EU s USA a Kanadou nemají dohromady ani jednu miliardu obytel, kdežto státy Čína a Indie mají dohromady cca 2,8 miliardy obyvatel, takže při předpokládaném růstu životní úrovně obyvatel těchto států bude tento trh výrazně zajímavější.

Šejdr

U těch provozních nákladů bych si nebyl tak jistý, tenhle projekt má silný politický podtext. Čína si chce dokázat, že umí vyrábět vlastní letadla, a stanovili si k tomu dost ambiciózní termín, který se jim zřejmě podařilo splnit. Jejich cílem je vyrábět vlastní letadlo konkurující minimálně na asijském trhu Boeingu a Airbusu. Pokud budou provozní náklady vyšší, tak to holt zaplatí uživatelé první generace letounu, a výrobce bude muset zapracovat na podstatných vylepšeních pro generaci druhou. Ale klíčový úkol je splněn: v roce 2022 má Čína letadlo vlastní výroby.

Jiří Kocurek

Pozor na jednu věc, Indie se s Činou nepaktuje, spíš naopak, Indové považují Čínu za hrozbu a naopak.

noerf

Sice s spolu nepamatují, ale pokud to bude pro oba státy výhodné, tak v tom nebude problém.

IGCT

Houby, Čína a Indie jsou spojenci.

Xiao

Uvidíme. V Rusku to také zkoušeli (Suchoj Superjet), ale celkem záhy se ukázalo že mimo Rusko o to letadlo vlastně nikdo nestojí.

Pavel

Ani v Rusku.

Perra

Kdysi stim letali Brussels airlines, ale proste ruska technika

Pezos

Nespadl náhodou jeden Superjet přímo během předváděcího letu?

Roman Soudný

Nehodu měl, ale pád to tak docela nebyl. Prostě to napálili do hory.

Jiří Kocurek

No dobře, ale to může být jak chyba pilotáže, tak chyba stroje.

Roman Soudný

Chyba pilotáže to byla na 99 %. S letadlem nic nebylo, varování před terénem fungovalo jak mělo a autopilot se taky odpojil jak měl.

Y.K.

Kontrolovaný let do terénu…

Josef

Dohledejte si o tom něco. To přece dovedete. Nemusíte za každou cenu splnit váš limit 15 příspěvků za den.

Ivan_pha

Byla to chyba pilotáže, pilot se věnovalpředvádění displejů možnému zákazníkovi a nastavil kurz opačný, čímž narazili přímo do hory. A to byl pilot velmi zkušený.

SSJ jsou moderní letadla, nejsou schopni však dodržet potřebnou kvaitu výroby a servis. To už nás ale trápit nemusí.

Šejdr

Za to ale letadlo nemohlo, TAWS posádku správně varoval před nárazem do terénu, jenže v kokpitu nejspíš bylo podstatně víc lidí, než mělo být (šlo o předváděcí let) a piloti varování ignorovali. No a tak to při nízkém letu našili do prvního většího kopce, který jim stál v cestě.

Potěmkin

Ještě navíc měli špatné mapy,na kterých žádný kopec zakreslený nebyl

Ondra

Při předváděčce spadla i A320.. 🙂

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, které letadlo nespadně potom, co s ním vletíte do lesa a začnete kosit stromy.

jonáš

Proto asi začne za rok či dva lítat Irkut, čtvrtej do mariáše s A320 a zastaralou 737. A proto Rusové s Čínou makaj společně na širokotrupé C929, co bude zkušebně lítat tak 2025, ale komerčně nejdřív 2030. Ještě pár let uvidíme červený světýlka 😀