Dopravci Železnice

SBB uhájily stížností k soudu monopol u švýcarských dálkových vlaků, BLS nevyjede

Jednotka RABe 515 od Stadleru v barvách BLS. Foto: BLS
Jednotka RABe 515 od Stadleru v barvách BLS. Foto: BLS

Všechny dálkové vlaky ve Švýcarsku budou i nadále provozovat švýcarské spolkové dráhy SBB. Státnímu dopravci se podařilo nástup jiného dopravce zastavit u soudu.

Švýcarský regulátor dopravy Bundesamt für Verkehr (BAV) oznámil loni, že licenci na provoz dálkových vlaků mezi Bernem a Bielem a Bernem a Oltenem získá dopravce BLS od prosince letošního roku. Nakonec se ale tak nestane.

SBB proti udělení koncese BLS podaly stížnost a soudu dosud nerozhodl. BLS proto v tiskové zprávě oznámil, že od prosince letošního roku nestihne vyjet, protože není jasné, jak soud rozhodne. Jako možný termín zahájení provozu BLS uvedla prosince příštího roku.

BLS má objednáno pro dálkové trasy osm jednotek Stadler Dosto, které nazývá MUTZ (Moderner, Universeller TriebZug). Firma v tiskové zprávě upozornila, že noví žadatelé o vstup do dálkové dopravy jsou oproti státnímu dopravci znevýhodnění.

SBB v tiskové zprávě uvedly, že jsou připraveny dál na obou dálkových linkách jezdit. Současně upozornily, že z jejich pohledu je přidělení dvou dálkových linek jinému dopravci výraznou změnou v systému dopravní obslužnosti Švýcarska, který může mít dalekosáhlé důsledky na cestující. Proto v červenci 2018 podala SBB proti tomuto rozhodnutí stížnost ke správnímu soudu. „SBB není proti konkurenci. Na druhou stranu, jednotné vnitrostátní tarify a stávající koncepty jízdního řádu ponechávají jen málo prostoru pro skutečnou konkurenci,“ uvedly SBB v tiskové zprávě.

Přidělení dvou rychlíkových tras jinému dopravci je v zemi, kde je konkurence v dopravě striktně omezena a na dálkové trasy nesmí autobusy, velkým průlomem.

BLS vlastní z většiny 55 procent kanton Bern, zbytek mají další kantony, federální vláda a soukromí akcionáři. V očích Švýcarů tak jde fakticky o soukromou firmu. SBB je ve federálním vlastnictví. Obě společnosti se na začátku tisíciletí dohodly na rozdělení vlivu, když BLS přenechala své dálkové linky SBB a sama plně převzala do režie bernskou S-Bahn a další regionální linky. Dálková doprava ve Švýcarsku nepobírá žádné dotace, ty míří pouze do regionálních spojů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xaver
Host
Xaver

„BLS vlastní z většiny 55 procent kanton Bern, zbytek mají další kantony, federální vláda a soukromí akcionáři.“

Takže v podstatě o žádnou soukromou společnost nejde. Jedině, že by se samotné kantony považovaly za soukromé subjekty, což si dovolím tvrdit, že Švýcarské právo určitě nepovažuje 😉

Mišin
Host
Mišin

Jde o akciovou společnost. A v tomto případě většinu akcií vlastní veřejný sektor – kantony, Bund, obce. Takže rozhodně to není takový „soukromník“ jako ho známe nás. Konkrétně BLS AG prapůvodně byla začátkem minulého století čistě soukromá firma, stavba dráhy byla mám dojem financována nějakou francouzskou bankou, ale tuším někdy už během krize v 30-tých letech ty akcie nějak přešli hlavně na ten kanton Bern (prostě asi zalepily díru) a nepřešlo to pod SBB, aktuálně BLS AG: Kapitalanteil (Stand 31.12.2018) CHF 44’290’504 (55,75%) Kanton Bern CHF 17’240’608 (21,70%) Schweizerische Eidgenossenschaft (Bund) CHF 7’651’415 (9,63%) Nicht stimmberechtigte Aktien CHF 4’683’899 (5,9%)… Číst vice »

TPal.
Host
TPal.

Pak že Švýcarsko je vzorová zem pro fungování železnice… Kdyby se něco podobného stalo u nás v ČR, tak bych cítil zklamání.

Honza
Host
Honza

Co se týká toho důležitého pro cestujícího, tedy tarifní provázanost vlaků různých společností nebo dokonce i různých dopravních prostředků, tak tady je skutečně Švýcarsko vzorem. Vidíte a já jsem zase zklamán z toho, že něco podobného nebude od prosince fungovat v ČR, takže budu muset řešit kde která jízdenka a u koho platí a u koho neplatí a to i za předpokladu, že vlaky platí stejný objednavatel. Doteď to až na pár výjimek šlo projet vše s jízdenkou ČD.

TPal.
Host
TPal.

Viz. předchozí diskuse o Girunech. Švýcarské vlaky jsou hezké, ale zdaleka ne nejpohodlnější. Vyzkoušel jsem si to na INNOTrans a pohodlnost jednotek Giruno je trochu větší než Bdmpee. Některé vagóny 2. i 1.třídy dosahují vyššího komfortu než Giruno.

Já jsem za výběrová řízení rád. To, že RegioJet může jezdit s obdobou Honeckerů a Arriva to vyhrála s ojetými jednotkami 628, je druhá (a velmi smutná!) věc…

Jackub
Host
Jackub

A jak víte, že by vlaky BLS byly mimo stávající švýcarský tarif?

Tronda
Host
Tronda

Asi tak, nebýt konkurence, tak lístek do Ostravy stojí 600 Kč, když před deseti lety stál 500 a ČD by ho každoročně za potlesku šotoušků zdražily.

Standa
Host
Standa

Ono Švýcarsko není v Uhniji, která tuhle kokotinu plné liberalizace poručila ( a ukazuje se proč, Arriva není tak úplně soukromník, že)

Tronda
Host
Tronda

My víme, že Standa chce, aby lístek do Ostravy stál 600…

svojsin
Host
svojsin

Přeji BLS, ať jim to vyjde alespoň od příštího roku.

Šťoural
Host
Šťoural

A můžete nám prozradit, proč vlastně máte tak rád BLS? Jezdíte s ní často?

TPal.
Host
TPal.

Já jsem s ní taky nikdy nejel a přeji jí to. Jestli její vlaky budou podobně pohodlné jako KISSy od WestBahnu, tak vidím jednoznačný pokrok.

Xaver
Host
Xaver

Třeba protože konkurence? 😉

Premek
Host
Premek

Konkurence ano, ale ne hlava nehlava tak jako u nás.

Partneři



CSCARGO