SBB uhájily stížností k soudu monopol u švýcarských dálkových vlaků, BLS nevyjede
Jednotka RABe 515 od Stadleru v barvách BLS. Foto: BLS
Všechny dálkové vlaky ve Švýcarsku budou i nadále provozovat švýcarské spolkové dráhy SBB. Státnímu dopravci se podařilo nástup jiného dopravce
„BLS vlastní z většiny 55 procent kanton Bern, zbytek mají další kantony, federální vláda a soukromí akcionáři.“
Takže v podstatě o žádnou soukromou společnost nejde. Jedině, že by se samotné kantony považovaly za soukromé subjekty, což si dovolím tvrdit, že Švýcarské právo určitě nepovažuje 😉
Jde o akciovou společnost. A v tomto případě většinu akcií vlastní veřejný sektor – kantony, Bund, obce. Takže rozhodně to není takový „soukromník“ jako ho známe nás. Konkrétně BLS AG prapůvodně byla začátkem minulého století čistě soukromá firma, stavba dráhy byla mám dojem financována nějakou francouzskou bankou, ale tuším někdy už během krize v 30-tých letech ty akcie nějak přešli hlavně na ten kanton Bern (prostě asi zalepily díru) a nepřešlo to pod SBB, aktuálně BLS AG: Kapitalanteil (Stand 31.12.2018) CHF 44’290’504 (55,75%) Kanton Bern CHF 17’240’608 (21,70%) Schweizerische Eidgenossenschaft (Bund) CHF 7’651’415 (9,63%) Nicht stimmberechtigte Aktien CHF 4’683’899 (5,9%)… Číst vice »
Pak že Švýcarsko je vzorová zem pro fungování železnice… Kdyby se něco podobného stalo u nás v ČR, tak bych cítil zklamání.
Co se týká toho důležitého pro cestujícího, tedy tarifní provázanost vlaků různých společností nebo dokonce i různých dopravních prostředků, tak tady je skutečně Švýcarsko vzorem. Vidíte a já jsem zase zklamán z toho, že něco podobného nebude od prosince fungovat v ČR, takže budu muset řešit kde která jízdenka a u koho platí a u koho neplatí a to i za předpokladu, že vlaky platí stejný objednavatel. Doteď to až na pár výjimek šlo projet vše s jízdenkou ČD.
Viz. předchozí diskuse o Girunech. Švýcarské vlaky jsou hezké, ale zdaleka ne nejpohodlnější. Vyzkoušel jsem si to na INNOTrans a pohodlnost jednotek Giruno je trochu větší než Bdmpee. Některé vagóny 2. i 1.třídy dosahují vyššího komfortu než Giruno.
Já jsem za výběrová řízení rád. To, že RegioJet může jezdit s obdobou Honeckerů a Arriva to vyhrála s ojetými jednotkami 628, je druhá (a velmi smutná!) věc…
A jak víte, že by vlaky BLS byly mimo stávající švýcarský tarif?
Asi tak, nebýt konkurence, tak lístek do Ostravy stojí 600 Kč, když před deseti lety stál 500 a ČD by ho každoročně za potlesku šotoušků zdražily.
Ono Švýcarsko není v Uhniji, která tuhle kokotinu plné liberalizace poručila ( a ukazuje se proč, Arriva není tak úplně soukromník, že)
My víme, že Standa chce, aby lístek do Ostravy stál 600…
Přeji BLS, ať jim to vyjde alespoň od příštího roku.
A můžete nám prozradit, proč vlastně máte tak rád BLS? Jezdíte s ní často?
Já jsem s ní taky nikdy nejel a přeji jí to. Jestli její vlaky budou podobně pohodlné jako KISSy od WestBahnu, tak vidím jednoznačný pokrok.
Třeba protože konkurence? 😉
Konkurence ano, ale ne hlava nehlava tak jako u nás.