SAS začne prodávat místa na první spoj elektrickým letadlem. S předstihem čtyř let
Termín letu je naplánován na rok 2028.
Letecká společnost SAS začne v pátek 2. června v pravé poledne s prodejem letenek na svůj první let se strojem na elektrický pohon. Letadlo dosud neexistuje, SAS ale plánují start nového letadla v roce 2028.
Letenky budou v prodeji za 1 946 dánských/švédských/norských korun, což jsou při použití norské měny necelé čtyři tisíce českých korun. Hodnota 1 946 korun je stanovena symbolicky podle roku založení dopravce.
SAS celou akci s prodejem letenek pojímá hlavně jako marketingovou událost. Do prodeje půjde třicet míst na každém ze tří plánovaných letů. Elektrické letadlo má pomoci dopravci na cestě stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální.
„Od svého založení jsem firmou, která je průkopníkem v oblasti letectví. Byli jsme prvním dopravcem, který letěl přes severní pól. Elektrická letadla jsou další oblastí, kde letectví čeká zásadní revoluce,“ řekl Anko van der Werff, šéf SAS.
Přesný termín odletu bude podle dopravce „upřesněn později“. SAS na vývoji spolupracují s firmou Heart Aerospcace, od které chce odebrat letadla ES-30 pro regionální provoz.
Pohon letounu ES-30 zajistí čtyri elektrické motory na lithium-iontové baterie. Stroj bude tišší, spolehlivější, bude mít lepší provozní parametry a nabídne menší ekologickou stopu než konvenční turbovrtulová letadla. Bude také vybaven záložními hybridními generátory, které mohou využívat udržitelné letecké palivo. Plně naložený ES-30 má mít na elektrický pohon s nulovými emisemi dolet 200 km. To může být prodlouženo až na 400 km s výkonem doplněným generátory na až 800 km, pokud je počet pasažérů omezen na 25. Nabíjení letadla bude trvat 30 až 50 minut.
Do švédského startupu již předloni investovala letecká společnost United. Americký dopravce si tehdy objednal 100 menších letadel ES-19. Spolu s nákupem oznámil i United kapitálový vstup do firmy přes svůj fond United Airlines Ventures. Devatenáctimístný letoun mají pro United provozovat Mesa Airlines, které pro aerolinku dlouhodobě zajišťují lety na kratší trasy.