Nevím, co si o tom mám myslet, dělá si z nás SAS legraci, anebo už i v letectví rozhodují zelení demagogové… Trocha teorie: každé letadlo má maximální certifikovanou vzletovou hmotnost (MTOW), která je strukturálním omezením draku. Pak je zde prázdná hmotnost (EW), a rozdíl MTOW a EW je prostor pro platící zatížení a palivo. Kolik budou vážit baterie tohoto elektropoletovadla, pokud má uletět 200 km dlouhý sektor s třiceti cestujícími? Ono podle předpisů nestačí mít palivo/energii (ano, takto se to už píše v příslušných předpisech) pouze na daný let. Musíte mít na palubě předepsanou zálohu spočítanou podle předpisů, nebudu zabíhat… Číst vice »
Ty věci co jste zde shrnul jsou většinou pravdivé – ale ve skutečnosti je zná každý amatér, co se trochu zajímá o letectví a elektromobilitu. To fakt není nic nového a tipuji, že i ve Švédsku si tyto základní rovnice dokáží napsat. Takže očividně mají nějaké důvody, proč věří, že to i přesto zvládnou. No nechme se překvapit. Faktem je, že základní rozdíl mezi elektroletadlem a elektromobilem je v tom, že elektromobil spotřebovává energii poměrně konstantně během celé jízdy. Letadlo potřebuje hodně energie na vzlet, ale samotný let ve vyšší hladině ho potřebuji již o dost méně. Při klesání může… Číst vice »
Klid, jde jen o formu sverazneho PR. Zelenorudi nad tim budou jasat, lide s elementarni znalosti fyziky budou kroutit hlavou a ve finale je z toho velmi levna a pomerne ucinna forma reklamy.
„Přesný termín odletu bude podle dopravce „upřesněn později“. “ – prodávat/kupovat letenku na neznámý termín a trasu na 4 roky dopředu, to je geniální!
medvěd
1 rok
Zajímavý pokus. Až s tím vystoupají do 10 000 m a bude tam teplota jen -30, na křídla se přilepí námraza, to jsem zvědav co na to baterie ………. a to se nebavíme o pořádné arktické zimě !
Baterie zřejmě nic. Baterie takových výkonů se provozem dost ohřívají a běžně potřebují poměrně výkonné chlazení. Takže spíše bude zajímavé jak je uchladí na zemi než ohřejí v letové hladině.
Navíc je to koncept a-la turbovrtulák, ty většinou nemají dostup 10 000 m.
Takto malá letadla na krátké vzdálenosti opravdu nelítají v 10000 metrech.
Apex
1 rok
Já chápu, že tohle teď letecké společnosti dělat musejí, zejména pokud pocházejí z oblasti, kde je rozšířený klimatický žal. Ale jinak nevim…zda je toto cesta vpřed. Kromě toho, že technicky mi nepřijde úplně výhodné vyvíjet stroj, který by měl z principu být co nejlehčí, se dvěma pohonnými systémy, čímž se navíc dále redukuje užitečné zatížení, tak nákladově to zjevně také nebude, přes slibované ekonomické výhody, žádná hitparáda. Sama firma Heart Aerospace uvádí, že provozní náklady na sedačku jsou srovnatelné s turbopropem s kapacitou 50 míst. Kromě toho, že není uvedeno, s jakým typem to srovnávají, tak aktuálně žádný moderní (tj.… Číst vice »
Přesně tak, elektromobilitu vítám, ale jestli mi ji bude někdo nařizovat, tak klidně na truc zůstanu u spalovacích motorů. Však parní pohon taky nikdo nezakázal.
Ten Vas argument s hybridy mi nejak nesedi – na kratkych vzdalenostech neni o nic horsi vozit jako mrtvou vahu konvencni motor nez baterii, kterou nevyuziju.
Jsem toho nazoru, ze idealni hybrid ma byt primarne elektromobil s dojezdem rekneme 100km, ktery se da malym a lehkym motorem na konvencni paliva, ktery pobezi vzdy v optimalnich otackach, prodlouzit na nekolikanasobek.
Ovals
1 rok
Problém nie je také elektrické lietadlo vyrobiť do 2028. Problém je na lietadlo urobiť certifikáciu dle stavebných leteckych predpisov. To väčšinou trvá roky…..
martin hodek
1 rok
Na skákání na vzdálenost 200 či 400 km tu máme jiný ekologický dopravní prostředek. Vlak. K čemu je tohle?
Nevím jestli jste chodil na ZŠ, ale je tam taková věc, jmenuje se zeměpis a tam se dozvíte, že existují zajímavé přírodní úkazy jako ostrovy, fjordy a tak. A taky tam žijí lidé, kteří se chtějí rychle dostat do jiných mist…
Opravdu není ekologické budovat železniční a ani rychlou silniční infrastrukturu ve velmi řídce osídlené Skandinávii abyste mezi několika vesnicemi / městečky přepravil několik desítek cestujících za den.
jiri
1 rok
jasny klamani zakazniku, do roku 2028 el.letadlo fakt postavit nestihou
Vlak nesmí jet rychleji než 42 km/h jinak lide va vagonech bidne zhynou. A taky plasi kravy, ztraci se jim mleko, divky nikdo nechce a zapaluje to strechy a pole.
pri tom, jak dlouho a jak narocny je proces certifikace, uz by to letadlo v podstate melo byt hotove a do pricesu certifikace vstupovat.
marty-t
1 rok
Nabízí se otázka, co je pravděpodobnější – zda v roce 2028 bude ještě existovat SAS nebo už budou existovat elektrická letadla vhodná pro komerční lety…
LeBoeuf
1 rok
letadlo jeste neexistuje. :))) i chytri skandinavci ze zeleneho silenstvi zdebilneli.
Nevím, co si o tom mám myslet, dělá si z nás SAS legraci, anebo už i v letectví rozhodují zelení demagogové… Trocha teorie: každé letadlo má maximální certifikovanou vzletovou hmotnost (MTOW), která je strukturálním omezením draku. Pak je zde prázdná hmotnost (EW), a rozdíl MTOW a EW je prostor pro platící zatížení a palivo. Kolik budou vážit baterie tohoto elektropoletovadla, pokud má uletět 200 km dlouhý sektor s třiceti cestujícími? Ono podle předpisů nestačí mít palivo/energii (ano, takto se to už píše v příslušných předpisech) pouze na daný let. Musíte mít na palubě předepsanou zálohu spočítanou podle předpisů, nebudu zabíhat… Číst vice »
Se divim ze v tom SASu už neděláte minimálně CEO 🙂
Ty věci co jste zde shrnul jsou většinou pravdivé – ale ve skutečnosti je zná každý amatér, co se trochu zajímá o letectví a elektromobilitu. To fakt není nic nového a tipuji, že i ve Švédsku si tyto základní rovnice dokáží napsat. Takže očividně mají nějaké důvody, proč věří, že to i přesto zvládnou. No nechme se překvapit. Faktem je, že základní rozdíl mezi elektroletadlem a elektromobilem je v tom, že elektromobil spotřebovává energii poměrně konstantně během celé jízdy. Letadlo potřebuje hodně energie na vzlet, ale samotný let ve vyšší hladině ho potřebuji již o dost méně. Při klesání může… Číst vice »
Tu to trochu viacej rozobrali. Ta firma ma vyrabat aj 19 miestne lietadlo a to 19 miestne lietadlo ma vzlietnut na buduci rok.
https://www.planes.cz/cs/article/205891/letadla-na-baterky-na-baterky?page=1
Klid, jde jen o formu sverazneho PR. Zelenorudi nad tim budou jasat, lide s elementarni znalosti fyziky budou kroutit hlavou a ve finale je z toho velmi levna a pomerne ucinna forma reklamy.
PS: Vodikove halucinace (nejen) Airbusu taky neberete vazne, ne?
„Přesný termín odletu bude podle dopravce „upřesněn později“. “ – prodávat/kupovat letenku na neznámý termín a trasu na 4 roky dopředu, to je geniální!
Zajímavý pokus. Až s tím vystoupají do 10 000 m a bude tam teplota jen -30, na křídla se přilepí námraza, to jsem zvědav co na to baterie ………. a to se nebavíme o pořádné arktické zimě !
Baterie zřejmě nic. Baterie takových výkonů se provozem dost ohřívají a běžně potřebují poměrně výkonné chlazení. Takže spíše bude zajímavé jak je uchladí na zemi než ohřejí v letové hladině.
Navíc je to koncept a-la turbovrtulák, ty většinou nemají dostup 10 000 m.
běžte rychle říct výrobcům letadel, co když neví, že tam nahoře mrzne?!
Takto malá letadla na krátké vzdálenosti opravdu nelítají v 10000 metrech.
Já chápu, že tohle teď letecké společnosti dělat musejí, zejména pokud pocházejí z oblasti, kde je rozšířený klimatický žal. Ale jinak nevim…zda je toto cesta vpřed. Kromě toho, že technicky mi nepřijde úplně výhodné vyvíjet stroj, který by měl z principu být co nejlehčí, se dvěma pohonnými systémy, čímž se navíc dále redukuje užitečné zatížení, tak nákladově to zjevně také nebude, přes slibované ekonomické výhody, žádná hitparáda. Sama firma Heart Aerospace uvádí, že provozní náklady na sedačku jsou srovnatelné s turbopropem s kapacitou 50 míst. Kromě toho, že není uvedeno, s jakým typem to srovnávají, tak aktuálně žádný moderní (tj.… Číst vice »
Přesně tak, elektromobilitu vítám, ale jestli mi ji bude někdo nařizovat, tak klidně na truc zůstanu u spalovacích motorů. Však parní pohon taky nikdo nezakázal.
Ten Vas argument s hybridy mi nejak nesedi – na kratkych vzdalenostech neni o nic horsi vozit jako mrtvou vahu konvencni motor nez baterii, kterou nevyuziju.
Jsem toho nazoru, ze idealni hybrid ma byt primarne elektromobil s dojezdem rekneme 100km, ktery se da malym a lehkym motorem na konvencni paliva, ktery pobezi vzdy v optimalnich otackach, prodlouzit na nekolikanasobek.
Problém nie je také elektrické lietadlo vyrobiť do 2028. Problém je na lietadlo urobiť certifikáciu dle stavebných leteckych predpisov. To väčšinou trvá roky…..
Na skákání na vzdálenost 200 či 400 km tu máme jiný ekologický dopravní prostředek. Vlak. K čemu je tohle?
Reklama, ze to jde a ze se zakaznik nema ceho bat. Pro budouci rozvoj docela dulezite, o to vice v letectvi.
Nevím jestli jste chodil na ZŠ, ale je tam taková věc, jmenuje se zeměpis a tam se dozvíte, že existují zajímavé přírodní úkazy jako ostrovy, fjordy a tak. A taky tam žijí lidé, kteří se chtějí rychle dostat do jiných mist…
ono ne všude ten vlak je, a ne všude je možné ho postavit.
Tohle je dobré třeba pro snadné překročení horských masivů nebo fjordů, přes které je stavět železnici dost nepraktické.
Což je zrovna případ Norska.
Opravdu není ekologické budovat železniční a ani rychlou silniční infrastrukturu ve velmi řídce osídlené Skandinávii abyste mezi několika vesnicemi / městečky přepravil několik desítek cestujících za den.
jasny klamani zakazniku, do roku 2028 el.letadlo fakt postavit nestihou
Vlak nesmí jet rychleji než 42 km/h jinak lide va vagonech bidne zhynou. A taky plasi kravy, ztraci se jim mleko, divky nikdo nechce a zapaluje to strechy a pole.
Pokud mám správné informace, tak to zapalování bylo způsobeno sazemi ze dřeva.
Úplně nové ne, ale pravděpodobně se bude jednat o nějaký existující model s vyměněnými motory, to by se stihnout dalo.
pri tom, jak dlouho a jak narocny je proces certifikace, uz by to letadlo v podstate melo byt hotove a do pricesu certifikace vstupovat.
Nabízí se otázka, co je pravděpodobnější – zda v roce 2028 bude ještě existovat SAS nebo už budou existovat elektrická letadla vhodná pro komerční lety…
letadlo jeste neexistuje. :))) i chytri skandinavci ze zeleneho silenstvi zdebilneli.
naopak, maj to zmaknute dokonale 🙂
PR zadarmo po celem svete .