Samoobslužné terminály pro nákup jízdenek kartou v pražské MHD dodá ČSOB s Mikroelektronikou
Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard
DPP neobnoví doplňkový prodej jízdenek u řidiče.
DPP neobnoví doplňkový prodej jízdenek u řidiče.
vzhledem k tomu, že každý kraj má svůj doklad ke slevě v dopravě je debetní karta v podstatě ve většině naprosto menšinovým řešením a podstatně nevýhodným
Naopak je velmi nepraktické, aby každý dílčí lokální systém, každý objednatel nebo každý dopravce měl svoje vlastní samostatné karty, navzájem nekompatibilní a neslučitelné.
Jaká tedy přesně podmnožina celého širokého sortimentu jízdenek PID tam půjde koupit … a proč? (Z textu to vypadá, že třeba vícepásmové nee, ale není jasné, čím by to bylo motivováno.)
https://www.dpp.cz/jizdne/bezkontaktni-platba-jizdneho
je to motivovano pravdepodobne moznostmi uzivatelskeho rozhrani. a zaroven cilenim na ad-hoc cestujiuci, kteri vetsinou nepotrebuji 9 pasmovou pro duchodce s celodennim priplatkem na kolo…
plus jizdenka z tohoto automatu je specificka v tom, ze zacina platit okamzite.
Ta ruština mě také velice překvapila. V době příprav samozřejmě byla situace diametrálně odlišná, jenže teď, když Sověti v Praze nejen že snad téměř vůbec nebudou a nebudou mít funkční kartu, kterou by mohli platit a navíc velmi brzy nebudou mít ani ty peníze 😀
To jazykové rozhraní by neměl být až takový problém upravit.. napadá mě, že by bylo lepší to nahradit třeba čínštinou. Turistů z Asie je v Praze hodně.
Tak hádám že ruština bude hlavní jazyk pro většinu východní Evropy, ne?
Zrovna v posledních týdnech počet obyvatel Prahy, jejichž rodným jazykem je ruština, velmi výrazně stoupl. Ruština je rodným a běžným dorozumívacím jazykem zhruba pro polovinu Ukrajinců (počítaje v to i ty dvojjazyčné). I ten Zelenský umí lépe rusky než ukrajinsky, a ten jeho slavný seriál, který mu získal popularitu, byl natočen v ruštině (ukrajinsky v něm pronášel jen slavnostní prezidentské projevy, tedy skoro jako v realitě). Ještě před pár lety jsem měl na Ukrajině dojem, že ruštinu tam vnímají většinou vcelku neutrálně, ne jako symbol putinského režimu. I když ukrajinština má výsadní postavení jako znak národní identity, a třeba i… Číst vice »
Jazyková verze v ruském jazyce? Ještě před pár týdny chápu, ale dnes by se hodila spíše ukrajinština.
Bukvy jako bukvy, oni to Ukrajinci taky nějak dají:-).
jen ať se všichni naučí Česky
pocinaje tebou samym…
https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=180
Ach bože další troll a nácek
Dobrý den, mám na někoho znalého věci jeden laický dotaz:
Jde o porovnání odbavovacího systému v Ostravě a Č. Budějovicích. V obou městech lze platit jízdné bankovní kartou, v Č.Budějovicích si pípnu jen 1x – při nákupu jízdenky a jezdím v rámci její platnosti dle libosti, zatímco v Ostravě si musím pípnout při každém vlezu do do další tramvaje/ autobusu i když jsem si jízdenku již koupil při prvním nástupu.
Co je důvodem, v čem je rozdíl? Přináší ostravský pípací systém cestujícímu nějaké další výhody? Předem děkuji za vysvětlení.
V Ostravě funguje jízdenka pro jednotlivou jízdu a zvýhodněný přestup. Tzn. jízdenka platí po pípnutí na celou trasu spoje, bez ohledu na čas. Pokud přestoupím do 45 minut od prvního pípnutí do jiného vozu (pípnu si znovu), mohu v tomto spoji jet až na konečnou, bez ohledu na čas.
Cestující nemusí hlídat čas, nikdy nepojede načerno. Buď stihne přestoupit (i opakovaně) do 45 minut a jede po přestupu zdarma nebo se mu vytvoří nová jízdenka.
Pak ještě může jet na nepřestupní 10minutovou jízdenku, ale tu si musí „vyrobit“ pípnutím u výstupu. Na to se ale neptáte.
Nevím jak ČB, ale Ostravský systém počítá přestupní jízdenky a celkovou útratu za den. Cestující si nemusí volit typ jízdenky. 1. pokud cestující jede jen „pár zastávek“ pípne i při výstupu z vozidla a pokud cesta netrvala déle než 10 minut systém zaúčtuje zvýhodněnou nepřestupní jízdenku. 2. pokud jedu „normálně“ nebo s přestupem, systém účtuje standardní 45 min přestupní jízdenku. 3. celková cena jízdného během dne nepřesáhne cenu celodenní jízdenky. Systém je tedy postaven na pohodlí a jednoduchosti pro cestujícího. Nemusí přemýšlet jakou jízdenku zvolit, kolikrát během dne pojede, neotravuje cestujícího s lístečkama. Prostě jen při nástupu „pípne“. Terminály nemají… Číst vice »
Děkuji oběma pánům (Baraba, Dog) za objasnění. Pokud to shrnu, tak v Ostravě není nutno hlídat čas. Vzhledem k velikosti aglomerace, době platnosti základní jízdenky 45 min. a intervalům, je to pro ostravské cestující výhodný systém. V Budějovicích platí základní jízdenka 1 hodinu a za tu dobu se dá město projet z jednoho konce na druhý i s přestupem, takže i tento systém také vyhovuje místním potřebám. Jen je třeba si dát pozor, aby si Budějičáci na návštěvě v Ostravě nezapomněli pípat při každém nástupu. DPO by případnou neznalost, nebo zapomnětlivost asi netoleroval. Naopak, pokud by Ostraváci v CB po… Číst vice »
Ta ČSOB nějak zdražila, ne? Kdysi v Praze brali 2%, teď 5%. Vyplatí se to?
to je poplatek pokryvajici i pronajem a servis terminalu. samotne karetni fee je tak pul procenta…
A nebylo by lepší dělat to jak v Brně? Že si ten terminál prostě koupím a budu si s ním zacházet sám?
v podobnem schematu se delaly terminaly do prazskych tramvaji (CSOB to zadotovala a jede na procenta) a tenhle model se zrejme osvedcil.
To je otázka nákladů co je lepší. Od klávesnice to poznat nejde. V jednom případě nakoupíte hardware, karetní terminály v tom i tak pravděpodobně budou na pronájem od nějaké banky, které budete odvádět procenta, jako všichni prodejci a musíte to servisovat a udržovat v chodu.
A nebo platíte pronájem a procento a nakoupí vám to a servisuje to někdo jiný.
K čemu potřebuje terminál papír? 😃
Systém PID by bez jízdenek (ať už papírových, nebo v mobilu) fungoval dost těžko.
Hlavně že v budějicich to bez nich jde …
V Budějicích ale není pásmový tarif pro celý systém.
Lepší než nic, ale v podstatě pokračování už téměř 48 let trvajícího stavu, kdy je často nemožné se v pražské MHD odbavit. Automat nepřijímající zákonná platidla je řešením nedostatečným.
🙈
chudaku, radsi nevychazej z domu…
Škoda že to nefunguje jako v ČB , bez papíru , stejně jde platit jen kartou, litačku na kreditce mít taky mužete , je to neekologické , zbytečne to limituje počet prodanych jizdenek mozstvim papíru , zvyšují se rapidně náklady na údržbu a provoz …
Cena papíru a údržby dohromady nepřesáhne 0,02 Kč za jízdenku. Neekologické to je. Jízdenku na platební kartu nahrát nelze. Jediná možnost je nahrát kartu jako identifikátor do online systému, do nějž pak zařízení při kontrole posílá dotaz a centrála pak odpoví zda jízdenku eviduje nebo ne. V současném stavu infrastruktury DPP je nemožné toto zajistit online. Systém je stále poznamenán následky OpenKRAD apod.
Jízdenku na pl kartu nahrát lzeva to i bez dodatkové indentifikace…tohle je čirý nezmysl
vstricnost pro zakazniky a zejmena turisty
V době mobilních aplikací naprosto zbytečná investice. Stejně jako přežitek paprových jízdenek, které si na sebe sotva vydělají.
No, v tramvajích se to používá docela dost… A náklady nese spíš patrner než DPP
Aplikace hezké, ale řada lidí nemá chytrý telefon, další nemá v něm internet a další prostě nechtějí mít appku co použiji třeba jedno za rok. Tohle má prostě své místo na trhu. Ty v tramvajích jsou velmi oblíbené. Řada mých přátel je používá.
Většina turistů tedy českou aplikaci PID lítačka nemá a kupují si lístek právě v tom terminálu.
proc? me to prijde super. proc na vsechno tahat nejakou aplikaci, kdyz muzu jen “pipnout”? 😉
tam kde to mají, je to velmi využívané….
papír slouží jako doklad, nechci se hádat s nějakým ubožákem, že tam tu jízdenku opravdu mám…..
Nevím o nikom takovým, v Ostravě se stačí přihlásit na stránky DPO a vidíte všechny přiložení kartou.
U nás se třeba opakovaně stalo, že se revizor dožadoval papírového dokladu o nákupu předplatného, s odůvodněním, že mu nejde čtečka karet
To tedy znamená, že terminal bude fyzicky jízdenku i tisknout?
Prostě Praha má zase minimálně 10 let spozděni. Někdy za 20 let zjistí že se dá odbavit bez tisknutí jízdenky.
Už dlouho to funguje bez problémů v Ostravě, loni to zavedli u nás v oppidu a funguje to dobře (aspoň co vidím, lidi to dost používají). V Praze je pro to nějaký speciální důvod, proč to musí tisknout?
Ano, máme tady přestupní tarif a jízdenky nejsou jen na MHD, ale pro celý systém PID. Jak by potom mohl cestující, který si jen pípne a nedostane jízdenku, mohl přestupovat např. na vlak?
Co třeba to opsat z Brna? Tam to funguje, a bez papíru.
(Funguje to na základě toho, že si cestující odpípne při každém nástupu do vozidla, a to je taky všechno, co řeší kontrola. Jízdenky mu systém vypočítá až zpětně.)
Jenže to už je úplně jiný odbavovací systém (check in check out) a takový v Praze není. V Praze jsou pořád jen časové jízdenky, papírové nebo elektronické v aplikaci (tedy zaplatím a já dostanu doklad, systém nic moc neeviduje).
Při rozsahu PIDu přes čtvrt republiky se asi nikomu moc nechce překopávat celý systém, což nebude levné.
To je Brno kámo…od PHA chtít chytré řešení….to spíš další studií kde se dozvíš proč to nejde
i v jiných městech se přestupuje na vlak a meziměstské dopravce. Představte si že to funguje.
Když dokaže pruvodči načist kupon na platebni kartě jako intifikatoru , přeč by nedokszal solo jizdenku ?
Mohl tzv popka průvodčího to načíst umí…bez vyzn.investic
Novodobý tunel dopravního podniku, při ceně jedné jízdenky na 90 minut jde o 2 Kč na jízdenku. Kam se hrabe Neograph s provizí 17 haléřů za jízdenku,… ano bude zde menší objem, ale přesto, 🧐🧐🧐
Proběhla veřejná soutěž, kam jste svoji technologii Anonymní internetový hrdina 2.0 mohl také přihlásit.
Sorry, pane Sůro o kom to mluvíte? Jestli máte problém s anonymitou uživatelé, máte mnoho možnosti jak si je ověřit, podobně jako nově Seznam. A, ano proběhla soutěž nic proti tomu, ale soutěž se dá zrušit pokud jde o nevýhodné podmínky. Možná by mohl být článek o tom, kolik takhle DPP jízdenek prodá nyní a kolik očekává, že se prodá nově v autobusech.
A proč jsou to nutně nevýhodné podmínky? Myslím že DPP si to uměl spočítat.
dpp tenhle model uz provozuje v tramvajich a ma na to veskera data.
Mluvím o trollech, co vědí vše nejlépe. Byla veřejná soutěž, kam jste se mohl přihlásit a všem ukázat, jak to umíte levněji. Ten článek tu je, odhady jsou v zadávací dokumentaci.
A diskuse tady je k tomu, aby čtenáři mohli vyjádřit svůj názor.
Nemyslím si, že bych z vašeho pohledu byl takový troll, jak o mně píšete, e-mail, který požadujete vyplnit ke komentáři může být považován za osobní údaj a tak není příspěvek úplně anonymní. Ale zaveďte si tu ověřování pomocí bankID nebo mojeID a máte ověřené uživatele 3. stranou.,…
Ale končím, ať se k tomu vyjádří někdo jiný, k tomu kompetentní.
Názor podložený fakty. Označit něco tunelem by stačilo doložit, ne porovnat úplně odlišné platební metody. Vykopnout diskuzi termínem ve stylu Všeci kradnů je zhruba na úrovni autora tohoto výroku.
Jasně nebo taky držet hubu a krok….
ale klidne si hubu otevrete, ale zkuste u toho trochu i premejslet…
Víte, jak nákladná je manipulace s hotovostí? Hodně. Proto se bezhotovostní platební styk upřednostňuje. To není pro zábavu, víme?
Celková marže na prodej papírové jízdenky není 17 haléřů. 17 haléřů posílala tiskárna z každé jízdenky mafiánům (vytištění jedné pak prý stálo dvojnásobek). Pak jsou nějaké náklady na distribuci a bezpečné skladování a nakládání s „cennými papírky“, je tam marže trafik a nebo náklady na automaty a jejich údržbu – zde to vše ponese dodavatel za jednoduchou sazbu (která je podstatně nižší než u SMS jízdenek).
Zkuste se poptat v obchodech, jakou platí provizi, taky to budou čísla v řádu jednotek procent. A to se na terminálech v obchodech protočí desítky nebo stovky tisíc denně. Tady to budou jen stovky nebo tisíce, ale současně podstatně větší nároky na odolnost terminálů proti otřesům a taky podstatně větší riziko vandalismu.
Zkuste se zeptat Google. Na průměrné poplatky za transakce. Většinou platí čím více transakcích tím menší poplatek.
Zde jsou jednoduché počty. 1 kdyby se prodal jeden lístek za 40 Kč na každém terminálu za den, pak to dělá za měsíc provizi 72000 Kč, vynásobte si to krát 60 a počet jízdenek a může z toho vyjít pěkné číslo. Číslo za které by Praha mohla koupit x desítek novych autobusů, tramvají.
V obchodech se ta provize pohybuje okolo 1%, nicméně ta efektivita těch terminálů bude řádově vyšší. I pokud prodám denně 100 jízdenek (což je hodně), tak to bude pořád jenom cca 3500 Kč (řekněme že průměr bude 3500 Kč, i když to bude spíše méně). To v tom obchodě to je hravě 20 – 30 000 Kč. Tady máme mnohem složitější terminál + datový přenos (v obchodě si to připojujete na vlastní Wi-Fi), nutnost zajistit servis, papír, etc. Takže 5% je asi fajn. Spíš mi přijde divný navíc těch 100k. Mám pocit že v tramvajích jsou lepší podmínky, ale tam… Číst vice »
hele a ty dotykove terminaly spadnou z nebe a servisuje je santa claus, nebo jak si predstavujete tenhle jakoby detail?
1200 vozidel x 20 000 (spodni odhad ceny automatu) = 24 milionu k tizi dodavatele…
A to si představte, že v obchodech dochází k témuž „tunelování“. I v obchodech si banka účtuje za platbu provizi v obdobné výši.
V obchodě nejde o peníze z veřejných rozpočtů, to jde z našich peněženek a obchodník to má většinou započítáné.
a v obchodech vam k tomu daji taky zadarmo samoobsluzny platebnini kiosek s mobilnim pripojenim a to vcetne servisu?
tim poplatkem se ale zrejme financuje i cena terminalu, ktera bude tak 20-30 tisic plus montaz plus servis behem provozu…
a jediny duvod proc vam to prijde super vyhodne pro dodavateke je ten ze jste osel, ktery nepochopil predmet dodavky…
Ale nechte ho….komu pán Bůh nedal a zbytek známé…