Autobusy Doprava ve městě Tramvaje

Jízdenka koupená kartou v každé tramvaji. DPP začal s montáží automatů, zavede je i v autobusech

Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard
Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard

Cestující v pražských tramvají mají mít do konce dubna možnost koupit si v tramvaji jízdenku bezkontaktní kartou. Služba běžná v řadě jiných měst zatím procházela testování na linkách 18 a 22, postupně se během několika týdnů rozšíří na všechny linky. Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) chce službu rozšířit i do autobusů.

Montáž ostatních automatů začala dnes. Na přítomnost oranžového validátoru, a tudíž možnost provést bezhotovostní nákup cestovního dokladu, upozorní cestující speciální piktogramy na prostředních dveřích tramvajových vozů po celé Praze.

Terminály dodá společnost Bankovní informační technologie (která spadá pod ČSOB). Ta na své náklady vybaví všechny tramvaje samoobslužnými zařízeními pro nákup jízdenek. Službu bude zajišťovat následující 4 roky od zprovoznění. Podle registru smluv  je hodnota zakázky 60 milionů, firma ČSOB bude inkasovat 1,99 % z hodnoty transakcí.

Zaváděním platebních terminálů se Praha zařadí mezi světové metropole, kde trend využívání technologií již běžně funguje. Praha se stane zdaleka největším městem pokrytým touto technologií s ohledem na počty vozidel, obrat cestujících i obslouženou oblast v ČR,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.

Snažíme se, aby byl nákup jízdenek pro naše cestující co nejsnazší a nejpohodlnější. Věříme, že když jim umožníme zaplatit za jízdu tramvají kartou přímo ve voze, ušetříme jim tím starosti se sháněním drobných mincí a také automatu na jízdenky. Zároveň doufáme, že se nám tímto krokem podaří snížit počet nechtěných černých pasažérů, kteří neplánovali cestovat bez platné jízdenky, ale nemohli si ji z různých důvodů zakoupit,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Současně uvedl, že ještě letos chce vypsat soutěž na podobnou zakázku, která umožní bezkontaktní placení v autobusech.

DPP zavedl na konci loňského roku bezhotovostní platbu jízdného také na všech příměstských autobusových linkách, které provozuje. DPP rovněž před časem zavedl pro své pasažéry možnost nahrát si kupony na platební kartu nebo na In Kartu Českých drah. Současně mění i výdejní jízdenkové automaty mimo dopravní prostředky, které už umí přijímat i platební karty.

Během první poloviny letošního roku bude vyměněno dalších 100 kusů automatů, které nahradí staré automaty akceptující pouze mince, a to převážně ve stanicích metra. Tím bude umožněn bezhotovostní nákup jízdenek i cestujícím pražského metra, přičemž v současné době se nepočítá s instalací bezkontaktních platebních terminálů přímo do vozových souprav.

23
Diskuze

avatar
7 Komentáře
16 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
PetrGraylagjirkaPetrBStanley Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

kdyby byly takové ceny co jsou na foto u článku v Praze tak bych to uvítal

PetrB
Host
PetrB

Jen dotaz: jak se to bude resit, kdyz system vypadne a neni mozne si koupit papirove jizdenky, pokud jsou/budou zruseny (nemam na mysli konkretne Prahu nebo OVU, myslim to vseobecne)? To se pojede zadamo?

PetrB
Host
PetrB

Mohlo by se doplnit, ze do konce tohoto roku by se meli Ceske Budejovice: https://budejckadrbna.cz/zpravy/doprava/22817-na-konci-roku-budeme-moct-platit-v-mestske-hromadne-doprave-bezkontaktne.html
a pristi rok by se mel pridat Most s Litvinovem.

MichalM
Host
MichalM

Palec nahoru. Jeste kdyby tohle dali na nastupiste a do vsech autobusu 119 a to cele se odehralo pred 15 lety a mohli bychom si rikat borci… 🙂

DPDP
Host
DPDP

Proč už se k tomu nezavede wallet, kdy se mě jízdenka zobrazí v aplikaci MasterCard nebo YourPass, a nemusím jí mít vytištěnou.
Něco podobného, i když s registrací mají v Ostravě několik let.

Tak snad to půjde v budoucnu do automatu nahrát a lidi si budou moci zvolit, jestli to z automat vytiskne nebo jen virtuálně nahraje do walletu

J.H.
Host
J.H.

V android aplikaci PID lítačka si nakoupíte jednotlivé jízdenky PID, zaplatíte kartou, pak si můžete zvolit kdykoliv počátek platnosti.

A.R.
Host
A.R.

„Cestující v pražských tramvají mají mít do konce dubna možnost…“ Takže v květnu už nic? A ještě by to chtělo doplnit „ch“ za tu tramvaj. 🙂

Petr
Host
Petr

Narozdíl od těch rádoby smart hňupů z DPO zachovají papírové jízdenky a neargumentují „novým elektrobusem“

Petr plachta
Host
Petr plachta

DPO to dělá velice dobře že zruší papírové a nahradí dobíjecí papírovou – jen hňup to nedokáže používat a ocenit

Lektor
Host
Lektor

To je spíš jen postupně jsi vývoj, je to jen otázka času kdy zruší papírový jízdenky.

frost
Host
frost

ja bych rovnou znovu povinne zavedl knihtisk, k cemu pokrok, ze ano…

Petr
Host
Petr

A půjdete ten pokrok starým lidem a všem,co zkrátka NEVĚŘÍ tomu,že jim nějak pochybný automat řekne,že mají jízdenku,že ji skuteçně mají?Kde je důkaz,že je na platební kartě jízdenka?Nikde… Pokrok je to,že je MOŽNOST platit kartou,ale dělat to jako povinnost a argumentovat elektorbusem?To mi přijde jako vrchol arogance vůči starším lidem,co si s technologiemi zkrátka nerozmí….Ale co taly čekat od Ostravy,tam hold „nemaji čas pyčo“ uvažovat nad druhou stranou mince… 😀

Stanley
Host
Stanley

Můj otec( 75 let) tyto věcičky hravě zvládá a to čtyřicet fáral pyčo…

PetrB
Host
PetrB

😂😂😂

Petr
Host
Petr

Ja znám ze svého okolí spostu lidí co by to nezvádli,naštěstí nejsou z rádoby smart Ostravy …

Graylag
Host
Graylag

A kde mají ti staří lidé důkaz, že třeba ta papírová jízdenka není falšovaná a tudíž neplatná? To byste se musel vrátit do dob průvodčích v tramvajích a i kdo ví, jestli by i pak nechyběl důkaz, že průvodčí není podvodník.

Petr
Host
Petr

Naprostý nesmysl, ale nehodlám se zde hádat se zaměstnanci DPO 😀 … Zeptejte se schválně řadových cestujících v Ostravě na jejich názor na tento systém + případně pro srandu zkuste zmínit,že jste byl jedním z těch, kteří tento systém prosadili. Pak mi přijdtě povědět reakce 🙂 …. To, že se tu nad tím rozplývají lidé, kteří se o dopravu zajímají a není pro ně(nás) problém si jízdenku koupit a chápat, o co jde, neznamená, že je to tak jednoduché pro běžného cestujícího.Ještě na názor cestujících se nikdo neptal,ten je samozřejmě až na posledním místě, zacpeme jim hubu „novým elektrobusem“ a… Číst vice »

Graylag
Host
Graylag

Naopak se vy zkuste projet v Ostravě MHD a schválně spočítejte, kolik lidí za den uvidíte označit papírový lístek. Jsou, to nepopírám. Ale s každým dnem jich vídám méně a méně. A naopak si všímám kolik lidí už zcela samozřejmě „pípá“ platební kartou. Pravda, staří lidé většinou ne. Jenže staří lidé většinou neoznačují ani ten papírový lístek protože mají dlouhodobou jízdenku. Ptát se řadových cestujících nebudu, protože řadovému cestujícímu to je jedno, ten stejně na papírové jízdenky nejezdí. A konzervativní minority se ptát nemá smysl, ta by samozřejmě byla proti. Ale ta byla i proti přechodu od pazourku ke kovu.… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Tak pokud si tu papírovou jízdenku už skoro nikde nekoupíte,lidem nezbývá,než se přizpůsobit….A sorry,“nový elektrobus“ je tak směšný a stupidní argument,že ho musím vyzdvihovat 😀

Graylag
Host
Graylag

Ale no tak, jízdenkových automatů jsou v Ostravě stále ještě mraky. Jen ti cestující je využívají stále méně a méně. Rušit se automaty budou až koncem roku.

Co je na tvrzení, že se za ušetřené peníze dá obnovit jedno vozidlo ročně směšného a stupidního? Nebo vás opravdu dráždí to slovo elektrobus?

Petr
Host
Petr

V podstatě ano,byť samozřejmě jsem plně pro ekologickou dopravu, ale prostě v kontextu toho,že tisícům lidí znepříjemní cestování argumentovat zrovna jedním vozidlem ročně, a ještě explicitně mluvit o elektrobusu(kde naposté většině lidí je úplně ukradené,jestli jedou starou Karosou nebo elektrobusem) je prostě úsměvné..Alespoň pro mě 🙂

Graylag
Host
Graylag

Jestli jedou na diesel, CNG nebo baterie je asi většině lidí jedno (i když, ale to by bylo na jinou diskuzi). Ale jestli jedou starou Karosou nebo nízkopodlažním Solarisem s klimatizací už většině jedno není (ještě stále jsou v provozu poslední B941, což už opravdu není moderní vozidlo). Asi Morys nemusel říct zrovna elektrobus, byť pokud mají spočítáno, že se jim ekonomicky vyplatí, tak proti elektromobilitě nic nemám. Ale hledat peníze na obnovu vozového parku zapotřebí prostě je. Jinak s tím znepříjemněním cestování je to těžké. Ano, tisícům lidí se tím znepříjemní cestování. Ale jiným tisícům ho naopak zpříjemníte skrze… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Ani 10 nových autobusů(tedy 10 let provozu bez papíru) nepřiláká žádné výrazné číslo cestujících…..Nebo si snad umíte představit člověka jezdícího autem,co si nad zprávou, že DPO koupil ten vysněný „nový elektrobus“ ,řekn: “ Huááá, tak to začnu jezdit MHD! Sice je pravděpodobnost,že ten “ nový elektrobus“ potkám téměř nulová,ale co už,přestanu jezdit autem!!“ …. Takhle to asi fakt fungovat nebude, nové lidi elektrobus do MHD opravdu nenažene…..Proto je ten argument “ nového elektrobusu“ tak směšný, protože na komfortu pro cestující se jeden jediný vůz ročně absolutně neprojeví, kdežto zrušení papírových jízdenek se projeví zcela určitě…

Partneři