Rýnská vodní cesta kvůli suchu chřadne, doplácejí na to firmy i obyvatelé

Sucho na Rýnu 2018. Autor: Von Marion Halft - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73768143Sucho na Rýnu 2018. Autor: Von Marion Halft - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73768143

Průmysl i obyvatelé v Porýní těžce doplácejí na letošní nebývalé sucho, které trvá už několik měsíců a výrazně snížilo hladinu

Průmysl i obyvatelé v Porýní těžce doplácejí na letošní nebývalé sucho, které trvá už několik měsíců a výrazně snížilo hladinu řeky Rýn. Píše o tom německý list Handelsblatt. Firmy se snaží se sníženou dopravní kapacitou na řece vyrovnat různě, podle listu ale žádné jednoduché řešení na obzoru není.

Směrodatný pro Rýn bývá vodočet v městečku Kaub ve spolkové zemi Porýní-Falc. Výška hladiny je zde aktuálně na 1,44 metru, když dlouhodobý průměr je 3,25 metru. To znemožňuje proplutí plně naloženým lodím. Rýn je přitom pro hospodářství jihu a západu Německa klíčovou dopravní tepnou. „Jestliže hladina bude dále klesat, zastaví se plavba úplně,“ uvedl Roberto Spranzi, šéf Německé asociace vnitrozemské vodní dopravy. Zatím lodě projíždějí, i když často s nákladem zmenšeným až o 85 procent oproti běžnému stavu.

Lehčí a menší náklad ale znamená vyšší náklady. Jestliže loď veze například 500 tun místo obvyklých 2000 tun, musí absolvovat tři cesty navíc, což dopravu násobně prodražuje. To mimo jiné pocítili i řidiči, neboť čerpací stanice kolem Rýna jsou zásobovány tankery. Spolu s rostoucími cenami se projevil i nedostatek pohonných hmot, úřady dokonce přistoupili k restrikcím prodeje benzínu a nafty.

Průmyslové firmy přitom jen těžko hledají náhradu za vodní dopravu. Kapacita na silnicích i železnici je vyčerpána, navíc náklady jsou o poznání vyšší. Handelsblatt uvádí, že na silnici zhruba pětkrát a na železnici třikrát.

Své o tom ví chemický obr BASF, jehož výroba je obvykle ze čtyřiceti procent zásobována po vodě, což představuje deset velkých nákladních plavidel denně. Pokud by měl začít vozit suroviny po silnici, představovalo by to 1600 kamionů denně. „To zkrátka není možné,“ píše Handelsblatt. Alternativu k vodě našla firma zatím jen pro zhruba třetinu svých dodávek, a i tak se potýká kvůli ucpaným silnicím a železnicím se značným zpožděním výroby. Uvažuje proto mimo jiné o zbudování vlastní flotily lodí s nízkým ponorem. Jinou možností by byla výstavba produktovodu kolem řeky.

List cituje i rýnskou plavební správu, která naději na brzké zlepšení podmínek na řece nevidí. Se suchem se letos potýkalo i Labe, které bylo po drtivou většinu roku v přeshraničním úseku nesplavné.

Tagy lodě Německo průmysl Rýn sucho
15 komentářů