Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Stát změnil plány s přístavem Hodonín. Na Starou Moravu a do centra se lodě nedostanou

Přístav Hluboká nad Vltavou přijde po dokončení přístavu Hodonín o své prvenství. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Přístav Hluboká nad Vltavou přijde po dokončení přístavu Hodonín o své prvenství. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Přes redukci plánů se Hodonín stane největším tuzemským rekreačním přístavem, pojme až 80 lodí.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) změnilo plány na zbudování zázemí pro rekreační lodě v Hodoníně, když výrazně ubralo na velkorysosti. Vyplývá to z dokumentace pro posouzení vlivu nového hodonínského přístavu na okolí (EIA).

ŘVC upustilo od záměru přivést rekreační lodě až do centra po takzvaném městském rameni řeky neboli Staré Moravě. Ta se měla stát původně pro město hlavní lodní tepnou, kde měla vzniknout hned tři přístaviště: Centrum, Východ a na kraji města největší U jezu.

Nové plány počítají pouze s přístavem U jezu, kam ale nebudou lodě připlouvat ze Staré Moravy, nýbrž rovnou ze zdrže hodonínského jezu na hlavní řece Moravě. Tím se ušetří, neboť zhruba metrový rozdíl hladin Moravy a Staré Moravy měly lodě překonávat díky plavební komoře. Ta se stavět nebude, na Starou Moravu se tak lodě vůbec nedostanou.

„Plavební komora a dovedení plavby do města se ukázalo jako neadekvátně nákladné vůči dosaženým efektům, navíc s tímto řešením se zavedením plavby na Staré Moravě řada subjektů ve městě Hodonín nesouhlasila,“ vysvětlil změnu plánů mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Původní náklady odhadovalo ŘVC na 420 milionů, po změně plánů mluví o 266 milionech.

Z původně zvažovaných až 126 stání ve třech přístavech tak Hodonínu zbude jen 80 lodních stání v jediném přístavu. I tak půjde o největší rekreační přístav v tuzemsku, který dvojnásobně předčí dosud největší přístav na Baťově kanálu (Petrov). Dosavadní největší rekreační přístav v tuzemsku, kterým je Hluboká nad Vltavou, nabízí 73 lodních stání.

Hodonín je zatím lodní destinací odříznutou od Baťova kanálu. Ten končí v přístavišti Skalica, kde lodě od řeky Moravy dělí zhruba 700 metrů nesplavné říčky Radějovky. ŘVC nicméně hodlá postavit u přístavu Skalica novou plavební komoru a splavnit Radějovku. Podle profilu zadavatele stále běží tendr na stavební firmu, odhadované náklady jsou 190 milionů korun. Tím se vodní cesta na Baťově kanálu a Moravě prodlouží o šest kilometrů na celých 60 kilometrů a Hodonín se na ní stane konečnou i výchozí stanicí. Pro rekreační plavbu tím značně nabude na významu.

Samotný přístav Hodonín se má začít stavět v říjnu 2023, hotovo má být před plavební sezonou 2026.

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

A koplo se už do země u Skalice? Co jsem viděl, tak Baťův kanál je v úseku u výklopníku pořád plný.

K.S.

Škoda že není plán na obnovu přístavu v Otrokovicích, mohlo by být také zajímavým, akorát je třeba jej vyčistit a pak podle toho opravit, nebo skoro celé postavit. Zajímavé by pak mohlo být, ale to je už v gesci Otrokovic, vybudování nábřeží ala náplavka na Dřevnici.

Možná by pak stálo za to také začít uvažovat nad ponapojováním meandrů a různých jezer kolem kanálu a Moravy.

Pete

Už by to chtělo hlavně dořešit komoru na jezu Bělov. Protáhnutí Baťáku do Kromclu by bylo fajn. Ale tam zbývá zaústit tuto „stoku“ tak, aby ekoteroristi měli klidné spaní.
https://mapy.cz/zakladni?x=17.5011972&y=49.2175359&z=18&pano=1&source=muni&id=4864&pid=51262036&yaw=6.219&fov=1.257&pitch=0.198

Jiří Kocurek

Z nějakého mě nepochopitelného důvodu jim totiž vadí propustek pod silnicí…

Pete

Asi by špatně migrovali živočichové 🙂
Ne vážně, tam je voda tak max při pětiletých bouřkách. I teď tam ryby nejsou.

K.S.

No co jsme o tom četl já tak jde o to že se zatrubní celý kus od komory až po výpust do dolní rejdy a snad tam bude i nějaká padací šachta a tak. Problém ale je že to není stoka, ale potok který možná je teď suchý, ale na všech mapách je vedený jako s vodou. tak teď co s tím? Podle všeho to po většinu známé existence byl potok, potoky má vodu stále a v potoku jsou živočichové a rostliny. Teď máme sice poškozenou krajinu a suché období, ale to se může změnit a předpokládám že ekologové jsou… Číst vice »

Pete

Přesně tak, horní rejda a bylo by. Široký potok je skutečně jen taková strouha, kterému by toto napojení stačilo.

Roman

Baťův kanál nejprve potřebuje dořešit řádnou splavnost plavebních kanálů a teprve následně stavět mega přístaviště pro ohromení veřejnosti. Je to stejné jak když na železnici uděláte supermoderní nádražní terminály, ale tratě mezi nimi zůstanou na úrovni lepší vlečky.

Jiří Kocurek

Pravda, je lepší, aby i nádraží odpovídalo takové té lepší vlečce. Například ve Zlíně tomu tak je.
A mám za to, že obojí jde přes SFDI. Bylo by lepší napnout snahu spíš k tomu nádraží ve Zlíně. Furt se o něm mluví a skutek utek. Vypadá to tam hrozně a pomohlo by to mnohem více lidem.

Lukas

Ta vlečka ve Zlíně? Pravda, tam se o dopravě jen se mluví a mluví a stovky melounů jdou na přístavy v HO jen pro rozmary movitých turistů.

Pája

Tak nějak 😝

Pája

Stav nádraží ve Zlíně je fakt tristní. Sice se dělaly dílčí rekonstrukce, ale furt je to starý barák, nezapojený do MHD a vlastně k němu nevede ani přechod. V osmdesátých letech nádraží popisovali jako ostudu města na trati, která tak nějak pořád jaksi není hotová až na Vsetínsko. A vždycky se najde důvod, proč to nejde. Přitom lidi v provozu tady jsou moc fajn.

K.S.

Co tím přesně máte na mysli? Není tam možné dosáhnout ponoru 1.5m, nebo to že je tam omezená délka lodí (nevím proč vlastně, nenašel jsem) na 20m?

Peeetr

S investicemi do turismu se to u nás fakt přehání, klidně by mohli klesnout na polovinu.
Pak při ekonomických či zdravotních krizích takové přeinvestované a předlužené zbytné odvětví nevydrží ani rok v útlumu bez hromadných bankrotů.
Něco jiného jsou třeba investice do zdravých multifunkčních lesů, kde pak jako jedno z mnoha plus můžou lidé na výlety.

K.S.

V útlumu… myslíte v de-facto totální likvidaci ze strany státu? To je jako někoho svázat, dát mu na nohy balvan, hodit ho do vody a pak říct že se měl líp naučit zadržet tech nebo plavat.

Jiří Kocurek

Na jednu stranu je dobře, že definitivně zmizely velkohubé plány přístavu pro velké námořní lodě.
Na druhou stranu 3,5 milionu na jedno „parkovací stání“ mi stále přijde trochu moc a to ikdyž uvážím vybudování přípojek vody a elektro ke každému stání. Vždyť je to jenom vybagrovaný šterk a opevněné břehy s chodníkem.

M19

Plány na přístav pro námořní lodě v Hodoníně nikdy nebyly.

K.S.

No některé z těch velkých lodí co se s nimi na DOL uvažuje minimálně nějakou tu kratší vzdálenost po moři asi dají.

M19

Což z nich ovšem nedělá námořní lodě.

Jiří Kocurek
M19

O námořním přístavu v Hodoníně se tam nic nepíše.

Jiří Kocurek

A tady je to poněkud oficiálněji, strana 29.
http://www.rvccr.cz/public/files/userfiles/%C4%8Dasopisy/VCAP_1_2015.pdf

Výrok „Hodonín má konkurovat Rotterdamu. Doplují do něj lodě až z Číny“ považuji za velkohubý snad oprávněně.

M19

To nic nemění na faktu, že o námořní přístav v Hodoníně se nikdy neplánoval.

Nyvlt

Nechápu k čemu je dobré utrácet stovky milionů pro pár lodiček, kdy to jejich majitelé to zaplatí!?Významný přístav Hodonín, až 3 přístaviště….

K.S.

Víte co je to multiplikační efekt? Navíc vzhledem k tomu že to bude spojené s Moravou a to přímo tak to bude fungovat i jako buffer a mohlo by to pomoci zasakování vody. Hodonínsko je na píscích a hladina tam klesá tak že to v Hodoníně ovlivňuje statiku některých staveb, například domů na Bažantnici.

Partneři

Škoda transportation