Stát změnil plány s přístavem Hodonín. Na Starou Moravu a do centra se lodě nedostanou

Přístav Hluboká nad Vltavou přijde po dokončení přístavu Hodonín o své prvenství. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřístav Hluboká nad Vltavou přijde po dokončení přístavu Hodonín o své prvenství. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přes redukci plánů se Hodonín stane největším tuzemským rekreačním přístavem, pojme až 80 lodí.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) změnilo plány na zbudování zázemí pro rekreační lodě v Hodoníně, když výrazně ubralo na velkorysosti. Vyplývá to z dokumentace pro posouzení vlivu nového hodonínského přístavu na okolí (EIA).

ŘVC upustilo od záměru přivést rekreační lodě až do centra po takzvaném městském rameni řeky neboli Staré Moravě. Ta se měla stát původně pro město hlavní lodní tepnou, kde měla vzniknout hned tři přístaviště: Centrum, Východ a na kraji města největší U jezu.

Nové plány počítají pouze s přístavem U jezu, kam ale nebudou lodě připlouvat ze Staré Moravy, nýbrž rovnou ze zdrže hodonínského jezu na hlavní řece Moravě. Tím se ušetří, neboť zhruba metrový rozdíl hladin Moravy a Staré Moravy měly lodě překonávat díky plavební komoře. Ta se stavět nebude, na Starou Moravu se tak lodě vůbec nedostanou.

Realizovat se nebude ani plavební komora jako vjezd na Starou Moravu. Pramen: ŘVCTakto mělo vypadat přístaviště v centru, z plánů sešlo. Pramen: ŘVCDo nového přístavu se bude vjíždět přímo z řeky Moravy. Pramen: ŘVC, dokumentace EIATakto měla původně vypadat lodní infrastruktura v Hodoníně. S plánů na vjezd do centra sešlo. Pramen: ŘVC

„Plavební komora a dovedení plavby do města se ukázalo jako neadekvátně nákladné vůči dosaženým efektům, navíc s tímto řešením se zavedením plavby na Staré Moravě řada subjektů ve městě Hodonín nesouhlasila,“ vysvětlil změnu plánů mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Původní náklady odhadovalo ŘVC na 420 milionů, po změně plánů mluví o 266 milionech.

Z původně zvažovaných až 126 stání ve třech přístavech tak Hodonínu zbude jen 80 lodních stání v jediném přístavu. I tak půjde o největší rekreační přístav v tuzemsku, který dvojnásobně předčí dosud největší přístav na Baťově kanálu (Petrov). Dosavadní největší rekreační přístav v tuzemsku, kterým je Hluboká nad Vltavou, nabízí 73 lodních stání.

Hodonín je zatím lodní destinací odříznutou od Baťova kanálu. Ten končí v přístavišti Skalica, kde lodě od řeky Moravy dělí zhruba 700 metrů nesplavné říčky Radějovky. ŘVC nicméně hodlá postavit u přístavu Skalica novou plavební komoru a splavnit Radějovku. Podle profilu zadavatele stále běží tendr na stavební firmu, odhadované náklady jsou 190 milionů korun. Tím se vodní cesta na Baťově kanálu a Moravě prodlouží o šest kilometrů na celých 60 kilometrů a Hodonín se na ní stane konečnou i výchozí stanicí. Pro rekreační plavbu tím značně nabude na významu.

Samotný přístav Hodonín se má začít stavět v říjnu 2023, hotovo má být před plavební sezonou 2026.

Tagy Baťův kanál lodě Morava přístav Hodonín Ředitelství vodních cest rekreační plavba seznam
25 komentářů