Rýnská vodní cesta kvůli suchu chřadne, doplácejí na to firmy i obyvatelé

Sucho na Rýnu 2018. Autor: Von Marion Halft - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73768143Sucho na Rýnu 2018. Autor: Von Marion Halft - Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73768143

Průmysl i obyvatelé v Porýní těžce doplácejí na letošní nebývalé sucho, které trvá už několik měsíců a výrazně snížilo hladinu

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Nějaké zlepšení situace se přeci jen rýsuje, v Maxau se má podle předpovědi zvýšit hladina ze současných rekordně nízkých hodnot zhruba o metr: http://www.hvz.baden-wuerttemberg.de/pegel.html?id=09016

Oproti Labi je na tom Rýn pořád ještě dobře, ale jeho význam pro dopravu je neskonale větší, proto to Němcům víc vadí. Jestli dobře počítám, tak měli na horním Rýnu hloubku plavební dráhy jen kolem 150 cm:
https://www.elwis.de/DE/dynamisch/gewaesserkunde/wasserstaende/index.php?target=2&gw=RHEIN
https://de.wikipedia.org/wiki/Gleichwertiger_Wasserstand

Petr

Je vidět že v Německu moc dobře ví že po vodě je transport nejzelenější a suverénně nejlevnější , jenom u nás ty pitomci všichni nejchytřejší, že kanál je nesmyls ,,,, bohužel Zeman má pravdu ,,, na vodní cesty nic nemá,

Michal

Jo, když tam ten Rýn už je, když je podél řeky adekvátní průmysl a na konci mořský přístav, tak to fungovat může. U nás není ani jedno, jen jeden senilní trouba, který chce vozit neexistující zboží po neexistujícím kanále.

KL

Rýn je velká řeka. Proto se tam lodní doprava vyplatí. Jako třeba na Dunaji (z blízkých řek). U nás takové řeky nejsou. Není kde provozovat výhodnou lodní dopravu a kanály nejsou cestou, jak takovou ekonomicky schůdnou dopravní cestu získat. Bez podstatných geologických změn u nás výhodná nákladní lodní doprava nebude. Máte-li rádi lodičky, nevěšte hlavy. Kanály nakonec budou. Postaví se pro zábavu. Možná s menšími parametry. Budou na nich jezdit lufťáci. Kde se dnes v ČR nejvíce rozvíjí lodní doprava? Na horní Vltavě, v Praze a na Baťově kanálu. Jednou z Baťova kanálu dojedete do Pardubic. Někdo to zaplatí. Když… Číst vice »

MartinS.

Nikdo přece neříká, že vodní doprava není ekologická a levná. Jen potřebuke dost vody. V Labi jí moc není, v Dunaji ubývá a teď na tom není dobře ani Rýn… a kde brát a nekrást… a následky nedostatku vody jsou fatální… když se na vodu přesměruje moc nákladu a voda nebude, není jak to zboží vozit…
Takže kanál u nás je fakt nesmysl…

Pavel

Já bych doporučoval místo slovního spojení „lodě projíždějí“ vhodnější „lodě proplouvají“, apod. Lodě plavou a čeština je velmi bohatá.

Oldřich Sládek

Je třeba investovat do železnic a silnic a ne do vylhaného excelového nesmyslu DOL.

K.S.

Souhlasím, proto by bylo vhodné upravit další tratě pro napojení do zahraničí a odstranit úzká místa na anší síti, bohužel hodně tratí je celkem dost sklonově náročných a neelektrifikovaných.

Souprava

Vylhanej jste akorát vy. Zástupce železniční lobby je ten poslední, kdo může nezávisle posoudit smysl vodního kanálu.

železničář v důchodu

A zástupce opačně extremistických názorů je na tom úplně stejně – jen se o to víc vzteká a prudí.

mgr.pavel

Hlavně že Zeman furt lpí na nesmyslu zvaném kanál O-D-L..

K.S.

Vést vlaky přes okolní země nejde? Nebo tam je kapacita také vyčerpána? Například Maastricht-Aachen, Metz-Saarbrücken-Kaiserlautern-Mannheim nebo třeba přes Štrasburk? Nějaké vzdálenější tratě jsou nepoužitelné? síť tam vypadá celkem hustě, jenom nevím jestli jsou to lochenskoidy, nebo VRTky. Nevím co je na tom pravdy, ale když se před nějakou dobou zase mluvilo o stupni v Děčíně, tak jsem na stránkách odpůrců našel zajímavou informaci, že lodě s kolesovým pohonem potřebují pod sebou méně vody, než je tomu u lodí s pohonem šroubem. Neví o tom někdo něco? Bylo by to řešení větších a větších problémů ve vodní dopravě? (to není jen… Číst vice »

Martin V.

Na Labi pod Ústím musí mít plavidla s vrtulovým pohonem proti proudu o 15 cm nižší ponor než ostatní (tedy než vrtulová po proudu či kolesová oběma směry). Jiný rozdíl není, viz LAVDIS, sekce „Vodočet Ústí nad Labem“.

petr.r

postavit tam hráze a zdymadla. Jak vidím ty sněžný děla, tak se ptám, jestli vodohospodáři v evropě chodí do práce.

K.S.

Ano, plavební stupně by pomohly, ale otázka na jak dlouho, budou se zanášet. Na druhou stranu by to byl vítaný příspěvek pro Energiewende, bylo by kde zřídit pár set MW hydroelektráren. A i pokud by vodohospodáři do práce nechodili, když nezaprší, tak vody nebude přitom je alespoň zlepšení asi trapně jednoduché, ale o situaci v Německu nemůžu mluvit, neznám ji, je to tam hornaté a jiné než u nás. Ale snad nemají takové problémy jako zde, kde jsme přišli o miliardy kubíků zádržné schopnosti krajiny od nějakého roku 1950.