Vodní doprava

České loděnice v Děčíně mají zakázky a plánují stavbu další haly. Chybějí ale zaměstnanci

Výroba tankeru ve firmě České loděnice. Pramen: České loděnice
Výroba tankeru ve firmě České loděnice. Pramen: České loděnice

Společnost České loděnice v Děčíně má nové zakázky, plánuje stavbu další haly a chce obnovit tradici praktické výuky učňů. Firmě, která má od roku 2017 jedinou majitelku, ale chybějí zaměstnanci. Ve výrobě pracovali Ukrajinci, kteří se podle firmy nyní do Česka kvůli epidemii koronaviru nedostanou. Loděnici ve čtvrti Křešice si dnes prohlédli účastníci konference pořádané na podporu výstavby plavebního stupně Děčín.

Na stavbu jedné nákladní lodi je nutné mít zhruba 40 lidí. „Začínáme pociťovat až fatální nedostatek pracovníků, což by mohlo ohrozit termíny dodání zakázek. Pro pracovní síly ze zahraničí není možné kvůli koronaviru získat povolení,“ řekl novinářům ředitel společnosti Pavel Mráček.

V loděnici nyní budují chemický tanker pro nizozemského zákazníka. Je dlouhý 110 metrů, široký 11,5 metru a vysoký pět metrů, váží kolem 700 tun. Výroba začala v lednu, spuštěn na vodu bude v listopadu, následně si ho majitel odtáhne do Hamburku, kde se dovybaví. „Stavíme jen trup. Nemůžeme udělat kompletně vybavenou loď, protože by pak vážila dvojnásobek a nebylo by ji možné po Labi přepravit,“ uvedl Mráček.

V nejbližší době začnou v loděnicích pracovat i na druhé zakázce. V jedné obří hale se mohou najednou vyrábět až tři nákladní lodě. „Vše je ale o dostatku lidí, protože místní svářeči a obráběči odjíždí za prací do Německa, jsme odkázáni na cizince,“ uvedl Mráček.

V Křešicích dělníci lodě také opravují. Zatímco výrobu nových lodí zadávají zahraniční klienti, opravovat plavidla si nechávají čeští zákazníci. V halách je také prostor pro přidruženou kovovýrobu.

Od roku 2017 vlastní loděnice jediná fyzická osoba, je její Gayane Gukasyanová z Arménie. „Od vstupu nového vlastníka se zvyšuje obrat společnosti. Při vstupu byl 35 milionů, v roce 2018 sto milionů, loni 160 milionů a letos počítáme s obratem kolem 200 milionů korun,“ uvedl ředitel.

Firma investovala do modernizace jedné haly pro drobnější kovovýrobu či do opravy ubytovny pro zahraniční dělníky. V plánu je výstavba třetí haly, díky čemuž by vzrostla kapacita výroby lodí zhruba o třetinu. „Zaměřujeme se na stavbu velkých tankerů, ale do budoucna nevylučujeme stavbu menších lodí, o něž v posledních letech výrazně roste zájem i v Česku,“ uvedl Mráček.

ČTK

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vin

re – nejsou zaměstnanci ….

Ale – jsou, ale zaměstnavatelé je neumí sehnat – příklad z praxe … jakou chcete mzdu 22-23tisíc nebo … ? Jiná firma – mzda zámečníka/mechanika od 24tisíc ….

Nebo i – poptáváme zámečníka-svařeče – plat 16-20tisíc …. to je realita na Hranicku v Oc kraji …. kde je několik montoven s 2-3směným provozem – dříve Philips Display …

Nikde jsem neviděl že by zaměstnavatel na svůj web napsal:
– nástupní plat zámečníka 28 tis. + 15 % premie + benefity
– po zkušební době 32 tis. + premie + benefity …

Vin

Ještě připomínám že ve výše uvedeném malém městě je 42 ubytoven pro zahraniční dělníky ….

ps: a malý tip jak to chodí v zahraničí – na Prima Zoom dávají miniseriál „Železnice ve skalistých horách“ – poslední díl-y je k vidění i na iprima nebo ke stáhnutí na uloz.to …. v seriálu je pěkně vidět jak to dělají – ti nejstarší (55+) a nejzkušenější dělají nejzodpovědnější práci ale takovou na kterou fyzicky stačí = kontrolory trati/strojvedoucí apod. … a ti nejmladší pracují manuálně s ručním nářadím … ale mají šanci se vypracovat .. 😉

Eduard

Pokud chybí zaměstnanci, tak je třeba jim dát takové podmínky, aby tam pracovali. Od základního platu až po bonusy. Ono za pár kaček se nikomu nechce dělat. Zvláště, pokud je Německo tak proklatě blízko.

Alibaba

Mohli by si přikoupit loděnici ve Chvaleticích. Jen nevím, jestli nedělají ještě delší lodě než jsou plavební komory na Labi.

Martin V.

Když se podíváte na jejich výrobní sortiment, tak většina lodí je buď delších nebo širších než plavební komory mezi Mělníkem a Chvaleticemi. http://www.ceskelodenice.cz/stavba-lodi

Alibaba

Díky za odkaz, podívám se.

Pavel

Ta flastenecka diskuse tady je opraftu mos topra!
Vyplody typu ‚Ukrajinci zvedaji najem‘ a ‚co z toho maji Cesi‘ zni jak citaty Mily Rozbrusovace.

Marian Kechlibar

To je až sekundární obranná reakce na situaci, která se opakuje všude možně po světě (mrkněte se třeba na „vřelé“ vztahy mezi Zuluy a Zimbamwany v Jižní Africe) a se kterou si nikdo úplně neví rady.

V ČR jsme na tom ještě vcelku dobře, protože sem chodí pracovat aspoň ti Ukrajinci. Až se Ukrajincům otevře německý pracovní trh, zažijeme stejný otřes jako Bulharsko. Tam uteklo do ciziny snad 20 % populace (od programátorů po žebráky) a vzhledem k chudobě země není nikdo, kdo by byl ochoten je nahradit, a přitom k tomu měl aspoň marginální kvalifikaci.

Pavel

Mate pravdu, budoucnost civilizace je zavisla na migraci a reprodukci migrujici populace. O tom ale starousedliky tezko presvedcite. Lepsi je do teoretickych rovin nezabrusovat, je to precejenom web o vlackach.

Jirka

A co z toho mají češi? Arménka nechce zaplatit čechy, tak si najímá ukrajince, se kterými jsou často potíže. Proč si rovnou nestaví lodě na Ukrajině?

noerf

Jirka: dnes je problém sehnat v ČR téměř jakéhokoliv řemeslníka či dělníka.
A nyní fakta, pokud bude mít řemeslník za 176 hodin 40 000 hrubého (cca německá minimální mzda), tedy 227,27 Kč na hodinu bude superhrubá mzda 305 Kč/hod, k tomu připočtěte výrobní a správní režii, dovolenou zaměstnance a budete se pohybovat někde mezi okolo 650 Kč/hod.
A nyní si představte, že to po Vás bude chtít firma za práci elektrikáře či topenáře.

K.S.

Máme příliš zdaněnou práci. To se ale obecně ví, ale bohužel vláda místo omezení výdajů a snížení daní více a více rozhazuje.

Jirka

Já to nerozporuji. Pokud se ale výroba lodí za české mzdy nevyplatí, tak ať je tady ani nedělají a dělají je tam, kde se jim to vyplatí. Místo toho sem vozí ukrajince, kteří musí bydlet a tak zvedají nájmy a dělají bordel v okolí. A co z toho má obyčejný čech? Nic.

noerf

Ty Ukrajinci zde odvádí daně, nakupují (odvod DPH) a platí nějaké nájmy.
Druhá věc je, že i za průměrný příjem cca 35 000 Kč je problém sehnat České dělníky do výroby.

Peeetr

Jenže problém jaksi je, že v mnoha oborech v čele se stavebnictvím Ukrajinci poctivé daně ani náhodou neplatí a tak uvádí do chudoby až vymírání dělnické rodiny Čechů kterým v těch oborech nekale konkurují.

Martin V.

Vypadá to, že výroba lodí se tu někomu vyplatí a někomu zas ne. Pět let starý článek Jaroslava Doubravy https://ustecky.denik.cz/zpravy_region/a-pak-ze-to-nejde-20150320.html se zabývá i dalšími loděnicemi v severních Čechách. Ty ryze české zkrachovaly úplně. Křešice patří Arménce, Barkmet ve Lhotce vlastní pro změnu Oleh Pantelemonenko. Pokud by bylo výhodnější vyrábět ty lodě na Ukrajině, tak by toho určitě využili. O existenci Ukrajiny oba určitě vědí. 🙂

Mimochodem, pokud podle vás Ukrajinci „zvedají nájmy“, tak to znamená, že tu utrácí a minimálně pronajímatelé z toho mají zisky. A nějaké Čechy tam určitě taky zaměstnávají.

Petr M

Věkový průměr českých dělníků je 57 let.Máme tam 2 zámečníky a 1a půl plechaře na opravy.Jestli pojede minímálka pořád nahoru tak zaní tam budem dělat co nevidět.

K.S.

Těch pár Ukrajinců nebude na Děčínsku problém, tam by bydlení mělo být dost. Ale jinak máte pravdu že pokud se jim nedaří sehnat místní lidi, tak ať to raději zavřou, neb prodají někomu schopnějšímu, Labe je sice nespolehlivé, ale to by nemělo vadit pro výrobu lodí, byť plně vybavených. Snad se pár dní puštěné vody dá na odtažení domluvit, jenom by to potřebovalo asi místo kde je ukotvit. Zrovna výrobu lodí bych považoval za něco s vysokou přidanou hodnotou, pokud tomu tak ale není, nebo není tato firma s to toho dosáhnout, tak tu je něco divně a zle. Ano… Číst vice »

Martin Lér

Fantastické! Vy byste měl být ve vládě, rovnou za několik ministerstev. Třeba ve vládě Botswany!

K.S.

Jestli víte komu napsat, tak to klidně beru. Nicméně by mne zajímalo s čím Vy a ostatní mínusáři v mém komentáři nesouhlasíte.

Kalanis

Já se klidně přidám. Protože základ toho bordelu je celkem hluboko – v kompetečním zákoně a několika zpackaných přerozděleních působností. A hlavně v naprosto formalistickém přístupu soudců nižších instancí!
Na tohle potřebuje sednout, systematicky prohrabat a uklidit. Ale to je na déle, než je volební období. A zhusta to ještě bude vyžadovat zásahy i do obtížně měnitelných norem – ústavy a kompetenčního zákona.

Vin

NEsouhlasím … je potřeba se podívat na portál Úřadu práce …. zaměstnavatelé nabízí pro kvalifikované dělnické profese úplně směšné mzdy …. raději nabídnou Ukrajinci 15-20tisíc hrubého než našinci 30tisíc …
Jinak proti např. Ukrajincům nic nemám … s 2 jsem pracoval a byli to fajn kluci – shodou okolností bratři od Lvova .. český uměli slušně a i mezi sebou se bavili česky abychom jim my ostatní rozuměli. Pasák byl samozřejmě jejich zaměstnavatel který odmítal našince, aby tyto 2 z východu mohl zaměstnat za skoro minimální mzdu …. šlo o práci řidiče.

Zdrasa

Stejně je to zajímavý systém. Na Ukrajině není práce a tady si vydělají víc, takže v Česku pracují Ukrajinci. Češi zas najdou lepší platy v Německu a pracují tam. Němci z původně východoněmeckých spolkových zemí pak migrují do těch západních a Němci ze západních spolkových zemí, jak jsem nedávno zjistil, zas migrují do Švýcarska. Všechno proto, protože v cílové zemi jsou vyšší platy. Kde ale teda pracují ti Švýcaři?
Zní to vtipně, protože jestli ten vývoj takhle bude pokračovat, budou se takhle jednotlivé národnosti víceméně stěhovat. A že jsme se historicky nabojovali za národnostní státy v Evropě, co?

Martin V.

Ale to není nic nového. Východní Evropa a Asie byly zdrojem nájezdníků už během stěhování národů. Kde se tu asi vzali Slovani, Maďaři a další národy z těch dnes „národnostních států“? Všichni se tlačili na západ Evropy, Irové pak do Ameriky, osadníci z východního pobřeží do prérií za Indiány a dál za zlatem napřed do Kalifornie a později až na Aljašku. No a z Asie se stěhovali zase Japonci a Číňani na východ do té Kalifornie. Tak tam asi bude vysněný cíl…

Sitgestravel

Divne. Vzdyt je corona krize.

Tomas

co to plantáš?

Honza

Stačilo by pracovníky z Děčína a jiných částí Čech řádně zaplatit a neodcházeli by pracovat do Německa, jak jednoduché….

Radek Janata

Jenže tato loděnice má patrně jako jedinou konkurenční výhodu nízkou cenu.

Peeetr

Proto je totální nesmysl, aby rozšiřovali výrobu. A ještě tak náročnou formou, jako je stavba dalších nových továrních prostor.
I z celkového hlediska to nemá zářivou budouckost, loďařství je ze samé své podstaty globální odvětví, a i kdyby EU začala více chránit své trhy, tak u lodí to bude hlavně formou ekologických předpisů, a cla by tam šla jako na jedno z posledních odvětví.

Martin V.

Tak proč tu loď nepostaví Ukrajinci v některých ukrajinských loděnicích? Doprava lodě by byla o něco delší (po Dunaji, R-M-D a Rýnu), ale zase spolehlivější. A výrobní náklady by tam měly být ještě nižší než u nás s ukrajinskými dělníky. Další loděnice ve Lhotce u Lovosic letos taky vyrábí. https://tn.nova.cz/clanek/na-labi-spustili-obri-chemicky-tanker-meri-skoro-100-metru.html

K.S.

Jste si jistá že je globální i loďařství říčních lodí?

Peeetr

Když zvládli celou Evropu obeplouvat Vikingové, tak to bez běžného nákladu při jednom speciálním přesunu určitě zvládne i moderní tanker.

Martin V.

Naprosto, loď Black Marlin je schopna vozit lodní trupy z Číny do Evropy naštosované po tuctech. 🙂 https://www.maritime-executive.com/corporate/concordia-damen-ships-18-hulls-from-shanghai-to-rotterdam

K.S.

Oh, i get it, there is Ship that ships shipping ships.

Urban Transport Lover

naprostý souhlas – to by ale cenu práce nesměli degradovat právě nedostatkoví Ukrajinci…
Až dostane dělník 1700 – 2200 Euro měsíčně jako v Německu a 200 Euro příplatek na každé dítě – nebude mít potřebu tam jezdit…

Tomas

a když by ten dělník v čechách měl dostat stejný plat, jako v německu … tak mu taky zvedneme životní náklady, jako v německu?

ježiš, to bylo řevu…

666

Pokud se vaše životní náklady budou skládat ze stejně kvalitních služeb a výrobků jako v Německu, pak bude jednotková cena stejná jako v Německu. Hlavně v případě služeb v ČR je nižší cena vykoupena nižší kvalitou.

K.S.

Proč by měl někdo dávat příplatky na děcka? Spíš bych uvažoval o tom že by se za ně měla platit fixní daň, nebo že by se například jejich zdravotní pojištění mělo odečítat z čisté mzdy jejich rodičů. Už jenom z důvodu jasné budoucí neudržitelnosti sociálních systémů (mimochodem pracují jako Ponziho schéma nebo letadlo) by se postupně měly systémy transformovat tak aby v něm měla daleko větší váhu osobní odpovědnost a osobní rozhodování, stejně tak to aby ti co chtějí společnou pokladu zatěžovat více do ní i více odváděli.

Peeetr

A co se tak první podívat na to, že průměrný OSVČ odvádí na zdravotnictví a důchody 4x méně než ze své práce průměrný zaměstnanec. Přičemž děti i staří rodiče takových živnostnických příživníků nemají péči od státu vůči rodinám zaměstnanců nijak limitovanou, to je nesrovnatelně větší nespravedlnost.
Pokud vám jde čistě o náklady na děcka, která pak můžou utéct a pracovat jinde, tak by bylo snazší a logičtější zakázat vyučovat cizí jazyky na státních školách, a na jejich vyučování na soukromých uvalit speciální daň 🙂

Peeetr

Ale dokud tu stále přez 90% bývalých žáků našich škol zůstává pracovat v Česku, tak nemá cenu se v EU poměrech velmi rozumnými náklady na výchovu nějak uspěchaně zabývat a riskovat rozbourání dobře fungujícího systému.

K.S.

A nebo se na to můžeme dívat také tak že zaměstnanci jsou příliš zdaněni, což je asi mnohem přesnější popis než že je někdo zdaněn málo, v ideální společnosti by zdanění nemělo vůbec existovat, ale z historického hlediska se prostě daně nějak zavedly. Bohužel od toho k čemu byly původně – zaplacení armády atd. se nám ten nešvar něco z nich platit rozmohl. Úplně na začátku reformy celého systému by muselo být přeskupení daňové zátěže, odlehčit zdanění zaměstnanců, respektive asi omezení nákladů na zaměstnance, zároveň s tím by se mělo zvedat zdanění spotřeby, zejména u těch věcí kde je spotřební… Číst vice »

Jiří Kocurek

To je mockrát vyvrácená lež. A nepřehánííte to s oznažením příživník?
A zákaz vyučuování cizích jazyků? Nádhera, takže export budou domlouvat cizinci, češi o tuhle přáci přijdou. Fakt skvělé vyhlíkdy.

Jiří Kocurek

Export ČR je 3500 mld Kč ročně. Opravdu chcete, aby česká ekonomika o většinu těchto peněz přišla jen kvůli nějakému národnímu socialimu? A to proto, že se výrobce ze zákazníkem nebude moci domluvit?