Rychlíky Liberec – Pardubice jezdí pomaleji než na stejné trase před 80 lety parní vlaky

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan SůraRychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Trať z Liberce do Pardubic oslavila minulý týden 160 let od zahájení pravidelného provozu. Po spojnici tří krajských měst dnes

Trať z Liberce do Pardubic oslavila minulý týden 160 let od zahájení pravidelného provozu. Po spojnici tří krajských měst dnes vlaky jezdí pomaleji než v dobách parního provozu.

Ukazuje to  srovnání jízdních dob mezi oběma městy v letošním jízdním řádu s jízdním řádem z roku 1938, kdy rychlíky tahaly parní lokomotivy. Zatímco v roce 1938 vlak z Liberce stihl jízdu do Pardubic za 2 hodiny a 43 minut, dnes jede rychlík 2 hodiny a 52 minut. Pomalejší je i poté, co v minulých letech Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) některé úseky nákladně modernizovala či revitalizovala. Starší jízdní řády jsou přístupné veřejnosti v Poštovním muzeu.

Rozdíly v jízdních dobách byly v nedávných letech ještě větší, teprve za poslední tři roky došlo k mírnému zkrácení jízdních dob. Současné rychlíky znevýhodňuje i konstrukce jízdního řádu: jen cestou z Pardubic prostojí v součtu 22 minut, například ve Staré Pace šest minut. Tam, kde došlo ke zrychlení díky lepší trati,  vlaky opět ztratí kvůli čekání na jiné přípoje.

Revitalizací prošlo například během posledních pěti let několik úseků, například mezi Turnovem a Starou Pakou. Na jízdních dobách v porovnání s historií to není úplně vidět: dříve zvládal rychlík jízdu z Turnova do Staré Paky za 40 minut, dnes trvá cesta 44 minut. Stejně rychle jako před 80 lety jezdí i vlaky z Jaroměře až do Pardubic.

Do současné doby proběhla na trase jízdy rychlíku pouze jedna modernizace,  a to v úseku Stéblová (včetně) – Opatovice nad Labem (mimo), kde došlo ke zdvoukolejnění traťového úseku a zvýšení rychlosti na 160 km/hod.  Dále se uskutečnily opravné práce  v úsecích Stará Paka – Malá Skála a Turnov – Liberec, kde došlo k nepatrnému zvýšení rychlosti,“ řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Podle ní má do jízdních dob aktuálně dopad výluková činnost související s rekonstrukcí stanice Jaroměř, kde nyní probíhá archeologický průzkum a následně bude pokračovat rekonstrukce kolejiště. „Současně probíhají i výluky navazujících traťových úseků (Smiřice – Jaroměř, Jaroměř – Kuks – Dvůr Králové). Tyto dlouhodobé nepřetržité výluky se zohledňují při návrhu jízdního řádu a uvažuje se s delšími jízdními dobami,“ uvedla Pistoriusová.

Na trati chystá SŽDC další úpravy. Jde například o pokračování zdvoukolejnění mezi Hradcem Králové a Pardubicemi a zlepšení provozních parametrů mezi Jaroměří a Starou Pakou.

Trať z Liberce do Pardubic vznikla jako takzvaná Jiho-severoněmecká spojovací dráha, měří 178 kilometrů. Trať vznikla za tři roky. Na trase musí překonat náročný terén, například z Liberce si do Turnova si musí poradit s překonáním Ještědsko – kozákovského hřbetu, údolím Jizery pak vede řadou tunelů. Právě úsek z Turnova do Semil bývá považován i za nejkrásnější.

Jízdní řád mezi Libercem a Pardubicemi z roku 1938. Zdroj: Poštovní muzeumJízdní řád mezi Libercem a Pardubicemi z roku 1938. Zdroj: Poštovní muzeum

 

 

Tagy Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top trať 030 Liberec - Pardubice
139 komentářů