Rychleji vlakem z Prahy do Mladé Boleslavi. Stát začal s přípravou Všejanské spojky
Spojení vlakem z centra Prahy do Mladé Boleslavi má trvat maximálně 45 minut, nová trať se projektuje na rychlost 200 km/h.
Mluví se o ní desítky let, teprve v poslední době se ale začíná zdát, že by skutečně mohla vzniknout. Po loni schválené studii proveditelnosti na zrychlení železničního spojení Praha – Mladá Boleslav pokračuje Správa železnic s přípravou nového úseku trati, která by měla přinést potřebné zrychlení.
Jde o takzvanou Všejanskou spojku, která propojí trať z Lysé nad Labem do Milovic s tratí Nymburk – Mladá Boleslav. Správa železnic v pátek vypsala soutěž na firmu, která provede inženýrsko-geologický průzkum, který bude podkladem pro zpracování dokumentace pro územní řízení.
Po mnoha studiích jde o první konkrétní průzkum ke stavbě celé trasy Všejanské spojky. Správa železnic upřesnila v dokumentaci, že trať bude postavena na rychlost 200 km/h, bude dvojkolejná.
Trať bude do stanice Lysá nad Labem zaústěna pomocí mimoúrovňového přesmyku a následně bude v nové stopě pokračovat do Milovic, které protne v prostoru stávající stanice Milovice (současná jednokolejná trať bude zrušena). Následně se trať stáčí východním směrem a přes novou stanici Milovice-Boží dar a zastávku Vanovice se zapojí do jižního zhlaví stanice Čachovice. Cílovým stavem je, aby cesta z centra Prahy do Mladé Boleslavi trvala méně než 45 minut.
Všejanskou spojku schválila loni na konci roku centrální komise ministerstva dopravy jako součást zrychlení vlaků mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Součástí projektu s odhadovanými náklady 32 miliard je i Bezdečínská spojka u Mladé Boleslavi. U Všejanské spojky Správa železnic uvádí zahájení výstavby v roce 2027. Samotná Všejanská spojka má vyjít na 4,8 miliardy korun.
Loni schválená varianta současně řeší i zkapacitnění a elektrizaci úseku z odbočky Skály v Praze do Neratovic a Všetat a modernizaci stanice Bakov nad Jizerou. Úsek z Mladé Boleslavi do Liberce bude řešen samostatnou studií.