dkv-spojujeme

Ruský Aeroflot musí kvůli sankcím rozebírat letadla na náhradní díly

A350-900 pro Aeroflot. Foto: AirbusA350-900 pro Aeroflot. Foto: Airbus

Mezi rozebíranými letadly je i téměř nový Airbus A350.

Ruské letecké společnosti včetně státního Aeroflotu rozebírají letadla, aby si zajistily náhradní díly, které nemohou kvůli západním sankcím koupit od zahraničních dodavatelů. Agentuře Reuters to řekly čtyři zdroje z oblasti letectví.

Tento postup je v souladu s doporučením ruské vlády z června, v němž jeho autoři nabádají, aby letecké společnosti využily některé svoje stroje na náhradní díly a tímto způsobem zajistily, že zbytek letadel vyrobených v zahraničí bude moci létat alespoň do roku 2025. Kvůli sankcím zároveň ruští dopravci poskytují méně letů, což znamená, že odstavená letadla mohou posloužit na náhradní díly.

Aeroflot odstavil a nechává rozebírat nejméně dva své stroje, a sice dopravní letadlo Suchoj Superjet 100 a téměř nový Airbus A350, sdělil Reuters informovaný zdroj. Zařízení bylo odstraněno také z několika Boeingů 737 a Airbusů, poněvadž dopravce potřebuje náhradní díly pro svá jiná letadla stejného modelu.

V situaci, kdy se z jedněch letadel odebírají díly, aby jiná mohla létat, se někdy říká, že se z letadel dělají vánoční stromečky, podotýká Reuters. Většinou se tak děje kvůli finančním obtížím. V Rusku k této praxi podle předpovědí odborníků bude docházet v dosud nevídaném rozsahu, doplňuje Reuters.

Většinu strojů ruské flotily tvoří zahraniční dopravní letadla, na dílech ze zahraničí ale silně závisejí i letouny Suchoj ruské výroby. Podle již zmíněného zdroje se nejméně z jednoho letounu Suchoj Superjet musel vyjmout motor, aby jiný stroj stejného modelu mohl pokračovat v létání. Motory se však podle odborníků z oblasti letectví prohazují mezi jednotlivými letouny běžně.

Podle jiného zdroje z leteckého průmyslu bude už po jednom roce sankcí pro Rusko výzva, aby udrželo moderní letadla v chodu, přestože země má solidní inženýrskou základnu. Novější generace letadel, jako je A320neo, A350 nebo Boeing 737 MAX a 787, mají totiž technologii, kterou je zapotřebí neustále aktualizovat.

Asi 80 procent flotily Aeroflotu tvoří Boeingy a Airbusy. Na konci loňského roku měl Aeroflot k dispozici 134 Boeingů, 136 Airbusů a necelých 80 strojů Suchoj Superjet 100. Podle zjištění agentury Reuters, které vychází z dat webu Flightradar24, asi 50 letadel ruského dopravce neboli 15 procent jeho flotily od konce července nevzlétlo. Asi tři měsíce nelétají také tři ze sedmi Airbusů A350, a to včetně stroje, který je nyní podle informací Reuters rozebírán.

ČTK

Tagy Aeroflot sankce vůči Rusku
202 komentářů