Ruský Aeroflot musí kvůli sankcím rozebírat letadla na náhradní díly

A350-900 pro Aeroflot. Foto: AirbusA350-900 pro Aeroflot. Foto: Airbus

Mezi rozebíranými letadly je i téměř nový Airbus A350.

Zpět na článek
202 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Realita

Dobrý den. Obdivuji Pana Kellera, že má sílu tady komunikovat s tímto stádečkem oveček co mají asi i žlutomodré trenky

SYN

No to budou mít majitelé (lízingovky většinou) děsnou radost že jim rozebírají majetek… to ještě bude veselo!

blue

Leasingovky už ty stroje odepsaly… Vědí, že se jim zpátky nevrátí.

StonyCz

To jsem rad, ze ta rozebirana A350 taky neleta:)

ldx

tak to nemá smysl komentovat, ale jen 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 !

Shotoushek

Jsem jediný, komu tu Keller připadá spíš jako plešoun Krsek z rusofilního planes.cz?!

Aleš

A je to vůbec on, není to falešný nick?

Air Traveller

hah … tak nejsem sam, komu planes.cz poslednich par let prijde otevrene “proruske”?

uz jsem se bal, ze mam jen …pokrivene vnimani reality

Lkprak

Nevím, jestli to tu už někde zaznělo, ale spíš než „vánoční stromeček“ se tomu říká kanibalizace.

kakov

k úvahám o obnově výroby sovětských letadel by bylo dobré znát, jak moc se na jejich výrobě podílely jiné státy RVHP, předpokládám, že mohli dodávat celou řadu důležitých součástek a to je teď pro rusko také nedostupné

blue

Motory dost často produkovala právě Ukrajina…

Kyklop

Dobře jim tak, agresorům

Lukino

Tipuji, že další stromeček bude minimálně z jedné 777. Otázkou je, jestli nezačnou omezovat linky na východ (Sachalin, Kamčatka, Magadan, Vladivostok).
Zase, Trans Sib zažije menší renesanci.

Shotoushek

Transib je už od dávné minulosti o úsekovkách. Víc než den tím jezdí snad jen zápaďáci 🙃

KrizeVychodniSpolecnosti

Tak mají An-12, ty to odlétají 😛 a můžou si k tomu účtovat i přirážku za retro zážitek.

kakov

😀

Pája

😆😆😆😆👍👏

Petr

Bude to výzva jelikož má Rusko slušnou inženýrskou základnu, tak že obnoví výrobu letounů TU 154, kterou uzavřely v roce 2013 po čtyřiceti letech výroby, který na ruské poměry byl docela zdařilý a úspěšný letoun, koncept letounu vycházel z amerického Boeingu 727.

Keller Ladislav

Tu-154 byl sice zdařilý letoun, ale vyrábět se nebude. Vyrábět se budou buď zcela nové nebo modernizované typy Irkut MC-21 (nová konstrukce), Suchoj Su-100, Tupolev Tu-214 a modernizovaný Il-96M.

Shotoushek

Podejte si ruce s Čupou a pak si dejte sám sobě pár facek!

Tom

Vysadil jste prášky?

Apex

S výrobou obou typů, MC 21 a SSJ bude problém, protože avionika v obou případech a motory u SSJ (pokud se podaří certifikovat PD14 pro MC21) obsahují komponenty, které jsou v současné době sankcionovány. I proto chce Čína vstoupit ze společného projektu C919, protože sankce ohrožují i ten.

Josif

Na SSJ by mělo být časem možné dát PD8.

Y.K.

Ovšem maximálně na již vyrobené (recertifikované) letouny. Výroba nových SSJ nehrozí.

Josif

Jasně, že se dá předpokládat, že budou muset výrobu přerušit, ale zatím zdá se vyrábí.

Y.K.

Dokud mají zásoby udělané pro plánovanou výrobu, tak asi jo.

SYN

Irkut „prý“ bude za rok první čistě domácí prototyp… možná. Slibem nezarmoutíš. Ale rozhodně ne dřív…

Y.K.

Můžete naznačit jak budou vyrábět MC-21 nebo Suchoj Superjet, když mají většinu technologií od západních firem a tedy pod sankcemi?

Keller Ladislav

Vážený, otázku jste položil sice dobrou, ale nesprávné osobě – zeptejte se ruských výrobců.

Y.K.

To byla takzvaná řečnická otázka, která vám měla naznačit, že argumentujete nesmysly. Není třeba se ptát výrobce. Sankce neumožňují dovoz klíčových systémů, které ty letouny využívají = žádná výroba MC-21, ani TU-204 ani Superjetu (nad rámec toho co jim zbylo na skladě). Il-96 to nevím, ale s jejich produkční kvantitou to stejně moc nevytrhnou (tuším dva za rok).

Josif

Trochu jsem pohledal na internetu a v Rusku to vidí se Superjetem o dost optimističtěji.

Nevěřím, že by to šlo tak hladce jak píší, ale plány nějaké mají. Tak uvidíme jak jim to vyjde.

https://www.vedomosti.ru/business/articles/2022/06/03/925104-soberut-desyat-ssj100

Mysel

Plany maji smele. Ale je z toho dost znat, ze s jejich plnenim to bude vyrazne horsi.

Apex

No, ale SSJ těžko nahradí 320/737, už kvůli omezenému doletu a menší kapacitě, takže mnohé lety budou asi trošku „přískokové“, což bude znamenat, že i nákladově to bude o něčem jiném. Po pravdě, pokud jim nic jiného nezbyde, tak možná, ale ten optimismus…no, ten bych jim i záviděl. Ale jejich boj.

blue

Plány měli i s obnovou výroby aut, a dnes mají propad na nějaká 4 % původní výroby. A to i se zohledněním faktu, že v podstatě přestali používat jakékoli technologie vyvinuté po roce 1990.

Y.K.

Vzhledem k tomu, že většina těch smělých prohlášení je z vlády (že za dva roky budou mít rusifikovaný SuperJet), bych to nebral moc vážně. Možná budou mít certifikovaný motor, což je proces co běží, ale ono tam toho je mnohem více. Pro politiky je to vždy věc příkazů a prohlašování, ale technické řešení, no to už je věc jiná.

Josif

To jsou však jenom takové vaše dojmy/přání, jaká bude realita uvidíme.

Faktem je že do vývoje tečou peníze a pracuje se na tom od roku 2018.

kakov

také si musíte uvědomit, že jedna věc je vývoj letadla u Airbusu nebo Boeingu a jiná začínat od nuly, což Rusko v mnohém kolem letadel čeká, dnes už letadlo není něco, co přes víkend nakreslím v garáži a přes týden stluču ve stodole….

Josif

To rozhodně není od nuly, mají za sebou v poslední době dvě letadla SSJ a MC21.

SSJ měl hodně zahraničních komponent, ale MC21 bude mít už méně. Motory jsou hotové v procesu certifikace, avionika ještě ve spolupráci se zahraničím, ale už jen ve spolupráci, část know how už mají, atd.

Výrazná snaha o odpoutání se od zahraničí tam je minimálně od zavedení sankcí po připojení Krymu.

Y.K.

ehm kterou přesně část know how mají? To že od někoho nakoupíte „krabice“ a ty si zabudujete do letounu vám nedává žádné know how k tomu jak ten systém sestrojit a naprogramovat.

Nakoupit fly-by-wire a avioniku a sestrojit je jsou úplně jiné vesmíry. Možné to jistě je ale je to běh na hódně dlouhou dobu, pokud to není dron a nevadí vám, že občas spadne.

Josif

Mám to jen z wikipedie, ale na avionice pro MC21 se měl podílet Concern Radio-Electronic Technologies (rusko), Rockwell Collins a Avionika (rusko).

Y.K.

Ok, ono dost záleží jak „se podíleli“. Jestli tam měli nějaké vlastní prvky tak něco mají, al e uváděni jsou jako partneři, takže také mohli kompletovat nějaké ty prvky ze západu. Což jim dává práci, ale ne know how. No uvidíme, ono se to časem ukáže. MC-21: Hamilton Sundstrand, a subsidiary of United Technologies, electric power generation and distribution equipment Rockwell Collinsavionics Honeywell, Thales, and Elbit Systems avionics with 9-inch by 12-inch multifunction displays, electronic flight bags, synthetic vision, and enhanced vision systems UTC Aerospace Systems active side-stick controls Goodrich Corporation, a subsidiary of United Technologies, flight control system actuators… Číst vice »

Josif

Jal moc se podíleli to asi nevyřešíme, detailnější informace nejspíš veřejně dostupné nebudou.

Ale oproti SSJ tam rozhodně vidím pokrok, i proto rozhodně nesouhlasím s tvrzením výše, že by začínali od 0.

Y.K.

Tak ono to není myšleno, že by začínali se vším od nuly, ale od nuly začnou s tím co bylo dovozové a nemají alternativu ve spřátelených státech nebo u sebe a je toho dost a nejsou to jednoduché systémy.

Y.K.

Já žádné přání nemám v tomto ohledu, ale překopat a certifikovat systémy letounu je otázka 10 let v případě případě, že jsou systémy na trhu a jen je adaptujete. tak to prostě chodí, podívejte se na 737Max a to je z většiny shodné s NG. Pokud si nejdříve musíte navrhnou i komponenty a avioniku, odladit a udělat certifikaci, tak to je tak na rok 2040+ a musí se do toho lít miliardy ročně.

Západní technologie Superjetu (kromě motorů): Avionika Thales, podvozek Messier-Bugatti-Dowty, APU Honeywell, řízení Liebherr, palivová soustava Intertechnique, hydraulika Parker Hannifin, interiéry B/E Aerospace. Není toho málo

Josif

Takže vývoj superjetu sice trval od nuly do prvního komerčního letu 11 let, ale kdyby do něj teď chtěli vyměnit některé systémy za jiné (hotové, které jsou na trhu) tak to bude 10 let.
Co já se tady nedozvím za moudra 🙂

blue

Jenže oni nemají přístup k tomu trhu.

Josif

A co tím chcete říct?

(komentoval jsem Y.K. názor z příspěvku výse, co by taková věc obnášela)

Y.K.

Ano. To je jako když si postavíte auto a motor, podvozek, elektroniku nakoupíte od VW nebo tak něco a „jen tomu dáte boudu.

Něco jiného je k tomu sestrojit i motor, elektroniku podvozek… Když nemůžete stavět na něčí dlouhodobé práci, dost vás to posune zpět.

Y.K.

Něco tedy nahradit můžou relativně rychle, podvozek jistě, interiér taky, motory také, ale řízení a avionika, no to je dost jiný level (pokud to má být bezpečné).

Josif

Takže těch 10 let byla pěkná kravina co?

Jestli to tak nebude i s tím 2040+

Y.K.

Jak říkám, překopat letoun 10 let, ale vyvinout i ty systémy k překopání (ve hvězdách).

Josif

Jo, jo překopat 10, postavit úplně nový 11. 🙂

(Těch 11 je realita, těch 10 jsou dojmy)

SYN

Když jim tak věříte, dokažte to a nakupte jejich akcie v množství větším než malém… 🙂

Josif

Zareaguju jako by to bylo myšleno vážně (i když jistě není) 1. To že si myslím, že mají reálnou šanci letadla výrábět NEZNAMENÁ, že jsem o tom přesvědčen jak mi podsouváte, ale jen to že tu snahu nechci šmahem odsoudit jako nereálnou 2. Pokud se jim to povede neznamená to automaticky ekonomický úspěch Prodat je na trh mimo rusko je v dohledné době nepravděpodobné – pokud vůbec někdy. Na ruském trhu je čeká monpol, a to není rozhdně tahoun pokroku. Jestli doteď před konstruktéry stál úkol „postavte letadlo konkurenceschopné Airbusu/Boeingu“, tak teď je to úkol „postavte cokoli, co bude létat“,… Číst vice »

Keller Ladislav

Pokud chcete znát můj názor, tak s tímto problémem si výrobci určitě poradí – použijí to, co budou mít k dispozici, a to jak motory, tak avioniku. I když mě tady opět diskutující označí za ruského trolla, tak musím konstatovat, že řešení určitě najdou. Nic jiného jim totiž nezbývá. Letadla sice nebudou mít tu kvalitu, jako se západním vybavením, ale budou se vyrábět a létat. Produkce je jasná – vyrobit minimálně 550 letadel v průběhu tří – čtyř let.

Apex

550 letadel v průběhu 3 – 4 let??? Když třeba TU 154 vyrobili 1026 kusů za 45 let. To snad nemyslíte vážně… A mimochodem, i sovětská letadla, která létala do zahraničí, měla část avioniky ze západu. Takže na to řešení jsem opravdu zvědav.

blue

Tohle už nemůže být ani placené, ten člověk je prostě blbý od přírody…
Jak mohou najít řešení, když neumějí vyrobit ani počítač? Vrátí se někam do roku 1950 na čistě mechanické a analogové řízení, které už moderní piloti neumějí ani ovládat?
Nehledě na celkovou neschopnost ruského průmyslu vůbec dotáhnout jakoukoli výrobu od prototypu do série.

Keller Ladislav

Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské – ani netušíte jako kravinu jste napsal.

blue

Chápu, že rusofilcce se to bude přijímat špatně, ale popsal jsem jen a pouze realitu ruské ekonomiky. Neumějí vyrobit ani počítač, bez západních technologií nedovedou ani těžit a dopravovat ropu a plyn.
A o té výrobě nejlíp vypovídá celá jejich papírová armáda. Letos měli mít stovky Armat a nejméně sto SU-57 a mají co? Mají hovno, ani tu stávající techniku neumějí udržet v provozu.

kakov

nejhorší je, že podobně slaboduché jsou i vyjádření ruských představitelů,

VTT

Já jsem v tomto laik, ale přesto si dovolím napsat svůj názor: ty řeči o masivní výrobě čistě ruských strojů, to je „marketingová“ akce ruského šéfa, srovnatelná s lovením amfor, naváděním hejna ptáků nebo hašením požáru tajgy.
Ale když u to jeho ovečky žerou, tak co.
Mimochodem, i kdyby těch 550 letadel vyrobili, tak co dál? Pár by se jich prodalo do Íránu, na Kubu a do Severní Koreje, ale co dál?

blue

Samozřejmě, že dál nic. Mimo Rusko a spřízněné země s tím nevyletí.
Připomíná mi to velkohubá prohlášení, jak si Rusové postaví vlastní vesmírnou stanici. V době, kdy nemají ani vlastní kosmodrom…

ldx

Naprosto vyloučeno, nereálné !
Momentálně nedokáží ani pořádně vyrábět ložiska.

Gwann

Neumí vyrobit ani přesně obráběcí stroje. Vše tohle dovazeli. Mimo jiné z EU. Až se jim podela toto/bude to potřebovat údržbu, tak mají opravdu závažný problém.

Ona i indistrializace ve 30. Letech mnohdy proběhla tak, že se nakoupilo za nakradene ukrajinské obilí, vytezene diamanty a zlato i za ukradené skvosty církve strojní zařízení že západu, většinou USA.

Y.K.

K dispozici? Nějak mám pocit, že nemáte nejmenší představu, co za komplexní systémy se skrývá za slovíčkem avionika. K dispozici mají možná technologie 70. let, že by letoun zkonstruovaný s fly-by-wire překopali na mechanicko-hydraulický? Vytrhají „joysticky“ a narvou tam lanka, místo glass cockpitu udělají strojovnu pro 3 a více členů posádky, aby to nahradilo všechny ty počítače?

Za tři čtyři roky ani nenamalují a nenaprogramují vlastní fly-by-wire a skleněný kokpit, natož aby to bylo po letových zkouškách a certifikované a v sériové výrobě s 500 hotovými kusy.

Apex

Ještě poznámka k mému včerejšímu komentáři, který reagoval na nesmyslnost vámi uváděné plánované produkce…Kdybyste si přečetl odkaz kolegy Josifa na ruské zdroje, tak byste snadno zjistil, že plán, zdůrazňuji plán, je 20 ks ročně a to za předpokladu, že se podaří certifikovat novou, „rusifikovanou“ verzi, což i při nařízení ministra průmyslu
Ruské federace Denise Manturova urychlit tento proces, má trvat 12-14 měsíců. Letos to má být 10 ks, příští rok ještě méně.

Shotoushek

Ty seš ale jouda…

kakov

na Su-100 bych nesázel, museli by ho dost upravit, pač je v něm hodně západního, spíš to vypadá na ostatní Vámi vyjmenované typy, ty jsou více nikoliv nepřátelské,

satira: to víte při vývoji Su-100 byl západ ještě ve formě a podařilo se mu narušit vývojové úsilí pokrokových imperialistických rusů propašování západních nekvalitních výrobků do konstrukce letounu 😀

Milan_86

Tak linka sice zavřela v roce 2013, ale poslední komerční (ne pro vládu) letadlo vyjelo v roce 1995. Tak si představte tu rychlost výroby, která mohla probíhat (jednotky kusů v roce). Navíc je to 50 let staré letadlo, zase si nemyslete, že s tím jde fungovat napořád.

Jan

To by bylo asi tak úspěšné jako snaha američanů obnovit výrobu raket těžkých Saturn V. Nejsou lidi, kteří to dělali, nejsou původní továrny, nejsou na to šablony a stroje, staré postupy již nelze zavést kvůli bezpečnosti práce nebo toxicity materiálů, ani se nevyrábí historické součástky na řízení. Prostě celý projekt by se musel dělat stejně znova s moderním vybavením.

kakov

a nebo vybudovat od začátku původní výrobní cyklus (což dá samozřejmě také dost práce), máte sice plnou pravdu, ovšem jen z pohledu západu, jenže v rusku jaksi evropské ani americké předpisy neplatí, a obávám se, že toxicita ani bezpečnost teď soudruha Putina moc zajímat nebude…….

VTT

Off topic:
Tady pozor – Putin není žádný soudruh. To je nacionalista jako z konce 19. století, obdivující carské Rusko a snažící se obnovit jeho „slávu“ (která ani tehdy za nic nestála).

kakov

no ono je to těžší, je to soudruh, protože odchovanec KGB a chce obnovit SSSR,

je to nacista, protože ten jeho režim a země jsou plné oligarchů a on sám se chová jako führer

fandí mu u nás komunisti, protože jim natloukli do hlavy, že SSSR je ta správná strana a za vše mohou američané

fandí mu SPD

takže je to taková divná směs soudruha a nacisty

kakov

ale máte pravdu reálně je asi nejblíže samoděržaví

Gwann

Doporučil bych akci typu atentat na gosudara Alexandra Nikolajevice. A i na nový kostel na místě atentátu bych dal.

Když gosudar, tak se vším všudy.

ldx

Za ním je tam 10 stejných šílenců jako Putler… třeba ten předseda dumy atp. Ti ho ostatně ovlivnili k této intervenci…
Musela by se eliminovat celá ta současná klika, aby to mělo smysl. A to atentátem nepůjde.

Gwann

Mohli by se prát mezi sebou. To by trochu pomoct mohlo.

Gwann

Putin je mentálně následovník Cingischana

ldx

A to ještě spousta vzdělanějších lidí z Ruska už emigrovala. Těžko seženou extra odborníky na rozjezd.
Takhle skládat letadla zčásti ze západních dílů a západními technologiemi včetně sw to je jiná věc, podstatně jednodušší.

SYN

Tak ano, akorát jim tak dvojnásobně vzroste spotřeba… ale ropu mají vlastní, takže je defacto zadara že? Ty moderní západní letadla kupovali celkem se skřípěním zubů, ale bylo to potřeba aby na palivu neprodělali boty.

Leos

Jelikož jde o letadla na leasing, která patří leasingové společnosti, jde o ještě větší zvěrstvo. Nejenže používají letadlo než souhlasu majitele, oni je ještě ničí. Kdo bude v budoucnu chtít obchodovat s Rusy po této zkušenosti?

Keller Ladislav

Otázku lze položit i opačně – kdo bude po této zkušenosti chtít obchodovat se západními výrobci, když z politických důvodů nedodržují smlouvy?

Shotoushek

Doporučuji spíš planes.cz pro rusofily 🤜

VTT

Západní výrobci nemají problém s odbytem letadel. A je samozřejmé, že musí dodržovat domácí zákony.

Kubrt

Jako že poměr počtu vyrobených letadel mezi západními a ruskými výrobci se otočí?

Joe

Tak jistě ne ten stát, který se zrovna chystá okupovat své sousedy a vyhrožovat všem okolo. Ostatní s tím myslím problém mít nebudou.

Jan

Výrobci nedodávají náhradní díly teroristům, to je jedna věc, drtivá většina států na světě s touhle podmínku nemá problém. Druhá věc je prostě krádež pronajatých letadel od soukromé firmy. Tohle absolutně podkopává nebo spíš kompletně vymazává důvěru pro jakýkoliv obchodní vztah s Ruskem. Tímto se Rusové dobrovolně noří do izolace a následují Severní Koreu minimálně na pár desítek let.

Leinad

Kdo a jakou smlouvu porušil? Dopravce že nezaplatil leasingovce nebo leasingovka, že se nestará?

Keller Ladislav

Kdo porušil smlouvu? Je to jednoduché – leasingové společnosti na základě sankcí uvalených na RF zrušili leasingové smlouvy. Ruské společnosti podmínky leasingových smluv dodržovaly – všechny. Čas ukáže.

Apex

Ne tak docela, ono placení je jen jedna, nikoliv jediná podmínka… v leasingových smlouvách je klauzule, která umožňuje vlastníkovi požadovat vrácení stroje, pokud hrozí, že nebudou dodržovány podmínky pronájmu… To nastalo – nebylo možné dodržet údržbové programy podle předepsaných postupů. Ruské společnosti dostaly 30 dní na vrácení s tím, že mají letadla přeletět na určená letiště nebo umožnit převzetí v Rusku pověřenými posádkami. Ani jedno nebylo splněno a následně navíc došlo k přeregistrování letadel bez souhlasu vlastníků. Takže podmínky smluv dodrženy nebyly ze strany Ruska. Platnost a používání klauzule ochraňující vlastníka je ostatně možné vidět i na druhé straně konfliktu,… Číst vice »

ldx

V těch smlouvách je na takové záležitosti jako válka, sankce atd. vše podle zákonů pamatováno. Leasingovky s největší pravděpodobností nic neporušily, to si nemůžou dovolit, ve vlastním zájmu.

Gwann

Ve všech slušných korporátních smlouvách je, že v případě uvaleni sankcí na dlužníka smlouva konci/může být ukončena.

Sám jsem takhle z tohoto důvodu jednu za 25 mio EUR nedávno ukoncoval.

Caracas

Jste úplně vedle, sankce neuvalili výrobci, sankce uvalili státy.

Jiří Kocurek

To víte, když Ivan nevidí rozdíl mezi kombajnem a tankem, tak sotva dokáže pochopit rozdíl mezi soukromou firmou a státem.

Keller Ladislav

Milý Caracasi, je úplně jedno zda sankce uvalili výrobci nebo státy, výsledek je stejný – zrušení leasingových smluv ze strany leasingových společností, přestože ruské společnosti podmínky leasingových smluv dodržovaly.

František Hučava

Vy nejste TEN Ladislav Keller, že ne? Jestli jo, měl byste se za tyhle rusofilni kecy stydět.

Keller Ladislav

Nevím, kdo je TEN Ladislav Keller. Koho tím myslíte?

Mysel

TEN Ladislav Keller letectvi bezpochyby rozumi.
Mistni Ladislav Keller predvadi sice velkou miru politicke angazovanosti, ale NULOVOU znalost letectvi a souvisejicich otazek.

Keller Ladislav

Tak na tuto otázku nedokážu odpovědět, protože odkaz mému životopisu je pouze podobný (neobsahuje spoustu informací důležitých pro správnou identifikaci osoby). Zkuste to doplnit.

Jiří Kocurek

Cože? To jako mají dodávat díly zlodějům na kradená letadla?
Jako sorry, ale nezaplatit leasing a odjet s autem do Ruska rozhodně není legální. A ještě vyžadovat záruční servis od autorizáku?

Gwann

no, tak můžou létat větroněm.

zajímavé je, že přes všelijaké sankce – hlavně Írán od konce 70.let – furt Boeingy a Airbusy se prodávají….

ono taky těch sankcí na letadla bylo minimum…stačí se nechovat jak prase a nehrozí

TrBus

Kellere dej si facku nebo skončíš jako Peterková v Bohnicích..

VTT

Tady by mě zajímalo – vzhledem k tomu, jak se v letectví vše přísně sleduje, je vlastně vůbec možné jen tak sebrat nějaký díl z jednoho letadla a namontovat ho do jiného (i když jde o stejný typ)? Jde mi o to, že ten díl je už v tom starém stroji nějak opotřebený, nějak si tam „sednul“ a tak.
A mají ta kanibalizovaná letadla ještě nějakou šanci na znovuuvedení do provozu?

Shotoushek

Naprosto běžná praxe. Víte, co se děje s odepsanýma letadlama ke šrotaci? Vymontují se z něho všechny použitelné díly a dál prodávají. Samozřejmě s historií. Jak jinak chcete sehnat díly na MD, A340, 300……

Samozřejmě se jednou vrátí do provozu, fakt si to nepředstavujte jako vrakáč. Pokud teda sankce nebudou dalších 100 let a to doufám budou!

Leinad

Já bych byl raději, kdyby dalších sto let nebyl důvod k sankcím.
Byly doby, kdy bratři (Rusko a Ukrajina) neměli důvod k válce a vycházeli spolu docela dobře, asi tak do roku 2013, pak Putin začal podporovat teroristy.

Keller Ladislav

Kanibalizování odstavených letadel je celosvětově naprosto běžná praxe. A co se týká znovuzprovoznění takových letadel, tak se vymontované díly namontují, podle délky odstavení letadla se provedenou potřebné práce a letadlo jde opět do provozu.

Apex

Obecně je pravda, co uvádíte, ale v tomto případě se jedná o zcela odlišnou situaci, protože zásahy jsou dělány subjekty, které k tomu nemají v současné době formální oprávnění ze stany mezinárodně uznávaného regulačního orgánu. Pochybuji, že by někdo takové zásahy zpětně odsouhlasil…

Keller Ladislav

A kdo by jako měl odsouhlasit nebo neodsouhlasit? V současné chvíli je to jen a pouze záležitost ruského národního leteckého úřadu.

Y.K.

V tom případě ale taková letadle nemohou opustit Rusko. Servis certifikuje výrobce. který procesy certifikoval u svého nařazeného orgánu (FAA, EASA). Rusko si nemůže měnit mezinártodně platný systém (teda může, ale pak nemůžou jeho letadla do zahraničí).

Keller Ladislav

Vážený pane, letadla západní výrobců stejně v současné době nesmí létat do většiny západních zemí, takže je to rusům jedno.

Y.K.

Myslíte asi ruská letadla od západních výrobců… Mno, jenže ona nemůžou ani třeba do Číny, pokud nejsou papírově OK, také kvůli tomu nemohou do většiny vzdušných prostorů s výjimkou nemnoha podporovatelů, takže jim to zase tak jedno není.

Jan

Já jsem četl, že když není letadlo řádně, tedy autorizovaně, servisováno, tak vám ho pojišťovna nepojistí (tedy aspoň pro lety mimo Rusko) a bez pojištění toto letadlo nepřijmou okolní státy do svého vzdušného prostoru.

Josif

Platí pro Airbus a Boeing, v článku ale psali i o Suchoji a tam je nejvyšší autoritou ruský úřad.

Y.K.

Jistě, ale musí u toho dodržovat mezinárodní úmluvy a ne je ohýbat podle politické situace (nicméně u Suchoje to asi zatím nehrozí).

Keller Ladislav

Opakuji to ještě jednou. Vzhledem k tomu, že letadla ruských provozovatelů v podstatě nikam létat nemůžou, tak létají pouze v rámci RF a tím je to pouze vnitrostátní záležitost RF. Nemusí se nám to líbit, můžeme o tom diskutovat, můžeme s tím i nesouhlasit, a to je asi tak vše co s tím můžeme dělat. To není proruská propaganda, ale skutečnost.

blue

Tady se ale mluví o situaci, kdy by letadla směla opět létat do západních zemí, tj. po zrušení sankcí. Žádný z leteckých úřadů západu ovšem takové stroje do svého vzdušného prostoru nepustí.

Keller Ladislav

Já nemám námitky, prostě a jednoduše tam létat nebudou. Ruské společnosti tam budou nasazovat pouze letadla, jaká budou pro příslušný stát akceptovatelná. Takhle to funguje i teď po celém světě.

blue

Což znamená, že se už Rusové do západních zemí nepodívají. S ohledem na aktuální nespolehlivost jim už nikdo nová letadla nedodá, západ nemá povinnost certifikovat k provozu jejich stroje (a zejména pokud nebudou splňovat „naše“ bezpečnostní předpisy, a stávající letadla budou naprosto nepoužitelná.

ldx

Pochopitelně a až propadnou servisní lhůty, tak už nikdy nikam mimo Rusko nepoletí. Ani do Indie nebo Číny.

Mysel

Tak konkretne do te CLR nesmi kradena letadla ani ted.

Josif

Přesně tak. Jednotlivé sledované díly mají svoji dokumentaci a svoji historii a mohou se používat na libovolných letadlech.

Kromě kanibalizace je běžné i namontování nového dílu a odeslání starého na opravu k výrobci, ten se po opravě může pak ocitnout úplně jinde.

Pokud práce na letadle provádí schválená servisní organizace dle Annex II part 145, není v tom žádný problém.

Tahle letadla samozřejmě mohou mít administrativní problémy způsobené „převodem“ mezi leteckými rejstříky, ale to je jiná pohádka.

ldx

To ale myslím neplatí pro všechny typy údržby, jen běžný servis nebo opravy. Nebo si myslíte, že generálky se můžou dělat kanibalizací donekonečna ? Bez upgradu, nějaké kontroly od výrobce ?

blue

Problém je, že v Rusku momentálně není ani žádná schválená servisní organizace. Pro vnitřní letový provoz jim to asi vadit nebude, ale kamkoli mimo je do svého vzdušného prostoru nikdo nepustí. Možná tak Severní Korea a Kuba, ale tím to končí. Ani Čína nebo Indie si nedovolí riskovat, že jim tam něco spadne.

Jura

Kdyby se sankce zrusili a mohli se opet dodavat nahradni dily do Ruska, lze rozebrana letadla vyuzivat (v zahranici) po kompletaci nebo uz by se museli definitivne vyradit? Protoze letadlu bude chybet servisni historie, za kterou by vyrobce rucil.

Otazku neberu z pohledu financniho, ale z hlediska predpisu.

Milan_86

Použít by asi šly, jen by to šlo přes generální kontrolu, které se dělají když letadlo odlétá x hodin.

Apex

Tak on je už zásadní problém v tom, že všem letadlům, která byla registrována na Bahamách a/nebo v Irsku, což byla naprostá většina letadel západní provenience, používaných v Rusku, byl odebrán Certificate of Airworthy, a to už od půlky března. Jejich přeregistrace do ruského rejstříku z tohoto pohledu nic pochopitelně neřešila (z hlediska mezinárodních předpisů) a znamená to, že veškeré technické zásahy, které byly udělány od té doby, nejsou formálně legální, protože mezinárodně uznávaný regulační orgán nemá možnost provádět bezpečnostní dohled nad těmito výkony. Z tohoto pohledu je nanejvýš pravděpodobné, že letadla bude nutné odepsat.

Keller Ladislav

Nemáte pravdu.

Y.K.

Ne, vy nemáte pravdu, on má. Letadla původně s Bahamskou registrací jsou uzemněná a pokud je rusko silově přeregistrovalo bez ohledu na mezinárodní rejstřík, tak je provozuje „na černo“, zásahy dělá na černo, protože dvojí registrace není možná. Tímto způsobem jsou ta letadla mimo Rusko k ničemu a těžko uveditelná zpět do legálního stavu.

Keller Ladislav

Vážený pane, o státu, ve kterém je letadlo registrované rozhoduje provozovatel, nikoliv majitel nebo výrobce. Ruské společnosti se rozhodli svoje letadla převést do ruského leteckého rejstříku a udělali to – jejich věc. A s těmito letadly nyní létají v RF a do států, kam je pustí. To je všechno. Co se týká pojištění, letadla jsou pojištěná u ruských pojišťoven.

Y.K.

Nechte už toho rusotrolení. Nerozhoduje o tom provozovatel, ale majitel, vlastník letounu! Když je letadlo MAJITELEM zaregistrované v jedné zemi (leasingovka a třeba ty bermudy) a NÁJEMCE (například Aeroflot) si jej odveze k sobě a zaregistruje pod jinou registrací v jiné zemi, tak to je nelegální akt, zcizení letounu a novou registraci nelze mezinárodně uznávat, ani když ji vydal běžný statní rejstřík. Převod totiž znamená, že původní registrace zanikne a to se nestalo, letadla jsou pořád vedená pod bermudskými imatrikulacemi. Registrace nejsou holubník vážený pane, nemůžete si dělat nové registrace nad existujícími podle toho jak kreml rozhodne.

Keller Ladislav

Evidentně se v problematice vůbec neorientujete. Váš příspěvek je totální pitomost.

Apex

Majitel má právo mluvit do toho, kde bude letadlo registrováno, protože mu logicky záleží na tom, aby nedošlo ke znehodnocení jeho majetku, mimo jiné i tím, že by nebylo řádně a dle předpisů servisováno. Takže servis musí splňovat příslušné normy a požadavky a musí být možné kontrolovat, jak a zda daná společnost tyto požadavky dodržuje. Což v případě letadel v RF nyní není naplněno. Do zahraničí teď tak létají jen ta letadla, která jsou v ruském registru zapsaná legálně, tj. z doby před 24. 2.

Keller Ladislav

Pitomost.

jkjk

Bez souhlasu majitele může provozovatel těžko změnit stát registrace. To že ruský letecký rejstřík zapisuje i kradená letadla zapsaná v rejstříku jiného státu, je věc druhá. Spousta států (včetně Číny) tahle kradená letadla ne příliš překvapivě do svého prostoru nepouští.

Keller Ladislav

Pitomost.

blue

Ano, píšete pitomosti.

ldx

Takže servis organizací Annex II part 145 je tady neplatný nebo zbytečný ?

Ibragim z Bastru

Jste placeny ruský troll, nebo hloupý člověk?

blue

Placený hlupák.

Jan

Slabý argument.

Keller Ladislav

Milý pane, za údržbu a vedení příslušné dokumentace (servisní historii) neručí výrobce, ale provozovatel!!!

Apex

Ano, ale údržbové organizace podléhaly dozoru bahamského/irského CAA, takže bez jejich schválení nejsou žádné zásahy legální, i kdyby nakrásně byla dokumentace v pořádku.

Keller Ladislav

Letadla jsou v současné době registrovaná u ruském leteckém rejstříku, takže podléhají dozoru ruského národního leteckého úřadu.

Y.K.

To děláte dobrovolně?

Apex

Ano, ale z hlediska jejich možného využití na linkách mimo RF to platí jen pro ta, která byla do rejstříku zapsána legálně, tj. před vyhlášením sankcí. Pro všechna, která byla zapsána do rejstříku později, sice může ruský letecký úřad uplatňovat svoji pravomoc, ale ta zahraničí tato není uznávána a platí pravomoc původních států registrace.

Pepa

„Klaun, to je klaun!“ burácely děti

jkjk

Těžko. Ono v Rusku i pozastavili platnost předpisů k certifikacím dílů, tj. tam opravdu můžou montovat relativně cokoliv, tedy možnost získat pro tyto letadla v budoucnu mezinárodně uznávanou registraci je dost nízká.

blue

Spíš nemožná. Vyžadovalo by to dodat letadla ke komplexní prohlídce a servisu u výrobce, ale to letadlo tam zase kvůli neschváleným postupům a opravám nemůže přeletět. Začarovaný kruh bez řešení. Proto taky leasingovky tyhle stroje už odepsaly, nepočítají s nimi zpátky v provozu.

ldx

A tým od výrobce by nemohl přiletět na místo ? Ptám se čistě teoreticky.

blue

Zase by neměli potřebné vybavení k provedení kontroly, protože to ruské by rovněž přišlo o certifikaci. I tu dělá výrobce příslušných letadel nebo komponent.
Když si vezmu, čím prochází i blbý alkotester, aby mohl sloužit jako oficiální měřidlo, tak u letadla jsme úplně někde jinde.

Jan

Takhle se asi nedá improvizovat moc dlouho…

BND30

Záleží, jaké mají zásoby 3M textilní pásky, lepenky a hřebíků….

Tomáš

Co nevyřeší kladivo a gaffa, vyřeší větší kladivo a víc gaffy 😀

Jan

Tímhle stylem se dají opravovat staré odporové lokomotivy s označení po Leninovi, ale ne moderní dopravní letadlo.

Leinad

Letadlo se zvedne, otázkou je kdo ho pustí nad své území a která pojišťovna ho pojistí.
Čína nemá s Ruskem problém ale poklonkovat mu nemusí. Indie asi bude chtít plyn, ale taky ne za všechno.

Ibragim z Bastru

A ještě zásoby ochotných pasažérů. …

blue

S těmi nebude problém, politicky jim to vysvětlí.

axon

IRÁN má sankce už několik desetiletí a letadal furt lítaj 🙂

Nekdo

tak v Íránu jsem byl a myslím, že tam jsou docela chytří lidé a mnoho jich má i technické vzdělání. z Ruska jenom letos jich více než půl milionu uteklo. ono opravovat prastará letadla (íránci mají právě ještě desítky let staré kousky, kde je daleko méně elektroniky) je jedna věc, a udržet v chodu obrovské území jako Rusko, je druhá věc… jsem soukromě přesvědčen, že v tomhle zrovna Írán vydrží daleko déle než Rusko…

slsp

Pri kombinacii kanibalizmu a rusackeho slendrianu som zvedavy, ako dlho potrva, kym im tie lietadla zacnu padat.

Mimopražský

A je otázka, proč se v Rusku létá s letadly západní provenience. Kde jsou národní značky Iljušin a Tupolev? Že by letadla těchto značek byla nedostačující dnešní době?

VTT

No kde jsou ruské národní značky… asi tam, kde je česká národní značka ČKD :))

Mimopražský

ČKD dojelo na pád socialistického ekonomického modelu, kdy najednou nebyl o ta kvanta výrobků zájem. Pokud se k tomu připočte z logiky věci technologické zaostávání, nemohlo to dopadnout jinak.

Ibragim z Bastru

Zájem byl. Sovětský svaz by klidne odebral další tisíce lokomotiv. Ovšem jak to bylo z placením, to je věc jiná. .. 😅

Otakar

ČKD dojelo na to, že neinovovalo. Do sametovky šlo jako největší výrobce tramvají na světě, akorát že s technologií 60. let. A najednou v tržním prostředí nebyl o jejich výrobky zájem, protože kdo by kupoval 30 let starou techniku za stejnou cenu, když může mít moderní vozidlo.

Y.K.

A to ta technologie ze 60. let byla v případě tramvají ve skutečnosti technologie z USA z 30. let (PCC).

kakov

to bych nepřeháněl, PCC je koncept, určitě nějaké modernizace jednotlivých uzlů probíhaly, minimálně elektrovýzbroj se vyvíjela

viz https://cs.wikipedia.org/wiki/PCC

a
jakobsův podvozek používalo ČKD už za socialismu, takže bych to neviděl tak tragicky

Y.K.

PCC není o jacobsu ale konstrukci podvozku a je to přesně to samé co má T3 + zrychlovač. První podvozek co se opravdu odchýlil měly až T6, do té doby spíše kosmetické změny. Naši dopravci chtěli polovodičové pohony už od 70. let, ale ČKD na to neslyšelo až došlo na samodomo stavby T3M. Poslední dodané T3 do Prahy 1989, to hovoří za vše. Takhle může fabrika fungovat v plánovaném hospodářství, ale ne na trhu s konkurencí. Zatímco západní Němci už bouchali nízkopodlažní tramvaje, ČKD se postilo do T6A5. RT6N byla pro ně velké sousto. Velký zlom byl až projekt M1,… Číst vice »

kakov

to o jakobsu píšu proto, že se používal u tramvají řady K a jaksi to bylo něco, co v konceptu PCC není, tím vyvracím tvrzení předřečníka, že dělali jen PCC ze 30. let, tak totiž ten komentář vyzněl,

netvrdím, že tramvaje ČKD byly v roce 1989 na špičce světového vývoje, ale na úrovni 30. let nebyly

kakov

např. zde: Počínaje typem T5 se tramvaje Tatra odlišovaly od původních amerických zejména designem, zdokonalenou elektrickou výzbrojí a později novými kývačkovými podvozky; také byly zaváděny kloubové a vlečné vozy, uvedené níže. Typy jsou seřazeny chronologicky.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvaje_Tatra

Y.K.

Mno. A kolik těch T5 jezdilo? KT8 přišly až k revoluci a byly to jednotlivé kousky, T6 jsou dokonce devadesátky, KT4 pro NDR byly zajímavé, ale elektricky PCC se zrychlovačem. Ten vývoj šel strašně pomalu a nic to nemění na tom, že životaschopnost té fabriky stála na chrlení T3 do Ruska což viděl každí kdo šel přes Smíchov.

kakov

ale byl to vývojový stupeň, opět tím vyvracím vaše tvrzení, že bylo jen „něco“ ze 30. let,

ono nebylo špatně, že ještě před rokem 1989 ČKD vyrábělo typ T3, oni v SSSR by stejně něco High-tech nechtěli, problém byl v tom, že dělali téměř jen to a že po revoluci moc pomalu přešli na něco jiného…. ale ono to nebylo jako změnit značku másla při nákupu……

Y.K.

T3 byla technologicky ze 30. let, to je celé co jsem tím mínil. Nebyla špatná v 60. letech, ale v době kdy měly nastoupit tyristory už to začalo být zastaralé a žravé (prostě odporovka, ač vymakaná). Nástupné typy přišly strašně zpožděné vlastně už na prahu revoluce a byly to vysokopodlažní krabice tu s polovodiči, tu stále se zrychlovačem což bylo v podstatě neprodejné, ale v socbloku nebylo na výběr. Nejhorší je, že v ČKD měly mozky (tuším po revoluci zformovali firmu Cegelec), jen se prostě fabrikám nechtělo inovovat a než se něco prosadilo a zavedlo do výroby, tak plynula desetiletí.… Číst vice »

axon

no divný je že ty jejich výrobky se stále po světě používají a opravují, proč si nekoupí tedy nové tramvaje?

Kubrt

Tak to snad ani není téma k hovoru.

BND30

Tak oni někteří pořád stupňují stylem dobrý – lepší – ruský/sovětský

kakov

bohužel, a také někteří mají Putina za svého boha,

třeba víte proč Putin ještě Ukrajinu neporazil? protože ji zatím porazit nechtěl, to už jsem se od rusofilů dozvěděl několikrát

Shotoushek

Proudové letadlo je natolik komplexní věc, že v ruském hospodářství není možné.

Keller Ladislav

Tradiční ruští výrobci dopravních letadel sice mají k dispozici moderní typy, ale nebyl o ně zájem, a to ani v Rusku. Po zavedení sankcí ruským dopravcům nezbývá nic jiného, než si koupit letadla od ruských výrobců. Jinými slovy, sankce pomáhají oživit ruský letecký průmysl.

VTT

Mají k dispozici vše včetně avioniky a podobně z domácích zdrojů?

Y.K.

To co na těch ruských letadlech je moderní je skoro všechno západní. Motory, avionika, hydraulika, podvozky. Motor sice vyvíjí i svůj, jeden typ,, ale jinak nemají nic co je třeba ke zhotovení moderního letadla. Drak fakt nestačí, aby to létalo. A i pro ten jejich motor jim někdo musí vyrobit řidicí jednotky (de facto počítače), jaksi sankce a Čína není moc podpůrná. Takže tam toho moc nevyrobí. Moderní technologie avioniky a řízení jsou až moc komplexní, stojí za nimi desetiletí učení se a know how, globální spolupráce, to dohnat je nad možnosti ruského průmyslu, nebo minimálně desetiletí vzdálené, pokud by… Číst vice »

František Hučava

Ani tak ne, protože ten zbytek světa bebude stat na místě, zatímco oni budou dohánět…

Y.K.

Tak mě nešlo ani o předehnání, ale aby vůbec něco použitelného měli (pokud se hodlají izolovat). 🙂

kakov

aby nakonec rusko nepředehnalo západ v návratu pístových letadel, nejlépe s dieselovými motory 🙂

blue

Můžou vybrat motory z uložených T-34, koneckonců je to modifikovaný letecký motor.

Mysel

Motor V-2 a jeho nasledovnici nemaji s pohonem letadel nic spolecneho. Ostatne vznetove motory v letadlech nikdy moc nefrcely.

blue

Motor V-2 vznikl vývojem z experimentálního leteckého motoru. Proto je taky z větší části z hliníkových slitin. Tankový motor takovou drahou techniku nepotřebuje.

Mimopražský

No tipoval bych, že k ruským výrobcům půjdou aerolinky kupovat letadla až opravdu nebudou mít jinou možnost. Ale třeba budou opravdu překvapeny. Zda v dobrém či špatném nechám bez odpovědi.

Pája

Tyhle bláboly padaly z Putina. Potíž je v tom, že ten senilní stařík má příliš velkou moc a to i přesto, že už mu dááááávno vypršel mandát a tak vůbec nevnímá že je mimo. Měl si užívat důchodu na svojí dače a neškodit.

Gwann

Můžete mi říct, proč např. Ten superjet má půlku letadla – tu sofistikovanejsi – západní provenience?

Jsou jen dvě vysvětlení – Rus to neumí v požadované kvalitě/kvantite nebo Rus je drahý.

Ani jedno sankce neodstraní, zvláště když pravděpodobný scénář je, ze proste to neumí v dostatečných počtech.

David

Je zajímavá otazka kam a proč se lita. Z Ruska utekl kdo mohl, to jim tam zbylo i tak dost dovolenkaru a lidi na business travel?

Vztahují se sankce vlastně i na biz-jety?

VTT

Kam a proč – Rusko je tak obrovská země, že i jen vnitrostátní provoz je tam značný. Skoro bych řekl, že to je jediná země na světě, kde je na důležité vnitrostátní linky nutné nasazovat dálková letadla kvůli jejich doletu (linky jako JFK – HNL nebo PAR – PPT si dovoluji nepovažovat za důležité).

Ibragim z Bastru

Souhlas. SVO-VVO a podobně jsou pro provoz státu přinejmenším tak důležité jako zmínena JFK-HNL….

VTT

Myslím, že vzhledem k dost centralizované struktuře Ruska vs. decentralizované struktuře USA je ta linka SVO – VVO podstatně důležitější.

Jan

Ale vždyť můžou pořád jezdit vlakem, plackartou. Sice to bude trvat týden, ale jde to.

VTT

Do Vladivostoku a Chabarovska ano, do Juzno-Sachalinska už hůře (s přestupem na trajekt), ale do Magadanu nebo Petropavlovska Kamčatského to bude problém.

BND30

Aeroflot potkáte třeba na letišti v Malé (MLE – Maledivy) .

jkjk

I před covidem (2019) bylo na SVO 27 mil. mezinárodních vs 23 mil. národních pasažérů, na DME 12 vs. 16 mil.; koupáci pořád létají třeba do Turecka.

Caracas

Ano, sankce se vztahují i na bizjety i na biz lety

Apex

Ano, a to dokonce i na ty, které mají registraci ve státech EU nebo mimo EU, ale jsou/byly ve vlastnictví ruských subjektů. Proto je uzemněno mnoho jejich bizjetů s registrací 9H, M, P4 atd.

ldx

V tom zástupu Gruz 200 z Ukrajiny se těch pár popadaných letadel ztratí …