egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Česko povolilo ruským aerolinkám lety do Prahy, ale jen do neděle. Spor je kvůli Sibiři

Aeroflot kvůli zrušení dvou třetin letů musel v úterý do Prahy poslat větší A330-200. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Aeroflot kvůli zrušení dvou třetin letů musel v úterý do Prahy poslat větší A330-200. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

/Aktualizováno 15:50/ Mezi Českem a Ruskem vypukla malá obchodní letecká válka. Ruské aerolinky kvůli zákazu českých úřadů dnes původně zrušily až deset letů mezi Prahou a Moskvou, Česko nakonec dočasně umožnilo aerolinkám létat bez omezení.  Důvodem sporu je zrušení povolení letů Českým aeroliniím přes Sibiř na lince do Soulu.

„Ministerstvo dopravy Ruské federace jednostranně omezilo právo přeletů sibiřské části území Ruské federace pro České aerolinie, a.s. na jejich lince mezi Prahou a Soulem, které český dopravce dlouhodobě využíval. Česká strana uvedený krok považuje za porušení stávajících ujednání, a tak následně omezila práva ruských leteckých dopravců v souladu s Dohodou o letecké dopravě z roku 1966,“ uvedlo české ministerstvo dopravy v tiskovém prohlášení.

Krátce poté, co ruské ministerstvo vydalo dočasné povolení pro lety ČSA přes Rusko do 7.7. zahájilo Ministerstvo dopravy České republiky zahájilo reciproční postup vůči ruským leteckým dopravcům. Lety tedy budou povoleny také do 7. 7. 2019. „Situace se v současné době intenzivně řeší jak s ruskou stranou, tak i s leteckými dopravci. Lety ruských dopravců se povolují průběžně, k velkému narušení provozu by již nemělo docházet,“ uvedl František Jemelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V mezidobí budou obě strany aktivně jednat na dosažení dohody. Snahou české strany není blokovat letecký provoz mezi oběma státy, nicméně musí hájit oprávněné zájmy svých leteckých dopravců,“ uvedlo ministerstvo dopravy v prohlášení.

Spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně pro server Lidovky.cz uvedl, že za krokem ruské strany je snaha získat více letů na trase mezi Českem a Ruskem. „Ruská strana chtěla, aby z Moskvy do Prahy navzdory podepsané dohodě létalo více ruských dopravců. Současně řekla, že pokud s tím česká strana nevysloví souhlas, zakáže lince ČSA/Korean Air létat přes Sibiř,“ řekl Šimáně.

Letadlo ČSA ze Soulu dnes začalo letět jižnější trasou, která Sibiř míjí, jak ukazuje porovnání dnešního letu s posledním letem v červnu, kdy ještě platilo povolení. „V úterý 25.6. se na ruském Ministerstvu dopravy uskutečnilo jednání, kterého se zúčastnili zástupci ČSA. Zde jím bylo ruskou stranou sděleno, že ČSA budou odebrána k 1.7. práva na přelet sibiřských letových cest na lince Praha – Soul, garantovaná mezivládní dohodou mezi ČR a Ruskem z roku 2005. Tento jednostranný krok ruské strany považujeme za zcela bezprecedentní a ohrožující naše obchodní zájmy na lince Praha – Soul,“ řekla mluvčí skupiny Smartwings Vlaďka Dufková

Práva byla omezena všem ruským leteckým dopravcům aktuálně provozujícím své lety do ČR. Jedná se o letecké dopravce Aeroflot, Rossiya Airlines, Pobeda, Ural Airlines a Siberian Airlines. V případě společností Aeroflot, Russiya Airlines pro linku Moskva – Praha; Rossiya Airlines pro linku Petrohrad – Praha, Ural Airlines pro linku Zhukovsky – Praha, linku Jekatěrinburg – Praha a pro linku Krasnodar – Praha; Siberian Airlines pro linku Novosibirsk – Praha; Pobeda pro linku Moskva – Karlovy Vary.

Aeroflot a další společnosti dnes oznámily, že mezi Prahou a Moskvou zruší část letů. Největší redukce letů dnes postihne Aeroflot na lince mezi Prahou a Moskvou. Aeroflot na svém webu oznámil, že ruší lety SU2010 / 2011, SU 2014/2015, SU 2016/2017 a SU 2018/2019 a v provozu budou pouze linky SU 2012/2013 a SU 2024/2025. „Přestože Aeroflot disponuje veškerými technickými možnostmi poskytovat lety, rozhodli se české letecké úřady zrušit povolení k provozování letů,“ uvedl Aeroflot na svých stránkách. Na dvě zbývající linky, které vypraví, firma dnes nasadila kapacitně větší Airbus A330.

Ural Airlines zrušily let z moskevského letiště Žukovskij i z Jekatěrinburku. Dopravce to oznámil na svém facebookovém profilu, let z Jekatěrinburku, původně oznámený jako zrušený, ale podle údajů na Flightradar24.com nakonec odstartoval a Airbus A320 je na cestě do Prahy.

Vztahy mezi českými a ruskými dopravci nejsou kvůli smlouvě z roku 1966 ideální.  Ruské ministerstvo dopravy na přelomu roku odmítlo přistoupit na to, že by některé linky ČSA do Moskvy provozovaly Smartwings. Současná letecká smlouva s Ruskem přitom stanovuje, že na každé straně může jeden dopravce provozovat na jedné lince stejný počet letů, jako ten druhý. Zatímco ČSA tak mají aktuálně jen dva lety denně, Aeroflot jich má šest. Proto české ministerstvo požadovalo snížení počtu na dvě linky denně. Zatím k posledním vyhrocení situace došlo na začátku května, kdy ruské ministerstvo zamítlo žádost ČSA o možnost nasazení větších letadel kvůli vysoké poptávce spojené s květnovými prázdninami v Rusku.

Pro cestující jde o velké komplikace, musí počítat často s tím, že budou muset letět přes jiná letiště, řeší se také nasazení většího letadla na okolní letiště a následný svoz autobusem. Linka Aeroflotu do Moskvy je velmi využívaná Čechy i kvůli přestupu na dálkové trasy ruského národního dopravce.

Článek byl kompletně aktualizován v 11:25 na základě posledního vývoje. 

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kylchap

Spor je kvůli tomu, že Aeroflot poskytuje lepší palubní servis. Mezi Moskvou a Prahou cestují převážně Rusové a Asiaté. Takže na rozšíření spojů by ČSA prodělaly.

Ajka

V podstatě by mě nejvíc zajímalo – protože to jsem nenašla ani na čs. ani rus. webech, proč vůbec ty přelety přes Sibiř začaly být problémem…jedna věc je, koho chci a nechci pustit přes svoje území a druhá věc celoplošný zákaz. Pokud by to bylo třeba z důvodu nadměrného hluku či znečistění apod. jinými typy letadel, to by se dalo pochopit, na druhou stranu se létá tak vysoko, že by to nemělo mít vliv…

Y.K.

Vzhledem k tomu, že ČSA mají jeden let denně tam a zpět, jsou proti jiný aerolinkám v podstatě žabaři a jakýkoliv argument o hluku nebo znečištění neobstojí, když tam létají stovky jiných letadel denně. Dělají to čistě z nátlakových důvodů, jakých přesně nemám tušení.

Pan Pravda

Tak jelikoz k tomu doslo tesne po navsteve banderovce Petricka v Gruzii, muze to mit klidne politickej podtext.

Daniel Mach

Banderovec Petříček? Vy jste vtipnej. Už to nečtěte, hloupnete z těch nesmyslů. No vážně 🙂

Tomas

ale houby… rusko požádalo o povolení navýšení kapacit pro aeroflot, češi to zamítli (protože rusko před půl rokem nepovolilo navýšení čsa), a tak se rusáci jako tradičně vzepřelo a začlo vydírat.

styďte se, že pracujete v žoldu ruska a putina.

Kylchap

A co budou zkoušet? Rusko chtělo více letů. Kapacita letiště už nestačila? Nebo šlo o politické hrátky?

Pražák

Chtěli více kapacity pro sebe, recipročnímu navýšení z české strany bránili, viz odmítnutí pustit SW s B 737 namísto A 319 ČSA do Ruska. Takže typicky severoasijské jednání.

Y.K.

Tak oni jsou od sebe zvyklí nařizovat a vydírat, tak jim to asi přijde normální způsob jednání.

Pražák

To ano, ale zároveň na mužika vždy platí síla, všimněte si, že jakmile jim naše MD začalo rušit licence, tak okamžitě reagovali (jako první) a svoje blokace stáhli. Teď se bude chvíli jednat, hlavně kvůli tomu aby neztratili tvář (největší obava asijské kultury obecně a severoasijské zvláště) a pak se to nějak pomalu uklidní ke spokojenosti obou stran. Tedy pokud MD, třeba pod tlakem z Hradu nevyměkne.

aviojan

Ruská agentura včera zveřejnila toto: Чешские авиалинии летают над Сибирью по временным разрешениям, которые приходится регулярно продлевать. Прага запросила переход на постоянные разрешения. В ответ российская сторона, руководствуясь принципом взаимности, запросила преференций для своих перевозчиков. To znamená asi tolik že České aerolinie létají nad Sibiří s dočasným povolením, které musí být pravidelně obnovováno. Praha požádala o přechod k trvalému povolení. V reakci na to ruská strana, která se řídí zásadou vzájemnosti, požadovala pro své dopravce preference. A protože česká strana nedostala trvalé povolení, reagovala, jak reagovala, redukcí práv a pak se to rozjelo… Tohle jsem se ale nikde v našich… Číst vice »

Kylchap

Ředitel Smartwings Šimáně
Příčinou neobvyklého obchodního sporu mezi Českem a Ruskem byla snaha přidat lety ruským dopravcům. LN to řekl šéf aerolinek Smartwings Jiří Šimáně. Když české ministerstvo dopravy s tímto požadavkem nesouhlasilo, Rusové spustili odvetu a zakázali Českým aeroliniím létat přes Sibiř. Pak následovalo omezení pro ruské dopravce, kteří zajišťují cesty do Prahy.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/rusove-chteli-vice-letu-do-ceska-kdyz-nepochodili-zakazali-csa-letat-pres-sibir.A190702_141729_ln-doprava_pave

Pražák

Jak ruské

Apex

Ví se, jaký byl důvod pro to, že již 25. 6. ruská strana oznámila, že od 1. 7. odebere práva pro využití TS route? Jakkoliv nelze souhlasit s tím, že RF zneužívá své pozice v oblasti povolování přeletů na této trase (nejsou signatáři Chicagské úmluvy), je přinejmenším zvláštní, proč k tomuto kroku přistoupili a oznámili to předem na jednání s dopravcem.

Pražák

Ten důvod je jen jeden. Rusko chtělo navýšit kapacitu ruských aerolinek na letech do ČR a zároveň se bránilo (recipročnímu) navýšení z české strany při letech do Ruska. Když to MD zamítlo, následoval zákaz letů přes Sibiř. Rusové zřejmě čekali, že se MD lekne a vyjde jim (na úkor ČSA/SW) vstříc. MD se neleklo a následovala odveta z české strany.

Ondřej

Samozřejmě, že ví. Důvodem bylo vytvoření vydíracího mechanismu. Co byste čekal?

Daniel Mach

Takže mezinárodní smlouvy se dodržují tak, že Rusko 25.6. vypoví smlouvu k 1.7. a poraďte si. No myslím, že by stálo za to Rusko oblétávat. Dostávají prachy za přelety, a přestože jsou v dost velké p… ekonomických problémech, tak si vyskakují.

Jen tak

No … asi by stálo zato se podívat na zeměkouli a zkusit rovnou poradit, jak to rusko oblétávat? 🙂

Daniel Mach

Klidně přes Turecko, Indii a Čínu. Nejde ani tak o globus, ale o letecké koridory a převažující směry větrů. Vždyť řada koridorů vede po kilometricky delších trasách, ale jsou úspornější.

Y.K.

Tahle je o hodně delší a hlavně, když vám to pěkně fouká v jednom směru, v tom druhém to bude vysoce pravděpodobně na prd.

Daniel Mach

Proto bývají ty zpáteční koridory dálkových tras od sebe docela vzdálené.

Martin V.

No hlavně je potřeba se podívat buď na globus (nejlépe s provázem v ruce 🙂 ), nebo na jinou mapu než s válcovou projekcí (jako jsou FlightRadar24 a podobné). Těm „oblétávačům“ doporučuju třeba Great Circle Mapper http://www.gcmap.com/mapui?P=PRG-ICN&MS=wls&MP=o&MC=SWT&DU=km&SG=800&SU=kph
Obletět Rusko (nebo jen Sibiř) je samozřejmě možné, ale zadarmo to nebude.

Y.K.

Rusko se obetět nedá. Teda dá, ale jihem je trasa brutálně delší což zabíjí ekonomiku letu a konkurenceschopnost. Trasa PRG-ICN po ortodromě tedy nejkraší cestou přes Sibiř je 8258 km, jihem přes Turecko, Kazachstán, Čínu je to cca 9600 km.

Martin V.

Ovšem otázka zní: Je potřeba obletět Rusko, nebo jenom Sibiř? Podle FR24 dnešní let ČSA do Seoulu sice letí přes Rusko, ale Sibiři se vyhýbá, tzn. ještě v Evropě vstoupil do kazašského vzdušného prostoru a pokračuje směr Čína. Tato trasa je delší než přes Sibiř, ale ne brutálně. Korean z Frankfurtu a z Zurichu přitom letí ve stejnou dobu přes Rusko (Kazachstánu se vyhýbají), takže počasím to nejspíš nebude.

Y.K.

Tak jistě. Vzhledem k tomu, že neznáme obsah memoranda, nevíme přesně čeho se omezní a povolení týká. Možná že nesměli jen do Asijského prostoru, těžko říci, oblastí řízení letového provozu nad ruskem je hodně, letových koridorů také.

johny

Mezinarodni smlouvy se dodrzuji tak, ze se nedodrzuji uz dnes. CSA letaji dve rotace, Aeroflot jich ma sest, pricemz ma byt stejny pocet na obou stranach. Takze resit by se melo i tohle!

Fotograf

Další kapitolou je chování letištního personálu v zemích bývalého SSSR. Ja jsem letěl koncem ledna 2000 z Prahy -Ruzyně do Moskvy -Šeremetěvo. Letěl jsem na vernisáž svojí výstavy fotografií, která byla na českém velvyslanectví, v českém kulturním centru. Tehdy nás letělo cca 50 / delegace budoucího Kraje Vysočina/ . Všichni prošli „vstupní kontrolou po příletu“ v 15:00 moskevského času celkem bez problémů, až na mě. Protože jsem samozřejmě měl sebou foto-vybavení , tak ruští celníci řekli, že mě to zabavují, protože to tam letím prodat. A nebo musím zaplatit clo, jež bylo samozřejmě neoprávněné. Začala hádka, kterou cca v 15:45… Číst vice »

Pan Pravda

V Rusku, stejne jako vsude jinde v prvni rade plati, ze se personal a statni organy chovaji k navstevnikum tak, jak se chovaji oni k nim. Ja do Petrohradu, Moskvy a Ufy lital pomerne pravidelne, casto jsem pristaval silne podnapily a nikdy jsem na letisti nemel nejmensi problemy. Vzdy jsem pratelsky pohovoril v rustine, pochvalil zemi a jeji rozvoj, pripomnel posledni sportovni uspechy a i bez uplatku slo vsechno hladce. Nikdy jsem ani nemusel rikat, kdo jsem a kdo na me ceka pred letistem.

Nekdo

tak když vypadáš jako ožralý mužik, tak se nediv. to splete i běžného domorodce ze zemljanky…

Nikola Mach

to je taková forma morálního úplatku, ale proti gustu žádný dišputát☺

Ondřej

Podlézat Rusům, aby si člověk pojistil vlastní p*del…jistým způsobem typické. A ještě se chlubíte, že jste díky tomu nemusel uplácet 🙂 Víte, že jsou na světě i země, kam můžete přijet úplně jen tak, úplatek tam nikdo nevyžaduje a i tak se tam k Vám chovají pěkně? 🙂

Pan Pravda

Myslim, ze vztahy by se vyrazne zlepsily a Rusko nemelo problem s prelety Sibire letadly CSA, pokud by CR zrusila politicky motivovane protiruske sankce ve vzajemnem obchode a spolupraci.

Kubrt

Až se Rusko přestane roztahovat do cizích států, můžou i politicky motivované sankce být zrušeny.

Pan Pravda

V tom pripade bychom ale meli vyhlasit i sankce proti USA a treba prestat kupovat Boeingy, ze?

Y.K.

Schválně jakou zemi či její část teď někdy obsadily USA a prohlásili za své území?

Pan Pravda

Napriklad:
Jižní Karolína
Mississippi
Florida
Alabama
Georgie
Louisiana
Texas

Pražák

Co je k nepochopení na slovním spojením „teď někdy“? Pokud bychom to tímto způsobem recipročně brali i u Severní Asie, tak by se za území Ruska dala považovat Moskva a pás země do 300 km kolem ní. Zbytek Moskali zabrali někomu jinému.

Y.K.

Aha. 😀 Trololo. Vrátíme se o 200 let, kdy světu vládla království, cístařství a kolonizátoři.
Nebyly to náhodou kolonie evropských království, různě předávané, přebírané atp.? Nezávislé státy, ne e.

Ajka

Klidně bych přidala i zničené státy jako Sýrie, Irák, rozvrtaný Afghanistán….kam se nas…e USA se svou pseudodemokracií, tam se zničí všechno, co do té doby fungovalo. A co se týče Krymu? Zkuste se přečíst, jaký je rozdíl mezi autonomní republikou a oblastí…v tom případě Kosovo a další také nemají právo na vlastní existenci….protože Kosovo ani nebyla autonomní republika, leč jen část země…

Y.K.

Třeba v Afganistánu válčilo SSSR 10 let. Sýrie je obětí lokálních půtek (Saudská arábie a spol) a obsazení ISIS, do nepřehledných bojů je zapojeno hodně stran včetně USA a Ruska, tohle bych sem fakt raději netahal.

Martin

Tvl., a muzu utirat monitor… 😀

Vít Jůza

Jestli třeba Kosovo neprosily za své území, to není rozhodující.

Butrusik

Kdyz to píše pan pravda, tak to musí byt pravda:D Da?

Kubrt

Vy si vyhlašujte sankce jaké chcete, ale mě ruský styl a ruské hodnoty nevyhovují, nechci jejich šíření po světě a zároveň nemám žádný důvod k tomu „sankcionovat“ USA. Pokud vám ruský systém vyhovuje víc než západní, není nic snazšího než se tam přestěhovat a užívat si to. Jen to nechtějte po mě ani po nikom jiným. Rusko vymírá, takže jistě budou rádi až to tam posílíte.

Pan Pravda

Jiste, nekdo ma radsi Junckera, nekdo Putina, ale pokud kazdymu z nich meri jinym metrem, je z nej fanatik.

Kubrt

V tom případě jsem fanatický vyznavač západoevropské civilizace 🙂

Pan Pravda

Podle Salviniho nebo podle Racketeove?

Kubrt

To je teda výběr, ani jeden. Co třeba Kant, Churchill, Erasmus, Ježíš?

Ajka

Někomu z nás zase třeba nevyhovují vámi uznávané hodnoty USA, takže co kdybyste se nastěhoval vy tam???

Jen tak

ááá, ruská skvadra se definitivně nastěhovala i sem.

hlavně bacha – nezapomenout odstranit instrukce pro CTRL+V 🙂

Kubrt

Á, další nová tvář. Já se nikam stěhovat nehodlám, mě prostředí, systém, hodnoty ČR a západní civilizace vyhovují. O stěhování by měly přemýšlet osoby hudrající na naše poměry a vzhlížející k nějakým jiným systémům.

Y.K.

Á, kremlini dorazili.
Já myslím, že dobré české hodnoty jsou OK. Lépe být partnerem západu než područím Vladimira.

Dan

Pane, Vy mi mluvíte úplně z duše. Ať se tam všichni otevření i latentní rusofilové odstěhují, do posledního letadla naloží celou hradní kancelář včetně nejvyššího a uzavřou hranice. Žádná škoda nebude.

Butrusik

Největším štěstím internetových diskusí je, když se do nich vloží lidé, kteří mají „načteno“. Ajka, Lajka nebo jakýkoliv jiný ruský troll.

Pakol

Mnozí tuzemští politici bohužel poněkud nechápou, že stále existuje tzv. politická ekonomie. A rozhodně také existuje pradávný závazkový standard „Pacta sunt servanda“, tedy „Smlouvy se mají dodržovat“. Na MD asi mají vcelku chaos ve vyhodnocování jak tzv. projevů vůle, tak tzv. analýzy rizik. Vypadá to, jakoby tam už začali úřadovat piráti? Možná by těm našim „slovutným expertům“ mohl někdo konečně vysvětlit, co znamená anglické přísloví „Diamond cut diamond“!

Petr

S Ruskem, které si mezinárodními smlouvami vytírá zadní otvor, se musí jednak bohužel jinak, než s většinou jiných států 🙂

Jen tak

Dohody se mají dodržovat… ale to jaksi platí pro obě dvě strany.

A pokud jedna strana dohodu poruší (pokud je to tak, jak se píše v článku, ukazuje to spíš na ruskou stranu), je docela legitimní ji porušit taky. Nebo si mají české úřady z ruské strany nechat líbít vše?

Y.K.

Hotová teta Kateřina.

Kubrt

Jasně, omezení letů z Ruska představuje pro ČR obrovské politické a ekonomické riziko… Tahle sorta „diskutérů“ tu fakt chyběla…

Martin

Nechápu, Jak podle Vás můžou na MD úřadovat Piráti, když nejsou vůbec ve vládě a MD ovládá ANO? To že Piráti vyhráli volby v Praze přece neznamená, že ovládají ministerstva, která sídlí v Praze.

Radek

A oni české letecké společnosti mají dostatek letadel a kapacit, aby vyrovnali kapacity ruských? Vždyť je klidně mohou navýšit a zrušit lety do jiných destinací. Jako to již udělali z řadou pravidelných linek v poslední době, např. naposledy Lisabon a Porto. To že rusové mají víc letadel a mohou linky provozovat a my ne a proto jim to zrušit je zvláštní. Bez emocí, jen po faktech.

Adam

Takže si shrňme. RF odmítne aby část letů obsluhoval Smartwings ( =nasazení větších letadel na linku kvůli větší poptávce), následně oznámí že zruší povolení na přelet Sibiře. Odveta ČR? Srovnání počtů letů dle platné smlouvy.

Tady nejde o to zda mají nebo nemají kapacity, jde tu o princip. Jednostranně nám vypovíte možnost přeletu Sibiře? OK, tak pojďme ostatní smlouvy dodržovat do detailu, nás to mrzet nebude, vás jo.

Adam

To je jasné, myslel jsem tu konkrétní situaci s lety Praha-Moskva, ta situace se Sibiří je ovšem pro ČSA mnohem horší.

Tango Sierra

Zejmena proto ze je otazka zda to YBA jihem vůbec doleti 😀

Radek

Jaká větší letadla má Smartwings oproti těm, které používá běžně? Pokud vím, tak smlouva vymezuje, že lety ČSA mají být vykonávány letadly ČSA, Aeroflotu jejich letadly atd. Takže pokud let ČSA má být obsluhován letadlem jiné společnosti je to proti smlouvě. Lety navíc Aeroflotu byly odsouhlaseny bez dalších podmínek našimi úřady. Doměnka, že jde o lety přes Sibiř není potvrzena ani podpořena detaily, proč ji Rusko mělo odmítnout.

Jen tak

csa to letalo a319

smartwings to chtel litat b737.

narust kapacity celkem znatelny.

Y.K.

Protekcionismus pro ruské aerolinky a regulace trhu v praxi. :-/

Jen tak

JAK asi tak může čsa/smartwings navýšit počet letů, když jim to rusko zakázalo? 😀

proboha, přečtěte si aspoň článek.

mgr.pavel

Tak já v článku četl, že česká strana chtěla poslat do Ruska větší letadla, ale RU to odmítli..

Toliko k vašemu dostatku kapacit.

Viťa

Kreml vs. Kremlík :))

Y.K.

S ruským vzdušným prostorem jsou nekonečné problémy. Přestože na přeletech Evropa – Asie přes Sibiř rejžují balík, hlavně díky „nekonečné“ rozlehlosti, nelončí jejich restriktivní přístup u dělování povolení. Jen jedna aerolinka z jednoho státu a to ještě s řadou komplikací. Air Belgia, Norwegian narazili na ruskou tvrdohlavost a snahu „nic nového nepovolovat“. ČR jako oblíbená destinace rusů má v tomto dost slušnou nátlakovou pozici, i když z přezíravého pohledu Ruska je to asi „nepochopitelné“.

Jarda

Někomu to bude chybět?

Student provozu a ekonomiky dopravy

Třeba Karlovarskému letišti. To ta Pobeda téměř “ zachránila“. Bez ní tam nebude krom chaterů nic létat.

Pražák

Což ovšem není důvod nechat si líbit porušování smluv ze strany Severní Asie spojené navíc s tradiční arogancí.

Student provozu a ekonomiky dopravy

Ano, to s Vámi zcela souhlasím. Jen jsem odpověděl na komentář, že to někomu chybět bude.

Tom

Toto opatreni je na miste. Rusko se chova arogantne a nefer.

Petr

To ale u toho „státu“ není nic nového

Nekdo

no ono to tak uz dopadne, kdyz si agresivni benzinka hraje na stat a poridi si k tomu bolsevickeho vudce a nejake ty jaderne sircicky…

Y.K.

„Agresivní beznika“, to je hostokrutopřísná definice. 😀

Petr

úžasně svobodný stát, Vláďa zavelí a aerolinky poslušně ruší lety 😀 …ale Kremlíkovi fandím, Rusku se neustupuje.

Petr

To, že je ruská vláda donutila zastavit lety je její uraženecký protest na zásah naší vlády, ne ? To, že se s Ruskem nedá slušně jednat je fakt, který platí už téměř 100 let.

Petr

Aha, tak to se omlouvám, já to pochopil tak, že to zrušení letů je odveta ze strany rusů za rozhodnutí českých úřadů 🙂

Tomas

Zdá se, že to je přesně naopak.

Petr

Naopak to není, rostě jim to poprávu utlo naše ministerstvo… Až se začnou chovat normálně, tak se s nimi začne jednat, do té doby at si rusáci létají třeba do hajz*u, málokomu tu budou chybět. Charašo!!

Martin V.

A ty smlouvy s Ruskem a Jižní Koreou jsou už staršího data, nebo jsou nově dohodnuté v posledních 10-20 letech?

Jen tak

Ta ruská je opravdu retro … mimochodem ta stála i za onou zimní akcí „převodu linek do ruska na smartwings“, protože neumožnuje, aby mezi českem a ruskem létala letadla na ACMI pronájem (a to i v rámci jedné firmy) – takže čsa nemohly létat do ruska s boeingy smartwingsu.

Nikola Mach

s rusákama z roku 1966