Česko povolilo ruským aerolinkám lety do Prahy, ale jen do neděle. Spor je kvůli Sibiři
Aeroflot kvůli zrušení dvou třetin letů musel v úterý do Prahy poslat větší A330-200. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
/Aktualizováno 15:50/ Mezi Českem a Ruskem vypukla malá obchodní letecká válka. Ruské aerolinky kvůli zákazu českých úřadů dnes původně zrušily
Spor je kvůli tomu, že Aeroflot poskytuje lepší palubní servis. Mezi Moskvou a Prahou cestují převážně Rusové a Asiaté. Takže na rozšíření spojů by ČSA prodělaly.
V podstatě by mě nejvíc zajímalo – protože to jsem nenašla ani na čs. ani rus. webech, proč vůbec ty přelety přes Sibiř začaly být problémem…jedna věc je, koho chci a nechci pustit přes svoje území a druhá věc celoplošný zákaz. Pokud by to bylo třeba z důvodu nadměrného hluku či znečistění apod. jinými typy letadel, to by se dalo pochopit, na druhou stranu se létá tak vysoko, že by to nemělo mít vliv…
Vzhledem k tomu, že ČSA mají jeden let denně tam a zpět, jsou proti jiný aerolinkám v podstatě žabaři a jakýkoliv argument o hluku nebo znečištění neobstojí, když tam létají stovky jiných letadel denně. Dělají to čistě z nátlakových důvodů, jakých přesně nemám tušení.
Tak jelikoz k tomu doslo tesne po navsteve banderovce Petricka v Gruzii, muze to mit klidne politickej podtext.
Banderovec Petříček? Vy jste vtipnej. Už to nečtěte, hloupnete z těch nesmyslů. No vážně 🙂
ale houby… rusko požádalo o povolení navýšení kapacit pro aeroflot, češi to zamítli (protože rusko před půl rokem nepovolilo navýšení čsa), a tak se rusáci jako tradičně vzepřelo a začlo vydírat.
styďte se, že pracujete v žoldu ruska a putina.
Protože je to dobrý důvod k vydírání a politickým hrám. Protože Rusko. ČSA nejsou prvním ani posledním dopravcem, na který to budou zkoušet.
A co budou zkoušet? Rusko chtělo více letů. Kapacita letiště už nestačila? Nebo šlo o politické hrátky?
Chtěli více kapacity pro sebe, recipročnímu navýšení z české strany bránili, viz odmítnutí pustit SW s B 737 namísto A 319 ČSA do Ruska. Takže typicky severoasijské jednání.
Tak oni jsou od sebe zvyklí nařizovat a vydírat, tak jim to asi přijde normální způsob jednání.
To ano, ale zároveň na mužika vždy platí síla, všimněte si, že jakmile jim naše MD začalo rušit licence, tak okamžitě reagovali (jako první) a svoje blokace stáhli. Teď se bude chvíli jednat, hlavně kvůli tomu aby neztratili tvář (největší obava asijské kultury obecně a severoasijské zvláště) a pak se to nějak pomalu uklidní ke spokojenosti obou stran. Tedy pokud MD, třeba pod tlakem z Hradu nevyměkne.
Ruská agentura včera zveřejnila toto: Чешские авиалинии летают над Сибирью по временным разрешениям, которые приходится регулярно продлевать. Прага запросила переход на постоянные разрешения. В ответ российская сторона, руководствуясь принципом взаимности, запросила преференций для своих перевозчиков. To znamená asi tolik že České aerolinie létají nad Sibiří s dočasným povolením, které musí být pravidelně obnovováno. Praha požádala o přechod k trvalému povolení. V reakci na to ruská strana, která se řídí zásadou vzájemnosti, požadovala pro své dopravce preference. A protože česká strana nedostala trvalé povolení, reagovala, jak reagovala, redukcí práv a pak se to rozjelo… Tohle jsem se ale nikde v našich… Číst vice »
Ředitel Smartwings Šimáně
Příčinou neobvyklého obchodního sporu mezi Českem a Ruskem byla snaha přidat lety ruským dopravcům. LN to řekl šéf aerolinek Smartwings Jiří Šimáně. Když české ministerstvo dopravy s tímto požadavkem nesouhlasilo, Rusové spustili odvetu a zakázali Českým aeroliniím létat přes Sibiř. Pak následovalo omezení pro ruské dopravce, kteří zajišťují cesty do Prahy.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/rusove-chteli-vice-letu-do-ceska-kdyz-nepochodili-zakazali-csa-letat-pres-sibir.A190702_141729_ln-doprava_pave
Jak ruské
Ví se, jaký byl důvod pro to, že již 25. 6. ruská strana oznámila, že od 1. 7. odebere práva pro využití TS route? Jakkoliv nelze souhlasit s tím, že RF zneužívá své pozice v oblasti povolování přeletů na této trase (nejsou signatáři Chicagské úmluvy), je přinejmenším zvláštní, proč k tomuto kroku přistoupili a oznámili to předem na jednání s dopravcem.
Ten důvod je jen jeden. Rusko chtělo navýšit kapacitu ruských aerolinek na letech do ČR a zároveň se bránilo (recipročnímu) navýšení z české strany při letech do Ruska. Když to MD zamítlo, následoval zákaz letů přes Sibiř. Rusové zřejmě čekali, že se MD lekne a vyjde jim (na úkor ČSA/SW) vstříc. MD se neleklo a následovala odveta z české strany.
Samozřejmě, že ví. Důvodem bylo vytvoření vydíracího mechanismu. Co byste čekal?
Takže mezinárodní smlouvy se dodržují tak, že Rusko 25.6. vypoví smlouvu k 1.7. a poraďte si. No myslím, že by stálo za to Rusko oblétávat. Dostávají prachy za přelety, a přestože jsou v dost velké p… ekonomických problémech, tak si vyskakují.
No … asi by stálo zato se podívat na zeměkouli a zkusit rovnou poradit, jak to rusko oblétávat? 🙂
Klidně přes Turecko, Indii a Čínu. Nejde ani tak o globus, ale o letecké koridory a převažující směry větrů. Vždyť řada koridorů vede po kilometricky delších trasách, ale jsou úspornější.
Tahle je o hodně delší a hlavně, když vám to pěkně fouká v jednom směru, v tom druhém to bude vysoce pravděpodobně na prd.
Proto bývají ty zpáteční koridory dálkových tras od sebe docela vzdálené.
No hlavně je potřeba se podívat buď na globus (nejlépe s provázem v ruce 🙂 ), nebo na jinou mapu než s válcovou projekcí (jako jsou FlightRadar24 a podobné). Těm „oblétávačům“ doporučuju třeba Great Circle Mapper http://www.gcmap.com/mapui?P=PRG-ICN&MS=wls&MP=o&MC=SWT&DU=km&SG=800&SU=kph
Obletět Rusko (nebo jen Sibiř) je samozřejmě možné, ale zadarmo to nebude.
Rusko se obetět nedá. Teda dá, ale jihem je trasa brutálně delší což zabíjí ekonomiku letu a konkurenceschopnost. Trasa PRG-ICN po ortodromě tedy nejkraší cestou přes Sibiř je 8258 km, jihem přes Turecko, Kazachstán, Čínu je to cca 9600 km.
Ovšem otázka zní: Je potřeba obletět Rusko, nebo jenom Sibiř? Podle FR24 dnešní let ČSA do Seoulu sice letí přes Rusko, ale Sibiři se vyhýbá, tzn. ještě v Evropě vstoupil do kazašského vzdušného prostoru a pokračuje směr Čína. Tato trasa je delší než přes Sibiř, ale ne brutálně. Korean z Frankfurtu a z Zurichu přitom letí ve stejnou dobu přes Rusko (Kazachstánu se vyhýbají), takže počasím to nejspíš nebude.
Tak jistě. Vzhledem k tomu, že neznáme obsah memoranda, nevíme přesně čeho se omezní a povolení týká. Možná že nesměli jen do Asijského prostoru, těžko říci, oblastí řízení letového provozu nad ruskem je hodně, letových koridorů také.
Mezinarodni smlouvy se dodrzuji tak, ze se nedodrzuji uz dnes. CSA letaji dve rotace, Aeroflot jich ma sest, pricemz ma byt stejny pocet na obou stranach. Takze resit by se melo i tohle!
Další kapitolou je chování letištního personálu v zemích bývalého SSSR. Ja jsem letěl koncem ledna 2000 z Prahy -Ruzyně do Moskvy -Šeremetěvo. Letěl jsem na vernisáž svojí výstavy fotografií, která byla na českém velvyslanectví, v českém kulturním centru. Tehdy nás letělo cca 50 / delegace budoucího Kraje Vysočina/ . Všichni prošli „vstupní kontrolou po příletu“ v 15:00 moskevského času celkem bez problémů, až na mě. Protože jsem samozřejmě měl sebou foto-vybavení , tak ruští celníci řekli, že mě to zabavují, protože to tam letím prodat. A nebo musím zaplatit clo, jež bylo samozřejmě neoprávněné. Začala hádka, kterou cca v 15:45… Číst vice »
V Rusku, stejne jako vsude jinde v prvni rade plati, ze se personal a statni organy chovaji k navstevnikum tak, jak se chovaji oni k nim. Ja do Petrohradu, Moskvy a Ufy lital pomerne pravidelne, casto jsem pristaval silne podnapily a nikdy jsem na letisti nemel nejmensi problemy. Vzdy jsem pratelsky pohovoril v rustine, pochvalil zemi a jeji rozvoj, pripomnel posledni sportovni uspechy a i bez uplatku slo vsechno hladce. Nikdy jsem ani nemusel rikat, kdo jsem a kdo na me ceka pred letistem.
tak když vypadáš jako ožralý mužik, tak se nediv. to splete i běžného domorodce ze zemljanky…
to je taková forma morálního úplatku, ale proti gustu žádný dišputát☺
Podlézat Rusům, aby si člověk pojistil vlastní p*del…jistým způsobem typické. A ještě se chlubíte, že jste díky tomu nemusel uplácet 🙂 Víte, že jsou na světě i země, kam můžete přijet úplně jen tak, úplatek tam nikdo nevyžaduje a i tak se tam k Vám chovají pěkně? 🙂
Myslim, ze vztahy by se vyrazne zlepsily a Rusko nemelo problem s prelety Sibire letadly CSA, pokud by CR zrusila politicky motivovane protiruske sankce ve vzajemnem obchode a spolupraci.
Až se Rusko přestane roztahovat do cizích států, můžou i politicky motivované sankce být zrušeny.
V tom pripade bychom ale meli vyhlasit i sankce proti USA a treba prestat kupovat Boeingy, ze?
Schválně jakou zemi či její část teď někdy obsadily USA a prohlásili za své území?
Napriklad:
Jižní Karolína
Mississippi
Florida
Alabama
Georgie
Louisiana
Texas
Co je k nepochopení na slovním spojením „teď někdy“? Pokud bychom to tímto způsobem recipročně brali i u Severní Asie, tak by se za území Ruska dala považovat Moskva a pás země do 300 km kolem ní. Zbytek Moskali zabrali někomu jinému.
Aha. 😀 Trololo. Vrátíme se o 200 let, kdy světu vládla království, cístařství a kolonizátoři.
Nebyly to náhodou kolonie evropských království, různě předávané, přebírané atp.? Nezávislé státy, ne e.
Klidně bych přidala i zničené státy jako Sýrie, Irák, rozvrtaný Afghanistán….kam se nas…e USA se svou pseudodemokracií, tam se zničí všechno, co do té doby fungovalo. A co se týče Krymu? Zkuste se přečíst, jaký je rozdíl mezi autonomní republikou a oblastí…v tom případě Kosovo a další také nemají právo na vlastní existenci….protože Kosovo ani nebyla autonomní republika, leč jen část země…
Třeba v Afganistánu válčilo SSSR 10 let. Sýrie je obětí lokálních půtek (Saudská arábie a spol) a obsazení ISIS, do nepřehledných bojů je zapojeno hodně stran včetně USA a Ruska, tohle bych sem fakt raději netahal.
Tvl., a muzu utirat monitor… 😀
Jestli třeba Kosovo neprosily za své území, to není rozhodující.
Kdyz to píše pan pravda, tak to musí byt pravda:D Da?
Vy si vyhlašujte sankce jaké chcete, ale mě ruský styl a ruské hodnoty nevyhovují, nechci jejich šíření po světě a zároveň nemám žádný důvod k tomu „sankcionovat“ USA. Pokud vám ruský systém vyhovuje víc než západní, není nic snazšího než se tam přestěhovat a užívat si to. Jen to nechtějte po mě ani po nikom jiným. Rusko vymírá, takže jistě budou rádi až to tam posílíte.
Jiste, nekdo ma radsi Junckera, nekdo Putina, ale pokud kazdymu z nich meri jinym metrem, je z nej fanatik.
V tom případě jsem fanatický vyznavač západoevropské civilizace 🙂
Podle Salviniho nebo podle Racketeove?
To je teda výběr, ani jeden. Co třeba Kant, Churchill, Erasmus, Ježíš?
Někomu z nás zase třeba nevyhovují vámi uznávané hodnoty USA, takže co kdybyste se nastěhoval vy tam???
ááá, ruská skvadra se definitivně nastěhovala i sem.
hlavně bacha – nezapomenout odstranit instrukce pro CTRL+V 🙂
Á, další nová tvář. Já se nikam stěhovat nehodlám, mě prostředí, systém, hodnoty ČR a západní civilizace vyhovují. O stěhování by měly přemýšlet osoby hudrající na naše poměry a vzhlížející k nějakým jiným systémům.
Á, kremlini dorazili.
Já myslím, že dobré české hodnoty jsou OK. Lépe být partnerem západu než područím Vladimira.
Pane, Vy mi mluvíte úplně z duše. Ať se tam všichni otevření i latentní rusofilové odstěhují, do posledního letadla naloží celou hradní kancelář včetně nejvyššího a uzavřou hranice. Žádná škoda nebude.
Největším štěstím internetových diskusí je, když se do nich vloží lidé, kteří mají „načteno“. Ajka, Lajka nebo jakýkoliv jiný ruský troll.
Mnozí tuzemští politici bohužel poněkud nechápou, že stále existuje tzv. politická ekonomie. A rozhodně také existuje pradávný závazkový standard „Pacta sunt servanda“, tedy „Smlouvy se mají dodržovat“. Na MD asi mají vcelku chaos ve vyhodnocování jak tzv. projevů vůle, tak tzv. analýzy rizik. Vypadá to, jakoby tam už začali úřadovat piráti? Možná by těm našim „slovutným expertům“ mohl někdo konečně vysvětlit, co znamená anglické přísloví „Diamond cut diamond“!
S Ruskem, které si mezinárodními smlouvami vytírá zadní otvor, se musí jednak bohužel jinak, než s většinou jiných států 🙂
Dohody se mají dodržovat… ale to jaksi platí pro obě dvě strany.
A pokud jedna strana dohodu poruší (pokud je to tak, jak se píše v článku, ukazuje to spíš na ruskou stranu), je docela legitimní ji porušit taky. Nebo si mají české úřady z ruské strany nechat líbít vše?
Hotová teta Kateřina.
Jasně, omezení letů z Ruska představuje pro ČR obrovské politické a ekonomické riziko… Tahle sorta „diskutérů“ tu fakt chyběla…
Možná by mohl někdo vám vysvětlit, že smlouvu porušilo jako první Rusko.
Nechápu, Jak podle Vás můžou na MD úřadovat Piráti, když nejsou vůbec ve vládě a MD ovládá ANO? To že Piráti vyhráli volby v Praze přece neznamená, že ovládají ministerstva, která sídlí v Praze.
A oni české letecké společnosti mají dostatek letadel a kapacit, aby vyrovnali kapacity ruských? Vždyť je klidně mohou navýšit a zrušit lety do jiných destinací. Jako to již udělali z řadou pravidelných linek v poslední době, např. naposledy Lisabon a Porto. To že rusové mají víc letadel a mohou linky provozovat a my ne a proto jim to zrušit je zvláštní. Bez emocí, jen po faktech.
Takže si shrňme. RF odmítne aby část letů obsluhoval Smartwings ( =nasazení větších letadel na linku kvůli větší poptávce), následně oznámí že zruší povolení na přelet Sibiře. Odveta ČR? Srovnání počtů letů dle platné smlouvy.
Tady nejde o to zda mají nebo nemají kapacity, jde tu o princip. Jednostranně nám vypovíte možnost přeletu Sibiře? OK, tak pojďme ostatní smlouvy dodržovat do detailu, nás to mrzet nebude, vás jo.
Nemožnost letů přes Sibiř by ČSA poměrně dost mrzela.
To je jasné, myslel jsem tu konkrétní situaci s lety Praha-Moskva, ta situace se Sibiří je ovšem pro ČSA mnohem horší.
Zejmena proto ze je otazka zda to YBA jihem vůbec doleti 😀
Jaká větší letadla má Smartwings oproti těm, které používá běžně? Pokud vím, tak smlouva vymezuje, že lety ČSA mají být vykonávány letadly ČSA, Aeroflotu jejich letadly atd. Takže pokud let ČSA má být obsluhován letadlem jiné společnosti je to proti smlouvě. Lety navíc Aeroflotu byly odsouhlaseny bez dalších podmínek našimi úřady. Doměnka, že jde o lety přes Sibiř není potvrzena ani podpořena detaily, proč ji Rusko mělo odmítnout.
csa to letalo a319
smartwings to chtel litat b737.
narust kapacity celkem znatelny.
Protekcionismus pro ruské aerolinky a regulace trhu v praxi. :-/
Primární důvod současné situace je zákaz letů ČSA přes Sibiř. Jak jistě z historie víte, tento národ velmi často vysvětlení nedává.
JAK asi tak může čsa/smartwings navýšit počet letů, když jim to rusko zakázalo? 😀
proboha, přečtěte si aspoň článek.
Tak já v článku četl, že česká strana chtěla poslat do Ruska větší letadla, ale RU to odmítli..
Toliko k vašemu dostatku kapacit.
Kreml vs. Kremlík :))
S ruským vzdušným prostorem jsou nekonečné problémy. Přestože na přeletech Evropa – Asie přes Sibiř rejžují balík, hlavně díky „nekonečné“ rozlehlosti, nelončí jejich restriktivní přístup u dělování povolení. Jen jedna aerolinka z jednoho státu a to ještě s řadou komplikací. Air Belgia, Norwegian narazili na ruskou tvrdohlavost a snahu „nic nového nepovolovat“. ČR jako oblíbená destinace rusů má v tomto dost slušnou nátlakovou pozici, i když z přezíravého pohledu Ruska je to asi „nepochopitelné“.
Někomu to bude chybět?
Třeba Karlovarskému letišti. To ta Pobeda téměř “ zachránila“. Bez ní tam nebude krom chaterů nic létat.
Což ovšem není důvod nechat si líbit porušování smluv ze strany Severní Asie spojené navíc s tradiční arogancí.
Ano, to s Vámi zcela souhlasím. Jen jsem odpověděl na komentář, že to někomu chybět bude.
Toto opatreni je na miste. Rusko se chova arogantne a nefer.
To ale u toho „státu“ není nic nového
no ono to tak uz dopadne, kdyz si agresivni benzinka hraje na stat a poridi si k tomu bolsevickeho vudce a nejake ty jaderne sircicky…
„Agresivní beznika“, to je hostokrutopřísná definice. 😀
úžasně svobodný stát, Vláďa zavelí a aerolinky poslušně ruší lety 😀 …ale Kremlíkovi fandím, Rusku se neustupuje.
To nesouvisí nijak se svobodou, ale leteckou smlouvou mezi oběma zeměmi. V době, kdy po celé EU nebo mezi EU a USA je open sky, se to zdá jako dost nepochopitelné, ale například stejné omezení je mezi ČR a Jižní Koreou.
To, že je ruská vláda donutila zastavit lety je její uraženecký protest na zásah naší vlády, ne ? To, že se s Ruskem nedá slušně jednat je fakt, který platí už téměř 100 let.
Ruská vláda je nedonutila zastavit lety, o tom nikde nepíšu. Nemají povolení létat na základě rozhodnutí českého ministerstva dopravy.
Aha, tak to se omlouvám, já to pochopil tak, že to zrušení letů je odveta ze strany rusů za rozhodnutí českých úřadů 🙂
Zdá se, že to je přesně naopak.
Naopak to není, rostě jim to poprávu utlo naše ministerstvo… Až se začnou chovat normálně, tak se s nimi začne jednat, do té doby at si rusáci létají třeba do hajz*u, málokomu tu budou chybět. Charašo!!
A ty smlouvy s Ruskem a Jižní Koreou jsou už staršího data, nebo jsou nově dohodnuté v posledních 10-20 letech?
S Ruskem je opravdu pravěká, nevím přesně, ale mám pocit, že 60.-70. léta minulého století, samozřejmě s x dodatky. S Korejci je relativně nová, prakticky od příchodu KE do Prahy.
Ta ruská je opravdu retro … mimochodem ta stála i za onou zimní akcí „převodu linek do ruska na smartwings“, protože neumožnuje, aby mezi českem a ruskem létala letadla na ACMI pronájem (a to i v rámci jedné firmy) – takže čsa nemohly létat do ruska s boeingy smartwingsu.
s rusákama z roku 1966