Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

ŘSD zahájilo provizorní opravu vlnící se dálnice D47, čeká se na soud o 4,2 miliardy

Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra
Dálnice D1 v Ostravě. Foto: Jan Sůra

Ředitelství silnic a dálnic se dnes po dvou letech čekání pustilo do opravy vlnící se dálnice D47 (nyní D1) u Ostravy. Jde o provizorní zajištění dálnice na příští tři roky, poté by měla následovat generální rekonstrukce. S tou ale ŘSD čeká na výsledky soudních sporů se stavebními firmami, které zánovní úsek budovaly.

ŘSD dnes zahájilo práce na čtyřech úsecích, které by měly být hotovy do třech týdnů. Následovat budou další úseky, celkem jich je na osmnáctikilometrovém úseku 14. Provizorní oprava vyjde zhruba na 50 milionů korun. Dělá ji firma Colas.

Silničáři s opravami vyčkávali, neboť o určení zodpovědnosti za vlnící se dálnici se soudí se stavebními firmami v čele s Eurovií. „Čekalo se jen na to, až si konkrétní úseky prohlédnou soudci rozhodčího soudu, aby nebyl zničen takříkajíc corpus delicti,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Odborníci se vesměs shodnou na tom, že dálnice se vlní kvůli nevhodnému materiálu v podloží. Jde o takzvaný studený odval z vysokých pecí, který kvůli vlhkosti bobtná a nikdo neví, kdy se tento proces zastaví. Soudy se nyní vedou o to, kdo je za použití studeného odvalu zodpovědný.

ŘSD část soudních sporů a náhradu 368 milionů už vyhrálo, klíčové ale budou verdikty rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR. U něj leží čtyři žaloby. ŘSD odhaduje, že bude třeba kompletně opravit devět kilometrů dálnice s nákladem 4,2 miliardy korun. Půjde tak téměř o novostavbu. Kdo jí zaplatí, zůstává zatím otázkou.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jerry
Host
Jerry

Ani bych se nedivil, že veškeré opravy zaplatí stát = my plátci DPH a bude to opět realizovat Eurovia:-DDDD.

MiKi
Host
MiKi

Mě tahle fraška opravdu baví. Když se začala dálnice stavět, tak na VŠB dělali rozbor toho „extra levného materiálu“ a vydali na jeho posouzení zamítavé stanovisko, jeliokož tato struska na sebe laicky řečeno dokáže vázat vodu ve velkém množství. A tak si stavební firma zajistila souhlasné stanovisko pokud si dobře pamatuji v Brně. O tom jak se tato struska, kterou použili chová s vodou, se na FMMI učí v prvním ročníku. V jednom se paní profesorka mýlila. Předpovídala, že do pěti let se dálnice díky této vlastnosti podloží rozpadne. Vydržela o pár let déle. Co myslíte, bude někdo potrestán, anebo… Číst vice »

Pibik
Host
Pibik

ŘSD si samo určilo co tam má firma nasypat za bordel do podloží, aby ušetřilo a teď dělají, jakože, héééj co to je za bordel, kde se tam vzal? 😀

thegrid
Host
thegrid

jakože si objednali starý železný trubky v asfaltu?

Insider
Host
Insider

„starý železný trubky v asfaltu“ tam opravdu nikde nejsou. Pokud tam nějaké „starý železný trubky“ jsou, tak možná v demolicích z vyzdívek vysokých pecí – to se vytahovalo a rozhodně to tam nezůstávalo záměrně a v podstatném množství.

Démon
Host
Démon

Co to meleš …

Sauce
Host
Sauce

Prosím vás D47 je faktická blbost, taková dálnice už od začátku výstavby úseku u Lipníka nad Bečvou neexistuje a její značení se změnilo na D1.

Jan Sůra
Admin

Stavěla se jako D47.

Insider
Host
Insider

Smlouvy znějí na stavbu D47 – proto se o tom takto mluví, aby každý věděl o co jde.

thegrid
Host
thegrid

Nechápu vůbec co soudy řeší ty léta. Novostavba je v dezolátním stavu, ale roky se bude určovat jako co? To je přesně problém českého soudnictví. A to se soudí stát. Běžný občan se občas ani rozsudku nedožije.

Pavel
Host
Pavel

Určuje se, kdo za to může. Že je dálnice zvlněná je očividné.