umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD dokončilo bypass na přetížené křižovatce v Bílině na silnici I/13

Silnice I/13, nový bypass v Bílině. Pramen: ŘSD
Silnice I/13, nový bypass v Bílině. Pramen: ŘSD
Jde jen o drobnou úlevu pro těžce zkoušené město, definitivním řešením má být tunel za tři miliardy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončilo stavbu samostatného jízdního pásu, který má ulevit nejzatíženější křižovatce v Bílině na hlavním tahu I/13. Takzvaný bypass vznikl na křižovatce silnice I/13 se silnicí II/257 (ulice Spojovací). Jde ale jen o drobnou úlevu, definitivním řešením pro Bílinu má být tunel, jehož osud je ovšem nejistý.

Průměrná denní intenzita provozu zde přesahuje (v normálních dobách) 15 tisíc aut, přičemž křižovatka působila dosud jako úzké hrdlo a vyvolávala kolony. Samostatný jízdní pás v délce přes 160 metrů převádí provoz z centra směrem na Most; automobily díky němu už nemusejí vjíždět na „kruháč“.

Silnice I/13, Bílina. Pramen: ŘSD
Silnice I/13, Bílina. Pramen: ŘSD

Úprava jedné z několika přetížených křižovatek ale není definitivním řešením pro Bílinu, která patří na podkrušnohorské magistrále I/13 k nejpostiženějším městům. Řešením má být tunel o délce 1,3 kilometru za zhruba tři miliardy korun, který povede v oblasti mezi železničními stanicemi Bílina a Bílina kyselka. Tunel má město definitivně zbavit tranzitní dopravy.

Jenže z loni dokončené studie vyšel čtyřpruhový tunel jako neekonomický, dvoupruhový tunel zase podle silničářů nedává smysl z dopravního hlediska, neboť do Bíliny vedou z obou stran čtyři pruhy. Silničáři i Ústecký kraj tak po letech hledání řešení svorně tvrdí, že jiná možnost než čtyřpruhový tunel není.

O osudu projektu tak zřejmě bude rozhodovat vláda, které chtějí záměr předložit ŘSD a kraj. Pokud vláda stavbu podpoří, bude se moci pokračovat v přípravě.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Mno když je 1+1 málo a 2+2 moc, tak udělat třïpruh. 😀 Když chci předjíždět, kouknu že se zrovna nepředjíždí v protisměru. Občas by v tunelu byla čelní srážka, ale hlavně by se ušetřilo proti 2+2.

Luboš Bartušek

Zaplaťpánbu!Kdysi v Bílině žádné kruháky nebyly.Jezdilo se tam super-linka Plzeň-Ústí nad Labem.Pak nějakého troubu napadlo, patrně aby se zviditelnil,že tam postaví kruhák a ne jeden.A tím začaly v Bílině problémy!Hlavně v pátek odpoledne.Fronta už před městem a pro autobus zpoždění řádově 20 i více minut.To tam trvalo do doby,než jiného,ale už chytrého člověka napadlo,že by tam šlo udělat ten,tzv.bypass.Už jsem tam dlouho nebyl,tak nevím,jak to funguje.Snad dobře!?Nevím,proč starostové musí mít ve svých obcích (některých)kruháky a přitom je to mnohdy v místech,kde to nic neřeší.Asi aby byli světoví nebo aspoň evropští!

Tomáš

Skvělé! Tak ještě by to chtělo takový prostý bypass udělat na kruháči I/16 a I/35 u Úlibic, a to pro směr od Nové Paky do Jičína. Denodenně tam vznikají kolony a přitom místa je tam habaděj. Nechápu…

Gogo

Ještě bych to vylepšil tím že bypass od Nové Paky napojit na pravý pruh, a výjezd z kruháku na levý ( je tam směrem na Jičín čtyř-pruh).

napravoumiru

Jen ať ten tunel postaví. Pomůžou tím Bílině a zároveň silnici I/13. Vyhýbáním se nelaciným stavbám nám maximálně pomůžou zůstat v minulém století.

Frantisek

Tam už jsme tím, že dopravu nadměrně převádíme do aut. Ostatně, pokud má nová silnice vést podél kolejí, proč musí být ve drahém tunelu?

bkv

žeby kvůli tomu aby tranzit projel tunelem a nezasahoval do dopravy ve městě?

NaPravouMiru

O žádné převádění do aut nepůjde. Pouze se současná auta přesunou mimo centrum Bíliny. To je všechno.

Josef Král

Zde je jednoznačně nejlepším řešením obchvat, který by tranzitní dopravu odvedl mimo město. Prostoru je zde dost. Tunel pak u Stráže a nad Ohří. Samozřejmě díky i za bypas.

BND 30

Milý Josefe, nejdříve se podívej na mapu a pak přemýšlej o obchvatu. Obchvat byl řešen, ale jako lepší řešení vyšel tunel pod městem, protože tunel, a ne krátký, by musel být i na tom obchvatu.

Jakub

V letáku k tunelu tedy vidím cenu 6,8 mld pro čtyřpruh a 5,2 mld pro dvojpruh, ne zmíněný 3 mld.

Kodl

Které město v Česku není nadměrně zkoušeno dopravou? Mezitím se to dá říct o skoro každém městě. Přerov, Zlín, Litomyšl,….

Lukáš F.

A za méně než 3 mld. by se daly domy okolo silnice zbourat a postavit jinde, kde lidi nebudou dopravou trpět. Bodejť by pak ekonomicky vycházel tunel.

Jiří Kocurek

Něco podobného tady prováděl K.H. Frank. Když ho na Pankráci věšeli za válečné zločiny…

2084

To je tedy skvělý nápad. Buď zbourat budovu radnice + historické domy na západní straně náměstí, nebo zbourat nádraží a dát Bílinu do trubek.

Frantisek

Tak určitě. Pokud je někde místo, bude patrně jednodušší tam postavit ty silnice než celé nové domy, které mimochodem vyvolají další potřebu dopravy.

Bíliňák

Souhlasím, že mnoho měst je nadměrně zatíženo dopravou. V jednom je ovšem Bílina specifická, není možné ji smysluplně objet. Hezky se to ukázalo 15. září loňského roku, kdy vybuchl sklad vyřazené munice. Ochromilo to dopravu v okrese Teplice i Most. Navíc je silnice už několik let v havarijním stavu, ale není možné ji opravit, protože za současné situace neexistuje v kraji objízdná trasa pro nákladní dopravu. Proto byly opravy už druhý rok posunuty na neurčito. A ještě z jednoho důvodu by si to naše městě zasloužilo. Je tady drancována příroda kvůli uhlí, je tu hluk a prašnost. A co za… Číst vice »

BND 30

Souhlas. I/13 je třeba postupně přebudovat na kvalitní čtyřpruh.

Frantisek

Aby kromě bordelu z uhlí přibyl bordel z další autodopravy, která svým přesunem určitě nezmizí. Jo, možná krátkodobě ubudou exhalace díky plynulejší jízdě, ale…

Člověk

Z té mapky by se dal udělal meme na téma jak stát funguje (bypass) a jak by měl fungovat (tunel).

Jirka

Na druhou stranu, tunely již v tomto státě fungují velice dobře.

sch

V Africe by postavili 3x flyover, takže náš stát ma. Ještě kam pokračovat.

Zrzek

Zase se myslí koncepčně na budoucnost. Když postavím 4 pruhy usnadní mi to do budoucna údržbu a opravy. A hlavně záleží co od těch studií chci, podle toho vložím data, takže zase výsledek podle předem stanoveného scénáře. 4 pruhy i v případě lehčích problémů v provozu umožní alespoň nějaký provoz. 2 způsobí jen kolaps.

sch

1,3 km dluhý obousměrný tunel je pti těchto intenzitach dost nebezpečný. Předpokládám, ze bude řazený takže nouzové východy po 100m cenu zase prodraží.

Vladimír Bílý

… něco, co je v Rakousku nebo Itálii naprosto běžné, dříve dokonce i na dálnicích a s mýtným a v mnohem větších délkách, než kilometr. A v momentě, kdy intenzity narostou, staví se druhá roura. A u nás zas místo toho „odborníci“ vymýšlí kraviny, že 1+1 je málo a 2+2 je moc. Copak ti lidi, co to řeší, nikdy nebyli na dovolené v Alpách, aby viděli, aby okoukli, jak se to dělá v dopravně vyspělých zemích?

Frantisek

Vyspělých, no… Dospěly do stavu, že bez auta se nehnou. A ty tunely tam jsou dané primárně terénem, ne potřebou stavět za každou cenu tunely.

Vladimír Bílý

Souhlasím, že ohledně obchvatu Bíliny existují i jiné možnosti, než tunel. Jestli a jak se posuzují, článek bohužel neuvádí.

Jirka

ST. GEORGEN OB JUDENBURG krásný příklad 47.20636960166816, 14.498052995427518

Petr Šimral

Nicméně rozhodně se nedá říci, že 100% dopravy v Bílině tranzituje. Spíše naopak, městský provoz je velice silný, takže bych to viděl jako 50/50 a pak mi opravdu dvě trouby nedávají mnoho smyslu…

Zrzek

Ona celá I/13 je takový polofunkcni zmetek. Z obou stran Bíliny v provedení 2+2 v různě záživném stavu. Další Stráž nad Ohří a okolí se stavební uzávěrou z důvodu vedení různých variant této silnice. Většina volí pro cestu z Ústí a okolí na jih Německa variantu přes A4. Je ale pravda že Bílina by si zasloužila nějaké řešení a minimálně ponechat UP prostor pro případné rozšíření tunelu.

Kozlík

No hlavně až se postaví Kladrubská spojka za 2,4mld ,tak pak se v Bílině budou dít věci…snad to za v času někomu dojde ,že to jsou vyhozené peníze a Bílině to rozhodně nepomůže….

Leky

Spíše 10/90 tranzit je velmi silný