Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Zprávy

ŘSD chce začít s výkupy pozemků k východní části Pražského okruhu, padnou na to až 3 miliardy, řekl Mátl

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence, ilustrační foto. Foto: Wikimedia Commons.
Ředitelství silnic a dálnic také vidí stále šanci na rychlou dostavbu dálnice D1 kolem Přerova

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce začít vykupovat pozemky pro východní část Pražského okruhu označovanou jako stavbu 511, která propojí dálnici D1 s dálnicemi D11 a D10. Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz poprvé ředitel ŘSD Radek Mátl řekl, že částka za výkup pozemků se bude blížit třem miliardám korun.

„Je to ta nejklíčovější stavba, která v České republice je. V současné době čekáme na potvrzení právní moci územního rozhodnutí, zároveň bychom rádi začali vykupovat pozemky, abychom přípravu stavby urychlili. Čekáme vydání usnesení vlády, o které jsme požádali, aby nám umožnilo vykupovat pozemky před vydáním právní moci územního rozhodnutí. Finanční prostředky, které do výkupů vložíme, jsou obrovské. Až tři miliardy korun,“ řekl Radek Mátl.

Pražský okruh, úsek 511 Modletice - Běchovice. Pramen: ŘSD
Pražský okruh, úsek 511 Modletice – Běchovice. Pramen: ŘSD

Zájem na rychlém řešení situace má i ministerstvo dopravy, které s výkupy pozemků pro tuto část Pražského okruhu počítá, a materiál, který pomůže přípravy urychlit, už poslalo do meziresortního připomínkového řízení.

Tato stavba se potýká s desítkami odvolání včetně námitky na podjatost úředníků, kteří zatím nepravomocné územní rozhodnutí vydali. Podle Mátla je námitka podjatosti zdržovací taktikou. „Podaly to městské části, které nejsou přímo zasaženy 511, jsou to spíš městské části ze severní části Prahy, které blokují stavby 518 a 519. Teď vám to neřeknu úplně konkrétně, ale je to z těch městských částí Suchdol, Dolní Chabry a tady z té oblasti,“ řekl šéf ŘSD (pozn. red.: 518 a 519 je označení severních částí Pražského okruhu mezi dálnicí D7 u Ruzyně a dálnicí D8). V minulosti se na svém webu k této námitce otevřeně přihlásila pražská městská část Dolní Chabry. Projednávání odvolání se tak dostalo na jihočeský krajský úřad.

Téměř 13 kilometrů dlouhý úsek vyjde podle dnešních odhadů na 9,4 miliardy korun. Stavba by měla začít v roce 2023 a skončit o tři roky později. Jde zřejmě o nejpotřebnější chybějící část české dálniční sítě, která má mimo jiné vyvést z Prahy těžkou tranzitní dopravu. Oddechne si především Spořilov.

D1 u Přerova má podle Mátla stále šanci

Další klíčovou stavbou, na kterou čekají desetitisíce řidičů, je dostavba dálnice D1 okolo Přerova. ŘSD zde hraje o čas a důležitý je pro něj každý den. Na podzim vyprší platnost výjimky Evropské komise pro stanovisko EIA a žádost o nové stanovisko by mohlo oddálit stavbu posledního úseku D1 o několik let.

Nově je však na stole otázka, co přesně konec platnosti výjimky k EIA znamená. Podle Mátla situace nestojí tak, že se musí začít letos v listopadu stavět: „Zákon o EIA hovoří o tom, že je to de facto podklad k tomu, aby bylo vydáno následující správní rozhodnutí. To následující správní rozhodnutí je stavební povolení. V samotném zákoně se nemluví nikde o tom, jestli se má začít stavět, nebo se stavět nemá. EIA je podklad pro správní řízení, nikoliv pro to, jestli se stavba realizuje, či nerealizuje.“

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
teroristi

nechápu že dávno v těch chabrech neudělali defenestraci nebo ty úředníky nepranýřují na náměstích..

Martin

Koho by to zajimalo, tak urychleni vystavby Prazskeho okruhu je treti bod programu schuze vlady 29.3.2021, viz https://apps.odok.cz/attachment/-/down/MPAABZEE8BHA

Vojta

Tohle je možná poslední část pražského polookruhu, která se povede zrealizovat. Dost silně pochybuji, že někdy bude 6-tipruh v severní části Prahy. To už je dnes extrémně zatížená oblast a ještě k tomu tisíce kamionů…
Leda, že by se pokusili stavět 520 před 518, 519.

Jirka

místo 518 a 519 je částečně nově udělaná I/16. 520 je důležitější.

RARA

Tak doufám, že se v dohledné době projedeme jak po dálnici u Přerova tak i na východ od Prahy.

Ivan Syrovátka

Každý, kdo má IQ větší než dřevěný houpací kůň, musí pochopit, že ty dálnice už dávno měly být. Dneska každej blbec se furt proti nim odvolává ikdyž se ho vůbec netýkají. K tomu už není co dodat.

RARA

V tomto ohledu máte naprostou pravdu. Proto je potřeba změnit zákony. Takové Polsko nám ukazuje, že země která svého času neměla takřka žádné dálnice je dovede stavět velice rychle. Jinak hádejte kde bude dříve dokončen městský okruh? V Praze nebo ve Varšavě?

Démon

2023 🙂 Optimisti. To říkali v roce 2009, že 2012 🙂

mirek

„Začne se za dva roky“, říkají už 15 let 🙂

Jan Novak

„Finanční prostředky, které do výkupů vložíme, jsou obrovské. Až tři miliardy korun,“ řekl Radek Mátl.

S tím, jak současná vláda rozhazuje, to jsou drobný. U tak důležitý stavby, která na kolonách generuje mnohem větší ztráty, nevidím problém ve 3 mld. na výkupech pozemků…

mirek

3 miliardy převážně k pozemkovým spekulantům včetně rodiny současného ministra Tomana… https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ministruv-bratr-brzdi-dostavbu-prazskeho-okruhu-babis-mu-chce-domluvit-116826

Willy

Je logické, že lidi protestují proti stavbě, která, místo aby dopravu z území Prahy odvedla, ji tam přivede. Pochopitelné jsou i protesty obcí, kterých se sice přímo netýká tato stavba, ale jistě se jich už přímo dotkne stavba navazující. Holt bude třeba hledat méně kontroverzní vedení trasy, neobydleným územím východně za Prahou.

Jiří Šrámek

Mohl byste být konkrétnější ohledně „nové trasy neobydleným územím“, prosím? A také ohledně toho, jakou dopravu stavba do Prahy přivede?

Willy

Už jsem se k tomu vyjádřil, východním směrem, za Úvaly. Tam je místa pro odvedení tranzitní dopravy dostatek.

nevim

Východním směrem za Úvaly je to neobydlené území přesně kde? A kam ji přesně přivede? Mezi počernice a Černý most, kde už ta doprava je? Nehledě na to, že by tahle varianta odvedla mnohem méně dopravy, než ta co se bude stavět.

Jiří Šrámek

A dál kudy? A kam? Nebo Váš plán končí kdesi u Úval a dál nic? Já jen aby ten okruh „okolo Prahy“ nevedl severně od Mladé Boleslavi.

ZdendaP

Milý Willy. Už jste se k tomu tady sice několikrát vyjádři, ale já jsem nikdy to Vaše bájné neobydlené území někde mezi Úvaly a Český brodem nikdy na mapě nenašel. Reálně tam je jedna vesnice vedle druhé.

V současné trase je souvislý pás nezastavěného území. Já takový pás od Modletic někam za Úvaly nevidím. Dál na sever taky ne.

Vojta

„Okruh“ samozřejmě přivede tranzitní dopravu do městských částí a obcí, kde mají zatím relativní klid: Dubeč, Vínoř, Přezletice, Radonice, Jenštejn, Podolanka, Mirotice, Třeboradice, Hovorčovice, Čimice atd..

Daniel Bečvář

Vinoř, Přezletice, Radonice, Jenštejn, Podolanka, Mirotice, Třeboradice, Hovorčovice ani Čimice neleží v trase jihovýchodní části Pražského okruhu, jsou od něj vzdáleny 10 a více kilometrů. Pro správné zorientování Vám doporučuji mapy.cz.

Z Vámi jmenovaných se trasa dotýká pouze městské části Praha-Dubeč, od obytné zástavby je však poměrně vzdálena a ochráněna protihlukovými stěnami. Praha-Dubeč s výstavbou souhlasí, proti územnímu rozhodnutí odvolání nepodala.

2084

Že by byl v Podolance relativní klid, když tam projede 9 000 aut denně?

Havel

Jasně a co Kbelská která teď denně stojí oběma směry, hnus. Kamion za kamionem ,,, Lidi proberte se ,,,

Tomas

Ehm… jak okruh přivede dopravu do dubče? 😀

vzdyt tu nemáme ani sjezd … jen nam to tu potáhne za vesnicí. nic víc.

takoví jako vy jsou nepřátelé lidstva.

Dejv

Ale aby se ta dálnice neodsunula tak daleko na východ, že povede lidem pod okny v Pardubicích, to by taky mohlo být kontroverzní.

Vladimír Bílý

To ale také znamená 1,5 až 2x delší trasu, čili o tolik větší emise, zábor půdy, náklady na stavbu atd. A taktéž poloviční dopravní význam stavby kdy naopak taková komunikace NEodvede dopravu z přetížených místních komunikací blízko Prahy. Nevím v jaké bublině žijete, ale většina obyvatel dotčených obcí dojíždí za prací do Prahy a lepší dopravní spojení spíše uvítají stejně tak jako snížení tranzitu přes přímo přes obec.

Kalanis

Ano? A kde je v ČR málo obydlené území, které není CHKO, NP nebo vojenský újezd?

Jiří Kocurek

Javořická vrchovina, na východ od Jindřichova Hradce.

Daniel Bečvář

Jste si jistý, že víte, kudy má jihovýchodní část Pražského okruhu vést? Podle Vašeho vyjádření evidentně ne. Doporučuji podívat se na mapu. Jihovýchodní část odvede z Prahy veškerou tranzitní dopravu, která v současnosti musí využívat Jižní spojku, kolem které bydlí desetitisíce lidí. Žádnou novou dopravu do Prahy nepřivede, vede v rámci možností téměř neobydleným územím. Také proto se proti ní neodvolala žádná obec ani městská část, na jejímž území se stavba nachází. Je to jediná realizovatelná trasa. Jakákoliv jiná, vedoucí přes obce ve Středočeském kraji, by nejen neměla dopravní význam, hlavně je ovšem neprůchozí, protože by se proti ní postavil… Číst vice »

2084

Ono už v podstatě stačí dostavět úsek ze Žiliny do Katovic a Pražský okruh bude hotový.

Kodl

Nice one 🙂

Jiří Unčovský

To je zbytečné. Ze Žiliny se do Katovic dostanete po dálnici přes Bratislavu, Brno a Ostravu. Jenom si nejsem jestli tento a další „super“ zde navrhované obchvaty budou použitelné.

Jiří Kocurek

Odsunout až kam? Do Boskovické brázdy, souběžně s D 43? Nebo až k Přerovu?

LiborV

Taková trasa, která by vyhovovala opravdu všem neexistuje. Vždy bude na něčí úkor. A pokaždé bude třeba nabídnout místním maximu drahých opatření na snížení hluku a výfukových plynů v obydlené zóně.

Kodl

To různé interpretování EIA, vaření z vody, překrucocání, hledání skulin a děr, to je prostě ukázka čistého zoufalství a diletantismus. Poslední dobou se hodně ujal termín švejkování.

Azkaban

Máš pravdu, správně si pojmenoval to co neustále dělají napadači stavebních řízení…

nevim

Přesně, ono to spíš vypadá, že kolega Kodl touží po současném stavu, kdy si napadači mohou vymýšlet blbosti, napadat i nesmysly, být maximálně kreativní, prakticky až na hraně zákona, ale stát se nesmí kreativně pohybovat v rámci zákona.

mirek

Všichni se mají pohybovat v rámci zákona. Tím spíš státní firma.

Daniel Bečvář

A někdo snad tvrdí opak? Stát by měl prostě stejně jako aktivisté využívat děr v zákoně. Doposud to nedělal a byl evidentně dost v nevýhodě. Je načase aby přestal být otloukánek a postavil se téhle tyranii pár jednotlivců nad většinou.

mirek

Vážně chcete, aby stát zneužíval díry ve vlastních zákonech? To může dopadnou hodně špatně. Co takhle ty zákony dodržovat a ty případné díry opravit?

Daniel Bečvář

Z takovéhoto idealismu už mě lidé typu Patrika dávno vyléčili. Veřejně tu škodí desetitisícům spoluobčanů a stát jen bezradně přihlíží. Darebáci jsou totiž vždycky o krok před zákonem, takže jakmile stát nějakou tu díru v zákoně opraví, hned si vymyslí další kličku. Je tedy třeba se na to dívat realisticky a začít používat stejné zbraně jako aktivisté.

Kodl

Konečně někdo pochopil můj příspěvek. Gratuluji.

basteilubbe

Podle Slovníku spisovného jazyka českého je švejk „člověk, který se s předstíranou naivitou a horlivostí podrobuje oficiálním autoritám, ale pouze formálně a často se zesměšňujícím záměrem, obecně také šprýmař.“ Nemyslím si, že by se termín švejkování hodil na tuto situaci. To zoufalství a diletantismus ovšem podepisuji.

MiZun

Pan Mátl (asi nejlepší ředitel ŘSD co pamatuji) zde trochu mlží a myslím, že mu je také jasné, že ani jedna z výše uvedených staveb se v nejbližších 5 letech nezačne stavět. Můžou za to české zákony, malý tah na branku ze strany ŘSD a odpůrci stavby. Je to škoda, protože až se do vlády dostanou piráti a já nepochybuji o tom, že se to stane, tak zde budou úplně jiné priority než nějaké stavby silnic a dálnic. Jediný na co budou slyšet, tak budou možná VRT. Proto zazlívám této vládě, že toho mělo být rozestavěno o mnoho více.

Roman

To že se do vlády dostanou piráti není vůbec jisté.

Kubrt

A kdyby ve vládě byli, tak je toto angažmá, nutnost vést ministerstva a rozhodovat, poněkud srazí z dnešních postojů a ideálů dolů k realitě.

Jiří Kocurek

Pokud jsou schopni sebereflexe nebo aspoň dokáží uznat jiný názor. Fanatik půjde přes tisíce mrtvol zachraňovat pytel hulení.

mirek

Fanatika s 25 tisíci mrtvolami tu už máme.

Jižan

Hlavně, ať bude v příští koalici kdokoli, bude muset platit ty šílené dluhy, které dělá současná vláda.

Josef Trögl

Jako liberál bych se za Piráty ve vládě nezlobil, určitě lepší než ANO. Ale ta povolební matematika může být dost obtížná, pokud dostanou dost i SPD a komunisti. Zcela reálná je možnost, že žádná varianta vládní většiny se neobejde bez ANO, SPD nebo KSČM.

MLB

To potom znamená, že ANO+SPD+KSČM dají dohromady vládu? Ti by to do toho spolu asi šli…

mirek

Pokud se KSČM dostane a SPD bude mít dobrý výsledek, tak je to dost pravděpodobné…

Tomáš Gottschalk

Dost naivní představa o Pirátech, stačí zabrousit na jejich posty, případně opřipomenout si, s kým to leží v jední betli v EP (Zelení, Antifa). Levičácká svoloč.

Facepalm

Už jsem se bál, že se tu nenajde retard, který vytáhne z ledvinky na břiše neomarxistický piráty.

mirek

Hodinky a holinky. Vy si plete skandinávskou zelenou levici se středovými a pravicovými zelenými – to jsou dvě úplně odlišné, ostře konkurenční frakce. Piráti jsou v té druhé.

Jackub

Pravicoví Zelení??! To je něco jako pravicoví komunisti, ne? 🤔

mirek

Ne.

Tomas

ale vůbec ne. ta matematika je jednoduchá.

pokud se nestane „negativní zázrak“, tak vláda v řijnu je vcelku jasná – piráti, stan, ods, top, kdu-čsl.

piráti jsou sice taková trošku zelená-socialistická-levice (i když si hrajou na liberály), nicméně s partičkou ze „spolu“ mají celkem dost společného, a mohl by z toho být nakonec celkem smysluplný program.

komunisti a spd jsou naštěstí prakticky ze hry.

mirek

Ta posedlost strachem z Pirátů se bere kde? Že je VRT priorita je jasné každému, kdo se trochu rozhlídne po Evropě a po světě.

On.

Ten strach z Pirátů je jak ze strany Babiše a paradoxně nejvíc ODS. Může jít o hru před volbami aby po volbách ODS mohla říct s Piráty máme velké spory (které jsme vyvolali) a tato země potřebuje vládu tak Babišovi pomůžeme my aby nemusel ke komunistům a SPD.

Daniel Bečvář

Piráti se na dopravu nepohrnou, priority mají jinde. Po dopravě skočí spíš ODS, se kterou by v případě sestavování vlády museli do koalice. Stanjura už se nemůže dočkat 🙂

LiborV

Dalším možným ministrem dopravy za ODS je Martin Kupka, který co by 1. náměstek hejtmanky Středočeského kraje má na starosti silniční infrastrukturu. Pokud by získal pan Stanjura vysoké místo ve vedení sněmovny.

LiborV

Pokud se podaří sestavit vládu Piráti/ Stan a SPOLU- případně ČSSD, což není vůbec jisté, tak je velmi pravděpodobné, že resort dopravy pro Piráty opravdu nebude prioritou. A od ministerstva dopravy řízené ODS opravdu nelze čekat žádné experimenty. A když se podíváme, na návrhy zákonů a poslanecké inciativy zákonodárců Pirátů, tak člověk zjistí, že navrhují spíše technická neideologická řešení. Což samozřejmě neodpovídá tomu jak se v hoaxech, které mi ukázala moje máma, píše, že Piráti zruší důchody.

Forbach

Hlavně s rozvahou a nic zbytečně neuspěchat!