Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Spojka dálnic D1 a D11 má po roce územní rozhodnutí. Zatím nepravomocné

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence, ilustrační foto. Foto: Wikimedia Commons.
Nejpotřebnější chybějící část české dálniční sítě získala územní rozhodnutí.

V přípravě dalšího úseku velkého pražského okruhu došlo dnes k zásadnímu posunu. Stavební úřad v Praze Uhříněvsi (Praha 22) vydal územní rozhodnutí k zoufale chybějící spojce dálnic D1 a D11, tedy úseku Modletice – Běchovice. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, běží lhůta 30 dní na podání námitek, oznámil na twitteru šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„ŘSD má již zpracovanou dokumentaci pro stavební povolení a ve spolupráci s hlavním městem byla zahájena majetkoprávní příprava,“ doplnil Mátl. Stavební úřad vydal územní rozhodnutí po více než roce od zahájení územního řízení. To se protáhlo mimo jiné kvůli chybě úřadu, který loni opomněl obeslat všechny účastníky řízení a v rozeslané dokumentaci chyběla některá plynová zařízení. V prosinci se tak muselo opakovat veřejné projednání.

Pražský okruh. Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
Pražský okruh.
Zdroj: Deník, Vltava Labe Media

Téměř 13 kilometrů dlouhý úsek vyjde podle dnešních odhadů na deset miliard korun. Stavba by měla začít v roce 2022 a skončit o tři roky později. Jde zřejmě o nejpotřebnější chybějící část české dálniční sítě, která má mimo jiné vyvést z Prahy těžkou tranzitní dopravu. Oddechne si především Spořilov. Jednou z podmínek ministerstva životního prostředí je předchozí výstavba obchvatu Běchovic a Úval na kolínské silnice číslo 12.

Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) se staví od konce 70. let a dosud je hotovo z 82 plánovaných kilometrů necelých 40. Poslední hotový úsek, který propojil plzeňskou D5 a brněnskou D1 otevřel prezident Václav Klaus v roce 2010. Kromě stavby 511 (Běchovice – Modletice) chybějí další tři úseky na severu města, s jejich dokončením se počítá při optimistickém scénáři koncem dekády.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vrut

Odvolání jsou jasná a já se těm lidem ani nedivím. Nechápu, proč se s nimi město nebo ŘSD nedohodne na odkupu nemovitostí. Stejná chyba, jako mnohokrát. A trpí kvůli tomu půl republiky.

žlutý klandr

Protože jsou úředníci vyděšení k smrti z představy, že je za to vydání na výkup nemovitostí nějaký zdivočelý prokurátor pošle do tepláků. A já se jim ani nedivím :-(.

petr 5

Děti Země už hledají na mapě Uhříněves, aby věděly, kam pět minut před půlnocí donést odvolání.

Petr

Totalni ostuda 50 let no bohuzel

Zlámalík

Jé, ono je to o okruhu, já myslel, že spojkou D1 a D11 myslí taky zoufale přetíženou trasu Jihlava Poděbrady 😀

Tomas

Nesouhlasím s tím, že 511 je nejpotřebnější chybějící úsek. Proč by byl, když existuje dobrá objízdná trasa přes jižní spojku? Nejpotřebnější je samozřejmě 518 a 519, pro které neexistuje objízdná trasa jinak, než centrem Prahy až na dohled Hradu. Také by odvedl dopravu z jižní části okruhu včetně té, která by jinak jela po 511.

KarelF

Jezdíte tudy? Evidentně ne. Nákladní tranzit jezdící po jižní spojce otravující život obyvatelům Spořilova přilehlých městských částí osobní doprava která se těmto místům vyhýbá kudy to jen jde. Třebas přes Dubeč, Dolní a Horní Měcholupy. Jinak to, že není severní část můžete řešit s lidmi z Suchdola. A tady to také mohlo být dávno hotové nebýt 3 jedinců kteří to zablokovali dávno poté co byl projekt už z 80 let a ještě si na tom vybudovali politickou kariéru v Běchovickém zastupitelstvu kde jim na jednu stranu tleskají obyvatelé a pak nadávají na to, že není obchvat újezda a běchovic. Takže… Číst vice »

Tomas

jizni spojka? a kdy ste po ni jel naposledy?

spojka je soucasti v vnitrniho okruhu, nicmene provoz na ni je prevazne tranzitni (spojuje d1 s d11, d10 a d8) a take peovoz na ni tomu odpovida.

(nicmene severni cast okruhu ke take kriticka, ontom zadna)

Josef Trögl

DObrá?
Dopravně určitě ne – je těžce přetížená.
Environmentálně také ne – Na Spořilově je statisticky zhoršené zdraví obyvatel, proč asi?

Tomáš Gottschalk

Můžeme se začít sázet, co bde dřív zda 511, nebo aspoň kousek D52 od Pohlritz dál na jih

Osoba odborně nezpůsobilá

Vyjádření primátora je notně unáhlené, rozhodnutí zatím nezakládá právní účinky. Toto se ještě povleče.

Martin

Neresi to propojeni s I/12, ale zaroven to uvolni 101 pres Ricany a Slustice,…

Honza D.

Stavba 511 se týká komunikace D0. R12 bude vlastně pokračování Štěrboholské radiály ven z Prahy. Na stávající I/12 se napojí až za Úvaly. Otevřená R12 je podmínkou otevření okruhu mezi Běchovicemi a D1.

Martin

Porad to bude kratsi pres Ricany a Slustice, ty obce projedete rychleji nez se vracet az na sterboholskou R12, za me lepsi jet po 101… vyhne se clovek i provozuna okruhu, ten ocekavam silnejsi nez na 101…

Martin

Zhruba 27 km, oproti cca 16 km… Nez to projedu po te dalnici, uz budu u Uval po 101…

Martin

Resp. pokud bude sjezd u Kolovrat, tak pres nedvezi je to o polovinu kratsi, 20km vs 12km…

...

A zasekne vás na té úzké silnici první auto, odbočující doleva. Už jenom na tu I/101 najet představuje občas zkoušku trpělivosti.

...

pardon, II/101

Martin

To si nemyslim, je to hlavni komunikace… navic se tam dnes uz bezne jezdi…
Navic tato spojka je predevsim kombinaci mestske a transitni dopravy, a myslim, ze na ni bude dost velky provoz, ta zajizdka je velka…

...

Myslet znamená houby vědět… 🙂

Martin

😀
Je to hlavni komunikace, krom jedne krizovatky, a okruh bude, a tomu verim, vice zasekany… a i kdyby ne, fakt to projedete rychleji…

...

Kolikrát jste tam jel? Pokud silnice nemá odbočovací pruhy doleva, tak skutečně stačí jediné odbočující vozidlo, provoz v protisměru a stojíte. A takových míst na II/101 není úplně málo. A najet na ní z některých míst taky nějakou dobu trvá, zvlášť když před vámi najíždí nějaký váhavý střelec nebo spíše střelkyně…

Honza D.

Obávám se, že vaše jízdní směry jsou odlišné od hlavních přepravních proudů… 🙁

Martin

Ja nekritizuji tuto spojku, je tam pretizena Kutnohorska/Pratelstvi, ale je take kombinaci mestske a transitni dopravy, take kratsi nez kdyby se vedl az za Prahou… Je to velka zajizdka,… Ja v tomto jdu proti proudu, jakmile se zastavi uzemi v dane oblasti, Dubec, Sterboholy, apod… bude to vice mestskym okruhem, kde se bude akorat motat transit… Za me by byl lepsi okruh dale za Prahou, v budoucnu stejne vznikne potreba dalsi komunikace v danem smeru, tedy od Uhrinevsi/Rican, kolem Uval, Horousanek, Prezletic… kde bude take potreba tangencialni spojeni… jen to bude obtiznejsi, pac tam bude take rust zastavba… Ale to… Číst vice »

Kalanis

To je omyl. Město se sice bude rozrůstat – ale pouze stavebně. Ne územně. Taková Paříž má sice 20 čtvrtí, ale jakmile překročíte Boulevard Péripherique, tak jste papírově v úplně jiné obci. Nebo San Fancisco. To je úředně jen na špičce jedno z těch poloostrovů. Ostatní části jsou úředně nezávislé. A Praha má daleko komplikovanější postavení v tom, že má společný prostor kraj i obec. Což se třeba podepisuje na územním plánu.

Jiří Kocurek

„Stavební úřad vydal územní rozhodnutí po více než roce od zahájení územního řízení. To se protáhlo mimo jiné kvůli chybě úřadu, který loni opomněl obeslat všechny účastníky řízení a v rozeslané dokumentaci chyběla některá plynová zařízení.“ Konec citace Tady asi nepomůžou hurá zákony, které si došlápnou na zlé majitele nemovitostí. Sám vím, že je občas problém získat souhlas (spolu)majitele, jelikož dědicové žijí za oceánem. Ale zapomenout na ně? A to s tím plynem je poněkud výbušnější téma. Není to poprvé, kdy v Praze zapomněli na plynovod u velké stavby. Vršovice – Hostivař a podjezd Průběžné ulice pod tratí. Na ten… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Například na jedné pojebané přeložce plynu vázne rozšíření D1 u Šalingradu. A bude váznout další tři járy.

Zlámalík

Můžu poprosit o detaily? Dík.

HonzaP

Rozšiřovat D1 kolem Brna bez vybudovaných tangenciálních tras bude k vzteku stejně jako rekonstrukce D1 bez dobudované dálnice Mohelnice-Hradec Králové.
Už tak zasekanou dálnici ještě omezí stavbou, budou dělat nový sjezdy, tím se provoz přesune na ty neuzavřené a doprava v Brně bude na blázinec ještě víc, než je teď… :-/
Tak třeba ty 3 roky „na rozmyšlenou“ kvůli přeložce plynu posunou věci lepším směrem.

On.

Takže za 30 dní přijde 50 – 500 odvolání, ta během 5 let se vyřídí zamítnutím, pak budou oddvodlání proti zamítnutí odvolání, až budou zamítnuta i tam, přijdou na řadu trestní oznámení. Reálně se za 10 let začne řešit stavební povolení, kde budeš následovat stejné kolečko. Pak výběrové řízení které skončí u ÚOHS, proti jeho rozhodnutí bude odvolání k předsedovi a pak ho přezkoumat soud. Takže slavnostní výkop bude někdy kolem roku 2050 s možnou odchylku zpoždění tak jedno století. Tou dobou se Praha natolik rozroste že tato stavba bude druhým vnitřním okruhem.

Odpadlik

😀 Přesné

petr 5

Jen doufejme, že Rafaj už bude v teplákách.

Rob

Ale jo, tahle spojka bude platná, i když se na jihu zastaví provoz na okruhu kvůli Jesenici.

Eduard

Dobrá zpráva. Už aby ten úsek stál. Je mi ale jasné, že to UR bude napadeno. Tak snad hoši od RŠD a spol budou dobře připraveni.

Tomáš

Teď to není na ŘSD, ale hlavně na stavebním úřadě v Uhříněvsi. Držím jim palce!

Eduard

Však píšu a spol 🙂 Možná naivně předpokládám, ale ten úřad v Uhřiněvsi spolupracuje na takovém projektu jak s ŘSD, MD tak ostatními státními orgány tak, aby se mohla co nejdříve zahájit stavba a hlavně tak, aby to UR když už někdo napadne, tak aby jej kdejaký jouda nesmetl u soudu ze stolu.

Franta

Stavební úřad nemá s nikým spolupracovat! Má posoudit, jestli stavebník chce stavět stavbu podle zákonů České republiky. Pokud má někdo námitku, že tato stavba není v souladu se zákony, tak ji podá a stavební úřad stavbu nepovolí. Je to stavba jako jakákoliv jiná. Kdybych si chtěl ve svém panelákovém bytě udělat jatka a tahal tam po schodech jatečné býky, tak se mnou stavební úřad nemá spolupracovat a má mi to zakázat. Stejně jestli ŘSD chce postavit dálnici, kvůli které nebude moct třeba 100 lidí spát kvůli překročeným limitům na hluk, tak má stavební úřad stavbu zakázat. A až ŘSD ty… Číst vice »

Eduard

Proč by měl tu dálnici zakazovat? Lidi dostanou nová okna a je klid. Nebo se postaví pár nových bytů a kdo bude chtít může se přestěhovat. Přeci kvůli 100 lidem nebudou trpět tisíce jiných. Nemluvě o tom, co takový úřad v Horní dolní může vědět o dálnici? Obávám se, že mnoho ne. Proto to tak dlouho trvá a dopadá, že se více nestaví jak staví. A tím trpíme my všichni.

Jakub P

Proč by se mělo ŘSD zabývat prkotinami typu výměna oken pro sto lidí nebo náhradní byty a jiná reálná řešení problémů způsobených plánovanou stavbou, když stačí nechat projekt dvacet let hnít, až budou všichni z jeho absence tak zoufalí, že to nějak projde i bez toho?

Eduard

Ale to je špatné. Mě přijde normální, že u takové stavby jako je dálnice všechny složky státu i samosprávy spolupracují, aby se stavba postavila co nejlépe, nejlevněji a nejrychleji s ohledem na občany, kterých se to dotkne. Mělo by být normální, že se taková stavba s lidmi diskutuje, že se jim nabízejí kompenzace, aby souhlasili s danou stavbou místo toho aby ji blokovali.

Jakub P

Mě by to taky přišlo dobré, ale jak jsme mohli v minulých desetiletích vidět, tak ŘSD nepracuje. To nakreslí čáru do mapy tak, jak si ji vycucá z prstu a pak trucuje, dokud všem nerupnou nervy a nenechají je to tak postavit. I kdyby to byla třeba dálniční estakáda založená v nestabilním svahu…

jozka

Prave jste popsal zpusob prace odpurcu RSD. Fixy v mape pres sidla (ovsemze jina nez jsou jejich vlastni) jsou tady povestne.

Eduard

Asi jsem naivní, ale předpokládám, že než se projekt dálnice dostane na příslušný místní stavební odbor, tak projde rukama spousty odborníků. Domnívám se, že už ten projekt obsahuje všechny podstatné aspekty od požadavků na bezpečnost, plynulost a rychlost provozu, přes ekologii až po hluk. Pokud se pletu, tak prosím o objasnění.

Vrut

@Eduard 100 lidí? Koukněte se na hustotu zástavby (nejen) v úseku Dubeč-Černý Most. Ta dálnice má vést ve městě.
U nejbližší zástavby okna nic neřeší. Tohle je o přesídlení, pokud ta dálnice nemůže vést jinudy.

Eduard

Nevím kolik tam bydlí lidí. Pan Jakub P něco psal o sto lidech. Pokud si tam někdo postavil dům tak má prostě smůlu. Musel počítat s tím, že jednou tam povede dálnice. Pokud se to bude týkat domů, které byly postaveny dávno před projektem dálnice, tak je to jiné. Těmto lidem by se měli postavit jiné domy, byty. Vůbec nevidím problém v tom, aby stát v takovýchto případech proměnil zemědělskou půdu ve stavební pozemky, aby bylo možné postavit lidem nová sídla. Prostě když dálnice ubere kus obce ze severu, tak proč ji nezvětšit třeba z jihu.

Eduard

Jinak tady je odpověď proč nejsme schopni stavět dálnice, když o nich rozhodují lidé na úřadech v horní dolní, kteří o něčem takovém jako je tato liniová stavba nemají ani páru. To se pak člověk nesmí divit, že to trvá tak dlouho a ještě je tam spousta chyb. Opravdu se ptám, proč v takových případech nedají dotyčnému úředníku k ruce tým lidí, který by mu pomohl tu veškerou administrativu udělat rychle a bez chyb. Ve finále bychom na tom vydělali my všichni.

Jižan

Ono je to v tomto konkrétním případě ještě horší. V Uhříněvsi dostala stavbu na stůl dlouhodobě nemocná referentka, která poté odjela do lázní. 5 měsíců nebyla v práci a stavební úřad nebyl schopen (ochoten?) dát to někomu jinému.

...

To už nevypadá úplně jako náhoda…

Kalanis

Tak to je na kárné žaloby na celý stavební úřad. Pokud to přistane na stůl takovéto osobě, je potřeba zajistit náhradu. Pokud není k dispozici, tak předat jinam. Tady nejde jen o D0, ale i o ostatní stavby, které na ní připadly. Ani firmy, ani stát jako stavebníci nemají chuť čekat, až se někdo v nastaveném mechanizmu uráčí jednat.
Je třeba si všimnout, že to v tomto případě nejde za tou referentkou, ale jejími šéfy. Odkud zase ta ryba smrdí?

Eduard

Ryba samozřejmě smrdí od hlavy. Mě přijde logické, že v takovýchto případech dostanou místní samosprávy plnou podporu např. od MD které jak doufám, má dost kvalifikovaných lidí, které se v dané problematice vyznají, takže pro ně nebude problém celou agendu zpracovat rychle a hlavně bez chyb. Zvláště pokud by byla ta správná motivace, jak pro tu úřednici, tak hlavně pro šéfa, aby celá věc proběhla rychle, bez komplikací ke spokojenosti nás všech, které nesmírně trápí to, že nemáme adekvátní silniční, dálniční a železniční síť.

a8n

Logické by bylo řešit to na specializovaném odboru, který by byl jeden na kraj..

Eduard

Děkuji Vám pane Jižane za objasnění. Teď se nedivím, že to všechno tak dlouho trvá a kde jaký jouda (Patrik) a spol to snadno shodí u soudu ze stolu. Proto by bylo od věci, jak jsem říkal, aby jednotlivé orgány státu úzce spolupracovali.

žlutý klandr

Přesně tak, to je zákonitý výsledek slavné reformy veřejné správy podle rumunského vzoru. Přenesení výkonu státní správy na samosprávu je jedno z největších zvěrstev polistopadového vývoje.

žlutý klandr

Vzhledem k tomu, že legislativní požadavky nejsou pořádně zformulované a navíc jsou rozházené ve stovkách různých zákonů, vyhlášek, norem a nařízení, je spolupráce úřadů a stavebníků nezbytná.

Eduard

Tak nějak. Podle mě ani není v lidských silách všechno toto zvládnout. Jak můžeme chtít po někom, kdo doposud rozhodoval o domečcích maximálně halách najednou zpracovat tak složitou agendu jakou bezesporu je výstavba dálnice.

Honza D.

Vsadím se, že se určitě najde někdo, kdo ÚR napadne a mám už i některé tipy. Vítr vane z jihu Moravy a někdo místní se také nebude chtít nechat se zahanbit.

Dalibor

děti zněho, nebo voda z tetčic, to budou sázky na jistotu.

Eduard

Tak nějak. Nejsmutnější na tom je to, že jsou schopni tito bezpáteřní amatéři shodit ze stolu práci spousty „profesionálů“ jelikož ti nejsou schopni udělat svou práci bez chyb.

Tomas

“bez chyb” … asi byste se mel problematice trosku vice venovat. pak byste vedel, ze to neni o chybach, ale i o nejednoznacnosti legislativy, kdy si ji kazdy vyklada jinak.

Marian Kechlibar

Schválně si přečtěte to 200 stran dlouhé rozhodnutí, jaký objem práce to je. Jak chcete neudělat v tak velké práci žádnou chybu, nebo aspoň soudně napadnutelný výrok.

To není v lidských silách. Chirurgové dělají chyby, kosmonauti dělají chyby, úředníci dělají chyby a vy je nepochybně děláte taky.

Eduard

Proč bych to sám dělal? Proč bych se měl prokousávat něčím, čemu nerozumím. Od toho by měli být týmy odborníků, které takové věci dělají dnes a denně a mají to v malíčku. Ptáte se mě jak neudělat v takové velké práci chybu. Jednoduše. Takovou práci nesvěřím jednomu člověku, ale celému týmu. Dáváte zde příklad chirurgů. Složitou operaci srdce či mozku taky nesvěříte do ruky chirurgovi z okresní nemocnice, který operuje slepá střeva. Každý samozřejmě dělá chyby včetně mě. Dělám je dnes a denně a snažím se z nich použit. Takže podle mě není tak chyba v daném úředníkovi. Chyba je… Číst vice »

Marian Kechlibar

„Takovou práci nesvěřím jednomu člověku, ale celému týmu.“

Já už jsem pracovně týmy vedl (programátorské). Jestli něco, tak pravděpodobnost chyb s počtem lidí prudce narůstá. Pokud ne, je to znak mimořádně kvalitního manažera.

„Chyba je v systému, který dovolí, aby tak složitou a náročnou věc“

Skoro. Chyba je v tom, že systém vyžaduje tak složité a náročné papírování. Jiné státy jsou na tom lépe, v mezinárodním srovnání dopadáme špatně. Naše řízení o povolení stavby je proti dánskému či polskému extrémně komplikované.

Projevuje se to i nedostatkem nově dokončovaných bytů. Poptávka by byla.

Eduard

Dovolím si nesouhlasit pane Kechlibare. Tady nejde jen o vytvoření daného textu, programu ale hlavně o jeho kontrolu. Navíc pokud budete celý program dělat sám, tak Vám to bude trvat dlouho a s chybami. Pokud ten program rozdělíte na části, které budou dělat lidi, kteří s něčím takovým budou mít zkušenosti, tak to udělají podstatně rychleji a lépe než vy sám. Pak je hodně důležité mít v týmu lidi, kteří to celé budou kompilovat (kontrolovat). Pak si dovolím říci, že je možné dostat výsledek rychle a bez chyb. S Vašimi posledními odstavci naprosto souhlasím. Nejen povolování staveb je zbytečně zdlouhavé… Číst vice »

žlutý klandr

Hlavní je nastavit požadované standardy a pravidla na začátku projektu a ne až na konci :-).