- Silnice •
- Město •
- Infrastruktura •
- Zprávy
ŘSD chce začít s výkupy pozemků k východní části Pražského okruhu, padnou na to až 3 miliardy, řekl Mátl
Ředitelství silnic a dálnic také vidí stále šanci na rychlou dostavbu dálnice D1 kolem Přerova
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce začít vykupovat pozemky pro východní část Pražského okruhu označovanou jako stavbu 511, která propojí dálnici D1 s dálnicemi D11 a D10. Při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz poprvé ředitel ŘSD Radek Mátl řekl, že částka za výkup pozemků se bude blížit třem miliardám korun.
„Je to ta nejklíčovější stavba, která v České republice je. V současné době čekáme na potvrzení právní moci územního rozhodnutí, zároveň bychom rádi začali vykupovat pozemky, abychom přípravu stavby urychlili. Čekáme vydání usnesení vlády, o které jsme požádali, aby nám umožnilo vykupovat pozemky před vydáním právní moci územního rozhodnutí. Finanční prostředky, které do výkupů vložíme, jsou obrovské. Až tři miliardy korun,“ řekl Radek Mátl.
Zájem na rychlém řešení situace má i ministerstvo dopravy, které s výkupy pozemků pro tuto část Pražského okruhu počítá, a materiál, který pomůže přípravy urychlit, už poslalo do meziresortního připomínkového řízení.
Tato stavba se potýká s desítkami odvolání včetně námitky na podjatost úředníků, kteří zatím nepravomocné územní rozhodnutí vydali. Podle Mátla je námitka podjatosti zdržovací taktikou. „Podaly to městské části, které nejsou přímo zasaženy 511, jsou to spíš městské části ze severní části Prahy, které blokují stavby 518 a 519. Teď vám to neřeknu úplně konkrétně, ale je to z těch městských částí Suchdol, Dolní Chabry a tady z té oblasti,“ řekl šéf ŘSD (pozn. red.: 518 a 519 je označení severních částí Pražského okruhu mezi dálnicí D7 u Ruzyně a dálnicí D8). V minulosti se na svém webu k této námitce otevřeně přihlásila pražská městská část Dolní Chabry. Projednávání odvolání se tak dostalo na jihočeský krajský úřad.
Téměř 13 kilometrů dlouhý úsek vyjde podle dnešních odhadů na 9,4 miliardy korun. Stavba by měla začít v roce 2023 a skončit o tři roky později. Jde zřejmě o nejpotřebnější chybějící část české dálniční sítě, která má mimo jiné vyvést z Prahy těžkou tranzitní dopravu. Oddechne si především Spořilov.
D1 u Přerova má podle Mátla stále šanci
Další klíčovou stavbou, na kterou čekají desetitisíce řidičů, je dostavba dálnice D1 okolo Přerova. ŘSD zde hraje o čas a důležitý je pro něj každý den. Na podzim vyprší platnost výjimky Evropské komise pro stanovisko EIA a žádost o nové stanovisko by mohlo oddálit stavbu posledního úseku D1 o několik let.
Nově je však na stole otázka, co přesně konec platnosti výjimky k EIA znamená. Podle Mátla situace nestojí tak, že se musí začít letos v listopadu stavět: „Zákon o EIA hovoří o tom, že je to de facto podklad k tomu, aby bylo vydáno následující správní rozhodnutí. To následující správní rozhodnutí je stavební povolení. V samotném zákoně se nemluví nikde o tom, jestli se má začít stavět, nebo se stavět nemá. EIA je podklad pro správní řízení, nikoliv pro to, jestli se stavba realizuje, či nerealizuje.“