Rozhovor: Základní dálniční síť bude hotová do deseti let, říká ministr Martin Kupka

D1, most Šmejkalka. Pramen: ŘSDD1, most Šmejkalka. Pramen: ŘSD

"Neexistuje kvalitní železniční síť, nemáme zabezpečení, nemáme dokončenou dálniční síť, a nyní to budeme muset zafinancovat," říká ministr.

227 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Měli to dokončit Číňané ale prý řekli že tahat tu strojní vybavení na necelý rok se jim nevyplatí.

def

Jen aby to neplatilo furt. Otázku je taky co si představuje slovy „základní dálniční síť“

Karel

Já budu žít ale hodně dlouho když si na to chci počkat..

Pája

Tak to budete první nemluvě, co píše na net. A to si ještě nejsem úplně jistý, jestli se toho dnešní mimina dožijí….

David

OneTicket přeci nemusí konkurovat místním IDS. Stačí aby na území kraje nešla koupit jiná jizdenka než jízdenka IDS. Resp. OneTicket prostě prodá jízdenku daného IDS stejně jako je to ve Švýcarsku.

L. Paluzga

Není nad SUPERSTRATEGIE:
https://docplayer.cz/18140104-Strategie-dopravy-jako-nevyhnutelna-soucast-rozvoje-ceske-republiky-do-roku-2025.html

Tento materiál, a bohužel hlavně jeho přílohy, už na stránkách MD roky nenajdete. A to byl „dokument všech dokumentů“ pro následdujíci více než dekádu, nejzávažnější materiál, který kdy MD přijalo atd. Tak to tehdy bylo prezentováno. Výsledek – cár papíru, jako vždy.

Ta slepá víra zdejších voličů ODS a jejich přesvědčení, že to tentokrát bude jinak, je už spíše trapná než úsměvná.

P.S:. Doporučuji redaktorům vyhledat i ty přílohy a poslat Kupkovi. Ušetříte mu spustu „práce“.

Vtvt

Vzhledem k významným plánům na investice, je škoda, že redaktoři se nezeptali jak ministr dopravy bude tlačit na zajištění dostatku a relativně slušné ceny základních stavebních surovin pro liniové stavby.

Viz názor o přičínách proč dochází kamenivo, písky https://zdopravy.cz/podcast-betonovy-povrch-na-dalnicich-vydrzi-vic-rika-stavitel-petr-cizek-101890/

Vojtech

Smekám J. Surovi za přepis těchto nesmyslu.. Až bude hotova dálniční síť v ČR, tak už nebude potřeba, protože automatizovaných dopravních prostředku bude 20 x méně. A tak se na beton dálnice položí koleje a bude vyreseno ( nákladní vlaky sice občas nedají ta stoupání a osobni zase poloměry, ale většina použit půjde a Liberecký kraj se tak dočká své VRT

Joker

Stav infrastruktury je dluh každé vlády, která zde byla za uplynulých 30 let. Nejhůře samozřejmě vychází doba řádění Víta Bárty a jeho skvadry.

Martin

Jo, jo. A nezapomněl jste i na nějaké ty vlády, co nám tu vládly před 30 – 70 lety?

JirkaJJ

Schválně, co myslíte – bude dřív hotová dálniční síť, nebo dřív Elon Musk přistane na Marsu? Protože stejně nereálně vypadají i jeho terminy…

Joker

Jsem naivní, takže oboje bude zarár ve stanovených termínech.

Jiří Kocurek

„My musíme zajistit odstranění úzkých hrdel v klíčových uzlech Praha, Brno, Plzeň, Pardubice, Česká Třebová a dalších.“

Obávám se, že Správa železnic pokračuje ve stopách minulých a stále se snaží to úzké hrdlo v Brně ještě zúžit vedením nákladních vlaků křížem přes trasy osobní dopravy.

David

Chybí mi tam jedna otázka na pana ministra – jak jste spokojený s manekýnem ? A copak na Vás ten člově ví, že tam ještě chybí ?

Jan Sůra

Myslím, že tam máte dost nepřímých otázek a odpověď na tuto otázku dostane třeba jen krátce poté, až skončí vláda Nejedlého na Hradě.

Martin Prager

No comment 🙈. Ale ta O perníkové chaloupce je taky fajn … 😊

David

Zahájila se letos vůbec nějaká větší železniční stavba?

Kobodej

Jen ty které měly začít už vloni a byly odložený na letošek – Čelákovice – Mstětice, Kladno a Zastávka 2.etapa a příští rok to bude podobné a…. to vůbec investice prý nebyly vůbec omezené…..

Michael

… Do deseti let… v životě jsem se tak nepobavil.

Alex

Opravdu ještě někdo věří, že s aktuální platnou legislativou povolování staveb je Česko schopno dostavět dálniční síť do deseti let? Vždyť je to úplně k smíchu, stačí pár schopných právníků a celý projekt můžete blokovat klidně 20+ let bez problému. Dokud se drasticky nezmění povolovací proces pro strategické stavby, můžeme si tady pořad jen opakovat tyto kalamajky o tom, že do deseti základní síť dokončíme 🙂

Danny

Tak ono je otázkou, co se myslí po pojmem základní dálniční sít. Nicméně myslím, že je realistické očekávat, že paprskovité dálnice do Prahy budou hotové (tedy hlavně D7 a D6 – moc tam toho nezbývá a moc to nestojí). D35 se s ohledem na to, že to tlačí všichni asi povede také. Poslední úsek D1 u Přerova snad začne hodně brzy, D52 v roce 2025 taky (otázkou je, jestli se stihnou a projdou Nové Mlýny, ale tak to se dá přetrpět). Okruh mezi Běchovicema a D1 se snad taky stihne. Vůbec bych si ale nevsadil na D3 ve středních Čechách… Číst vice »

Alex

Za základní dálniční síť jsem považoval současně projektovanou síť, tedy včetně D52, D49,D55, nebo D43, u které ještě ani není jistá její výstavba. Například u D49 už teď ŘSD udává u některých úseků ,že budou nejdříve v 2034, přičemž tyto termíny jsou tou nejvíce optimistickou variantou, která se v některých případech posouvá i o více než 10 let. Možná se dálniční síť podaří dokončit do deseti let z 95%, ovšem vyskytnou se zde nedokončené úseky, které se nezačnou stavět ještě i nejméně do roku 2040 díky soudním sporům.

R2D2

Základní dálniční síť je dle mého to co je aktuálně rozestavěno. Nic nového nezačnou … D52 a D43 predikuji, že nebudou spíše nikdy. D43 byla odepsaná v momentě prekvalifikace z dálnice na rychlostní silnici. D52 padne za oběť ekonomické krizi a ekologicko sociálním trendům. Ale třeba prekvapi…

Radim

D49 je dálnice jenom k Vizovicím, dál je to 2+1 (takže I/49), k těm Vizovicím by se to při troše dobré vůle stihnout dalo. D43 (teď označená jako I/73) asi nebude „nikdy“ (2040 možná?). D55 by se stihnout mohla, D52 taky (možná kromě toho úseku přes nádrž).

Původní Pražák

Jestli má ministr plán stavět, ale problémem je legislativa, tak samozřejmě jeho prvořadým úkolem je navrhnout změny legislativy a přesvědčit o nich parlament.

Alex

Souhlasím s Vámi na 100 %, nicméně se takový mistr za posledních 20 let ještě nenašel…

hank

Ano. V první řadě o takových změnách, které by vyloučily z účasti na stavebním řízení občanské organizace a environmentální aktivisty, aby zkorumpované úřady, samosprávy, firmy a mafie měly klid na práci…

hank

Ale prdlajs… Legislativa není o nic horší než jinde, jenom by taky někdo musel ty zákony dodržovat. Vždyť tím, kdo nejvíc porušuje zákony, je sám stát, a když dojde v souvislosti se stavbou k soudnímu sporu nějakých dotčených osob nebo organizací se státem, tak stát ten spor skoro vždycky prohraje. A ne, řešením opravdu není některé „státu nepohodlné“ zákony zrušit nebo zmírnit.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Když úřad zapomene obeslat vlastníka nemovitosti dostčené stavbou, tak je to jednoznačně chyba úřadu. A nikoliv toho, že jakýsi majitel si dovoluje existovat.

Radim

Ale mohli by ty zákony upravit tak, že se do toho můžou hodit vidle jen jednou a když už to pak opraví nebo soud žalobu zamítne, tak smolík. Už jednou jsi prohrál, smůla. A né že se u každé části přípravy do toho hodí ty samé vidle a nebo třeba že je někde blbě formulovaná věta.

hank

Těžko se dá u soudů udělat výjimka z přezkoumatelnosti některých soudních rozhodnutí vyššími instancemi…

Láďa krupár

Strategii vypracovaných MD a schválených předchozími vládami zejména po roce 2000 bylo několik. Seznam prioritních dopravních staveb existuje několik let. Např. jednou z nejstarších, mimo základní síť dálnic, je Pražský okruh, který byl namalován jíž dávno před rokem 1989… Hlavním problémem byly vždy finanční prostředky, zejména po roce 1989. Problém j v nastavení státního rozpočtu a jeho systému schvalování. Ministerstvo financí nebylo nikdy schopno vypracovat tzv dlouhodobý rozpočtový výhled, alespoň na 5 let. Od roku 2022, kdy jsme pracoval na MF v oblasti financováni dopravní infrastruktury existoval tzv Informační systém programového financování ve kterém byly zapracovány všechny investiční akce, které… Číst vice »

Sova

Hlavním problémem Pražského okruhu byly finanční prostředky? AHA, tak to už dál číst nemusím…

Láďa krupár

Sovo když nejste schopen číst a pochopit obsah příspěvků k problémům kterým nerozumíte a nemáte o nich ánung a dlouholetý přehled nevyjadřujte. Jste typickým představitelem povrchnosti a podle toho to tady taky v mnoha směrech vypadá. A přečtete si příspěvek níže.

David

Souhlasím, a jedním dechem dodávám, že toto nekoncepční přidělování peněz i snižuje konkurenci (zejména na železnici), neboť firmy, které by potenciálně mohly mít zájem o určité zakázky nemají jistotu, že pokud investují do techniky a know-how, to budou moci ze státních zakázek zaplatit.

Pája

Ne.

Michal Staša

Pěkně vedený rozhovor. Je v tom rozhodně vidět kus žurnalistiky a méně nadšenecký pohled na dopravu. To je řek bych dobře.

Petr David

Řekl bych, že bez nadšeneckého pohledu by člověk neslezl ze stromu. Dnes nadšení naopak silně chybí.

hank

Nicméně novinářská forma rozhovoru vznikla pro to, aby a) seznámila veřejnost s názory dotazovaného, b) poukázala na nekonsistenci, rozpory, omyly a lži v jeho vyjadřování. To s osobním pohledem novináře ani s mírou nadšení, se kterou přistupuje k výkonu své profese, nemá nebo nemělo by mít nic společného. K vyjadřování vlastních postojů novinářů slouží jiné formy: Komentáře, eseje, sloupky fejetony… Do jaké míry tuto základní zásadu ze žurnalistického slabikáře dnešní novináři dodržují, to ať si každý posoudí sám. Hon za prodejností a sledovaností udělal z většiny novinářů dělníky infotainmentu – čest budiž vzdána vzácným výjimkám…

Petr David

Uznávám, máte pravdu.

David

Tak pár takových osobních otázek pana Sůry tam zůstalo (viz Semily), ale celkově souhlasím. Jsem rád za historické paralely, které vlastně jen potvrzují, že cokoli za „plán“ co z ministerstva vyleze, bude opět jen cárem papíru.

L. Paluzga

Pokud někdo přichází na jakékoliv ministerstvo a nemá v kapse připravený strategický plán rozvoje daného rezortu a jím spravovaných oblastí, ale potřebuje k jeho vypracování rok a čtvrt (!) činnosti jim spravovaného úřadu, nemá na takovém místě co dělat. A je jedno, jestli jde o ministerstvo dopravy, nebo třeba školství.

Tento rozhovor je esencí, důkazem neschopnosti, nekompetentnosti osoby Martin Kupka a jednoznačným potvrzením, že tahle parodie na ministra žádnou změnu k lepšímu ohledně rozvoje dopravní infrastruktury v ČR nepřinese.

TheBearspook

Jak byste se dostal k datům, která by Vám umožnila tento plán předvést ještě před vstupem na ministerstvo? Pokud myslíte ty „strategické plány“, to bych možná zvládl i já s nějakým harmonogramem.

hank

Žádný pretendent moci by se bez takových plánů o tu moc neměl ucházet. Aspoň ne v té části světa, která sama sebe pořád ještě považuje za demokratickou.

Dat je naopak více než dost, možná až tolik, že to je efektivnímu rozhodování občas na škodu…

Původní Pražák

Na jednu stranu si berete do huby demokracii, na druhou stranu očekáváte, že strategický plán je dílem jednoho člověka, v lepším případě jedné strany, která si ho sama upeče a pak jen po té, co se dostane k moci, začne aplikovat bez ohledu na kohokoliv?

hank

To je hned několik argumentačních faulů v jedné větě. Ale rozebírat je se mi nechce. Kdo to čte nezaujatě, jistě je vidí, a vysvětlovat je těm ostaním je ztráta času.

Původní Pražák

Koukam, ze jste našel nové slovíčko. Je vtipné, jak ho používáte v každé diskuzi, přičemž obrat „kdo čte nezaujatě, jistě vidí“ v žádném případě argumentačním faulem není 😀

hank

Dobře. Kde píšu, že to má být dílem jednoho člověka? Kde píšu, že si ho má upéct jedna strana sama? Kde píšu, že ho má aplikovat bez ohledu na kohokoliv? „Nové slovíčko“ je to možná pro tebe, protože ti ty fauly prozatím procházely… K tomu mému údajnému argumentačnímu faulu jen tolik, že uživatelům internetu je už dneska dostupných dost definic argumentačních faulů; přinejmenším dost na to, aby je poznal každý, kdo je poznat chce. Samotný ten pojem používám jenom tam, kde to je na místě. Zatím se mi nikdo ani nepokusil dokázat, že bych ho někde použil nesprávně. A za… Číst vice »

V. F.

Naopak. Vytvořit kvalitní, realistický strategický plán zabere spoustu času a to, že bude hotový takhle rychle, je skvělá zpráva pro celou ČR.

Také nám to dává slušnou naději, že tento 10-ti letý plán dostavby základní dálniční sítě, bude konečně ten poslední.

Nezbývá, než držet palce panu ministrovi a zároveň doufat, že ke splnění těchto plánů výrazně dopomůže i nový stavební zákon, který bude fungovat tak dobře, jak se od něj očekává.

Kobodej

Nejlépe tak, že v daném oboru již roky pusobite a máte o tom oboru nějaký přehled. A ne že jste jen dostal politickou trafiku v oboru o kterém nic nevíte.
Každá strana by tento plán měla mít zpracovaný už před volbama aby volič věděl koho volí. A ne ho mít až dva roky po volbách, pak dva roky zavádět a pak skončit v opozici.

Původní Pražák

Nezlobte se, ale to jsou představy jak Hurvínka o válce. Máte, potuchu, kolik agend obnáší jedno ministerstvo? Že pořád to nejsou jen vlaky a silnice, ale i voda a vzduch? Že politika je v první řadě o zájmech, které jsou velmi často protichůdné, viz treba jen zdejsi hadky o lokálkách? Žádný člověk to nemůže pojmout všechno, i kdyby byl superman. Ministr má mít nějakou základní vizi, kam to celé chce posunout. A pak schopnost o ní přesvědčit další spoustu lidí. Nic víc, nic míň.

L. Paluzga

Další, co nedokáže pochopit ani nadpis, natož delší text.

Vždyť on v tom rozhovoru několikrát jasně přiznává, že žádnou vizi nemá, ale že se na ní už rok pracuje a na jaře bude možná hotova!

Tak co tady pořád obhajujete?

Kobodej

Nikdo to nechce po jednom člověku, ODS tu působí 30 let a nějakou vizi má už mít dávno zpracovanou a jen jí aktualizovat. Nikdo nemusí znát všechno, asi mylně jsem se domníval že od toho má každý několik poradců a další různé úředníky.

Jiří Kocurek

Letos je dva roky po volbách?

Kobodej

Letos je rok po volbách a za rok bude hotová koncepce, to jsou podle mě dva roky.

Luděk Štěkala

Mnohem horší mi tedy přijde, když tam někdo osm let sedí a žádný takový plán nevznikne. Ani jeden z těch čtyř Babišových šašků za osm let s ničím takovým nepřišel, pěkně v duchu topit a svítit, takže rok a čtvrt považuju naopak za známku kompetence.

Jiří Kocurek

Ale zase projížděl lokálky předcházen zkrášlovacím komandem!

Jiří

Takže když budu dělat dejme tomu náměstka pro dopravu (nebo podobnou funkci co se týče dopravy) v nějakém městě a pak se po volbách stanu ministrem, mám hned mít připravený plán rozvoje v každé Horní Dolní? Nebo jak si to představujete?

Podle mě máte nějakou averzi vůči Kupkovi, neboť ve vícero komentářích kritizujete jen jeho.

L. Paluzga

Jaký plán rozvoje v každé Horní Dolní? Co to tady melete? Evidentně nemáte tušení o významu slova „strategický“, ale nutkání zapojit se do diskuze převážilo. Ano, než nastupoval na ministersto, tak to měl mít v kapse, jinak to je klasická ODSácka trafika a lá jistý Martin Říman, jestli vám to jméno něco říká. A že jsem na Kupku vysazený? A udělala ta nula za ten rok něco, proč bych vysazený být neměl? Stále se tady v těch debatách jeho zastánců ptám na jediné – v ČEM PŘESNĚ je lepší, než jeho předchůdci za posledních osm let? Kde je ta změna,… Číst vice »

MartinS.

Strategický plán, vyhodnocení jednotlivých staveb, prioritizace, zajistění jejich financování to opravdu není a nemůže být něco, s čím ministr na ministerstvo přichází. To jako, že by to sepisoval po večerech doma na koleně? A měl by na to asi tak 14 dnů, protože nejprve po volbách probíhají koaliční jednání, potom se dělí resorty mezi koaliční strany, pak se hledají kandidáti na ministra. Ministr přece zadá zpracování takového materiálu příslušným odborníkům na ministerstvu a ti na tom začnou pracovat se znalostí věci. Škoda, že jim to někdo nezadal dřív, ale to se nějaké dlouhodobé zdroje k financování dopravních staveb neřešily. To… Číst vice »

hank

A ony jako partaje nepotřebují před volbami žádné programy? Oni stínoví ministři ucházející se o vládní posty nemají už před volbami týmy lidí, kteří to jsou schopní zpracovávat? Ono by některé partaji uškodilo, kdyby měla volební program napsaný tak, aby se po vítězných volbách dal rovnou vzít a aby se na něm dalo stavět? Ony by momentálním opozicím upadly huby, kdyby si našly cestu k momentálním koalicím (a naopak) a navrhly jim společné dlouhodobé základní strategie? Takhle to funguje třeba ve Finsku (tam už 30 let) nebo v Dánsku; chtěl bych se mít jako průměrný Fin…

MartinS.

Ale ano, ty partaje potřebují před volbami programy, ale žádný program nemůže mít formát státní strategie v každé konkrétní oblasti.
1) ta strana (opoziční) se k některým údajům státních organizací dostane jen velmi těžko nebo vůbec;
2) dlouhodobě u nás vládnou koalice, i když bude mít strana zpracovaný nějaký materiál, je pravděpodobné, že při koaličním vyjednávání dozná výrazných změn v rámci kompromisu;
3) opravdu chcete srovnávat aparát politických stran s aparátem ústředních orgánů státní správy? Strany mají své stínové ministry a stínovou vládu, ale ne stínová ministerstva.

Tukan

Které stavby se na trati Brno – Havlíčkův Brod – Kolín posunuly? Na mapě SŽ jsou asi pořád staré termíny.

a8n

Podle návrhu rozpočtu zůstala Přibyslav-Pohled.

Karel

Praha? Beroun? tam se sice byl podívat, ale skluz jako prase…

Nejdůležitější stojí

Pan ministr by si měl na pracovní dtůl dát pět těchto poznámek a každý týden říct co pro to udělal a kdy se začne stavět! 6 nejdůležitějších staveb a neděje se nic!!!

– Obchvat Prahy 511
– Obchvat Prahy severní
– Blanka 2
– D3 přes Posázaví
– Jinonická radiála
– Vestecká spojka

Radek Vizi

Proč sem pletete stavby, se kterými Ministerstvo nemá nic společného?

Vojtěch Hrabal

Můžete mi zdůvodnit k čemu potřebujeme dálnici z Bohnic do Suchdola? Jaké konkrétní dopravní relace má uspokojit a proč je není možné realizovat po jiné trase? Zejména s přihlédnutím k existenci I/16 z Nové vsi do Slaného a plánované přeložce II/240 z Kralup do Tuchoměřic.

Kobodej

Sám sebe vyvracíte pokud nějaká relace neexistuje tak ji nemusíte řešit. Tento kus samozřejmě spojení D5,D6,D7 s D8, D10, D11.

Vojtěch Hrabal

Nic si nevyvracím. Relaci D5 > D6 > D7 > D8 právě báječně plní trasa ve stopě I/16 ze Slaného (tam je D7) k Nové Vsi (D8). Explicitně jsem na to ve svém příspěvku upozornil. Ale asi jste to potřeboval „přehlédnout“, abyste měl záminku pro kritiku. Paralelně pak povede přeložka II/240 (D0, D7 > D8). Z Tuchoměřic do Nové Vsi to je přes Bohnice 30 km a přes Slaný 35 km. Časově 2 – 4 minuty navíc. Poptávka po relace Slaný > Liberec (Hradec) asi nebude nikdy silná. Osobní auta stejně budou stejně jezdit Blankou, na tom Pražský okruh nic… Číst vice »

MartinS.

Je to sice dál, zato horší cesta. Tak jste to myslel? Dálniční okruh Prahy i městský okruh se nazývají okruhy právě proto, že mají vést dokola.
Ve chvíli, kdy nejsou dokončené, přenáší se dopravní intenzity na dokončené části, které ale nejsou uzpůsobené kapacitně, protože počítají s rozdělením zátěže.

Vojtěch Hrabal

Mě je vcelku jedno jak se komunikace jmenují, ale k čemu mají sloužit. Pro relaci D1 > D8 bude sloužit východní část Pražského okruhu. Relace D5 > D8 je ve stopě I/16 je dlouhá 35 km, přes Bohnice to je 30 km. Rozdíl zhruba 2 – 4 minuty. To mi jako argument pro stavbu za několik desítek miliard, která navíc zlikviduje rekreační zázemí pro několik set tisíc lidí, nestačí. Ve chvíli, kdy jsou dokončené nastane dopravní indukce a nic se nerozdělí. Konkrétně tato stavba by měla do vzdálenosti 400 m od sídliště kde žije 20 tisíc lidí přivést 100 tisíc… Číst vice »

Vojtěch Hrabal

Můžete mi zdůvodnit k čemu potřebujeme dálnici D3 přes? Jaké konkrétní dopravní relace má uspokojit a proč je není možné realizovat po jiné trase? Zejména s přihlédnutím k existenci D4, která již má vyřešené zaústění na Pražský okruh a která vede paralelně s D3 řídkým osídlením zhruba 50km západněji a končí, stejně jako D3, v Českých Budějovicích.

ventus

Mezi Holešovicemi a Kralupy není mezi oběma břehy jediné silniční spojení. Je velké množství dopravy, pro kterou je toto spojení atraktivní – opravdu pojedete z Mladé Boleslavi do Plzně přes Slaný. Dtto obsluha Severního města v Praze cestou na západ. Nákladní doprava z České Lípy do Chomutova, pro kterou je toto skutečně výhodnější a pravděpodobně ji také již využívá je marginální.
A o největším problému silnic 1.třídy (I/3) nemá cenu diskutovat.
Ty stavby měly stát již dávno.

Vojtěch Hrabal

Z Mladé Boleslavi do Plzně budou osobáky jezdit po Městském okruhu, protože to bude rychlejší (stejně jako Češi v Mnichově nejezdí po A99, ale po Mittlerer Ringu). Dtto obsluha Severního města cestou na západ. A když ne, tak po východní větvi D0 to bude stejně rychlé jako po té západní. Dříve mezi Roztoky a Úholičkami byl velký přívoz, plánovali tam most. Ten by tam byl užitečnější než dálnice vysoko nad Vltavou dva kilometry jižně od tunelu pod Vltavou. Aha, takže když vás požádám, abyste argumenty obhájili nezbytnost výdaje za 100 miliard, tak vám to připadá natolik bagatelní částka, že o… Číst vice »

Tomáš M.

Tohle měl být rozhovor z roku 1993….

L. Paluzga

A není? Vždyť sami redaktoři Kupkovi jasně říkají, že takové kecy tady slýcháme desitky let…

Granja

Přesně! Já osobně jsem při slovech koridor/koridory před sebou najednou uviděl ministra co si v mládí rád hrál s vláčky – pana Stráského.

PetrH

Myslíte, že se tenkrát nestavěly dálnice?

Zbyněk

stavěly se nesystematicky a bez koncepce = stavělo se hodně málo km. Navíc v r. 2010 se komplet většina staveb dálnic zastavila, za což by měl tehdejší ministr dopravy myslím Bárta, stát před soudem

PetrH

postavila se například D5. Asi by bylo zajímavé porovnat počet postavených km 20 let před rokem 1990 a 20 let po.

Vojtěch Hrabal

Máte pravdu v tom že se stavělo nesystematicky a zcela bez koncepce – kde se zrovna podařilo vyřídit stavební povolení, tam se začalo. Takže jsme v roce 2010 měli rozestavěné všechno a hotového nebylo nic. Přizpůsobení množství plánovaných staveb ekonomické realitě a kapitálovým možnostem ČR byl poměrně logický krok.

Jiří Kocurek

Ale notak. D5 byla v roce dávno 2010 hotová.

Dušan

Modernizace tratě t-230/t-250 je součástí sítě TEN-T do modernizace se k dnešnímu datu nasypalo už minimálně polovina toho, co to mělo stát, tj. nějakých 15-17 mld. Kč z plánovaných 30-35 mld. Kč a je hotovo z mezistaničních úseků 49 % z celkové délky. Hotovo mělo být do cca. 2030, začalo se 2007 a najednou se 3 stavby škrtly s tím, že to není priorita ? Rozestavěná modernizace tratě TEN-T s „utopenými“ 15-17 mld. Kč není priorita ? Na pana ministra asi přišla nějaké horkost – jinak si to nedovedu vysvětlit ?

Vtvt

K Vaší úvaze o investicích… jaké navrhujete řešení, když železniční uzel Ostrava podraží na dvojnásobek na 25 miliard?

A železniční uzel Brno za desítky miliard nelze relativně vyřešit, když Babišova vláda nekoupila pozemky (Tesco) za 0,8 miliardy?

Granja

Proč by kupovali pozemky TESCA, když nádraží bude stát jinde? Slyšel jste někdy o trestném činu porušování povinnosti při správě cizího majetku?

Vtvt

Brněnské nádraží chce na jiném místě Město Brno. Státu i kraji vyhovuje tam kde stojí, akorát kapacita nástupišť je nedostatecná.

Spíše bych čekal oponovani skutečným problémem, že nádraží (budova) je majetkem ČD a investice do nástupišť je věcí SŽDC. Nevím jak jsou dnes nastavené jejich vztahy, ale předpokládám, že by šlo vyřešit ošlapnym do kasy ČD

hank

Omyl. Brněnské nádraží chtějí na jiném místě majitelé pozemků, kde se má stavět.

Na brněnském magistrátě vládnou mafie stavebních firem už přes 30 let bez ohledu na to, která partaj zrovna vyhrála volby. Současné aktivity orgánů činných v trestním řízení to už po x-té dokazují.

Jiří Kocurek

Přesun nádraží najdete již v územním plánu z 60. let minulého století. Navzdory doporučení profesora Bohuslava Fuchse rekonskruovat nádraží v centru…

hank

A do toho územního plánu to tenkrát prosadil kdo? Město jménem občanů nebo rodná strana?

Mimochodem, podobné diskuse probíhaly už za I. republiky… Což nic nemění na věci, že dnes za nimi stojí a na pilu tlačí ti, kdo ve věci mají svoje zištné osobní zájmy. Těm jsou zájmy většiny brněnských občanů pochopitelně ukradené. Jenže Brňáci si za to můžou i sami, například tím, že ignorovali referenda.

Vojtech

Naivko

Pavel Skládaný

Tahle poznámka mne také vyděsila. Představu, že např. rozpadající se tankodrom v traťovém úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov snad „není naše priorita“, to bych považoval za hodně nejapný vtip. Podobně též úsek Čáslav-Kutná Hora.

Vtvt

Co navrhujete, když poplatky dopravců za koleje loni pokryl cca 6% všech útrat SŽDC?

Připomínám že na desítky miliard dotací pro SŽDC si půjčujeme. A věřitele nám, na házení peněz do černé díry, nepujčí za slušný úrok nebo nepůjčí vůbec

Pavel Skládaný

A co navrhujete Vy? Nechat to rozpadnout úplně a na trati TEN-T Brno-Havlíčkův Brod potažmo Praha-Brno zastavit provoz?

Vtvt

1. Vypnout veřejné penize do vedlejsich tratí. 15% příští rok, pak 10%, pak 5%… podle toho jak to půjde, tak vypnout až do cca 70% tratí Sždc Loni stálo řízení provozu a údržba a opravy tratí 26 miliard. 2. Posunout/rozvolnit harmogram instalace ETCS. 3. Stopnout investice do nádražích budov viz Teplice. Využít PPP 4. Koncesní model 5. Investovat do hodnocení investic jako na Slovensku „hodnota za investované peníze“ 6. Udelat vše pro přilakaní více dodavatelů pro SŽDC. Viz barák nádraží v Aši či Chodově tuším za pětinasobek nákladů na rodinný domek 7. Pro správu městské železnice např. Chrlice najít jiného… Číst vice »

Pavel Skládaný

To je vynikající nápad! A zmíněné havarijní úseky TEN-T Kolín – Havlíčkův Brod – Brno mohou chátrat vesele dál.

Vtvt

„Výkřiky do tmy“ nezaplatí faktury, odborníky a splátky dluhu.

Dokud se na železnici neskončí s „tureckým hospodařením“, tak zapomeňte na zlepšení. A reálně se přiblíží, že zbyde Děčín-Břeclav, Bohumín-Břeclav a Ostrava-Praha+Podkrušnohorska magistrála a příměstské tratě. Zbytek fuč

Sova

3. Stopnout investice do nádražích budov viz Teplice. Využít PPP

– Tohle si dovolím zdůraznit, na to se v poslední době vyhazují opravdu nehorázné peníze. Radši nastupovat na rumišti do rychlého a moderního vlaku, než naopak…

Vtvt

Když ve Vsetíně budovu nádraží financuje město, tak podobně místní (radnice) snaze najdou využití pro obrovské nádražní budovy než když o využití rozhoduje SZDC z Prahy

Kobodej

Hlavně už by někdo mohl vypnout tebe, jenom díky tobě jsou tady všechny diskuze prakticky nečitelný.

Vtvt

Vzhledem k tomu, že komenty píšu pouze do některých diskuzí, tak hledejte příčinu jinde, že VŠECHNY diskuze jsou pro Vas nečitelné.

Máte-li něco konkrétního, dejte vědět, třeba se nad tím zamyslím.

Granja

Komenty píšete pouze u článků týkající se železnice, kterou byste nejraději skoro celou „vypnul“. Již jsme si za ty měsíce stále stejného flašinetování ráčili všimnout.

Vtvt

Pouze varují před „tureckým hospodářství“ na železnici, neboť prohospodařené peníze jsou vesměs na dluh. Tož až věřitelé omezí v budoucnu půjčky, tak skončí třebas 75% železničních tratí.

Lepší dnes ( včera bylo pozdě) vypnout peníze pro 60% procent tratí, aby zůstalo v provozu 40% tratí, než pár roku strkat hlavu do písku a pak zbyde jen 25% tratí nebo míň. A ještě navíc zadlužit děti.

Granja

Jistě, všichni vedoucí pracovníci jsou nevzdělaní ****** a čekají, až jim jakýsi Axel napíše varování. Svatá prostoto!

Vtvt

Co navrhujete?

Granja

Asi to, co vám doporučili jiní. Vypnutí se.

Vtvt

Co navrhujete, aby zůstaly v provozu kapacitní, rychlé železniční tratě? Tj. řekněme 40 % sítě SŽDC

Chada

Navrhuji aby jste své problémy řešil tam kde vám pomůžou a ne zde kde akorát melete dokola to samé a zaplevelejute diskuze.

David

Bod 6 – naprostý souhlas. Na co potřebujeme nádražní budovu v Aši za takové šílené peníze ? Nestačilo by tam něco podobného jako v Dětřichově, postavené nějakou místní stavební firmou ?

Dušan

Jeno pro představu – trať se rozpadá a jen třeba pro úsek Světlá – Leština u Světlé vypsala někdy před měsícem sama Správa železnic, státní organizace veřejnou zakázku na havarijní sanaci žel. svršku, velice špatný je stav i dalších úseků (Kutná Hora – Kolín apod.), které, pokud se neudělají rychle, tak se bude platit za X-milionů jejich sanace – o tom asi ale ministr Kupka nikdy neslyšel, nebo mu to někdo zapomněl říct ?! Laik žasne, odborník se diví…

Paja

Možná by stačilo si to přečíst. Jasně se tam mluví o prioritách a věcech co jsou pod rozlišovací schopnost. Oprava nekoridorové trati je, řekl bych, pod rozlišovací schopnost.

Pavel Skládaný

Nikoli, právě o té „nekoridorové“ trati se v článku přímo a konkrétně mluví, i proto pan Dušan a já konkrétně na trať Kolín – Havlíčkův Brod – Brno reagujeme.

Vtvt

Vzhledem k tomu, že už letos Ministerstvo dopravy poslalo krajům míň na regionální vlaky, tak je pravděpodobné řešení, že vedlejší tratě (až cca 75%) budou převedeny na kraje a že státního rozpočtu půjdou peníze pouze do 25 až 35% železničních tratí.

Připadalo by mi to logické, tak jako dnes jsou dalnice+jedničky státní a silnice dvojky+trojky jsou krajské

Granja

Souhlas. Odstranění šikany u obce Lochy s propadem rychlosti ze 100 na 70 s následným rozjezdem znovu na 100 (+ zkrácení trati) mě taky překvapilo. Trakční energie je drahá a na plýtvání nemáme. Pokud jde o Vlkov – Kozlov (st. označena jako Křižanov), pak zde spekuluji, zda to není kvůli nedořešenému napojení spojky VRT od Osové Bitýšky k Velké Bíteši. Možná někdo doplní…

Jiří Kocurek

„Trakční energie je drahá a na plýtvání nemáme.“

Přitom se ale provozují odporové lokomotivy a Správa nedovoluje všude ani rekuperaci. Což je daleko větší průšvih než 1 oblouk.

Vojtěch Hrabal

To je dopravní politika ODS. Veškeré opravy a rekonstrukce stopnout. Na silnici i železnici. Všechny peníze napumpovat do nových dálnic a ještě si na to napůjčovat, protože před jejich voliči to vypadá dobře. Potomkům nechají dluhy a rozpadlou infrastrukturu. Ale to jim už bude jedno, oni potřebují za tři roky stříhat pásky.

vtvt

U oprav železničních tratí si myslím, že nemáte pravdu. Letos na opravy/údržbu železničních tratí SŽDC jde 14,385 miliardy korun.

Je otázkou zda-li divize SŽDC k provozuschopnost tratí funguje dobře viz kauza https://zdopravy.cz/pozdeji-a-draz-zakazku-na-sanaci-sesuteho-svahu-zkouma-opet-uohs-ma-podezreni-na-deleni-zakazky-76589/

Také jde o kapacity dodavatelů, kdy, krom rekordní výše investic do železničních tratí, probíhá řada stavebních prací v jiných oblastech kolejové dopravy (vlečky, metro D, tramvajové koleje).

Vojtěch Hrabal

Kupka spoustu staveb stopnul. Z hlavy si to nevybavím.

Argumentovat tím, že nějaký státní úřad nefunguje dobře a proto by neměl dostávat peníze…. Slyšel jste třeba o zvlněné dálnici na Moravě?

Jan Sůra

Prosím o konkrétní příklady, jinak půjdete tam, co jiní šiřitelé bludů.

Vojtěch Hrabal

Račte si lépe pamatovat o čem vlastně psali letos v březnu.

Správa železnic zrušila v červnu vypsanou soutěž na instalaci evropského zabezpečovače ETCS mezi Brnem – Horními Heršpicemi a Zastávkou u Brna. Zadávací řízení na zakázku s maximální hodnotou 485 milionů korun vypsala v době, když už sama přiznávala správní radě, že nemá dostatek peněz.

https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zrusila-dalsi-velkou-zakazku-vypsala-ji-v-dobe-kdy-varovala-pred-zastavenim-staveb-106333/

Přehled všech zrušených zakázek naleznete zde:

https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_index.html?type=all&state=CANCELED&archive=ALL&contract_place=&orderby=date_offers&direction=desc

Jan Sůra

Nevypsání soutěže není zastavení stavby.

Vojtěch Hrabal

Zrušení soutěže není nevypsání soutěže. A jestli se vám sloveso zrušit nelíbí, tak si nejdříve opravte titulek ve vlastním článku.

Dále tu máme Českou televizi: https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3437682-sprava-zeleznic-kvuli-usporam-odlozi-nektere-stavby-letos-bude-hospodarit-s

Ale máte pravdu, stavby opravdu nejsou rušeny, ale jenom jsou pozastaveny. Na neurčito. To není žádný úřední akt, takže se to nikde na vývěsce nepíše. Můžu se ještě zkusit poptat vyučujícího z FD, na přednáškách jsme se o tom bavili. Ale konkrétní akce si fakt nepamatuju.

Jan Sůra

argumentujete texty z dob, než došlo k zásadnímu navýšení peněz do rozpočtu a zakázkami, které byly často zrušeny z úplně jiných důvodů, než nedostatek peněz. Btw, zmiňovaná zakázka je v rozpočtu na rok 2023.

Vojtěch Hrabal

Ovšem to, jestli na ni budou peníze záleží na tom, jestli si bude moci SFDI půjčit peníze, což je podmíněno zákonem, který ještě neprošel ani prvním čtením. Reálně nevěřím, že to projde. Takže i příští rok bude projekt odložen.

Připadá pitomé, že se zastavují rekonstrukce a modernizace (třeba autocenzurou SŽ, která ty výběrka už ani nevypisuje) a přitom se plánují nové dálnice jako kdyby stát neměl roční schodek 5 % HDP.

Jan Sůra

Autocenzura u SŽ, to opravdu pobavilo, když vidím, co vypisují. K tomu, že používáte jako argumentaci 9 měsíců starý text v době zcela jiné reality, koukám vůbec nic.

Vojtěch Hrabal

„Oproti očekávání je situace ještě velmi dobrá, protože se mluvilo o podstatně větších škrtech. I na Správě železnic byla patrná poměrně velká nervozita z toho, kolik peněz vlastně na letošní rok budou mít. Spousta zakázek byla zrušena, protože se nevědělo, jak budou financovány. Myslím, že 53 miliard je velmi vysoká částka, která by měla zajistit, že financování by mělo dál běžet a nebude docházet k zastavování staveb jako v minulosti,“ míní Jan Sůra z webu Zdopravy.cz.

Citace vaší maličkosti z ČT, hodláte sám sebe zařadit mezi šiřitele bludů? https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3437682-sprava-zeleznic-kvuli-usporam-odlozi-nektere-stavby-letos-bude-hospodarit-s

Jan Sůra

Odkaz ze 4.2. Navýšení rozpočtu bylo teď v září. Nashle.

Vojtěch Hrabal

Teď v září byl příslib navýšení rozpočtu na příští rok. Já píšu o letošním rozpočtu. Navýšení na příští rok neschválila ani vláda, natož parlament. Zatím to je akorát myšlenka pana ministra, který o ní mluví. Je závislé na tom změně zákona, který ještě neprošel prvním čtením. A reálně se jedná o možnost zadlužit se tak, aby to nebyl státní dluh. Přitom vůbec nemá jisté, že mu to projde parlamentem. A je již mojí autorskou interpretací, že neprojde a akorát se snaží všechny ukolébat sliby (slibem totiž nezarmoutí). A když mu změna zákona neprojde, tak „bohužel, moc mě to mrzí, kolegové… Číst vice »

Vojtěch Hrabal

Ta úvodní pasáž o financování a ekonomických dopadech je naprosto neurčitá a bezobsažná. Na prvním místě bych si dovolil podotknout, že pan Kupka absolutně nenašel žádné nové formy financování. Pouze nové formy zadlužení budoucích generací. Z čeho se dluh zaplatí neřeší. Nasekat dluhy a splácení nechat dětem umí každý. Jestli chceme více dálnic a více moderních kolejí, tak za to také musíme více zaplatit. Není možné chtít německou kvalitu a české ceny (daně). V Německu platí všichni majitelé aut silniční daň – oblíbená Octavia vyjde na 20 € měsíčně, u nás soukromí uživatelé neplatí nic a firemní platí zhruba 40… Číst vice »

Vtvt

Myslíte, že lze nějak zvýšit tržby SŽDC za koleje od nákladních dopravců?

V 2017 nákladní dopravci za hrtunkm zaplatili 60 Kč v průměru za všechny tratě SŽDC.

V 2021 to bylo 43 Kč za hrtunkm.

Převezli zhruba stejně, tj cca 35 milionů hrtunkm

Údaj je bez poplatku za kapacitu, který je relativně malý.

Vojtěch Hrabal

Myslím, že to je možné u nákladní i osobní přepravy. Potíž je s tím, že současně s tím musí být zvýšeno zpoplatnění silniční dopravy. Obecně je u nás doprava, silniční i železniční, velmi silně přímo i nepřímo subvencována. Což stačí na údržbu, ale na nějaký výrazný rozvoj to nestačí.

Paja

Taky jste zapomněl, že v Německu neplatí za použití dálnic. Ani oblíbené Oktávie.
A už vůbec nemluvě o tom, že oni dálniční síť nebudují, ale jen udržují.

PetrH

No tak když platí silniční daň, tak už ta dálniční známka je jaksi zbytečná. Mimochodem ta jejich silniční daň je vyšší.

Kebab

Ano, jejich silniční daň je vyšší. Co jejich platy?

PetrH

No a? Mají dražší cement?

55p

Mají dražšího toho dělníka, který staví dálnici.

Vojtěch Hrabal

Drtivá většina nákladů je nepersonální. Materiál, stroje, energie. Lopatou tam nikdo nehází. Každý sedí v mašině za desítky milionů.

Nemám to spočítané, nejsem z oboru stavebnictví, ale personální náklady nepřesáhnou 5 % celkových nákladů.

Vojtěch Hrabal

Co mají platy společného s náklady na výstavbu dálnic? Na jednotném evropském trhu stojí postavení dálnice v Německu totéž co u nás.

Ostatně to zmiňuji ve svém prvním komentáři – nemůžeme chtít německou infrastrukturu za české ceny.

hank

V r. 1938 měla v Německu soukromé osobní vozidlo asi 2% obyvatel. Když si v r. 1935 Hitler prohlížel prototyp VW Brouka, slíbil, že do 10 let ho bude moci mít každá německá rodina, která ho bude chtít. Mezitím se sice 1000letá říše zhroutila, takže plnění toho slibu se poněkud opozdilo, ale žádná poválečná (západo)německá vláda si netroufla nepracovat na jeho plnění. Dnes jsou Němci nejpilnější jezdiči v Evropě a autoklub ADAC je se svými 19 milióny členy pravděpodobně největší a nejvlivnější lobystická organizace na světě. Německé poměry je nutno číst ve světle těchto okolností.

Vojtěch Hrabal

Já na nic „nezapomněl“, psal jsem stručný diskusní příspěvek. Nemám rád tento dehonestující styl, kdy z názorového oponenta děláte pitomce, který věci „zapomíná“ a „nedomýšlí“. V ČR se za dálnice platí zhruba 60 € ročně – a pouze ti, kdo po nich jezdí. V Německu zaplatí 240 € všichni. I ten, kdo má auto půl roku v garáži. Také jsem zapomněl porovnat výši spotřební daně (vyšší v Německu) a taky jsem zapomněl porovnat výši poplatku za registraci auta. A taky jsem zapomněl, že v Rakousku platí silniční daň (podobná výše jako v Německu), dálniční známku (podobná jako u nás) a… Číst vice »

Vojtěch Hrabal

Za prvé dálnice stále budují. Kolem Mnichova rozšiřují A99 a třeba u Garmische vrtají nový tunel kolem města. Za druhé i kdyby dálnice jen udržovali, tak mi prozraďte z čeho je v minulosti postavili?

OndraG

Když se na podzim roku 1989 zacinkalo klíči, tak jeden z prvních programů vlády byly plány na obnovu a výstavbu dopravní infrastruktury, dokončila se dálnice na Plzeň, začala se budovat dálnice z Brna na Vídeň, prodlužovala se dálnice na HK a v neposlední řadě dálnice na Drážďany …. vláda tehdy slibovala, že do deseti let … no a jak všichni víme, skutek utek … budu rád, když se opravdu do deseti let povede aspoň dodělat rozestavěné dálnice … a o železnici se radši ani nebudu zmiňovat … je mi líto, že se nevyužilo příležitostí, když byly …

Dave

Já teda nejsem Freud, ale ta fascinace pana ministra úzkým hrdlem, jehož odstranění vše vyřeší… no nevím no..
Jinak bohužel z rozhovoru patrno, že se nezmění nic.

Knížecí rada

U dálnic mi toho přijde „rozestavěného“ docela dost. Kdyby se soustředily síly na D4, tak dálniční tah do ČB už mohl být dávno hotový. Takhle máme půlku D3 a půlku D4. Neříkám, že D3 by nebyla potřeba, ale takhle je to zbytečně roztříštěné.

libor

když ono u dálnice na jih to není jen ČB a dál. ale taky máme Tábor a mnoho dalších oblastí v tomto směru.. na D4 nelze pohlížet, že vede do ČB, kdyby byla hotová celá D3, bralo by se D4 jako opravdu spíš ta strakonická, která má spojit oblast „prácheňska“ s Prahou, popř. utvořit lepší spojení na Pasov (i když to by byla hodně dlouhá cesta na vylepšení)…

Knížecí rada

Ale ve výsledku není „nic“. Prioritou mělo být co nejdříve spojit ČB s Prahou, přičemž D4 k tomu měla lepší předpoklady, a D3 s Táborem řešit až potom.

Paja

Ale pořád nevnímáte, že D4 nikdy nebyla plánovaná jako spojnice Praha – ČB. Že to historicky dopadlo jak dopadlo je věc jiná.

hank

To ještě neznamená, že by se tak nedala a nemohla využít.

Odpůrci trasy D3 přes Posázaví taky ještě neřekli poslední slovo.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-stavba-dalnice-posazavim-narazi-na-tuhy-odpor-40393635
A stát v jejím případě tupě opakuje většinu chyb, kterých se dopustil při přípravě D8. Silou válcuje odpor místních a prosazuje nejdražší variantu nejméně šetrnou k životnímu prostředí.

PetrH

D8 byla hodně vtipná, jak prosadili trasu po svahu přes odpor ekologů (navrhujících tunel) a ten svah se pak sesul :))

hank

Nejen ekologů, hlavně geologů a to i těch státem placených.

Jiří Kocurek

Více co je ještě zajímavější? Tvrzení oborníků že:

– území je známé několika sesuvy
– nebýt dálnice, tak sesuv nenastal

Vojtech

A kvůli tomu nám EU nedalo obligačních 40-60% ceny z fondu, ale nic. Jen za to mohlo stát dalších 20 km dálnic zadarmo

frantam

No nevím,. já bych naopak čekal, že strategický plán rozvoje infrastruktury bude obsahovat řešení dálnic a silnic prvních tříd včetně obchvatů obcí. Zejména silnice prvních tříd jsou u nás největším problémem způsobující nejvíc nehod a úmrtí. Dálnice už nějak doklepeme, ale tohle by teď mělo mít prioritu.
To samé u železnice. V rozhovoru byla zmíněná věčně omezená „rychlíková“ trať Plzeň-Žatec, která by právě nejvíc ze všeho zasloužila pořádný plán kompletního předělání dle standardů 21. století. A takto by to mělo být na všech klíčových tratích.

Vtvt

Podle loňského „seznamu přání“ SŽDC se na trati Plzeň-Žatec neplánuje žádná investice, nebo snad ano?

Ostatně proč… pro těch až cca 17 vlaků od Rakovnika?

Petr David

Ano, vše na silnice,ať se ta doprava ještě zvedne. Aut je asi málo.

Vtvt

Platí-li i dnes údaje z 2017 pana Pohla (Siemens), tak si dovolím odhadnout, že cca 40% železničních tratí má dopravní pasazerskym výkon cca 0,2% silniční dopravy.

U dalších cca 35%, poněkud vytíženějších, tratí je dopravní pasazerskym výkon cca 1,5% silniční. U nákladní dopravy (jednotlivé vozove zásilky) hraje roli, že mají slevu 80% na poplatku za koleje

Granja

To už jsme četli 1000000krááááát!

Vtvt

Na opakovaný nesmysl je opakovaná odpověď.

Vtvt

Předpokládám správně, že na neurčito byly odsunuty investice do železnicnich tratí na Bechyni či Ostravici a zejména desetimiliardový úletdo duplicitní Č. Velenice-VeselínL?

kodl

Dalsi, vecne se opakujici Sci-Fi slib, bez realne hodnoty pro Ceskou republiku. Vsichni uz ted vime, jak to pravdepodobne dopadne a ze pravdepodobnost toho je jiz nyni velmi vysoka.

Jiří Kocurek

A nejhorší je, že se vůbec o něco snaží. Dohodnul zásobování ČR plynem z Norska přes terminály v Německu, takže ČR již od září ruský plyn nepotřebuje.
Přitom mohl projíždět lokálky a kafrat krajům do objednávky spojů.

Kdotobyl?

Kdo byl ve vedeni CD – Telematiky kdyz se udelala ta prasarna ve forme koupe/prodeji podilu?

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3331174-ceske-drahy-odkoupily-od-ppf-zbyvajici-podil-v-cd-telematika

Vladimír Bílý

Hmm, takže někdy kolem roku 2035 dokončíme základní dálniční síť, která byla schválena v roce 1992? Jenže mezitím se intenzity a směry dopravy proti tehdejším představám vyvinuly a vyvinou zcela jinak, čili tu „základní“ síť bude třeba masivně doplnit, aby to k něčemu bylo.

Původní Pražák

Můžete se rozepsat, co je dnes zcela jinak?

Vladimír Bílý

Tehdejší koncepce je příliš orientovaná na radiální směry z Prahy a Brna a neřeší vazby mezi krajskými městy resp. průmyslovými centry, které nám tu mezitím poměrně narostly.

libor

tak asi jak kde, ten radiální směr je celkem logický a v mnoho případech i nejkratší spojení. Nepopírám, že by se měly zařadit další dálnice (nebo kapacitní silnice) D/R13, D/R19, D/R27 (čísla odpovídají silnicím I.)

Paja

No to popisujete neduhy té koncepce navržené už za první republiky, ale otázka byla, co se změnilo od roku 1992?

Jiří Kocurek

A co by se mělo změnit? Trasovat dálnice 100 km daleko od krajských měst je špatně.

NightmareFreddy

Začíná období „tupých“ škrtů, tak jsem zvědav, jak tyto plány vydrží i vzhledem k tomu, že čím více budeme mít infrastruktury, tím více peněz budeme muset vydat na její údržbu (a že už nyní je ta údržba často katastrofální).

Paja

Jenže taky platí, že čím více bude infrastruktury, tím méně bude stát její budování.

NightmareFreddy

Infrastruktura se dá stavět donekonečna, ale pokud nejsou peníze na její údržbu, je to zbytečné – respektive si musíme vždy vybrat – pojedeme po jedné kvalitní silnici, po dvou méně kvalitní či po třech rozpadlých. Pokud nemáte perpetuum mobile na peníze, tak to tak bude. Tedy pokud máme jeden balík peněz a chceme něco postavit, tak buď něco jiného zrušíme, nebo se o to nebudeme starat. Jinak to prostě nejde. Když si například vyhledáte článek „Nová síť dálnic má spojit krajská města a vynechat Prahu, plánuje stát“, je vidět, že stát chce postavit celkem více než dvojnásobek současného stavu dálnic.… Číst vice »

Jirka

Jednoznačně zavést mýto i pro osobní dopravu. Je přeci nesmysl, že někdo po dálnici najede 1500 km ročně a platí stejně, jako ten, co najede 45000 km.

Tomáš Gottschalk

Tak podle stejné logiky by se musely zrušit šalinkarty.

Martin

Stačí když jezdíš hodně tak i tancuje víc .A platíš víc v podobě DPH to ti nestačí.

Martin

Tankuješ

hank

Nestačí, protože přinejmenším část daní z prodeje PHM jde bůhvíkam a ne do dopravy.

Jiří Kocurek

Což ale není chyba řidiče…

L. Paluzga

Je přece nesmysl, že někdo chodí k lékaři jednou za dva roky na preventicní prohlídky a platí stejné odvody do zdravotního pojištění jako ten, jehož léčba stojí deseti nebo statísice měsíčně.

Takže asi tak…

hank

To je otázka, kde je solidarita víc na místě. Ani na tak základní věci se zdejší obyvatelstvo neumí dohodnout, tak jak by se mohlo dohodnout na rozsahu VHD.

L. Paluzga

Tohle není otázka slidarity, ale základní důvod existence státu a proč si tuto „superinsituci“ vůbec platíme.
Krásný případ. Když budete obviněn i těžkého zločinu, ale na obhájce nebudete mít peníze, tak ho zaplatí stát, tj. my všichni. I „sprostému vrahovi“.
Když jste ale oběť trestného činu a chcete na pachateli vymáhat kompnezaci, např. finanční plnění, tak se u soudu bez advokáta neobejdete. Ale toho si musíte zaplatit, i když jste bez peněz. Na to se nikdo neptá a žádný soud k tomu nepřihlíží.

Jak potom nazvete tento typ „solidarity“?

mlokXCM

To jste vybral špatný příklad. V tom prvním případě totiž se jedná o trestní řízení, kde advokátem zastoupen být musíte (až na vyjímky), zatímco v tom druhém případě tu škodu budete vymáhat v civilním řízení, kde zastoupen být nemusíte. Důvod je jednoduchý. Trestní řízení pro vás může mít mnohem horší důsledky, proto je veřejný zájem na tom, aby vaše práva byla hájená v maximální možné míře. A to i v případě, že jste tím „sprostým vrahem“.

L. Paluzga

Ne.
Je to pouze o tom, že oběť má už Ústavou ČR dána menší práva než pachatel.
Proto jakékolik debaty o jakékoliv solidaritě jsou naprosto bezpředmětné a zbytečné a v případě nějaké dálniční známky v porovnání s příměrem oběť/pachatel dost trapné.

hank

Jak to, že to není otázka solidarity? Zdravotní péči lze nějak zajistit i bez státu. První moderní státy nevznikly kvůli zajištění zdravotní péče. Viz též dnes už pozapomenutou definici státu: Stát je organizovaná forma násilí vládnoucí třídy nad třídou ovládanou. Ti, kdo se cítí být v současném režimu vítězi a dnes už si nemusejí dávat pozor na huby, když volají po minimálním státu, tak tím mají na mysli právě jen zachování těch silových struktur, které by chránily jejich nabubřelá ega a bůhvíjak nahromaděné majetky, a na financování solidárních funkcí státu, jako třeba právě zdravotnictví, sociálního zabezpečení, vzdělání nebo veřejné dopravy,… Číst vice »

Frantík

Taky to není pojištění ale daň…

L. Paluzga

Tak zrovna to, co se obecně nazývá zdravotní pojištění, není nic jiného než obyčejná daň. Což jednoznačně dokazuje fakt, že výše takto odváděných prostředků nijak nezávisí na výši plnění. Což je základní korelace u jakéhokoliv skutečného pojištění.
Dokonce je to ustanoveno i v definici:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zdravotn%C3%AD_poji%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD

hank

Když už, tak je to tzv. parafiskál, tj. něco, co se tváří, že to není daň, ale jako daň to vypadá a chová se to tak.

Jaroslav Toman

Si něco šlehnul nebo co? D3, D0… Jen prázdné politické proklamace.

mlokXCM

U dálnic věřím, že to za těch deset let bude, avšak s výjimkou D3 ve středních Čechách. Pokud se nepletu, ten úsek (resp. všech několik úseků) se má stavět najednou a stavba má trvat 5 let. To znamená, že nejpozději za pět let by se muselo začít stavět, a to je podle mě nereálné. Viděl bych to tak na 15 let.

Bobodej

Těch dálnic, které v roce 2032 ( za deset let), nebudou je více, určitě taky nebudou hotové DO, D3, D49, D52 a D55. U ostatních se tomu dá celkem věřit. Otazník mám ještě u D35, ale tam to bude především otázka peněz.

Kobodej

Těch dálnic, které v roce 2032 ( za deset let), nebudou je více, určitě taky nebudou hotové DO, D3, D49, D52 a D55. U ostatních se tomu dá celkem věřit. Otazník mám ještě u D35, ale tam to bude především otázka peněz.

projekt2501

přál bych si to moc ale hotová nebude.

Ondra

Nevíte, které úseky na trati z HavlBrodu se rekonstruovat budou a které naopak ne?

Kobodej

Tak rekonstruovat se budou v budoucnu snad všechny úseky, které dosud nebyly. Ale žádný z těchto úseků se nebude stavět příští rok. Vše odloženo na rok 2024 (tedy Přibyslav (včetně)-Pohled(včetně), Vlkov ( včetně) – Křižanov i Královo Pole.

Tomáš Gottschalk

Bude ta reko na 160?

Granja

Tam, kde to směrové poměry umožní ANO.

Jiří Kocurek

U Golčova Jeníkova rozhodně ne. To by se musela stavět v úplně nové stopě, stejně tak z KrPole na hlavní – leda tak tunelem pod městěm.

Vtvt

Líbí se mi snaha jak zvýšit tržby z železničního mýta = zvýšit výkony (hrubé tunove kilometry), ale sazbu poplatků patrně nechat bez výraznějších zmen.

Výdaje a tržby za koleje jsou naprosto tragické.

Za provoz kolejí SŽDC utratí 26 miliard (investice jsou dalších 37 miliard). Tržby od dopravců za koleje pouze 3,5 miliardy.

Troufne si někdo udělat srovnání kolik se utrží na silničním mýtů?

hank

K tomu by se ještě mělo doplnit, kolik z těch částek – hlavně sub 3 – se vrací do dopravy (ať už do investic nebo údržby) a kam…

Vtvt

Ročenka dopravy uvádí že loni na udržbu, opravy a investice šlo 76 miliard… údaj je za dálnice, rychlostní, jedničky a krajské silnice… celkem 56 tisíc km. Nezahrnuje místní (obecní, městské) silnice.

Železniční síť SŽDC je 9,5 tis. km

Zbyněk

Nezahrnuje místní (obecní, městské) silnice. +
Nezahrnuje ani užitkové komunikace vlastněné FO a PO.

Jiří Kocurek

No a jak to v těch obcích dělat? Cestu na nádraží zrušit, přestože slouží také jako chodník a cyklostezka?

Jofrey

No to by musel přijít jiný ministr. Tento politik za tři dny neví co slíbil.

Vtvt

O desetiletém investičním/finančním plánu jsem četl v září, že bude příští rok. Teď máme listopad a říká to samé.

hank

Zapomněl říct, od kdy se těch 10 let začne počítat…

Vtvt

Souvislost? Předřečník i já diskutujeme jiné

Jiří Voseček

Pozitivní je minimálně třeba o, že narozdíl od toho šaška se psem Havlíčka je zřejmé, že Kupka ví o čem mluví a čeho chce dosáhnout.

Hlavně zrychlovat stavbu, nickolejny provoz není zločin a je třeba ho aplikovat co nejčastěji, když je výsledkem razantní zrychlení stavby.

Pezos

Nickolejný provoz není zločin, zločin je, když se během nepřetržité výluky (a je jedno jestli jedné nebo obou kolejí) pracuje od devíti do čtyř, v pátek do dvou.

Jiřik

Nickolejný provoz byl na trati Pardubice – Liberec už několikrát a nějak jsem si nevšiml, že by to razantně zrychlilo stavbu!

Paja

Právě. Nebo památné zavedení Švejků, ŠZDC udělalo velkou výluku, aby připravilo Protivínku na rychlíky a pak bylo každej rok stejně výluka na 2-4 měsíce po dobu nejméně 6 let. To třeba byla naprosto exemplární ukázka toho, jak se to dělat v žádném případě nemá.

Jiří Kocurek

Dnes toto můžete sledovat na 2x do roka zavřené trati č. 300 již neméně 5 let po sobě.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pořád je to stejné. Sliby, které budou následně „zasazeny do reálného finančního rámce“.
Takže přibyde nějaké zábradlí na dráze s snad i pár kilometrů dálnic.

Vojtěch

Pořád je to stejné, protože lidé volí pořád ty stejné strany.

Frantisek

Ano. Na železnici se možná dočkáme (po třiceti letech) dokončené modernizace vybraných koridorů (to jsou ty zmíněné uzly), a zatímco přes Trutnov i Český ráj povedou (možná) nové dálnice, vlakům zůstane jediná kolej i mezi Hradcem Králové a Jaroměří, o trati z Hradce do Chocně nemluvě. Náklady ve vzpomínaných Semilech tak patrně nadále zůstanou kamionům. Haly z polí u dálnic nezmizí, nákladová nádraží ve městech dále mizejí bez náhrady. Utěšovat se můžeme vizualizacemi VRT, na něž ovšem velká část lidí bude muset dojet do polí auty.

Vojtěch

Zdvoukolejnění do Chocně má být hotové za osm let. Jaká konkrétní nákladová nákladová nádraží mizí? VRT budou stát ve velkých městech a některé z nich i v těch menších. Jaká pole myslíte?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Do polí? Že vy jste se nedíval kudy to má vést?
Je to teda jedno, peníze na to nebudou.

Granja

Než se to postaví, bude okolo dávno město.

Původní Pražák

Jediné řešení je vyměnit lidi, ale tyhle pokusy kupodivu skončily ješté vetsimi katastrofami, protože je zase dělali jen – lidi 🙂

Vojtěch

Proto potřebujeme AGI.

hank

Hmmm… A kdo uhlídá její hlídače, tj. vývojáře, programátory a administrátory?

Dnes už se v algoritmech sociálních sítí nevyznají ani jejich tvůrci a administrátoři. AGI v rozsahu, který nahradí lidské rozhodování, bude ještě asi tak o tři řády složitější a v plném rozsahu se v ní pak už nevyzná vůbec nikdo.

Granja

….což může být i cílem.

Vojtěch

Jasně, že se v tom nevyzná individuálně jeden člověk, takhle je to už teď v některých systémech. AGI nepotřebuje lidský dozor, takže hned váš argument padá.

P.S. Zajímalo by mě, kolik lidí ze 13, co mi dali mínus, vůbec ví, co znamená AGI. Jakmile se jen trochu diskuze odkloní od faktů o dopravě, je to tady stejný cesspool jako na Novinkách (čest výjimkám).

hank

AGI nepotřebuje lidský dozor…? Tak přesně tohle se právě ještě neví. Kdo dokáže zaručit, že se algoritmy AGI v určitém okamžiku v důsledku nějaké kombinace logik neočekávané jejich tvůrci – neočekávané třeba právě proto, že se v tom jeden člověk nemůže vyznat a jejich tvůrci jeden o druhém a o tvorbě toho druhého nevěděli – nezačnou chovat v rozporu se záměrem jejich tvůrců? Co když se někde potkají a začnou vzájemně ovlivňovat a na sebe reagovat dva algoritmy, u nichž se s tím při jejich tvorbě nepočítalo? Jsem daleko od toho připisovat jim vědomé chování, ale Murphyho zákony platí bez… Číst vice »

hank

Zrovna jsem narazil na učebnicový případ:
https://twitter.com/BBCOxford/status/1593294878510927875
A největší sranda je, že postižená (astronomka, takže žádná blbka…) několik měsíců (tak!!!) nesehnala ve firmě nikoho živého, kdo by to dal do pořádku, a úpně stejně dopadla i BBC, když se do toho vložila…

Jiří Kocurek

Neomylnost AGI? Asi tak, že Agadmatorův rozhovor s Hikaru Nakamurou o šachu Youtube stáhl pro rasismus a šíření násilí.

Jako by tam Antonio neměl rozebraných několik tisíc šachových partií. A dostalo se to až na univerzitu v Cambridge.

Slyšel jste o tom, jak jedna společnost musela vypnout AI v chatu, protože distkutující ji vychovali k hajlování?

Paja

Když politici nebudou říkat sliby, bude jim vyčítáno že nemají vize a nic neslibují, když slibují je jim vyčítáno že to jsou sliby. Prostě těžko se zavděčit. Je pravda že kdo nic nedělá, nic nezkazí. A stejně tak kdo nic neslíbí, nemůže se mýlit.

Jiří Kocurek

A kdo nic nezkusí, ten nic nepokazí. Ale když mu podržíte pivo, tak bude lepší než všichni, kteří na Olympiádu trénovali a získá zlato. Jen kdyby ho tam pozvali…