Podcast: Jak se staví dálnice. Betonový povrch vydrží víc, říká stavitel Petr Čížek

Nový úsek D11. Pramen: Swietelsky stavebníNový úsek D11. Pramen: Swietelsky stavební

„Dokončení dálniční sítě do roku 2030 by mohl očekávat jen největší optimista. Rok 2030 je rok snů,“ říká Čížek.

Jak se v Česku staví dálnice, to je téma nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Hostem je Petr Čížek, který dlouhá léta patří ke kapitánům českého dopravního stavitelství. S výstavbou silnic a dálnic spojil celý svůj profesní život a v loňském roce byl vyhlášen Osobností českého stavitelství.

Až do loňského roku byl Petr Čížek předsedou Sdružení pro výstavbu silnic a je členem České silniční společnosti. Vedl také největší tuzemské stavební firmy. V posledních dvaceti letech byl spojený především s firmou Swietelsky stavební. Předtím řídil Strabag a začínal u národního podniku Silnice České Budějovice.

„Každý si myslí, že umí postavit silnici, i když to není pravda. Do silnic se tlačí i firmy, které nemají se silničním stavitelstvím nic moc společného,“ říká Čížek a komentuje také cenovou politiku stavebních firem. Jak je možné, že i přes nárůst ceny stavebních materiálů ceny řady dálničních i silničních zakázek pro stát klesají? „Občas se dnes divím, za jaké ceny se nabízí. Ale vím také, že to těm firmám zisk nepřináší. Hodně firem trpí tím, že stavbu podsekly jenom proto, že chtěly získat zakázku. Ale když se pak stavba realizuje, žádný zázrak nepřijde. Kontrola je dnes velmi přísná,“ říká.

Jedním z velkých problémů silničního stavitelství je nedostatek surovin a jejich vysoká cena. Kde se dělají největší chyby při přípravě nových dálnic? Proč se v česku nestaví dálnice rychleji a na tři směny? Co fungovalo při přípravě velkých liniových staveb za socialismu mnohem lépe než dnes? Kolik milionů tun kameniva se vytěží a kolik obalovaných směsí se vyrobí pro stavbu silnic ročně v Česku? V čem se liší přístup státu k ekologům při přípravě dálnic v Rakousku a v Česku? Jsou PPP projekty budoucností při financování dálnic v Česku? Proč některé zahraniční firmy nezvládly české silniční stavby a musely z nich odejít? Proč je pro stavební firmy mnohem těžší prosadit se na železnici než na silnici?

Odpovědi na tyto otázky uslyšíte v našem podcastu. Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, odebírat můžete naše podcasty i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Petr Čížek podcast Cesty Zdopravy.cz Swietelsky stavební
30 komentářů