lot
Infrastruktura Lidé Rozhovory Stavebnictví

Rozhovor: Nadbytek projektů nemáme. Zaplatíme firmám, aby stavěly rychleji. Peníze půjdou i do oprav

Přestavba MÚK Olšany u Prostějova na D46. Pramen: ŘSD
Přestavba MÚK Olšany u Prostějova na D46. Pramen: ŘSD

Lenka Hlubučková je novou náměstkyní ministra dopravy pro ekonomiku a infrastrukturu. Na klíčové pozici na ministerstvu chce připravit nový systém, jak se v Česku připravují stavební projekty. Připouští, že přetlak projektů připravený ke stavbám stát nemá, i když chce vláda výrazně posílit výdaje za dopravní infrastrukturu.

Lenka Hlubučková. Foto: Ministerstvo dopravy
Lenka Hlubučková. Foto: Ministerstvo dopravy

Od vlády neustále slyšíme prohlášení, že se krizí proinvestujeme. Mluví se například o dvaceti miliardách, které půjdou navíc do dopravních staveb. Máte už jasno, kam ty peníze půjdou?

Zatím hledáme, které projekty můžeme posunout dopředu a začít je stavět dříve, než se původně plánovalo. Máme první seznam, ale ještě není definitivní.

Má ministerstvo skutečně v zásobě tolik projektů, že může začít hned stavět? Tedy že mají například všechna potřebná povolení? S tím, jak v posledních letech výrazně rostl objem investic do dopravy se mi nezdá, že by těch připravených projektů bylo mnoho…

Nemůžu říct, že bychom měli nějaký nadbytek projektů. Proto je to ideální chvíle změnit i systémově přístup k přípravě staveb. Při přípravě rozpočtu na rok 2021 se chci zaměřit na posílení rozpočtu na projekční přípravu. Ráda bych, abychom zde měli velký zásobník připravených projektů pro podobné situace, kdy například některé jiné projekty vypadnou. Není to jen pro situaci, jako je nyní, ale i například pro chvíle, kdy se některý velký projekt zablokuje u antimonopolního úřadu a hrozí, že bychom například přišli o evropské peníze. Chci mít vždy přetlak připravených projektů, než složitě hledat, co můžeme postavit.

Jak toho chcete docílit?

Určitě by se měla změnit i role centrální komise (CK). Nejsem pro její zrušení, jak se tu v minulosti o tom mluvilo, ale měl by se změnit přístup. Budu chtít například od ředitele odboru strategie vědět, jak monitoruje přípravu staveb. CK musí být pro ministerstvo dopravy efektivním nástrojem pro řízení práce investorů, nikoli teoretický debatní kroužek. Chci pro ni jasná pravidla, například aby se projekty opakovaně nevracely k připomínkování, ale byla jasná pravidla, co ještě dále řešit a co už ne. Role ministerstva by měla být v tom, že zajistí jednak peníze a jednak to, aby se stavěly smysluplné projekty. Při racionálním nastavení pravidel, jejich dodržování a důsledném postupu ministerstva nemůže docházet k tomu, aby příprava řady projektů byla zpožděna kvůli dlouhému schvalování v centrální komisi. Je to ministerstvo dopravy, které musí mít přehled a řídit, co se staví a jak.

Bude z těch dvaceti miliard korun navíc vše jen na nové stavby?

Určitě ne. Máme tu stále velký dluh v opravách a část této sumy půjde do oprav silnic, železnic či nádraží. Navíc je tam jednodušší povolovací proces. Část peněz může jít i do zrychlení stávajících staveb.

Znamená to, že firmám zaplatíte za to, aby stavěly rychleji?

V podstatě ano, zákon to umožňuje. Myslím, že jsou určitě ještě rezervy v tempu výstavby a samotných harmonogramech a pokud budou firmy dostatečně motivovány, mohou práce výrazně urychlit.

Nehrozí, že podobně jako když se narychlo dočerpávaly evropské peníze před pěti lety, budou se investovat i do nepříliš smysluplných staveb jako třeba půl miliardy korun do lokálky Mšeno – Mělník?

Každá akce bude muset projít zrychleně centrální komisí. Myslím, že je potřeba vidět i to, že podobné modernizace mohou nahradit výrazně desítky let nedostatečnou opravu tratí.

Sněmovna schválila zákon o urychlení infrastrukturních staveb. Pro vás to znamená i zřízení nového speciálního úřadu pro vyvlastňování. Už víte, kde do něj vezmete lidi?

Bude to pro nás zcela nová agenda a máme tam podle zákona pouze tři měsíce od zahájení platnosti. Nebude to jednoduché, budeme muset hledat hlavně mezi stávajícími zaměstnanci, aby se tuto problematiku naučili.

Podle zákona budete moci spojit vyvlastňovací řízení se stavebním. Budete tak postupovat u všech dopravních staveb?

Zpočátku určitě ne. Ráda bych, abychom to nejprve zkusili na jedné větší stavbě. Nebude to jednoduchý proces a je to nová věc. Musíme eliminovat rizika, že řízení pak skončí na několik let u soudu.

Velký přísun peněz do dopravy může znamenat opět i nedostatek stavebních kapacit. Řešíte to nějak se stavebními firmami?

Určité riziko to je. Nicméně jednala jsem minulý týden se Sdružením pro výstavbu silnic a dálnic a jeho zástupci mi tvrdí, že 20 miliard navíc je trh schopen zvládnout.

Na post náměstkyně jste přešla z funkce ředitelky interního auditu. V případě nedávné kontroly na ŘSD to vedlo k poměrně zásadním systémovým změnám. Nastane něco podobného i u Správy železnic?

Chyby na ŘSD se týkaly systému malých zakázek a jsem ráda, že už dochází ke změně a malé zakázky jsou přístupné všem zájemcům. V případě Správy železnic tento problém není, byl odstraněn v roce 2018. Tam zakázky jedou bez problémů.

Za předchozího ministra se začalo mluvit o tom, že by se zrušil Státní fond dopravní infrastuktury. Jaký je váš názor?

Jsem proti zrušení. Je potřeba ale více posílit jeho roli banky resortu, která skutečně kontroluje, jak se s penězi na stavby nakládá. Dosud je SFDI vnímáno spíše jako bezbřehé koryto zajišťující úhradu jakýchkoliv výdajů, zatímco jeho role strážce jejich řádnosti není dostatečně akcentována. Banka nesmí být pokladničkou.

Nebude už příliš kontrolních orgánů v dopravě? Kontroluje ministerstvo, SFDI, Nejvyšší kontrolní úřad, samy investorské organizace mají svůj vnitřní audit…

Ano, je jich hodně a ráda bych kontroly sladila, aby se kontrolovalo efektivně. Když dělá ministerstvo audit malých zakázek, nemá smysl, aby ho dělal ještě SFDI.

Váš předchůdce Tomáš Čoček skončil mimo jiné i kvůli kauze elektronických dálničních známek, které má SFDI na starosti. Nemáte obavy, že se nestihnou připravit včas? Tendr na fyzickou distribuci ještě stále běží…

Fyzická distribuce není klíčovou součástí zakázky, tou je možnost si známku koupit přes internet. O tom jsem přesvědčena, že bez problémů fungovat bude.

Letos očekáváte narození potomka, a tak nelze v oboru neslyšet spekulace o tom, jak budete práci zvládat…

Doufám, že již žijeme v době, kdy máme právo skloubit péči o dítě i svoji kariéru. Mám výhodu v podobě dobrého rodinného zázemí a očekávám, že můj výpadek bude jen maximálně několik týdnů. Ve světě je to běžné, proč by to nemohlo jít u nás. Zkušenosti z nouzového stavu nám ostatně ukázaly, že lze bez problémů fungovat elektronicky, osobně se domnívám, že jsme byli takto i efektivnější.

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

No to je gól. Matematika asi není její silnou stránkou. Jinak by takové nesmysly nevypouštěla z úst.

Pavel

Probůh, kdo s paní rozmlouval? Proč byla oprava mšenské lokálky nesmyslná? Evidentně samý odborník.

Milan

Zeno doted sem ti daval 20 mesicne ale kdyz je ta krize tak ti budu davat 30 aby se obchodnikum darilo
Zena: ok zajdu do obchodu kde ta kabelka stoj 30 a ne 20

Vlastik

No slova sice hezká, ale to by se nesměl poslouchat kdejaký dědula, který bydlí někde na opačném konci republiky a vadí mu co se staví, úplně někde jinde, než sám bydlí. Či nějaká ekoteroristická organizace, co někde našla nějakého brouka nebo hlodavce, který se zničehonic objevil v místě připravované stavby.

Vlastimil Kocurek

To není předmětem této diskuse, ale vaše univerzální, ať se děje co děje, vyrukujete s ekoteroristy. Je to hodně primitivní. Nemáte něco k tématu ?? Zdá se, že ekoteroristé řídí i vaši hlavu.

Gejza

„Znamená to, že firmám zaplatíte za to, aby stavěly rychleji?“
„V podstatě ano“
+
„Nicméně jednala jsem minulý týden se Sdružením pro výstavbu silnic a dálnic a jeho zástupci mi tvrdí, že 20 miliard navíc je trh schopen zvládnout“
=
zadání je proinvestovat 20 miliard bez ohledu na výsledky?

IGCT

Na to, kolik má let, obsazuje až příliš vysokou pozici.

Vlastimil Kocurek

Ne, to je dnes normální, hlavně když jim huba dobře jede, a těmhle jede skutečně výborně. Prostě budeme mít další kindermanažerku bez zkušeností.

Gejza

Takže rušení Centrální komise a SFDI je snad zažehnáno. Ta epizoda byla krásnou ukázkou nekompetence předchozího „odborníka“ ministra a vedení rezortu formou „ode zdi ke zdi“. Teď už bych si jen přál návrat p. Čočka.

Milan alias Skeptik

Zásobník projektů už přeci mají, jmenuje se Národní investiční plán. Jenže od slovního popisu k realizaci je cesta dlouhá a trnitá a nějak nepozoruji, že by někdo chtěl ten zajetý systém změnit třeba tím, že na ŘSD a SŽ založí projekční oddělení, které bude zpracovávat projektovou dokumentaci pro potřeby zmíněných organizací.

Brejlovec

Na SŽ založeno nedávno již bylo.

Jan Kozel

Osobně se těším, co paní ředitelka Heinišová a její lidé vlastními silami vyprojektují.

Luděk S.

Jako připraveno není nic, ale mohli bychom udělat pár studií, revitalizaci lokálek a taky postavit kilometry modrého zábradlí a zámkové dlažby.
Takže investovat jsme připraveni!

Jiří Kocurek

Některé lokálky by ale modernizaci potřebovaly. Obzlášť ta 10 km dlouhá na jejímž konci je 75tisícové město.
Hromada lidí si tady plácá játra jak se vyhánějí lidi z vlaku … a přitom od 2. světové války nebylo lze zavésti pravidelný přímý vlak Brno – Zlín. Aby tomu stěžovatelé nasadili korunu, tak se má přestupovat v Otrokovicích na trolejbus … stojící v koloně.

a8n

A ještě pěkných pár let nepůjde

Kodl

No tak Zlín a situace, ve které se nachází, je naprosto tristní. Zlín je dopravní skanzen.

Kalanis

A třeba Most nebo Liberec má říkat co?

Zbyněk

Doporučuji si najít na mapě KIadno a Prahu.

Jan Kozel

zapomněl jste na PHS, ať má kšeft ŽPSV a taky rychle vyhodit stávající reléovky a dát tam ESA, ať má ještě větší kšeft AŽD

Luděk S.

PHS a ESA je snad samozřejmostí! Přeci nenacháme kamarády v krizi. Naopak, krize jsou od toho, abychom se všichni pěkně nakapsovali!

Kodl

Uz ted je jasne, jak toto v ceskych pomerech asi tak dopadne. Z historie a vyjadreni jednotlivcu ala „ja chci“ a „pral bych si“, se da vice nez jasne vyvodit, kam to speje i tentokrat.

Insider

1. je zajímavé, jak někdo ve státním sektoru používá slovo „chci“. To je pro mne první zdvižený prst. Jde o veřejnou službu a s ohledem na procesy jeden člověk není nic a musí jednat, komunikovat, domlouvat a naslouchat. Tím spíše, má-li zkušenost jen a pouze z práce na ministerstvu. 2. stavebnictví je jeden z nejzaostalejších průmyslových oborů a nevidím tam ani jednu zmínku o digitalizaci, automatizaci procesů i samotné výroby. Pokud chce stát do něčeho lít peníze, aby to mělo přesah, má to být také tohle. Potřebujeme odborníky, kteří potáhnou tyhle věci dopředu a to co nejdříve a rychle. Bez… Číst vice »

K.S.

1) Chci nemusí být špatné, tady to vypadá na snahu změnit trochu proces který není moc pružný, eventuálně o vytvoření stavu kdy bude pořád zásobník projektů aby zásek jednoho nezastavil investice. 2) Je zaostalé, to víme, ale jak tam provést digitalizaci moc netuším a ani si nejsem jistý že to je třeba, respektive že je kam co dál digitalizovat. 3) Zrušte cechovní organizace… Respektive udělejte to tak aby projektant který vystuduje v jednom státě EU (+Švýcarsko, Norsko, atd.) mohl projektovat v kterémkoliv aniž by tam musel být členem místní cechovní organizace, to by vyřešilo některé problémy které se v poslední… Číst vice »

Insider

Mám jiný názor.
K zásobníku jsem se nevyjadřoval, ale stát by měl zrychlit přípravu..o tom se jen mluví. Zásobník znamená coi? Že budou projekty zastaralé.
Co se týče digitalizace a automatizace, myslím, že je řada lidí, kteří velmi dobře vědí, takže se tím netrapte :).
Co se týče profesních organizací, ty jsou běžné všude ve světě. Netuším, proč máte pocit, že zahraniční odborník si třeba autorizaci nemůže udělat. Samozřejmě může. Připadá mi, že Vaše poznámky pramení z nevědomosti.

Jozef

Zahraniční odborník si může udělat autorizaci jen, pokud umí česky.

Já, kdo jiný

Sympatická paní.

súdružka Kolesárová

o sympatiích ta jeji prace asi uplne neni…

Martin1

Sympatická na obrázku. Tím to ale bohužel končí. 🙂 Ne každá karierní úřednice může přinést užitek. Ale pravda, do stylu Babišovy vlády zapadá.

Petr

Zákon to umožňuje, ale reálně to bude nejspíš problém. Nejvíc by pomohlo, kdyby firmy mohli plánovat v delším časovém rozsahu. Dnes je to tak, že na samotnou realizaci je nejméně času a většinou se subdodavatelé při dotazu na termín dozví, že včera bylo pozdě.

Iva D.

Super, paní zvládla pracovat efektivněji z domova, co to už konečně ve velkém rozjet všude kde to jde a nezatěžovat Prahu úředníky a nechat osídlovat venkov. Jen se toho nebát.

Lektor

Pracovní pozice, která jde zefektivnit z domova je zbytečná pracovní pozice.
Jinak jestli jsem to dobře pochopil tak cílem proinvestování je zaplatit víc za stejné množství staveb.

thegrid

Každá práce se neodvádí pouze lopatou jako u Vás.

Lektor

Prostě nevidím důvod proč by nešla dělat stejně efektivně i z kanceláře…
Druhá věc je že úředníci z MD jsou už tři měsíce na Home office a nikomu nechybí.

Lektor

Krom toho nezpochyňuju práci z domova, ale existenci toho pracovního místa.

Jiří Kocurek

Jsem netušil, že účetnictví nelze dělat jinde než v kanceláři, do které se dojíždí. Zkuste finančáku nepředat daňové přinání.

Lektor

úředník není účetní….

On.

Spousta práce lze vykonat z domova,ale přesto se kontaktu s ostatními zaměstnanci nevyhnete a pár dní stejně musíte být v kanceláři. Podpoře venkova to nepomůže, ale časem přijde doba kdy všichni nepojedu každý den do práce. Dopravě se uleví, ale exdus na venkově to nepřinese.

Greta

Přesně tak, nevím jaký má smysl, když vedení ministerstva nutí stovky úředníků dojíždět do Prahy nebo jim tam zajišťuje ubytování, když stejně pracují v elektronické spisové sluzbě a komunikují výhradně přes datovou schránku, elektronickou knihovnu vlády nebo e-mail. Další část úředníků zodpovědných za kontrolu pak jezdí po kontrolach v regionech a na nábřeží si jedou akorát převzít a vrátit služebni auto. Pritom sám ministr dochází na úřad jen podepisovat a náměstci se tam také moc nevyskytují. Zavedení home office 4 dny v týdnu, dojíždět jen na porady a jednání a mohli by jim klidně zrušit režijky.