Řídit silnice jako firmu. Faktura za neprovedené práce, neprůhledné malé zakázky. Audit našel velké chyby na ŘSD

Opravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSDOpravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSD

Velká kontrola ministerstva dopravy na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila systémové chyby při zadávání takzvaných zakázek malého rozsahu, při

Velká kontrola ministerstva dopravy na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila systémové chyby při zadávání takzvaných zakázek malého rozsahu, při kterých protečou přes správce silnic ročně miliardy korun. Vyplývá to z protokolu o kontrole, který získala redakce Zdopravy.cz na základě zákona o svobodném přístupu k informací.

Ukazuje se, že na ŘSD se nepodařilo ani během vlády hnutí ANO 2011, které se profilovalo jako protikorupční, vymýtit systém, kdy například o některých zakázkách firmy ani nevědí a k účasti v soutěžích jsou vyzývány opakovaně stejné firmy. Jde o model, kdy ŘSD u malých zakázek osloví jen vybraný okruh firem, ostatní o zakázce nevědí, protože není zveřejněna na profilu zadavatele.

Ministerstvo zahájilo audit loni v lednu po stížnostech řady dodavatelů, kteří se nemohli do systému malých zakázek dostat. „O netransparentnosti malých zakázek se mluví deset let, ministerský audit odhalil neakceptovatelné zadávání prací omezenému okruhu firem. Pro mě je nepřijatelné, že se čtyři miliardy ročně rozdávají tímto způsobem,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Kompletní protokol včetně vypořádání námitek je ke stažení zde.

Podle protokolu na podobné chyby upozorňovaly jiné kontroly už v minulosti, k nápravě ale nedošlo. Kontroloři upozornili například na nezákonný postup Správy České Budějovice, kde se soutěžilo bez stanovené předpokládané hodnoty zakázky a položkový rozpočet neodpovídal. V protokolu se velmi často užívají slova „netransparentní“ a „nesystémový“, ale také „podvodný“.

ŘSD ale chyby odmítá. „V žádném případě se nejedná o systém, který by byl v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, naopak nad rámec zákona má mnohem přísnější požadavky,“ uvedlo ŘSD v rozsáhlém prohlášení.

Faktura za neprovedené práce na D1 i zbytečný posudek

Jednou z kritizovaných zakázek, u které auditoři mluví o podvodu, je zakázka na opravu svahu na D1, kterou získala společnost M-Silnice. Na ni podle kontroly přímo někdo ŘSD upozornil, že může jít o podvodné a korupční jednání. Stalo se tak na začátku roku 2018, kdy bylo vedení ŘSD upozorněno, že došlo k proplacení faktury za práce, které nemohly být fyzicky provedeny. To ověřil i interní audit. „Stavební práce nebyly řádně převzaty, deklarovaný sesuv svahu nebyl doložen, zápisy ve stavebním deníku nebyly vedeny v souladu s vyhláškou, práce ze strany objednatele nebyly přebírány a odsouhlasovány. Existuje podezření, zda práce uvedené ve stavebním deníku byly dodavatelem skutečně provedeny,“ uvedl interní audit ŘSD.

Silničáři se pokusili problém vyřešit tím, že nechali udělat znalecký posudek, který měl ukázat, co firma skutečně provedla a vyčíslit rozdíl. ŘSD šlo nakonec cestou, že zadalo stejné firmě terénní úpravy v náhradní lokalitě. Celá kauza skončila tím, že provoznímu řediteli bylo sice prokázáno porušení povinností, ale nikoliv úmyslné korupční jednání. Kdyby ale nikdo na zakázku neupozornil, ŘSD vyplatilo téměř 6 milionů korun jen tak.

„ŘSD proplatilo práce, které nebyly provedeny, aniž by se domáhalo vydání tohoto bezdůvodného obohacení,“ uvedli ministerští kontroloři, kteří upozornili i na to, že zakázka za 5,9 milionu korun neměla být vůbec zadána. Podle zprávy již v době uzavření zakázky vědělo, že v rámci modernizace úseku 10 došlo k provedení prací, na které se nová smlouva vztahovala.

„Naprosté manažerské selhání spočívá v tom, že přestože vedení ŘSD byla známa závažnost těchto pochybení, nevěnovalo jim náležitou pozornost a nevyvodilo odpovídající důsledky,“ dodávají auditoři, kteří zkritizovali i naprosto zbytečný výdaj za znalecký posudek a označili ho za nevěrohodný.

„Byla okamžitě přijata nápravná opatření v podobě nařízení pravidelných řídících kontrol na všech Střediscích správy a údržby dálnic. A dále přijetí příkazu ředitele provozního úseku, ve kterém je jednoznačně definována odpovědnost konkrétních osob za vedení stavebních deníků a archivaci všech dokumentů k plnění jednotlivých zakázek,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Jde jen o jednu z malých zakázek, kterými se kontroloři detailně zabývali. Další příklady přinese deník Zdopravy.cz v příštích dnech.

Získání protokolu trvalo více než zákonem stanovených 15 dní. „Příprava vyžaduje konzultace s jiným povinným subjektem (ŘSD ČR) a poradu mezi více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti,“ uvedlo ministerstvo v odpovědi. Ministerstvo nakonec zvolilo cestu, že den po odeslání protokolu se na serveru Lidovky.cz ze svěřenského fondu Andreje Babiše objevil pozitivní text o tom, jaké změny na ŘSD nastanou. O nedostatcích z auditu se v textu prakticky nepíše.

Zakázky budou nově zveřejňovány všem

Podle zákona o finanční kontrole je nyní kontrolovaná osoba povinna přijmout opatření k odstranění nedostatků zjištěných při veřejnosprávní kontrole bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě 90 dnů od ukončení kontroly. Ministr Havlíček generálního ředitele Radka Mátla vyzval, aby jej již v průběhu této lhůty informoval, jaká opatření, včetně možných personálních, hodlá přijmout, aby zajistil otevřené a transparentní soutěže i v oblasti zakázek malého rozsahu. „Zadal jsem, aby tyto menší zakázky zveřejňovali elektronicky, aby se o nich mohly dozvědět všechny firmy a mohly podat svou nabídku. Sice bude potřeba vyhodnotit více nabídek, na druhou stranu to bude transparentní, čisté a také spravedlivé k firmám, které se doposud k takovým zakázkám ani nedostaly,“ dodal Havlíček. Podobný systém netransparentního oslovování vyvolených firem dříve fungoval i na Správě železniční dopravní cesty, za poslední dva roky ale prakticky zmizel.

Podle Rýdla se ŘSD se závěry kontroly v části zjištění neztotožnilo, zejména z důvodů porušení zákonných požadavků na provádění kontroly. „V obecné rovině samozřejmě ŘSD ČR akceptuje požadavek Ministerstva dopravy, jako zřizovatele, na další kroky směrem k větší transparentnosti zadávání veřejných zakázek (zejména zakázek malého roszahu) na ŘSD ČR nad rámec zákonných požadavků. Z tohoto důvodu byla navržena na základě doporučení ministerstva opatření spočívající v úpravě procesu zadávání veřejných zakázek. Vedle toho jsou připravována opatření na úrovni jednotlivých útvarů, kde byly zjištěny individuální nedostatky nebo pochybení, směřující k eliminaci obdobných případů v budoucnosti. Návrh nápravných opatření bude přeložen ke schválení ministerstvu dopravy do 30. 6. 2020,“ dodal Rýdl.

Tagy Ministerstvo dopravy Ředitelství silnic a dálnic ŘSD ČR Top
42 komentářů