Infrastruktura Silnice

Řídit silnice jako firmu. Faktura za neprovedené práce, neprůhledné malé zakázky. Audit našel velké chyby na ŘSD

Opravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSD
Opravy dálnice D1 na 49. kilometru. Foto: ŘSD

Velká kontrola ministerstva dopravy na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila systémové chyby při zadávání takzvaných zakázek malého rozsahu, při kterých protečou přes správce silnic ročně miliardy korun. Vyplývá to z protokolu o kontrole, který získala redakce Zdopravy.cz na základě zákona o svobodném přístupu k informací.

Ukazuje se, že na ŘSD se nepodařilo ani během vlády hnutí ANO 2011, které se profilovalo jako protikorupční, vymýtit systém, kdy například o některých zakázkách firmy ani nevědí a k účasti v soutěžích jsou vyzývány opakovaně stejné firmy. Jde o model, kdy ŘSD u malých zakázek osloví jen vybraný okruh firem, ostatní o zakázce nevědí, protože není zveřejněna na profilu zadavatele.

Ministerstvo zahájilo audit loni v lednu po stížnostech řady dodavatelů, kteří se nemohli do systému malých zakázek dostat. „O netransparentnosti malých zakázek se mluví deset let, ministerský audit odhalil neakceptovatelné zadávání prací omezenému okruhu firem. Pro mě je nepřijatelné, že se čtyři miliardy ročně rozdávají tímto způsobem,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček.

Kompletní protokol včetně vypořádání námitek je ke stažení zde.

Podle protokolu na podobné chyby upozorňovaly jiné kontroly už v minulosti, k nápravě ale nedošlo. Kontroloři upozornili například na nezákonný postup Správy České Budějovice, kde se soutěžilo bez stanovené předpokládané hodnoty zakázky a položkový rozpočet neodpovídal. V protokolu se velmi často užívají slova „netransparentní“ a „nesystémový“, ale také „podvodný“.

ŘSD ale chyby odmítá. „V žádném případě se nejedná o systém, který by byl v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, naopak nad rámec zákona má mnohem přísnější požadavky,“ uvedlo ŘSD v rozsáhlém prohlášení.

Faktura za neprovedené práce na D1 i zbytečný posudek

Jednou z kritizovaných zakázek, u které auditoři mluví o podvodu, je zakázka na opravu svahu na D1, kterou získala společnost M-Silnice. Na ni podle kontroly přímo někdo ŘSD upozornil, že může jít o podvodné a korupční jednání. Stalo se tak na začátku roku 2018, kdy bylo vedení ŘSD upozorněno, že došlo k proplacení faktury za práce, které nemohly být fyzicky provedeny. To ověřil i interní audit. „Stavební práce nebyly řádně převzaty, deklarovaný sesuv svahu nebyl doložen, zápisy ve stavebním deníku nebyly vedeny v souladu s vyhláškou, práce ze strany objednatele nebyly přebírány a odsouhlasovány. Existuje podezření, zda práce uvedené ve stavebním deníku byly dodavatelem skutečně provedeny,“ uvedl interní audit ŘSD.

Silničáři se pokusili problém vyřešit tím, že nechali udělat znalecký posudek, který měl ukázat, co firma skutečně provedla a vyčíslit rozdíl. ŘSD šlo nakonec cestou, že zadalo stejné firmě terénní úpravy v náhradní lokalitě. Celá kauza skončila tím, že provoznímu řediteli bylo sice prokázáno porušení povinností, ale nikoliv úmyslné korupční jednání. Kdyby ale nikdo na zakázku neupozornil, ŘSD vyplatilo téměř 6 milionů korun jen tak.

„ŘSD proplatilo práce, které nebyly provedeny, aniž by se domáhalo vydání tohoto bezdůvodného obohacení,“ uvedli ministerští kontroloři, kteří upozornili i na to, že zakázka za 5,9 milionu korun neměla být vůbec zadána. Podle zprávy již v době uzavření zakázky vědělo, že v rámci modernizace úseku 10 došlo k provedení prací, na které se nová smlouva vztahovala.

„Naprosté manažerské selhání spočívá v tom, že přestože vedení ŘSD byla známa závažnost těchto pochybení, nevěnovalo jim náležitou pozornost a nevyvodilo odpovídající důsledky,“ dodávají auditoři, kteří zkritizovali i naprosto zbytečný výdaj za znalecký posudek a označili ho za nevěrohodný.

„Byla okamžitě přijata nápravná opatření v podobě nařízení pravidelných řídících kontrol na všech Střediscích správy a údržby dálnic. A dále přijetí příkazu ředitele provozního úseku, ve kterém je jednoznačně definována odpovědnost konkrétních osob za vedení stavebních deníků a archivaci všech dokumentů k plnění jednotlivých zakázek,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Jde jen o jednu z malých zakázek, kterými se kontroloři detailně zabývali. Další příklady přinese deník Zdopravy.cz v příštích dnech.

Získání protokolu trvalo více než zákonem stanovených 15 dní. „Příprava vyžaduje konzultace s jiným povinným subjektem (ŘSD ČR) a poradu mezi více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti,“ uvedlo ministerstvo v odpovědi. Ministerstvo nakonec zvolilo cestu, že den po odeslání protokolu se na serveru Lidovky.cz ze svěřenského fondu Andreje Babiše objevil pozitivní text o tom, jaké změny na ŘSD nastanou. O nedostatcích z auditu se v textu prakticky nepíše.

Zakázky budou nově zveřejňovány všem

Podle zákona o finanční kontrole je nyní kontrolovaná osoba povinna přijmout opatření k odstranění nedostatků zjištěných při veřejnosprávní kontrole bez zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě 90 dnů od ukončení kontroly. Ministr Havlíček generálního ředitele Radka Mátla vyzval, aby jej již v průběhu této lhůty informoval, jaká opatření, včetně možných personálních, hodlá přijmout, aby zajistil otevřené a transparentní soutěže i v oblasti zakázek malého rozsahu. „Zadal jsem, aby tyto menší zakázky zveřejňovali elektronicky, aby se o nich mohly dozvědět všechny firmy a mohly podat svou nabídku. Sice bude potřeba vyhodnotit více nabídek, na druhou stranu to bude transparentní, čisté a také spravedlivé k firmám, které se doposud k takovým zakázkám ani nedostaly,“ dodal Havlíček. Podobný systém netransparentního oslovování vyvolených firem dříve fungoval i na Správě železniční dopravní cesty, za poslední dva roky ale prakticky zmizel.

Podle Rýdla se ŘSD se závěry kontroly v části zjištění neztotožnilo, zejména z důvodů porušení zákonných požadavků na provádění kontroly. „V obecné rovině samozřejmě ŘSD ČR akceptuje požadavek Ministerstva dopravy, jako zřizovatele, na další kroky směrem k větší transparentnosti zadávání veřejných zakázek (zejména zakázek malého roszahu) na ŘSD ČR nad rámec zákonných požadavků. Z tohoto důvodu byla navržena na základě doporučení ministerstva opatření spočívající v úpravě procesu zadávání veřejných zakázek. Vedle toho jsou připravována opatření na úrovni jednotlivých útvarů, kde byly zjištěny individuální nedostatky nebo pochybení, směřující k eliminaci obdobných případů v budoucnosti. Návrh nápravných opatření bude přeložen ke schválení ministerstvu dopravy do 30. 6. 2020,“ dodal Rýdl.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaaa

Hm, ale že by nějaký manažer skončil, to ani náhodou! Jenom bububu, a ještě se bude vyšetřovat, kdo je teda napráskal.

Havlíčku a Babiši, co děláte pro to, aby příslušní lidé nesli svůj trest a toto se dále nedělo?!

Honsa

Radecek to zmakne. Vzorny student Pana kroup😘

Jakub

Tak je asi blbě zákon, když je nutné limity zakázek snižovat, nebo je to zase jen populární téma které mělo někoho sundat. Normálně je stanovena hodnota a k ni adekvátní proces, který vyvažuje náklady a přínosy. Btw dříve nebylo 6, ale 20mil. A tady najednou někdo nastaví náklady/čas a pracovníky neodpovídající hodnotám zakázek a začne zdržovat práce apod. Po přečtení si o auditu MD myslím své, v rámci kontroly může konstatovat pouze porušení zákona, tohle je směska domněnek a blábolů bez faktů. Nikde není že hodnota zakázky neodpovídala objemu práce a něco bylo předražené. Kdoví koho se v tu dobu… Číst vice »

Laik

Děkuji vám za článek a doufám že se tématu budete věnovat i nadále! Je také na místě pojmenovat osoby, které takto rozhodují. Ti, kteří rozdávají za provize miliardy z veřejných rozpočtů mají nejen velkou moc, ale také svá jména:
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/kontakty/kde-nas-najdete
Fakt, že je vedení ŘSD ČR kryje je už jen k pláči!

Bob

A to zkorumpované vedení ŘSD zase kryje sám pan Babiš!

Václav

Pane Sůro, vidím, že máte našlápnuto na dráhu investigativního žurnalisty. Přeji hodně úspěchů.

Jakub

Doufám že zůstanete korektním novinářem “Zdopravy.” Různých splašených Janků zoufalců máme dost a k ničemu…

Daniel Mach

Je vtipné číst odůvodnění postupu v rozporu se zákonem o věřejných zakázkách – nebyla stanovena předpokládaná hodnota zakázky. No chyba to je, ale je to tak velký skandál? Spíš stojí za zamyšlení, že když Ministerstvo dopravy požaduje, aby Ředitelství silnic postupovalo přísněji, než jak stanoví zákon, tak by se asi měl změnit zákon. Nebo je tady větší zadavatel stavebních zakázek než ŘSD nebo třeba SŽ, kterých se to asi také bude týkat? Předpokládám, že vedlejším produktem tohoto postupu bude zdržení prací na údržbě a zvýšení počtu zaměstnanců.

lokodepo

Předpokládaná hodnota zakázky nemusí být stanovena. Ale zadavatel nesmí být líný si takový postup precizně zdůvodnit a před kontrolními orgány obhájit.

Insider

SŽ v tom chodí úplně jinak. Tam je téměř monopol, respektive celý systém je zapouzdřený pro úzkou skupinu.

Petr

Pro jakou skupinu? DSŽ má taky nějakou směrnici, kde se VZ řeší, ne?

Daniel Mach

Existuje zákon, k tomu prováděcí vyhláška, a pak ještě x směrnic. Jednou se upapírujeme (pokud už to náhodou nenastalo). Ten zákon je jen pro veřejné instituce. Proč ten zákon a jeho vyhlášky nemohou být nastaveny tak, aby směrnice nebyly potřeba, resp. aby si jimi upravovaly zákony malí zadavatelé typu obcí v Horní Dolní?

DPP odbornik

Porad lepsi zakazka predrazena, nez zbytecna jako na zeleznici, kde prioritou je zachranovani lokalek pro 100 cestujicich denne a nulovou nakladni dopravu. Chtelo by se to divat nejen na cenu, ale i na smysl zakazek.

Leinad

Silnice s nulovým výběrem mýta mají též nulový potenciál.

Jiří Kocurek

Což jsou mimo jiné všechny místní komunikace, často sloužící zároveň jako chodník. A ano, už to zkoušeli, udělat stavební uzávěru na celou obec. Aby se nemusel opravovat povodní poškozený podjezd. Že by to tam jako vysídlili.

VS

Vážený pane Sůro,

děkuji za článek i za skrytou práci za jeho zveřejněním; přečetl jsem zatím zhruba jednu sedminu vypořádání námitek a nejde o veselé čtení.

Přeji hezký den!

Honsa

Tak to mame. Radecek Honzicek Danik. V civiliz. Ze mich by davon sedeli uplne jinde nez na uradech! A ten Mark to je sorry jeste horsi nez Kroupa

Insider

Drobné doplnění – samozřejmě zakázky pod 2 resp. 6 mil. jsou často využívány jako doplacení něčeho, co třeba jinde bylo provedeno, ale z nějakého důvodu „nejde“ nebo není snadné to zaplatit. Korupční potenciál těchto zakázek je obrovský a co si budeme nalhávat, pramení z nich také moc lokálních „manažerů“ ŘSD. V uvozovkách proto, že to manažeři nejsou. Bude určitě zajímavé sledovat dopady tohoto poměrně nečekaného opatření.

Kodl

Pan Mátl je v RSD snad uz jedno desetileti a ma sve inventarni cislo, bohuzel do dnesni doby nic nedokazal, ani podnik zefektivnit, natoz zmodernizovat.

Radim

Nevím, osobně ho neznám, nemohu tedy soudit. Z doslechu jsem zaznamenal, že je jedním z nejlepších co se týče odbornosti přípravy výstavby. Ono ŘSD není jen o generálním řediteli, záleží také jaké tam má lidi na vedoucích pozicí jednotlivých oddělení. Jelikož všichni asi víme jak to tam vypadá s finanční motivací (tabulkové platy), těžko se můžeme divit, že ty výsledky nejsou žádná hitparáda. Ono až to bude a.s. nebo s.p. budou si moci vybírat lepší lidi-odborníky z oboru (především manažery, právníky a techniky) a tím, že jim nabídnou smluvní plat a lepší podmínky ( dnešní doba určitá na 1 rok… Číst vice »

Honsa

Matl je tam 15 let. Co dokazal? V corporaci by davon letel. Aty ho budes ochranovat? Koukni Co se deje za posledni rok. Jeste horsi nez Danik s Kroupa

DPP odbornik

A co jste dokazal vy, Honso, krome anonymniho vykrikovani? Pochlubte se nam, jak jste nas stat pozvednul. 🙂

Radim

Já ho neobhajuju, ale z vlastní zkušenosti vím co to je když spolupracovníci s Vámi nesouzní. I když máte dobré nápady, stále je spousta těch, kteří Vám (obzvláště jste-li mladší) nepřejí. Jsou to většinou lidé, kteří nemají žádné cíle, jen si udržet teplé zaprděné místečko. Takové to špatné vztahy na pracovišti dokážou práci nejen znepříjemnit ale dokonce celou rozložit. Pan Mátl nechť ukáže co umí a uvidíme. Jestli si však myslíte, že Vy máte lepší schopnosti než on pak můžete své přednosti nabídnou p. ministru Havlíčkovi. Pan ministr určitě ocení kvalitního manažera a když Vás vyhodnotí jako lepšího než je… Číst vice »

Honsa

To neni o platech. To je vsude Pan Ing. A na Zapade by nemohl makat Ani u pump y. A oni to citi

Insider

ŘSD je státní organizace, jakékoli manažerské řízení je tam téměř nemožné. Vedení funguje tak, že každý na každého něco ví, jinak si to nedokážu vysvětlit. Navíc tam mají bolševické odbory, které řadu věcí blokují. Je to zahnívající moloch plný neschopných lidí (čest výjimkám).

Zlámalík

No a provádění prací zbytečně je klasika – loni byla okolo Brna (km 190 – 194) velká uzavírka kvůli novému asfaltu, což jim zabralo přes půl roku (!) a dnes co? Uzavírka opět,. staví se protihluková stěna. A navíc se staví už zase tak, že se tam plánovaný třípruh nevejde, resp. vejde za cenu užších pruhů a neexistence odstavného pásu. Ano, už je líp.

PetrM

Na D56 zase před pár dny začali opravovat úsek, který „opravili“ před půl rokem…

Jackub

A to někoho překvapuje?

Luděk S.

Tak snad to nebude nic většího…

Radim

Škoda , že také nekontrolovali smlouvy + jejich dodržování, na základě kterých pronajímá ŘSD odpočívky, to by teprve viděli jak jsou pro stát nevýhodné. Pronajímatel nemusí nic, nemusí sekat trávu, uklízet odpadky, provozovat pronajaté toalety atd.

Radim

Chtěl jsem říci, nájemce nemusí nic….. (jelikož příspěvek nelze na tomto fóru jeho autorem editovat, tak to píši takhle dodatečně)

Michal

Odkaz na kontrolní protokol nefunfuje.

lokodepo

To nic není oproti tomu, co budoucí kontrola (snad se jí konečně dočkáme) najde u DSŽ. Na DSŽ vládne anarchie a tam se podvádí opravdu ve velkém.

Jan Neruda

A to DSŽ je co?

Jan Neruda

Mínusáři: místo mínusu byste mi mohli odpovědět na otazku, co že to je za zkratku DSŽ

Dáda

Dopravní Stavby Žilina!!!

Dáda

Anebo Dobrá Správa Železnic….

DPP odbornik

Spis ŽSZL, Zeleznicni sprava zbytecnych lokalek.

Dalibor

Dělnická Strana Žatec

lokodepo

Nováček na Zdopravy.cz?
Důvěřivci a naivové si myslí, že Dobrá správa železnic, zasvěcení ví, že správně je Diletantská správa železnic.