egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Rolls-Royce, noční můra aerolinek. Potíže s motory se týkají už i A330neo

A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus
A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus

Problémy s motory od výrobce Rolls-Royce se týkají po dreamlinerech dalších letadel. Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA vydala příkaz k zachování letové způsobilosti (airworthiness directive) nově i na motory, s kterými létají nejnovější airbusy A330neo. Dosud se potíže motorů od britského výrobce týkaly jen letadel Boeing 787 Dreamliner.

EASA ve svém nařízení nově  rozšířila povinnost mimořádné kontroly i na motory Trent 7000. Podle serveru FlightGlobal.com je důvodem nález únavových trhlin na zkušebním motoru. Podle EASA tak hrozí, že by kvůli tomu mohlo dojít k vysazení motoru během letu. Na mimořádnou kontrolu musí všechny motory s více než 1000 starty.

Kvůli problémům s motory Trent 1000 na svých dreamlinerech oznámily novozélandské aerolinky Air New Zealand zrušení dalších letů. Podle firmy se jedná o potíže s novějším typem motorů. Letecká společnost zrušila celkem 62 letů v příštích týdnech, kompletně například sezónní linku z Perthu do Christchurch. Důvodem je častější kontrola motorů kvůli opotřebení lopatek. Firma nemá dostatek náhradních motorů, záložní jsou na opravě u Rolls-Royce.

Do Rolls-Royce se pustil v rozhovoru pro agenturu Reuters i šéf Emirates Tim Clark. Firma by podle něj měla co nejdříve vyřešit své problémy s produkcí motorů. Emirates čeká v příštích týdnech výběr motorů pro nové dreamlinery, jejichž objednávku firma oznámila v týdnu na aerosalonu v Dubaji.

Dreamlinery létají s motory Genx od General Electric nebo Trent 1000 od Rolls-Royce. „Mají nejvyšší čas, aby se probrali, budík jim zvonil už několikrát,“ řekl Clark, který dlouhodobě výrobce motorů kritizuje za zpoždění s výrobou. Mluví se i o tom, že další odklad nákupu A330neo je u Emirates způsoben právě malou důvěrou v Rolls-Royce.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Bývávalo v letectví zvykem, že se veškeré konstrukce včetně motorů usilovně testovaly právě proto, aby k podobným závadám po náročném provozu nedocházelo a pokud již ano, aby bylo dost náhradních dílů. Jenže to ještě tam, kam mnozí z nás stále ještě vzhlížejí, nebylo takové komplexní zadlužení a jeho maskování, což se zákonitě projevuje omezováním zkoušek. Mimochodem, od kdy že se Trenty 1000 vyrábějí a instalují do letadel? Nějaké synchronycity? Think!

Y.K.

Plácáte nesmysly. Ty motory se testují vyloženě extrémně a přesto to neznamená, že se na nich nemohou najít konstrukční vady, které se projeví únavovými závadami později v provozu. Testy běží za zkušebních kusech pořád dál, protože během zkoušek není a nikdy nebylo možné nasimulovat celou životnost, nicméně jsou „výrazně napřed“ a tak můžou odhalit budoucí problémy v sériových kusech. Což je i tento případ.

Martin V.

Jenže v případě závad motorů z poslední doby (RR, P&W) se jedná o poměrně nové motory (~1000 cyklů). Takže to rozhodně není problém s „nasimulováním celé životnosti“. Pak se tedy naskýtá otázka, proč se to neprojevilo už při testování. Napadá mě třeba obtížné testování v řídkém vzduchu (na zemi to půjde těžko a na zkušebních letadlech by to zabralo příliš velké kapacity, tzn. pro únavu nepoužitelné). Ale možná se ukáže, že problém byl úplně jinde než ho čekali (a intenzivně testovali).

Y.K.

Určitě. Letové zkoušky jsou jen na málo kusech, takže nemusí zachytit nějaký „procentuální jev“ nebo jev spojený s určitým typem provozu. Cykly pak hoblují převažně na zemi na stolici počítám, takže vždycky něco unikne.

Také ty zkušební motory se nerozebírají každý týden, tento se zřejmě docyklil do stavu pro prohlídku a při rozborce našli poškozená těsnění mezi stupni kompresoru, pokud se nepletu. Kolik měl nacyklováno a hodin nikde nebylo k vidění, ale podle rozvoje trhlin asi udělali kvalifikovaný odhad, kdy došlo k iniciaci a podle toho definovali nařízené prohlídky.

Lukáš F.

Nadpis je možná vůči Rolls-Royce trochu zbytečně tvrdý. Oni si ti výrobci špičkových leteckých motorů prakticky nemají co vyčítat. Pratt & Whitney má problémy s výdrží PW1500G, tehdá jak upadl motor z A380, tak ten byl od Engine Alliance (P&W + GE). CFM nařizovalo kontroly motorů LEAP-1A a -1B kvůli možné karbonizaci. Kvůli problémům s životností nových motorů od GE se zpožďuje Boeing 777X.

MildaIV

GE má v provozu méně závažných problémú než PW a RR.

Lukáš F.

Většina motorů, které dneska lítají a jsou čistě od GE, tj. CF6, CF34, GE90 jsou už dost staré designy. GEnx, které používá Boeing 787 a 747-8, se taky nějaké problémy nevyhly. Nicméně souhlasím, že oproti RR těch závažných asi je méně.

Přemek

U GE bych se obával nových motorů, u RR je snad ještě zdroji podložená šance na zlepšení kvality současné produkce.