Rolls-Royce, noční můra aerolinek. Potíže s motory se týkají už i A330neo
A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus
Problémy s motory od výrobce Rolls-Royce se týkají po dreamlinerech dalších letadel. Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA vydala příkaz
Bývávalo v letectví zvykem, že se veškeré konstrukce včetně motorů usilovně testovaly právě proto, aby k podobným závadám po náročném provozu nedocházelo a pokud již ano, aby bylo dost náhradních dílů. Jenže to ještě tam, kam mnozí z nás stále ještě vzhlížejí, nebylo takové komplexní zadlužení a jeho maskování, což se zákonitě projevuje omezováním zkoušek. Mimochodem, od kdy že se Trenty 1000 vyrábějí a instalují do letadel? Nějaké synchronycity? Think!
Plácáte nesmysly. Ty motory se testují vyloženě extrémně a přesto to neznamená, že se na nich nemohou najít konstrukční vady, které se projeví únavovými závadami později v provozu. Testy běží za zkušebních kusech pořád dál, protože během zkoušek není a nikdy nebylo možné nasimulovat celou životnost, nicméně jsou „výrazně napřed“ a tak můžou odhalit budoucí problémy v sériových kusech. Což je i tento případ.
Jenže v případě závad motorů z poslední doby (RR, P&W) se jedná o poměrně nové motory (~1000 cyklů). Takže to rozhodně není problém s „nasimulováním celé životnosti“. Pak se tedy naskýtá otázka, proč se to neprojevilo už při testování. Napadá mě třeba obtížné testování v řídkém vzduchu (na zemi to půjde těžko a na zkušebních letadlech by to zabralo příliš velké kapacity, tzn. pro únavu nepoužitelné). Ale možná se ukáže, že problém byl úplně jinde než ho čekali (a intenzivně testovali).
Určitě. Letové zkoušky jsou jen na málo kusech, takže nemusí zachytit nějaký „procentuální jev“ nebo jev spojený s určitým typem provozu. Cykly pak hoblují převažně na zemi na stolici počítám, takže vždycky něco unikne.
Také ty zkušební motory se nerozebírají každý týden, tento se zřejmě docyklil do stavu pro prohlídku a při rozborce našli poškozená těsnění mezi stupni kompresoru, pokud se nepletu. Kolik měl nacyklováno a hodin nikde nebylo k vidění, ale podle rozvoje trhlin asi udělali kvalifikovaný odhad, kdy došlo k iniciaci a podle toho definovali nařízené prohlídky.
Nadpis je možná vůči Rolls-Royce trochu zbytečně tvrdý. Oni si ti výrobci špičkových leteckých motorů prakticky nemají co vyčítat. Pratt & Whitney má problémy s výdrží PW1500G, tehdá jak upadl motor z A380, tak ten byl od Engine Alliance (P&W + GE). CFM nařizovalo kontroly motorů LEAP-1A a -1B kvůli možné karbonizaci. Kvůli problémům s životností nových motorů od GE se zpožďuje Boeing 777X.
GE má v provozu méně závažných problémú než PW a RR.
Většina motorů, které dneska lítají a jsou čistě od GE, tj. CF6, CF34, GE90 jsou už dost staré designy. GEnx, které používá Boeing 787 a 747-8, se taky nějaké problémy nevyhly. Nicméně souhlasím, že oproti RR těch závažných asi je méně.
U GE bych se obával nových motorů, u RR je snad ještě zdroji podložená šance na zlepšení kvality současné produkce.