lot
Dopravci Železnice Zprávy

Revoluce na britských kolejích. Vláda po čtvrtstoletí odpískala systém koncesí

Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Desiro City UK, Thameslink, London Blackfriars. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Revoluční změna na britských kolejích.

Britská vláda v pondělí definitivně zrušila systém koncesí na železnici. Potvrdila tak stav, který kvůli koronavirové nákaze zavedla jako šestiměsíční provizorium v březnu. Tehdy licence pozastavila, převzala od dopravců riziko tržeb a zachránila tak provoz před kolapsem. Jde fakticky o brutto model, který využívá i řada krajů v českých zemích.

Systém, ve kterém dopravci obsluhovali na komerčním základě soubory, pro které měli licenci, končí po téměř čtvrtstoletí. „Model privátní železnice přijatý před 25 lety přinesl výrazný růst počtu cestujících, pandemie ovšem ukázala, že je nadále nefunkční,“ uvedl ministr dopravy Grant Shapps.

Dopravci dostali dočasné smlouvy, které ministerstvo nazvalo Emergency Recovery Measures Agreements (ERMAs). Ty mají platit do doby, než se rozběhne nový systém, zřejmě založený na veřejné objednávce. Od března činily výdaje státu na nový systém zhruba 700 milionů liber měsíčně (20,6 miliardy korun). Nyní by to mělo být méně.

Ministerstvo: Lidem se zjednoduší cestování, skončí zmatky

„Nové dohody mají přísnější výkonnostní cíle a nižší poplatky. Umožňují nám brzy zahájit klíčové reformy, včetně požadavku, aby operátoři vzájemně lépe koordinovali a snižovali nadměrné kapitálové náklady,“ doplnilo ministerstvo.

Podle něj se lidem zjednoduší cestování, bude zajištěna takzvaná síťovost systému a skončí zmatky „ohledně toho, zda používáte správnou jízdenku nebo správnou vlakovou společnost“.

Reakce dopravců je vesměs kladná, ačkoliv jednání o nových smlouvách několikrát hrozila krachem. „Jsme rádi, že byl železnici přiznám zásadní význam pro komunity a místní ekonomiky,“ uvedl generální ředitel skupiny First Group Matthew Gregory. Skupina provozuje Great Western Railway, South Western Railway, TransPennine Express a Avanti West Coast.

Koncese platí v Británii vesměs deset let a dopravce za ni státu platí. Přitom musí splnit řadu podmínek, například v oblasti obnovy vozového parku. Systém v poslední době přitom utrpěl několik reputačních ran.

Například v lednu naplnilo ministerstvo dopravy svá varování a oznámilo, že odebere koncesi k provozu vlaků společnosti Arriva Rail North. Ta s pomocí zhruba 400 vlakových souprav obsluhovala železniční síť v severní Anglii (provozní soubor Northern), kam patří města jako Manchester, Liverpool, Leeds, York nebo Sheffield.

Vlaky Arriva Rail North v Manchesteru. Foto: Geof Sheppard / Wikimedia Commons
Vlaky Arriva Rail North v Manchesteru. Foto: Geof Sheppard / Wikimedia Commons

Arriva se v severní Anglii potýkala s dlouhodobými provozními problémy. Cestující si stěžovali především na zpoždění a rušení spojů, a s tím související přeplněné vlaky. Shapps tehdy uvedl, že cestující „ztratili důvěru v severoanglickou železnici“. Koncesi a provoz přebral státní podnik poslední záchrany Operator of Last Resort (DfT OLR Holdings – DOHL), konkrétně jeho dceřiná společnost Northern Trains.

Severoanglická železnice přitom nebyla první případ zestátní provozu. Už v roce 2018 byla znárodněna linka mezi Londýnem a Edinburghem (East Coast Mainline).

Koncesní systém ale není mrtvý. Využil ho například španělský správce vysokorychlostních tratí Adif Alta Velocidad, který nedávno rozdělil koncese pro svou páteřní síť a ukončil tak monopol státního dopravce Renfe. O koncesích píše i české ministerstvo dopravy v nové koncepci veřejné dopravy; úvaha o jejich zavedení směřuje k tratím Praha Ostrava a Praha Brno.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Zdravý rozum vítězí. Teď ještě aby i u nás toto nastalo.

jan

Tak co náš koncesník Čunek. Jak prosperuje..

Vrták

Tak na rozdil od Anglanu ve ZK diky Cunkovi jizde zlevnilo uz od prosince. Spoluzacka zije v Anglii a dost nadavala na silene ceny jizdenek, a to i u vlaku nizsich kategorii, v prepoctu 1000 kc za hodinu dojizdeni. Jen nevim zda tam a zpet, nebo jen jedna cesta.

jan

No a je to tady. Tak co milá EU, budeme diktovat, co je jinde mrtvé? Co uhnilo?

bkp

Upozorňujeme modré gumy, že toto opravdu neznamená návrat ke všeobjímajícím British Railways.

Nováček

To bude až další fáze za deset, dvacet, padesát let. A pak zase zpět. Nebojte!

Dave

Vypadá to, že vás vyhodili i od dráhy 😁

Radovan Komínek

Pokud sleduji britský přístup k EU, tedy vystoupit a ponechat si všechny výhody, nedivím se rušení systému, který zavádí do dopravy tržní prostředí a měl růstové statistiky. Británie je jiný svět, kde vládne premiér usvědčený z několikanásobné lži, z doby kdy byl novinářem. Je zbytečné to chápat, oni si vždy vše udělají po svém. Nevím ale, jestli si všimli, že v jejich vlastním státě mají vše rozděleno rusové, číňané a arabští vlastníci a velké domácí firmy nebo banky jsou v podstatě pryč. Dřívější pupek světa se prostě proměnil na zcela jinou část těla. Populismem a nápady, že vše bylo špatně… Číst vice »

Dalibor

Co chcete po stáýtu, kde se jezdí po špatný straně silnice….
Jízdu vlevo opustila většina světa. Co chcete po jardo fíto pinto mílo coulařích…

Krušky-Středohoří

V některých oblastech je navíc převládající jazyk polština a slovenština.

Od lesa

Jízdu vlevo neopustila většina světa a jiné než metrické jednotky používá také řada významných států.

Pezos

Spojené státy a…?

Xaver

V tom jste ovšem mimo.
Vlevo se jezdí ve výrazné menšině států (viz https://www.planetacestovani.cz/zeme-staty-kde-se-jezdi-vlevo/)
Metrický systém používá kromě US, Barmy a Libérie celý svět. Dokonce i ta Velká Británie.

Jiří Kocurek

Takže Japonci jsou tupci a jezdí po špatné straně silnice.

DOMČA

Ano.. a nejem kvuli tomuto!

Robert

Ehm, tržní prostředí…řekněme 10letý garantovaný monopol pro dopravce, který vysoutěží koncesi pro danou trať. Sice pokrok oproti státním British Rail, ale také
Český open-access model je oproti britskému o level výše. Proto modrogumídci na MD mají touhu ho zrušit a nahradit tím britským, aby Černá Díra mohla aspoň v nějakých relacích vysoutěžit monopol, kde ji nebudou překážet ti otravní soukromníci.

Gwann

No, zapominate na to, že by tu koncesi taky nemuseli ČD vyhrát…řekl bych že na koncese tlačí Radimek…

Ale jak já nemám v lásce RJ, vy nesnasite ČD.. To je pak těžké se dohodnout…

hank

„…nedivím se rušení systému, který zavádí do dopravy tržní prostředí a měl růstové statistiky…“
Čemu má sloužit VHD? Zajišťování veřejné služby nebo vykazování růstových statistik?

Lech Malý

No a ta VHD má vozit lidi nebo vzduch?

DOMČA

Obojimu!

Nováček

Kdo zná alespoň trochu dějiny železnice od jejího vzniku, ví, že toto je věčný koloběh víceméně všude a panující státní ideologie na to má jen pramalý vliv.

Kubrt

V takových zemích jako USA, Čína nebo Rusko je to taky takový koloběh, bez ohledu na státní ideologii? Ty cyklicke tendence máme v Evropě nebo třeba Argentině, ledaže by třeba v USA ta perioda cyklu byla 200 let, takže stále trvá první kolo.

Nováček

Mám za to, že vycházíte z jakéhosi obecně rozšířeného klišé o zemích, jež jste jmenoval. I tam totiž docházelo a dochází k zásadním změnám modelů vlastnění případně provozování. Často ovšem větší váhu a vliv než samotné vlastnění má způsob státního koncesování, ovlivňování skrze zákony. Nebo máte pocit, že americkými zákony daná povinnost provozovat osobní dopravu či dokonce federálními úřady financovaný Amtrack se nějak zásadně liší od našich státních podniků nebo státních akciových společností?

Kubrt

A ty cykly jsou kde?

Nováček

Vesměs všude, Argentinu, pravda, neznám. V Číně teď bude na drahách sice státní vlastník, ale v režimu, že by i Thatcherová zřejmě záviděla, Rusko mělo a zase má také své soukromé dráhy, dopravce…

Nováček

U nás za Rakouska dokonce erár, tedy vlastně jeho c.a k. Výsost garantovala jednotlivým vlastníkům drah zamezení konkurence (byť by jen ve směru dopravního toku natož pak na jedné linii!), pak je zestátnila, pak prodala, pak…

Kubrt

Uf, tak znova. Napsal jsem, že ony cyklické přístupy k železniční dopravě známe z Evropy a Argentiny a vyjádřil jsem pochybnost o jejich existenci v USA, Rusku, Číně (kterou jste mi tedy nevyvrátil). Tak mě nepřesvědčujte, že v Rakousku to bylo tak a pak zas onak. To vím a opak jsem netvrdil.

Nováček

Z dotazu nebylo úplně jasně zřejmé, jestli myslíte kde, ve smyslu „ve kterých zemích“ a nebo kde, ve smyslu „kde vidíte ty cykly“. Nuže teď už je mi váš dotaz jasný. Cykly dle mého spočívají v tom, že prakticky v každé zemi s významnější železniční historií byly a nadále jsou zkoušeny různé modely, přičemž bez vyjímky do nich vždy vstupuje stát a to, co se mění a to i několikrát během několika desetiletí, je obvykle míra tohoto státního intervencionismu, způsob, jakým je realizován. Ve svém výčtu jste na prvním místě uvedl USA. To je myslím vynikající příklad. Je nesporné, že… Číst vice »

DOMČA

Ck rakouske zeleynicni spolecnosti krachovali jedna za druhou – jelikoz ale draha mela strategicky valecny/vojensky vyznam, byla statni sprava vyvojem donucena k zalozeni ck rakouske statni zeleznice. Ta postupne prevzala dalsi a dalsi zkrachovale firmy a firmy v nesnazich… po vzniku 1. republiky se draha na nasem uzemi prejmenovala na CSD a zestatnila posledni zbytek soukromych provozu…

DOMČA

V usa je osobni zeleznice naprosta zoufalost!

noerf

V Británii je to ode zdi ke zdi. Přitom by stačila domluva s jednotlivými dopravci a nějaké řešení by vzniklo. Samozřejmě, že v době koronavirové epidemie se hromadné dopravě hodně lidí vyhýbalo, ale zase dopravci musí umět počítat, že nějaká krize občas přijde.

MartinS.

Dopravci, nejen železniční, můžou a měli by počítat s krizí v rámci ekonomického cyklu, tam dlouhodobě existují nejrůznější náznaky, že ta krize přijde, a je potřeba to sledovat a vytvářet si rezervy (i tak se to někdy nepovede). Tato krize, ve které mnohé státy ze dne na den zastavují ekonomiku, zavádějí karantény pro celá území, zavírají školy apod. je zcela bezprecedentní a nikdo neměl šanci se na ní připravit. To je, jako byste se připravoval na pád obřího meteoritu nebo výbuch sopky… a i tyto katastrofy se dají někdy předvídat v delším časovém horizontu.

Nováček

Máte pocit, že někde to není „ode zdi ke zdi“? Možná tak v Sovětském svazu? Prostě dráha je složitá věc 😄

Y.K.

Víte jak se vytváří rezervy? Dáte ceny poněkud více nad náklady (u COVIDových výpadků na mnoho měsíců klidně o polovinu). To znamená vyšší ceny, které odradí část klientely. To je taková pěkná floskule „mají si vytvářet rezervy“ a počítat s krizemi, ale mnohdy to není možné, ani kdybyste se rozkrájel. Ani většina domácích rozpočtů nemá rezervy na okamžitý půlroční výpadek příjmů.

hank

„Ani většina domácích rozpočtů nemá rezervy na okamžitý půlroční výpadek příjmů.“
Ke své vlastní škodě. Netvrdím, že šmahem vlastní vinou, ale za 30 let se aspoň někteří už mohli naučit, že by je měli mít.

Y.K.

No, právě, šmahem. Pokud někdo platí hypotéku nebo pražský nájem, tak ta rezerva je poněkud jinde (čtvrt mega?), snažší je to, když má někdo třeba domek po rodičích nebo umořenou hypotéku a může náklady hodně stlačit. Opravdu pomíjím notorické rozhazovače a ochlasty.

Leden

Koncesní systém zafungoval a dokázal pozvednout železnici v UK z úpadku a marasmu státního molocha British Rail na úroveň 21. století. Čísla o nárůstu počtu cestujících za posledních dvacet let jsou impozantní a v rámci Evropy, která bojuje hlavně se zastavením poklesu, nikde neopakované. Teď bude důležité, jestli se státní intervence omezí pouze na změnu systému financování (technicky přechod z netto smluv na brutto), nebo zda přijde opět doba tvorby demotivovaného (polo)státního molochu, který má díky zaručenému lití peněz „své jisté“, je to hlavně velký zaměstnavatel (= zdroj voličů) a potřeby zákazníků jsou někde na předposledním místě před odvozem odpadků.

Krušky-Středohoří

Tak v poválečném budování země, mělo nějaký smysl železnice znárodnit do British Raillways. V té době byly však jedinou konkurencí Ford Anglia a Hillman. V době rozrůstajících se dálnic a expandující letecké dopravy, to už ale dál fungovat nemohlo. A že znárodňovali laubristé? Ve Švédsku naopak vše privatizovali (včetně železnice) i levicové vlády.

V. K.

Na druhou stranu jsou teď jízdenky i pro Brity extrémně drahé, což bylo i jedno z velkých volebních témat. V podstatě kamkoliv po Británii se násobně víc vyplatí vnitrostátně letět.

hank

„V podstatě kamkoliv po Británii se násobně víc vyplatí vnitrostátně letět.“
Třeba i proto, že letecké palivo je pořád ještě celosvětově nezdaněné.

MildaIV

Ono to sice není moc ekofriendly, ale ten let letadlem je prostě levnější.

Jarda Š.

Nárůst počtu cestujících v UK souvisel se změnami v zaměstnanosti vyžadujícími větší mobilitu a flexibilitu pracovní síly. Dřív se Angličani snažili, aby měli z bydliště do zaměstnání co nejblíž a neměli chuť zaměstnání měnit. Důsledkem ekonomických změn tyto zvyky vzali za své a zvykli si do zaměstnání dojíždět i na delší vzdálenosti a častěji ho měnit.

Leden

Dřív se Angličani prostě snažili vlakem nejezdit, protože British Rail byl klasicky zastaralý, zanedbaný a demotivovaný státní moloch.

Jarda Š.

Britské státní železnice byly poměrně moderní a dobře udržované, ale za cenu obrovských finančních ztrát, které musel dotovat státní rozpočet. Po privatizaci se dle mínění většiny Britů cestování vlakem zhoršilo, ale státní rozpočet hodně ušetřil.

jan

No jen drobné ale.. Že nalili hromadu peněz do infrastruktury.. Na rozdíl od BR… A to že si z dojíždějících udělali kravičku. Je věc druhá. V Praze poměrně aktuální.

Leden

Do BR se lily prachy taky, akorát bez efektu, a ceny jízdného jsou regulovány.

jan

žádné prachy se do br právě nelily.

jan

A taky na kolik to byl jen trend. Londýn a spol. Centra měst. A ty přecpané vlaky za ty prachy..