Ministerstvo dopravy uvažuje o koncesním modelu pro trať Praha – Ostrava

Největší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhyNejvětší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhy

Ministerstvo dopravy připravuje novou Koncepci veřejné dopravy, která má být předložena k projednání vládě do září. Jedním z bodů k

Ministerstvo dopravy připravuje novou Koncepci veřejné dopravy, která má být předložena k projednání vládě do září. Jedním z bodů k diskuzi má být i model fungování železniční dopravy mezi Prahou a Ostravou; v úvahách ministerstva přitom figuruje především takzvaný koncesní model.

„Právě varianta sjednání takzvaných koncesí, respektive smluv o veřejných službách bez poskytované kompenzace, bude otevřena v rámci Koncepce veřejné dopravy,“ sdělil mluvčí ministerstva František Jemelka. Podle něj by ale bylo předčasné zveřejňovat podrobnosti. „Bez proběhlé odborné diskuze je předčasné určovat, kdy a za jakých podmínek by mohl být koncesní model spuštěn,“ doplnil.

Koncesní systém běžně funguje v zahraničí. Nově se pro něj rozhodla například španělská vláda, která v rámci liberalizace vysoutěžila koncese na vysokorychlostní tratě. Dopravce musí splňovat určité podmínky provozu, za to má na trati zajištěnou exkluzivní kapacitu. České ministerstvo nicméně ujišťuje, že cílem není uzavřít trh. „V tuto chvíli nepředpokládáme, aby na určité dráze, kde je dnes konkurence, jezdil nuceně jen jeden dopravce,“ uvedl Jemelka.

Dopravci přitom volají spíše po zavedení klasického závazku, který by obnášel i dotační deštník. Mělo by jít o dočasné řešení pro období krize. „Zde se ukázal jako inspirativní rakouský model, kdy by stát na základě transparentní nákladové kalkulace, jako podporu pro rychlejší restart provozu komerčních spojů nediskriminačně všem dopravcům mohl poskytnou tuto dočasnou podporu pro rychlejší obnovu plného rozsahu provozu,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Zřejmě nejhlasitější je Leo Express, který ministerstvu dopravy navrhl vypsání veřejné soutěže na trasu Praha – Ostrava. „Tím by se všem dopravcům na této trase výrazně ulehčilo a zároveň by byla zabezpečena dopravní obslužnost,“ uvedl mluvčí LE Emil Sedlařík.

S koncesním modelem dopravci nesouhlasí. „Byl by to negativní krok, který by poškodil zákazníka a zdražil jízdné tam, kde dnes dobře bez dotací funguje konkurence několika dopravců,“ říká Ondrůj.

Případným zavedením koncesního modelu by ministerstvo dopravy řešilo především kapacitní přetíženost páteřní tuzemské tratě.

V 15:15 doplněny odpovědi Českých drah:

1) Byl by pro ČD přijatelný návrat této relace pod veřejnou objednávku a dotace?

Vítáme jakýkoliv krok, který zajistí, že v případě vyčerpání kapacity dráhy z důvodu jejího omezení v souvislosti s výlukovou a stavební činností nedojde k situaci, že nebude zajištěna dopravní obslužnost na páteřní lince Praha – Ostrava.

2) Jak se ČD staví k případnému využití koncesí (tu by od státu získal vybraný dopravce/i) bez dotací? Nebo je pro ČD nejlepší nynější volný trh?

I v tomto případě platí uvedené v předchozí odpovědi. V této chvíli nemůžeme žádný postoj zaujmout, protože neznáme podmínky, za kterých bude dálkovou dopravu na této trati v rámci koncesního modelu možné provozovat.

 

 

Tagy koncese Ministerstvo dopravy Top trať Praha - Ostrava
146 komentářů